AI-mormor lurar telefonbedragare

Permalänk
Melding Plague

AI-mormor lurar telefonbedragare

O2 vänder bedragarnas vapen mot dem med en babblande AI-bot som delar ”personuppgifter”

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt finurligt och kul. Två AI som spelas ut mot varandra i ett nollsummespel.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Borde bara skicka den listan till polisen istället.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Så är "bedrägeri" åt andra hållet bra då?

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Tja, är det bedrägeri när man vet att motparten inte är ärlig och behjälplig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

De som har blivit utsatta för bedrägeri och framförallt de som har förlorat något i samband med detta ska såklart polisanmäla.

Polisen har väl däremot inte resurser att bearbeta alla försök till bedrägeri. Om det här kan göra att det blir mindre lukrativt för bedragarna, för att de får så mycket färre napp och att de slösar sin tid på fruktlösa AI bottar, så kan det ju göra att det minskar av den anledningen.

Dessutom är det rätt roligt och mer tillfredsställande än att bara blocka samtalen. Bra PR av O2.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Daisy berättar långa historier om sin familj och sitt intresse för stickning, och avslöjar personliga detaljer

Nu börjar kapprustningen. Kan jag få en AI i telefonen som säger ”Mmh”, ”Jaha?”, ”Nämen oj då” på rätt ställen?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Det rör väl sig knappast om bedrägeri i meningen att man försöker blåsa bedragaren på tillgångar. Andras tid står det väl en på gott och ont fritt att slösa bort.

Som parentes vore det kanske trevligt på sina sätt om det inte vore så, hade ju varit spiken i kistan för telemarketingbranschen exempelvis.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Frågan är hur väl tekniken kommer fungera. Allt handlar ju om flaskhalsar. Vi antar att de flesta kan känna igen ett bedrägeriförsök, men hur många av dessa kommer anmäla numret? Och när så sker, hur många anmälningar kommer krävas innan filtret aktiveras? Och när filtret väl aktiveras, hur snabbt kommer bedragarna identifiera detta och helt enkelt byta till ett nytt nummer? Kan de agera ostört med ett visst nummer i flera veckor är ett nummerbyte en liten kostnad.

Vi ska inte underskatta dessa bedragare då det är något som utförs på en industriell nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Så att de kan lägga ner ärendet i brist på bevis?

Skrivet av BlackRed Guy:

Nja, på sin höjd stjäl man deras tid, och deras tid är andras pengar.

Permalänk
Medlem

Det låter som en modernare version av Telecrapper 2000

Permalänk
Skribent

Så, när kan jag få köpa en prenumeration på detta att installera lokalt på telefonen? Tänker det vore en trevlig och rolig sak att ha, som automatiskt går på alla nummer jag inte har i kontaktlistan

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Riktigt kul idé

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha, klockrent! 😂

Hoppas det funkar lika bra i praktiken som i teorin bara

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Jobbar du som telefonförsäljare lr?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha det som en app som svarar och sedan presenterar namn och företag/ärende i text så jag kan avgöra om det är en tfn-försäljare eller inte. försäljare får babbla på med AI-mormor de som faktiskt försöker nå mig väljer jag att svara på:)

Permalänk
Medlem

Åååh, sånt där gör mig så glad...ger mig tilltro till mänskligheten.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Polisen har varken resurser eller tillräcklig kompetens för att motverka sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Ja. Ja det är det. Hur är det ens en fråga?

Permalänk
Medlem

Jag tycker man borde förbjuda telefonförsäljning helt. Stoppar inte bedragare dock. Till det är väl en sådan här AI kanske en bra idé.

Om man är rädd för att många förlorar jobb så skulle man kunna ordna något annat åt dem. Vad som helst skulle göra mer samhällsnytta än att sälja skräp till folk. Kanske de kan ringa runt till gamla och prata om väder och vind och få de gamla glada istället eftersom de ofta är ensamma och vill ha någon att prata med. Det skulle dock vara opt in och inte att man ringer på måfå. Skulle vara värt att betala nått öre skatt för att slippa försäljning och istället för att ha ont i magen för att behöva ringa och lura på åldringar saker skulle man kunna känna sig stolt att man bidrar till något.

Har själv jobbat med telefonförsäljning en gång i tiden och absolut inget jobb jag skulle önska till någon. Det var bara för det var det enda man kunde hitta då.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hahah sitter en jävla massa indier nu och pratar med "farmor" i timmar? Detta är fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Polisen har varken resurser eller tillräcklig kompetens för att motverka sådant

Behöver komma med i statistik så de får möjlighet att visa varför de behöver mer resurser och kompetens. Därför bör man anmäla även om man vet att inget kommer hända.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Att slösa någons tid klassas nog inte som bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

Att slösa någons tid klassas nog inte som bedrägeri.

Jag antar att det isf är "offers fake personal information, including invented bank details" som skulle vara problemet.

Om det nu finns ett problem då...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hur vet du att listan inte redan finns hos polisen? För det andra så är det antagligen indier som sitter i andra änden, så lycka till att komma åt dom på andra sidan världen. Och dom använder antagligen fake-nummer också, tex Google Voice och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag antar att det isf är "offers fake personal information, including invented bank details" som skulle vara problemet.

Om det nu finns ett problem då...

AI är ju likväl som mormor dement och hallucinerar, så jag ser inte problemet. Är min dementa mormor ett problem menar du?

"AI hallucinations are incorrect or misleading results that AI models generate. These errors can be caused by a variety of factors, including insufficient training data, incorrect assumptions made by the model, or biases in the data used to train the model."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

AI är ju likväl som mormor dement och hallucinerar, så jag ser inte problemet. Är min dementa mormor ett problem menar du?

"AI hallucinations are incorrect or misleading results that AI models generate. These errors can be caused by a variety of factors, including insufficient training data, incorrect assumptions made by the model, or biases in the data used to train the model."

Som jag redan sa är jag inte säker på att det finns ett egentligt problem i exemplet...

Men OM det gör det, så är väl en viktig skillnad jämfört din dementa mormor att din mormor inte har någon avsikt att agera bedrägligt. O2 är ju öppna och tydliga med att avsikten är att deras mjukvara ska hitta på fejkade personuppgifter, bankkonton, m.m.
Avsikten bakom agerandet är ju ändå viktig, och där har vi en tydlig skillnad mellan din dementa mormors agerande och O2s agerande.

Och för tydlighets skull, jag har inget problem med att de slösar bedragarnas tid, jag menar mest att de får vara försiktiga så att de själva håller sig på rätt sida om lagens gränser.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Som jag redan sa är jag inte säker på att det finns ett egentligt problem i exemplet...

Men OM det gör det, så är väl en viktig skillnad jämfört din dementa mormor att din mormor inte har någon avsikt att agera bedrägligt. O2 är ju öppna och tydliga med att avsikten är att deras mjukvara ska hitta på fejkade personuppgifter, bankkonton, m.m.
Avsikten bakom agerandet är ju ändå viktig, och där har vi en tydlig skillnad mellan din dementa mormors agerande och O2s agerande.

Och för tydlighets skull, jag har inget problem med att de slösar bedragarnas tid, jag menar mest att de får vara försiktiga så att de själva håller sig på rätt sida om lagens gränser.

Japp, och min slutkläm är;

Dement mördare frikänd/får sluten vård (drar demenskortet).

AI frikänd (hallucinationskortet/bad training).
Föreläggande om bättre validering, möjligen.

AI kommer under kommande "guldrush" felbehandla, felprogrammera, felkonstruera, felcitera, felinformera m.m, det kommer bli grisigt, tro mig.

O2 lär ju inte ange random personnummer, utan snarare förvalda, fakeade, eller fiktiva, som ej är aktiva.
Samma med bankkonton. Har man förmågan att ta fram även en rudimentär AI, så har man nog såpass mycket logiskt tänkande, att man förutser möjliga fallgropar, så tillvida att inte äkta personnummer/bankkonton outas, eller om det är så att personuppgifterna/bankkontona är äkta, att den juridiska personen/funktionen är med i leken.

Alla AI-företag kommer behöva en dement mormor till patsy, när det skiter sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Japp, och min slutkläm är;

Dement mördare frikänd/får sluten vård (drar demenskortet).

AI frikänd (hallucinationskortet/bad training).
Föreläggande om bättre validering, möjligen.

AI kommer under kommande "guldrush" felbehandla, felprogrammera, felkonstruera, felcitera, felinformera m.m, det kommer bli grisigt, tro mig.

Ja, och en sak som är viktig att betänka är ju just att "AI" inte är en juridisk person (just sådana resonemang är ju något slags antropomorfism vad gäller mjukvaran det handlar om), utan beroende på sammanhanget så blir det ju skapare, säljare och/eller användare av mjukvaran som ligger risigt till juridiskt om det går fel (och man inte kunnat friskriva sig).

Skrivet av walp:

O2 lär ju inte ange random personnummer, utan snarare förvalda, fakeade, eller fiktiva, som ej är aktiva.
Samma med bankkonton. Har man förmågan att ta fram även en rudimentär AI, så har man nog såpass mycket logiskt tänkande, att man förutser möjliga fallgropar, så tillvida att inte äkta personnummer/bankkonton outas, eller om det är så att personuppgifterna/bankkontona är äkta, att den juridiska personen/funktionen är med i leken.

Alla AI-företag kommer behöva en dement mormor till patsy, när det skiter sig.

Ja, jag vill också tro att de satt upp systemet utifrån någon plan som deras jurister OK:at, och att det förmodligen inte görs något alldeles uppenbart fel iaf.

Visa signatur