Installera och avinstallera Spel. Får man tillbaka alla lagring?

Permalänk
Medlem

Installera och avinstallera Spel. Får man tillbaka alla lagring?

Om jag installerar ett spel som är 160GB i storlek, och dagarna efter avinstallerar det via kontrollpanelen. Får jag tillbaka mina 160GB eller kommer en del av det gå förlorad. Vad har man för alternativ för att få tillbaka all lagring den tog vid installation.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av comp50:

Om jag installerar ett spel som är 160GB i storlek, och dagarna efter avinstallerar det via kontrollpanelen. Får jag tillbaka mina 160GB eller kommer en del av det gå förlorad. Vad har man för alternativ för att få tillbaka all lagring den tog vid installation.

Ingen lagring "brinner upp" men det kan absolut finnas filer som ligger kvar och skräpar i systemet efter en avinstalltion. T ex temporära filer, cache, sparfiler, konfiguration och inställningsfiler mm. Oftast pratar vi inte mer än ett par MB.

Varför inte testa hur det ser ut?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nej, man får räkna med att en del blir kvar en del skräp, typ 97-98 % av det som installerades kan man avintallera. Lite skräp blir alltid kvar tyvärr. Ibland måste man också slänga en del filer själv, det kan vara stora temporära filer. Inte så vanligt numera att spel eller annat stort lämnar kvar mycket skräp efter sig så det är nog inget att oroa sig för.

De flesta som behöver mycket utrymme har också det, därav märker man inte så mycket av det utrymme man med tiden förlorar för att det finns en del skräp kvar efter allt man avinstallerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen lagring "brinner upp" men det kan absolut finnas filer som ligger kvar och skräpar i systemet efter en avinstalltion. T ex temporära filer, cache, sparfiler, konfiguration och inställningsfiler mm. Oftast pratar vi inte mer än ett par MB.

Varför inte testa hur det ser ut?

Skrivet av DennisOlof:

Nej, man får räkna med att en del blir kvar en del skräp, typ 97-98 % av det som installerades kan man avintallera. Lite skräp blir alltid kvar tyvärr. Ibland måste man också slänga en del filer själv, det kan vara stora temporära filer. Inte så vanligt numera att spel eller annat stort lämnar kvar mycket skräp efter sig så det är nog inget att oroa sig för.

De flesta som behöver mycket utrymme har också det, därav märker man inte så mycket av det utrymme man med tiden förlorar för att det finns en del skräp kvar efter allt man avinstallerat.

Hur blir man av med det som inte går bort genom "avinstallation", finns det programvara eller kan man göra det manuellt. Går man endast in på mappen i C drive och sen program och sen spelets namn och deletar hela mappen?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av comp50:

Hur blir man av med det som inte går bort genom "avinstallation", finns det programvara eller kan man göra det manuellt. Går man endast in på mappen i C drive och sen program och sen spelets namn och deletar hela mappen?

Det går nog inte ge något absolut svar på detta.
Filerna hamnar ofta på massa andra ställen, t ex Users\[Användarnamn]\documents\mygames eller %appdata%. Det finns ingen absolut sanning.

Vill du vara helt säker på att bli av med datan så installerar du om datorn helt med en tömd disk. Det är dock lite väl hårdhänt om du bara ska bli av med ett spel.

Nyttjandet av maskinen gör ju ändå att mängden lagrad data kommer röra sig uppåt och nedåt hela tiden. Bara du sitter i webbläsaren så kommer filer temporärt lagras på maskinen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det finns program man kan använda sig av som är bättre på att avinstallera prylar från C: eller program från windows. Hur mycket bättre vet jag inte men det brukar alltid bli lite slask filer kvar från program etc. Därav man med tiden beroende på vad man gör med datorn bör installera om datorn om man vill få tillbaka utrymme. Jag gör så ibland men inte ofta.

Då passar jag på att också uppgradera program etc, lägga in t.ex ett nyare microsoft office om man behöver det osv.

Men det är ett projekt i sig att göra en ny installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det går nog inte ge något absolut svar på detta.
Filerna hamnar ofta på massa andra ställen, t ex Users\[Användarnamn]\documents\mygames eller %appdata%. Det finns ingen absolut sanning.

Vill du vara helt säker på att bli av med datan så installerar du om datorn helt med en tömd disk. Det är dock lite väl hårdhänt om du bara ska bli av med ett spel.

Nyttjandet av maskinen gör ju ändå att mängden lagrad data kommer röra sig uppåt och nedåt hela tiden. Bara du sitter i webbläsaren så kommer filer temporärt lagras på maskinen.

installera om datorn för att bli av med några MB är inte värt

Permalänk
Medlem

Nästan alla spel lagrar saves o.s.v. antingen under Documents eller någon av Appdata-mapparna (Local, LocalLow eller Roaming). Det tar inte många minuter att gå igenom dem efter mappar som heter som spelet eller som utvecklaren/utgivaren. Man kan även kolla under C:\ProgramData om det möjligen ligger något där.

Installera om hela datorn för att bli av med 16 MB saves känns lite extremt. Som att riva hela huset och bygga nytt för det är lite damm i ett hörn...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB