Krönika: 9800X3D är processorn jag inte visste att jag ville ha

Permalänk
Medlem

Let down? Ja....eller besvikelse som det heter på svenska. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

En sak som är värt att ha i åtanke är att AMD cpuer brukar faktiskt gå ner i pris rätt så fort.

7800x3d kostade ju strax under 6000kr men tog ej många månader innan den närmade sig höga 4000-låga 5000.

Brukar, men sett till läget så kan man ju fråga sig varför AMD skulle sänka priset. Möjligtvis för att ytterligare öka sina andelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Otroligt många ledsna intel fanboys i forumet helt plötsligt

Intel fanboys som inte lämnar den sjunkade skutan är bra, då finns det fortfarande en chans att intel skall räta upp det hela igen. Frågan är hur det hade gått med AMD när det var som värst om det inte fanns de som köpte Bulldozer och Piledriver cpu:er.

Det blir problematiskt om de alla hoppar över till AMD.

rätta -> räta...
Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Upplösning brukar göra att GPU'n får jobba mer.. än CPU'n. Kolla i aktivitetshandteraren.. om GPU kör 100% så är chansen stor att det är där flaskhalsen är...

Självklart gör upplösningen att man kommer undan på CPU-delen, men det är en sanning med modifikation. Om jag inte minns fel kommer en kärna som enbart producerar draw calls inte att rapportera 100% (blir gärna rättad), men framför allt handlar det ju om allt det andra. När det blir mycket att hantera samtidigt, som sent i en 4X-titel, eller i en end game build off, då kommer en gammal CPU snabbare att bli chokad.
Utöver det är det känslan av responsivitet som ökar mer en nyare CPU. Om det sedan handlar om att CPU:n lyckas göra mer fortare, eller för att bussarna är snabbare vilket leder till att CPU inte behöver vänta lika länge, det ska vi låta vara osagt. Men det går fortfarande att känna skillnad när man arbetar med en yngre CPU.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Tack för alla synpunkter! Som många påpekat är grafikkortet kung när det gäller att köra spel. Har inga invändningar där, men för mig är det viktigt att välja en bra processor som komplement. Få ut det bästa ur båda världar, och vad kommer jag att behöva byta ut/uppgradera först? Det får tiden avgöra. Kanske jag får CPU:n till ett lägre pris, jag har inte bråttom med att skaffa den. Sedan finns det andra processorer som gör andra uppgifter bättre. Jag köper om man vill köra en Intel-processor eller en äldre modell, fullt rimligt! Det är det fina med valfrihet. Jag tycker att 9800X3D kan vara värt det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Tack för alla synpunkter! Som många påpekat är grafikkortet kung när det gäller att köra spel. Har inga invändningar där, men för mig är det viktigt att välja en bra processor som komplement. Få ut det bästa ur båda världar, och vad kommer jag att behöva byta ut/uppgradera först? Det får tiden avgöra. Kanske jag får CPU:n till ett lägre pris, jag har inte bråttom med att skaffa den. Sedan finns det andra processorer som gör andra uppgifter bättre. Jag köper om man vill köra en Intel-processor eller en äldre modell, fullt rimligt! Det är det fina med valfrihet. Jag tycker att 9800X3D kan vara värt det i alla fall.

Även om den sällan är optimal för en given budget så är det ju en processor som är svårslagen i spec-kampen. Köp den om du vill, ingen kommer stoppa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Även om den sällan är optimal för en given budget så är det ju en processor som är svårslagen i spec-kampen. Köp den om du vill, ingen kommer stoppa dig

Att optimera prestanda per krona och att optimera för ren prestanda är ju liksom två olika modes av att bygga, har ägnat mig åt båda även om jag numera lutar mer mot att optimera prestanda per krona. Kommer aldrig säga åt någon som vill ha ett 4090 för att det är snabbaste kortet som finns att de har fel liksom, om de dock velar och undrar om de behöver ett 4090 kan man ju ge förslag om hur de utvärderar det.

Lärare i kurs jag tar för tillfället gav ett bra råd "låna inte pengar för att köpa datordelar" vilket kan vara ett bra råd, annars tycker jag också att man bygger den dator man vill bygga snarare än att stirra sig blind på specs och vad folk säger på forumen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Självklart gör upplösningen att man kommer undan på CPU-delen, men det är en sanning med modifikation. Om jag inte minns fel kommer en kärna som enbart producerar draw calls inte att rapportera 100% (blir gärna rättad), men framför allt handlar det ju om allt det andra. När det blir mycket att hantera samtidigt, som sent i en 4X-titel, eller i en end game build off, då kommer en gammal CPU snabbare att bli chokad.
Utöver det är det känslan av responsivitet som ökar mer en nyare CPU. Om det sedan handlar om att CPU:n lyckas göra mer fortare, eller för att bussarna är snabbare vilket leder till att CPU inte behöver vänta lika länge, det ska vi låta vara osagt. Men det går fortfarande att känna skillnad när man arbetar med en yngre CPU.

Precis det jag sa. Men! (dock om det finns folk som kommer att hoppa på att jag använder ordet MEN i detta fall) Låt mig använda det könsneutrala order Dock här. Oftast handlar de om vad vi "behöver eller känner att vi behöver " uppdatera.
Så jag pratar om GPU "usage" OM för ens nuvarande rigg har 100%-95% GPU last är det ingen mening att uppa CPU. ( För att få mer prestanda i den riggen.)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Precis det jag sa. Men! (dock om det finns folk som kommer att hoppa på att jag använder ordet MEN i detta fall) Låt mig använda det könsneutrala order Dock här. Oftast handlar de om vad vi "behöver eller känner att vi behöver " uppdatera.
Så jag pratar om GPU "usage" OM för ens nuvarande rigg har 100%-95% GPU last är det ingen mening att uppa CPU. ( För att få mer prestanda i den riggen.)

Jag får erkänna att jag läste ditt inlägg slarvigt. Tack för att du gav mig en chans till, jag köper det du säger rakt av:). Techpowerups index vid 1440p och 4k är också tydligt. Zen1 finns inte ens med i listan och det skiljer märkbart mellan bästa och sämsta CPU.

Sedan vad gäller HUs video om att inte testa realistiska laster i upplösningar som vi mer vanliga användare faktiskt använder (han snöar in rätt mycket på de professionella esportarna för att rättfärdiga sina val) så förstår jag hans argument också. Problemet är att han inte förstår det omvända argumentet att vi som läser en recension vill kunna relatera till vår egen situation, inte läsa ett konserverat test av hur väl en processor kan leverera draw calls under optimala förhållanden specialdesignade för att tydliggöra skillnaden i processorernas förmåga att generera draw calls. För det är ju i praktiken det low res testing ger svar på. Men det är aldrig det vi upplever när vi själva spelar. Inte optimala förhållanden, inte konserverat test och inte låg upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag får erkänna att jag läste ditt inlägg slarvigt.

De, HU, Swec samt alla andra testar CPU'er i sina CPU tester.
Måste fråga..
Sitter Du på ett 4090?

Anledningen testarna gör det är för att testa CPUer.
Inte testa grafikkort.

I grafikkortstester används den snabbaste CPU de har råd med.

Skulle du vilja att de testar grafikkort med en 3770K som jag sitter på?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

"jag bryr mig inte om prislappen"

öööh men jag gör det! sorry men jag kan absolut inte rättfärdiga 6k för en prolle eller 18k för en GPU, när man fick smaka på vad nvidia bjöd gällande 1080ti eran. Du kan omöjligt övertyga mig att en 9800x3d skulle kosta som en HEDT prolle. Alla ni som kommer säga emot detta har levt väldigt priviligierade liv där ni bara kan vaska pengar tydligen!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi