Permalänk
Medlem

Ny nas QNAP TS-216G

Tjo. Funderar på att skaffa ny nas då min gamla inte längre är pålitlig (används inte längre). Blev lite sugen på en QNAP TS-216G som "bara" kostar 3200 på Amazon. Gillar att den har 2,5Gbit/s och även fläkt så diskarna håller sig hyfsat svala.

Någon som vet om den är något att hänga i julgran eller ska man titta på något annat märke? Krav är just 2,5 Gbit/s Ethernet och minst två diskar. Har diskar sedan tidigare så den ska vara tom. Vill inte lägga mer än max 4000.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om den är läplig eller inte beror ju lite på vad du vill ha den till

Många you tube kanaler tästar och visar och jämför olika nasar så kolla på de om du inte gjort det redan
Denna kanal tycker jag är bra https://youtube.com/@nascompares?si=B6UCln6i3tKSRdpK

Valde sälv en Qnap när jag valde nas för flera år sedan (blev det istället för Synology) och jag är nöjd med min. En sak dock var att det intärna lagrinschippet som operativsystemet ligger på gick sönder på min. Det var under garantin så fick det lagat och supporten var superbra! Men jag fick stå för frakten av nasen till Tyskland där den lagades och de lyckades inte på första försöket så fick skicka den igen och betala för frakt då med... det var det ända jobbiga, men vet inte om Synology är direkt bättre häller då jag inte kan jämföra.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Den är säkert bra för lagring mm, tänk lite på att den är ARM-baserad så blir svårt med tex Plex. (Om det nu är ett användningsområde)

Bara headsup om det är så

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Om den är läplig eller inte beror ju lite på vad du vill ha den till

Många you tube kanaler tästar och visar och jämför olika nasar så kolla på de om du inte gjort det redan
Denna kanal tycker jag är bra https://youtube.com/@nascompares?si=B6UCln6i3tKSRdpK

Valde sälv en Qnap när jag valde nas för flera år sedan (blev det istället för Synology) och jag är nöjd med min. En sak dock var att det intärna lagrinschippet som operativsystemet ligger på gick sönder på min. Det var under garantin så fick det lagat och supporten var superbra! Men jag fick stå för frakten av nasen till Tyskland där den lagades och de lyckades inte på första försöket så fick skicka den igen och betala för frakt då med... det var det ända jobbiga, men vet inte om Synology är direkt bättre häller då jag inte kan jämföra.

Ska kolla där.

Skrivet av Ethnic:

Den är säkert bra för lagring mm, tänk lite på att den är ARM-baserad så blir svårt med tex Plex. (Om det nu är ett användningsområde)

Bara headsup om det är så

/Daniel

Är i första hand tänkt för just lagring men kan ju vara en bra grej man vill lägga till senare. Får kolla lite på det.

Visa signatur