Permalänk
Medlem

PCIe-expansionskort 7-portars

Hej, jag sitter och tittar på att köpa ett par PCIe-expansionskort 7-portars kort .. jag har ett MSI Pro B760M-P Som har 2st PCI Express x1 så på ren svenska. kan jag sätta i 2st expansionskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Hej, jag sitter och tittar på att köpa ett par PCIe-expansionskort 7-portars kort .. jag har ett MSI Pro B760M-P Som har 2st PCI Express x1 så på ren svenska. kan jag sätta i 2st expansionskort?

Låter rimligt ja, men kolla så grafikortet inte är i vägen för nån av x1 portarna.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Beskriv gärna vad målet med alla de extra portarna är.

Kanske är en lika bra lösning att bara ha USB hubbar?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Beskriv gärna vad målet med alla de extra portarna är.

Jag behöver mer utrymme och min dator har inte plats för några mer diskar.. så usb är enda alternativet. eller att köpa en ny dator visst 14 portar är kanske lite överdrivet men bättre för många än för få.

Skrivet av FX9:

Kanske är en lika bra lösning att bara ha USB hubbar?

Jag tittar även på Sabren driven USB-hub Som alternativ. Fördelen med en usb hub är att jag kan koppla den direkt in i min nvidia shield utan att gå via min dator..

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering.. jag kopplade in en Plexgear Desktop 710 USB 5 Gb/s-hubb 7-vägs

Permalänk
Medlem

Tänk på att max hastighet du får ut är 5 Gbps (ca 500 MB/s eftersom USB har 8b/10b encoding overhead) per USB-styrkrets (controller). Har du flera diskar inkopplade genom en USB-hub så kan total överföringshastighet från dem inte överstiga det.
Beroende på hur du använder lagringen så är det inte säkert det är ett problem. För video, bilder eller spel så läser man sällan från flera diskar samtidigt. Behöver du däremot ofta överföra från en disk till en annan eller läsa från flera samtidigt så kommer det vara snabbare om du ansluter dem till olika USB-styrkretsar, antingen om ditt moderkort har flera USB-styrkretsar inbyggt eller om du ansluter fler via PCIe-expansionskort som du nämnt.
Just kortet som du nämner verkar bara ha en styrkrets, så bandbredd är nog max 500 MB/s för alla 7 portarna sammanlagt.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Jag missade skriva att jag kopplade in den i en helt annan dator nämligen en laptop.. och 5 Gbps duger då den enbart är till för video.