Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Någon som har tips på vart man ska ha sin sparade buffert? Nordeas sparränta är rätt dålig.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/spara...

Det finns jämförelsesidor för sånt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Har såklart sett det, men då jag aldrig hört talas om de flesta av bankerna med bäst ränta så sökte jag lite mer rådgivning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Har såklart sett det, men då jag aldrig hört talas om de flesta av bankerna med bäst ränta så sökte jag lite mer rådgivning.

Vill du endast ha svenska banker, så kan du filtrera bort utländska banker.
Vill du endast ha storbanker... Då kommer du få ungefär det du har just nu.
Vill du ha bättre ränta får du placera dina pengar hos något kreditmarknadsbolag som lånar ut pengar till konsumenter eller företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Någon som har tips på vart man ska ha sin sparade buffert? Nordeas sparränta är rätt dålig.

SBAB har för närvarande 3%, de har sänkt nästan 1% detta år.
Resurs Bank ligger för närvarande på 3.7%.

Båda två är hur lätta som helst att flytta pengar mellan samt sköta allt i deras appar. Kommer själv flytta över en del sparpengar från SBAB (tidsbunden ränta på 4.05% som går ut nästa vecka) till Resurs.

Båda två omfattas även av Insättningsgarantin.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

SBAB har för närvarande 3%, de har sänkt nästan 1% detta år.
Resurs Bank ligger för närvarande på 3.7%.

Båda två är hur lätta som helst att flytta pengar mellan samt sköta allt i deras appar. Kommer själv flytta över en del sparpengar från SBAB (tidsbunden ränta på 4.05% som går ut nästa vecka) till Resurs.

Båda två omfattas även av Insättningsgarantin.

Sneglade just på Resurs Bank, då de ändå är något bekanta sedan innan (fått fakturor via Resurs). Låter alldeles utmärkt, jag tar nog och kör på med dem!

Tack för input!

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Sneglade just på Resurs Bank, då de ändå är något bekanta sedan innan (fått fakturor via Resurs). Låter alldeles utmärkt, jag tar nog och kör på med dem!

Tack för input!

Det enda som är en liten "heads up" är att hos Resurs kan man endast flytta 150k/dag (från) så man får ha lite framförhållning om man ska ha mer pengar där och behöver ta ut dem i ett större svep Och max 500k/vecka. Kanske inte är så viktigt direkt, men ändå en liten "heads up" att man KAN behöva lite framförhållning

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det enda som är en liten "heads up" är att hos Resurs kan man endast flytta 150k/dag (från) så man får ha lite framförhållning om man ska ha mer pengar där och behöver ta ut dem i ett större svep Och max 500k/vecka. Kanske inte är så viktigt direkt, men ändå en liten "heads up" att man KAN behöva lite framförhållning

De flesta banker har väl en form av spärr, 150k låter bekant även för SEB men borde även gå att låsa upp den här spärren tillfälligt på Resurs om man kontaktar dem?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

De flesta banker har väl en form av spärr, 150k låter bekant även för SEB men borde även gå att låsa upp den här spärren tillfälligt på Resurs om man kontaktar dem?

Så vitt jag kan se är det ingen spärr man kan "häva", dock kan man ta ut 1 miljon/vecka om man ringer dem istället för 500k/vecka som man kan göra via appen. (dock max 150k/dag via appen). SBAB har 200k/dag medan resten verkar liknande. För de flesta tror jag inte det är något problem dock och deras maxgränser överstiger nog vad de flesta har "att röra sig med".

@scienta
Fick mail från Resurs idag att de sänker sin ränta från 3.7% till 3.2% från och med 27:e november.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

@scienta
Fick mail från Resurs idag att de sänker sin ränta från 3.7% till 3.2% från och med 27:e november.

Det är väl ändå förväntat att alla banker kommer att sänka räntan på sparkonto framöver? Deras ränta ligger ju bra till ändå även efter sänkningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det är väl ändå förväntat att alla banker kommer att sänka räntan på sparkonto framöver? Deras ränta ligger ju bra till ändå även efter sänkningen.

Inte helt oväntat är det ju inte med tanke på att de andra, såsom SBAB, sänkt mycket tidigare. Men för 0.2% ids jag inte skyffla över pengar dit från SBAB... de får ligga kvar där med eller bindas på nytt över 6 månader till 3.5%

Var mest menat som en "heads up" att det är kommande inom kort.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Inte helt oväntat är det ju inte med tanke på att de andra, såsom SBAB, sänkt mycket tidigare. Men för 0.2% ids jag inte skyffla över pengar dit från SBAB... de får ligga kvar där med eller bindas på nytt över 6 månader till 3.5%

Var mest menat som en "heads up" att det är kommande inom kort.

Det var kanske inte mycket att bråka om, nej. Jag går ändå från typ 1 -> 3.2% (efter sänkningen då) från Nordea. Känner mig dum som haft pengarna där i alla år, men bättre sent än aldrig. Har inga direkta summor att prata om heller, eftersom det mesta gått till husrenovering i några år nu. Men eftersom det börjat lugna ned sig tänkte jag försöka optimera sparandet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det var kanske inte mycket att bråka om, nej. Jag går ändå från typ 1 -> 3.2% (efter sänkningen då) från Nordea. Känner mig dum som haft pengarna där i alla år, men bättre sent än aldrig. Har inga direkta summor att prata om heller, eftersom det mesta gått till husrenovering i några år nu. Men eftersom det börjat lugna ned sig tänkte jag försöka optimera sparandet.

Oh ja, jag körde länge på Sparbanken Enköping och tänkte att det kunde väl inte skilja sig så mycket... "dum" som man var. Att gå från storbankerna till dessa är ganska stor skillnad, speciellt för oss (mig) som inte har "råd att riskera några pengar" utan vill ha garanterad avkastning, även om den är mindre än om det går bra för fonder/aktier etc.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Tycker sånna här personer är spännande. +46 000% och då är han ändå kraftigt back senaste åren. Rent psykologiskt kan det vara påfrestande att vara en 'vanlig' trader, men att ta såhär hög risk... bara gå in och kolla på hans affärer. Fiskar i bolag som fallit typ -99%.

Sen får man väl ha i åtanke att det rent statistiskt går väldigt många förlorare på varje exceptionell investerare. Men ändå coolt att dem finns Avkastningen är så hög under spiken uppåt som han hade att resten av grafen ser ut som en platt linje lol. Ser ut som han hade +300 000% ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Tycker sånna här personer är spännande. +46 000% och då är han ändå kraftigt back senaste åren. Rent psykologiskt kan det vara påfrestande att vara en 'vanlig' trader, men att ta såhär hög risk... bara gå in och kolla på hans affärer. Fiskar i bolag som fallit typ -99%.

Sen får man väl ha i åtanke att det rent statistiskt går väldigt många förlorare på varje exceptionell investerare. Men ändå coolt att dem finns Avkastningen är så hög under spiken uppåt som han hade att resten av grafen ser ut som en platt linje lol. Ser ut som han hade +300 000% ett tag.

<Uppladdad bildlänk>

Han är väl +435% på 5 år? +46000% är den stora spiken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Han är väl +455% på 5 år? +46000% är den stora spiken.

Nä, det tror jag väl inte. Spiken går ju långt över 200 000 på Y-axeln, och "max" brukar betyda avkastning sedan start (inte högsta topp som ordet max kan låta som). Det skulle hjälpa att ha lite punkter på X-axeln, men jag skulle tro att det bara är långt mer än 5 år. Kanske att 5 år sen är där grafen har gått upp en aning före spiken och det.
Därtill ligger linjen i slutet tillräckligt långt över botten / nära nog 100 000 nog att 46000% nog är rätt här.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä, det tror jag väl inte. Spiken går ju långt över 200 000 på Y-axeln, och "max" brukar betyda avkastning sedan start (inte högsta topp som ordet max kan låta som). Det skulle hjälpa att ha lite punkter på X-axeln, men jag skulle tro att det bara är långt mer än 5 år. Kanske att 5 år sen är där grafen har gått upp en aning före spiken och det.
Därtill ligger linjen i slutet tillräckligt långt över botten / nära nog 100 000 nog att 46000% nog är rätt här.

Jag loggade in på mitt Nordnet-konto och jag är böjd att hålla med dig. "Max" är verkligen förvirrande såsom nordnet använder det.

Permalänk
Medlem

@joakim99: det är väl ändå tydligt att man väljer tidsskala på knapparna under grafen och inget annat

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@joakim99: det är väl ändå tydligt att man väljer tidsskala på knapparna under grafen och inget annat

Det som jag tycker är förvirrande är att det på nordnet står "max" och då får man utvecklingen från start och på avanza så heter motsvarande "Sedan start". Jag tycker att avanza är tydligare än nordnet här.

Permalänk
Medlem

Upp 24% på året hittills och det med huvudsakligen fonder. Hade en del aktier under första halvåret men sålde bort allt för att helt gå över till huvudsakligen passiva aktiefonder. Hade jag haft fonderna sen starten av året och inte experimenterat så mycket hade jag sannolikt varit över 30%.

Idag är innehavet
Länsförsäkringar USA Index
Swedbank Robur Technology
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
och precis köpt in mig lite på Avanza Fastighet by Norhammar

Aktiva placeringar i aktier kräver en viss mentalitet och enorm kunskap för att göra det bra över tid. Kan inte rekommendera fonder nog mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det som jag tycker är förvirrande är att det på nordnet står "max" och då får man utvecklingen från start och på avanza så heter motsvarande "Sedan start". Jag tycker att avanza är tydligare än nordnet här.

Avanza har också "Max" för flera grafer. Det enda stället jag kan hitta "Sedan start" är för konton. Antar att aktier/fonder etc. har max istället för att precisera att det är deras egna ålder, snarare än hur länge man potentiellt ägt något.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecka:

Upp 24% på året hittills och det med huvudsakligen fonder. Hade en del aktier under första halvåret men sålde bort allt för att helt gå över till huvudsakligen passiva aktiefonder. Hade jag haft fonderna sen starten av året och inte experimenterat så mycket hade jag sannolikt varit över 30%.

Aktiva placeringar i aktier kräver en viss mentalitet och enorm kunskap för att göra det bra över tid. Kan inte rekommendera fonder nog mycket.

Själv upp 20,88% just nu i år. Men vad tänker du med +30% om du bara varit passiv i år?

I år (dagssiffra här också)
OMX Stockhoim All Shares +9,06%
DJ World Index +16,74%
DJ USA +25,18%
DAX +15,25%

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Själv upp 20,88% just nu i år. Men vad tänker du med +30% om du bara varit passiv i år?

DJ World Index +16,74%
DJ USA +25,18%
DAX +15,25%

Länsförsäkringar Global Index har gått upp med 33,2 % i år.

Länsförsäkringar USA Index har gått upp med 41,6 % i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Länsförsäkringar Global Index har gått upp med 33,2 % i år.

Länsförsäkringar USA Index har gått upp med 41,6 % i år.

Avanza-snittet är +16.29% i år.

Jag skulle inte stirra mig blind på att man råkat valt rätt fond i år, enkelt att vara efterklok och tycka att man borde gått all-in USA-fonder. Men bra exempel på att en global index-fond är da-shit.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

DJ World Index +16,74%
DJ USA +25,18%
DAX +15,25%

Höll på en del med aktier fram till Juni och laborerade mellan olika fonder innan jag landade i nuvarande portfölj. Hade jag varit helt passiv även med innehavet jag startade året med, hade jag nog varit ytterligare några procent upp.

Permalänk
Medlem

Vad säger ni, spara i avanza global eller i zero + spiltan?

Jag är lite kluven, kronan är ju svag

Jag gör mig av med mitt innehav i saab och kastar in det i någon fond istället, aktien har inte presterat på sistone

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Vad säger ni, spara i avanza global eller i zero + spiltan?

Jag är lite kluven, kronan är ju svag

Jag gör mig av med mitt innehav i saab och kastar in det i någon fond istället, aktien har inte presterat på sistone

Vilken sparhorisont har du?

Permalänk
Medlem

Funderar lite hur man ska placera framöver. Det verkar som att alla sitter och väntar på en kommande krasch då nivåerna tydligen är mer hypade på USA börsen än under dot com bubblan. Och Goldman sachs (tror jag det var) verkar tro att kommande deccenium är i princip förlorat på börsen med runt 3% årligen.
Och att sitta på räntefonder eller bankkonto är ju inte jättekul.

Fonder har ju gått bra hittills och på mycket lång sikt så går allt upp, men kan man undvika en krasch på säg 30% som alla mer och mer verkar tro på så är det ju bra. Det blir ju även mycket av en självuppfyllande profetia nu när fler och fler pratar om det.

Finns det något överhuvudtaget som man tror går upp framöver?
Att blanka är ju dock alltid möjligt, men det är ytterst riskabelt det också då man kan förlora obegränsat.

Trist att bara sitta på en hög cash dock. Börsen kan säkert gå upp några månader till, men man vill ju lämna innan det blir åka av.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Funderar lite hur man ska placera framöver. Det verkar som att alla sitter och väntar på en kommande krasch då nivåerna tydligen är mer hypade på USA börsen än under dot com bubblan. Och Goldman sachs (tror jag det var) verkar tro att kommande deccenium är i princip förlorat på börsen med runt 3% årligen.
Och att sitta på räntefonder eller bankkonto är ju inte jättekul.

Fonder har ju gått bra hittills och på mycket lång sikt så går allt upp, men kan man undvika en krasch på säg 30% som alla mer och mer verkar tro på så är det ju bra. Det blir ju även mycket av en självuppfyllande profetia nu när fler och fler pratar om det.

Finns det något överhuvudtaget som man tror går upp framöver?
Att blanka är ju dock alltid möjligt, men det är ytterst riskabelt det också då man kan förlora obegränsat.

Trist att bara sitta på en hög cash dock. Börsen kan säkert gå upp några månader till, men man vill ju lämna innan det blir åka av.

Börsen skulle ju crasha förra året också.... Bara fortsätt investera med pengar du kan sova gott om nätterna att förlora. Sen om tio-femton år så har ditt värde mångdubbelats upp istället

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken sparhorisont har du?

Lång

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

SAAB är väl upp runt 55% och det fortsätter kanske inte varje år. Det enklaste är att lägga in allt i en global fond, t ex DNB Global Indeks eller LF Global Index. På >10 år så är det säkert ett bra val.