Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Om inte Tele2 ger mig en superdeal på BF så ser de ut som 699kr/mån så mindre oxfile helt enkelt. Det är upp med 100% sen förra året.

SIIIIIINNNESSSS!!!!!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Skämtpriser. Svårt att rösta med plånboken också när internet är så viktigt.
Jag hade Telia 500/500 för 299 fram till bf förra året då jag bytte till Telenor som efter lite tjat gick med på 299 för samma hastighet. Nu har jag sagt upp Telenor och det är slut på fredag så det börjar bli lite brådis.

Kolla Boxer, de gav bäst pris på stängda fibernätet hos min mor som jag hjälper byta / kolla runt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kolla Boxer, de gav bäst pris på stängda fibernätet hos min mor som jag hjälper byta / kolla runt.

Har kollat. 449 för 500/500.
Det är allente som ger 419 via Bredbandsval.se. Om det stämmer.
Bredband2 ligger på 445 men då utan bindningstid och priset blir ju extra osäkert då.

Permalänk
Medlem

Ringde Telia och försökte få 250/100 för 319 kr/mån som visas på hemsidan, har för tillfället 250/100 för 299 kr/mån från förra årets black friday.

Det gick inte alls. Han jag pratade med påstår att mitt stadsnät har nyligen höjt avgiften och att nätavgiften de betalar överskrider dem pengarna, och att de isåfall hade betalat för att ha mig som kund. Istället försökte han räkna på ett bredband + streaming-paket med diverse tjänster och få mig att betala 569 kr istället, för att det skulle löna sig för dem.

Han nämnde också att det är ingen idé att säga upp och teckna nytt på en annan person i hushållet för att komma runt nykundserbjudandet, då de denna gången ändrat sina villkor så att bredbandet nu mer är bundet till adressen istället för personen, och skulle resultera i en urkoppling om man bryter mot villkoret.

Vet inte om det är lönt att ringa imorgon igen och försöka en gång till, får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Han nämnde också att det är ingen idé att säga upp och teckna nytt på en annan person i hushållet för att komma runt nykundserbjudandet, då de denna gången ändrat sina villkor så att bredbandet nu mer är bundet till adressen istället för personen, och skulle resultera i en urkoppling om man bryter mot villkoret.

Det låter som bs. Om man går isär, skiljer sig, flyttar eller vad som helst så får man betala mer baserat på vad den tidigare abonnenten hade? Låter som en rövare.

Permalänk
Skrivet av Orman:

Ringde Telia och försökte få 250/100 för 319 kr/mån som visas på hemsidan, har för tillfället 250/100 för 299 kr/mån från förra årets black friday.

Det gick inte alls. Han jag pratade med påstår att mitt stadsnät har nyligen höjt avgiften och att nätavgiften de betalar överskrider dem pengarna, och att de isåfall hade betalat för att ha mig som kund. Istället försökte han räkna på ett bredband + streaming-paket med diverse tjänster och få mig att betala 569 kr istället, för att det skulle löna sig för dem.

Vet inte om det är lönt att ringa imorgon igen och försöka en gång till, får se.

Låter helt absurt, skulle innebära att man inte kan teckna bredband med nykundserbjudande hos Telia som nyinflyttad om att den tidigare boende hade Telia?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Låter helt absurt, skulle innebära att man inte kan teckna bredband med nykundserbjudande hos Telia som nyinflyttad om att den tidigare boende hade Telia?

Varför skull det inte gå?
Så länge du inte är bokförd tillsammans med föregående person samtidigt de jag inte krux som nyinflyttad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Så länge du inte är bokförd tillsammans med föregående person samtidigt de jag inte krux som nyinflyttad.

De har väl ingen aning om relationen. Inneboende, vad som helst. En i familjen har inte råd att betala längre. Någon annan tar över, om de vill och blir således en ny kund. Finns hur många anledningar som helst, låter som en onödig kulle att dö på för Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Gissar att du har GlobalConnect (Open Universe) Bahnhof höjer sina priser tack vare dom nu

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Gissar att du har GlobalConnect (Open Universe) Bahnhof höjer sina priser tack vare dom nu

Det gör Bahnhof hela tiden men det sänks tillbaka senare för nya kunder. Har man koll så måste man påpeka det och då får man samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

De har väl ingen aning om relationen. Inneboende, vad som helst.

Jag antar att ingen kan beställa ett abb till en lägenhet där man inte står som innehavare av

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag antar att ingen kan beställa ett abb till en lägenhet där man inte står som innehavare av

Menar du att man måste stå skriven där?
För något annat är svårt för Telia att kontrollera för att det skulle vara värt jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Skämtpriser. Svårt att rösta med plånboken också när internet är så viktigt.
Jag hade Telia 500/500 för 299 fram till bf förra året då jag bytte till Telenor som efter lite tjat gick med på 299 för samma hastighet. Nu har jag sagt upp Telenor och det är slut på fredag så det börjar bli lite brådis.

Är väl bara för er i GlobalConnect gänget att säga upp era bredband o köra 5G 😄
Vem ska täcka deras ”nätavgifter” om ingen vill va kund där tillslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Är väl bara för er i GlobalConnect gänget att säga upp era bredband o köra 5G 😄
Vem ska täcka deras ”nätavgifter” om ingen vill va kund där tillslut?

Det får kunderna som stannar kvar göra.
I framtiden, med 5G stand alone så kanske men då fixar man nog till priserna på 5G också så att säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

De har väl ingen aning om relationen. Inneboende, vad som helst. En i familjen har inte råd att betala längre. Någon annan tar över, om de vill och blir således en ny kund. Finns hur många anledningar som helst, låter som en onödig kulle att dö på för Telia.

Du virrar till det väldigt.

Är man boendes ihop sen tidigare och försöker lura systemet genom att skriva ”nytt” avtal på sin partner. Eller är det en helt ny person som flyttar in som inte varit skriven där tidigare. Ganska lätt att skilja på de 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Marknet har jag, i en liten kommun. Men det är samma bekymmer här. Föräldrarna bor i närheten och har samma stadsnät som jag och fick nyligen brev från Bahnhof som är deras leverantör, att de behöver höja månadskostnaden med 50 kr pga förhöjda avgifter i stadsnätet.

Permalänk
Skrivet av thepoodles:

Så du menar att Telia ska sitta och hålla koll på att tidigare kunder folkbokförd sig någon annanstans än den aktuella adressen? Låter lika absurt. Dessutom skrev han inte att Telia utgick från var man är folkbokförd, han skrev att man utgick från adressen.

Skrivet av N!klas:

Skrivet av N!klas:

Menar du att man måste stå skriven där?
För något annat är svårt för Telia att kontrollera för att det skulle vara värt jobbet.

Precis. En jävligt onödig kulle att dö på, bra sagt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Du virrar till det väldigt.

Är man boendes ihop sen tidigare och försöker lura systemet genom att skriva ”nytt” avtal på sin partner. Eller är det en helt ny person som flyttar in som inte varit skriven där tidigare. Ganska lätt att skilja på de 2.

Det finns många anledningar till att folk behöver göra så.
Även om man stått skrivna tillsammans länge. Är det begränsat per hushåll så kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Marknet har jag, i en liten kommun. Men det är samma bekymmer här. Föräldrarna bor i närheten och har samma stadsnät som jag och fick nyligen brev från Bahnhof som är deras leverantör, att de behöver höja månadskostnaden med 50 kr pga förhöjda avgifter i stadsnätet.

Japp. Samma här så byter nog till Telias erbjudande på 1000/1000 ska rings bahnhof i morgon och säga upp det och sen boka in Telias att det startar om 1 månad.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Vet inte om den postats redan men såg reklam för black week rabatt upp till 50% hos Global Connect om någon sitter i deras nät.
https://globalconnect.se/blackweek/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vet inte om den postats redan men såg reklam för black week rabatt upp till 50% hos Global Connect om någon sitter i deras nät.
https://globalconnect.se/blackweek/

Vet inte när de där "upp till 50%" förekommer där. Kanske de stora paketen med TV osv. Annars är det ungefär som ordinarie "kampanjer" som körs året om (runt 400-600 kr, vissa med löjliga engångskostnader).

Jag vill bara ha internet.
500 som lägsta hastighet med publik ip till vettigt pris. Bandbredd kostar inte mycket.
Inget extra lull-lull tack.

Permalänk

Telia

Skrivet av Orman:

Angående Telia. Mitt abonnemang går ut 28 November, så jag ringde och ville förlänga med Black Friday-priset. Det gick inte alls för då skulle de förlora pengar. Jag sa att jag inte kan betala 589 kr per månaden, det är alldeles för dyrt, det här kommer tvinga mig att säga upp och byta leverantör. Så jag bad om att bli kopplad till uppsägning och sa att jag vill verkligen inte säga upp, men jag känner mig tvingad till det priset. Då sa dom att jag kan få Black friday priset under 12 månader, så jag har 294 kr i månaden nu i ett år. Nu kanske det var tur att mitt bundna abonnemang var på väg att gå ut, men om man inte har bindningstid kvar kan man få det priset om man är tillräckligt på om att man tänker säga upp.

Permalänk
Medlem

Körde på Telia 300/300 + TV Mini, 368:- per månad.

Skippade routern, men tog TV-boxen som ingick utan kostnad. Inte haft TV-box med kontroll på mååånga år så ska bli kul att testa lite, tyckte det var värt 49:- i månaden för att testa och slippa streama allt via separata appar eller via datorn.

Fanns med en startavgift på 399:- när jag bara tittade på bredband, men när jag valde till TV mini försvann den.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Vet inte när de där "upp till 50%" förekommer där. Kanske de stora paketen med TV osv. Annars är det ungefär som ordinarie "kampanjer" som körs året om (runt 400-600 kr, vissa med löjliga engångskostnader).

Ok. Har inte Global Connect själv så kunde inte kolla, hoppades att det gav bättre priser.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ok. Har inte Global Connect själv så kunde inte kolla, hoppades att det gav bättre priser.

Bra tips ändå. Priserna är tyvärr usla. Kanske om man idag har TV och flera olika streamingtjänster att man kan komma undan billigare på det stora hela men bara internet? Ser ut att man kan glömma det.

Antar att de kan hålla på så för även om man vill ha tv så måste man ju ha ett dyrt bredbandsabb i botten oavsett.

Permalänk
Medlem

edit

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Sa upp hos Bahnhof. Hade 500 mbit/s för 549 kr i månaden. Telia har BF-erbjudande på 600 mbit/s 369 kr så valet var inte direkt svårt.

Det som förvånade mig lite, var att Bahnhof försökte inte ens vända mig. Jag informerade om vad jag blivit erbjuden och de svarade bara tillbaka att abonnemanget är uppsagt och slutar om en månad.

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof tidigare, och sen Telia, sen Telenor och nu tillbaks hos Telia. Finns absolut ingen anledning att stanna hos Bahnhof. Jag förstår inte hypen. Sitter man på stadsnät så har de absolut inget mer att tillföra jämfört med Telia. Telia har bättre svarstider och kortare hopp. Nordvpn för 30 SEK per månad funkar mycket bättre än Bahnhofs dyrare VPN tjänst.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Sa upp hos Bahnhof. Hade 500 mbit/s för 549 kr i månaden. Telia har BF-erbjudande på 600 mbit/s 369 kr så valet var inte direkt svårt.

Det som förvånade mig lite, var att Bahnhof försökte inte ens vända mig. Jag informerade om vad jag blivit erbjuden och de svarade bara tillbaka att abonnemanget är uppsagt och slutar om en månad.

Typiskt för Bahnhof.
Telenor försökte inte heller i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyToni:

Har haft Bahnhof tidigare, och sen Telia, sen Telenor och nu tillbaks hos Telia. Finns absolut ingen anledning att stanna hos Bahnhof. Jag förstår inte hypen. Sitter man på stadsnät så har de absolut inget mer att tillföra jämfört med Telia. Telia har bättre svarstider och kortare hopp. Nordvpn för 30 SEK per månad funkar mycket bättre än Bahnhofs dyrare VPN tjänst.

Telia tjänar nog en bra slant på den datan de säljer om dig, om du nu godkänner detta. Lätt att råka göra när man godkänner det obligatoriska.

Sen är ju routingen lite beroende på var du befinner dig i landet. I mitt fall hoppar jag alltid via göteborg om jag ska till sthlm även om jag bor mitt emellan när jag använder Telia.

Kör jag bahnhof går jag direkt mot sthlm istället.

Jag skulle personligen lita mer på både Telia och Bahnhof än NordVPN, operatörer är tvungna att följa bra mycket fler lagar än VPN leverantörer. Om du nu ska använda en VPN tjänst är det integrity, mullvad eller proton som gäller. Annars kan man lika gärna skippa det om man använder det för integritetsrelaterade skäl.