Krönika: Håll huvudet kallt under Black Friday

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Håll huvudet kallt under Black Friday

Redan innan Black friday kickat igång ordentligt känner André av köphetsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra text Andre, instämmer till fullo. Sedan är det lätt hänt, när man inte köper så mycket under året, att slå till på lite kul grejer under denna vecka också.

Köpte själv två onödiga prylar som jag egentligen inte behöver men tänker att det blir ett trevliga projekt under ledigheten.

1. Barebone tangentbord. Har redan gjort ett, men blev sugen på ett till i brist på annat.
2. Nya fläktar till datorn. Återigen, har fläktar på alla platser, men dessa är aningen bättre.

Permalänk
Medlem

För mig blev nöjeskontot förvandlat till huskontot i höst... Nåja, den nya fjärrvärmecentralen har åtminstone en RJ45 port för smart styrning! (men inget black friday pris)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har i princip bara köpt saker jag redan bestämt mig för sedan långt tillbaka. Mer lagring, lite förbrukningsartiklar, en inredningsgrej jag saknade, ett nytt år av Microsoft 365. Kan dock tänka mig att vissa går bananas och handlar saker som sedan ligger oanvända.

Många gnäller att det är fejk och lurendrejeri, men det går inte att förneka att det dyker upp många och bra erbjudanden under BF. Prisjakts prishistorikfunktion är ens bästa hjälpmedel i dessa tiden.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Detta årets black friday är bland det sämsta jag sett.

Permalänk
Medlem

Fick tag i endel nedsatt 3D-filament, lite extra byggplattor och sedan några tv-serierboxar jag väntat tills de kom på rea. Så bra BF för mig i år. Skall bli kul att testa PVDF.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte någon större nytta av Black friday eller andra stora reor annat om det inte råkar vara någonting som jag speciellt är ute efter just i den stunden. Jag köper sakerna direkt när jag kommer på att jag vill ha dem. Jag är drömkunden helt enkelt Eller nåja, jag jämför ju priser förstås, men ändå..
Sen tycker jag inte att rabatterna är så stora att det är värt besväret att leta efter någonting som kanske är bra och ha för framtiden. Det skulle behövas minst 50% rabatt för att jag skulle bli intresserad av nåt som jag inte behöver för stunden.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Köpa saker man behöver, kolla upp specifika saker man vill ha och vänta på rea på dessa. Det är ju strategin man borde ha. Annars har man snart 14 set med beerpong för 14 kr/st

Permalänk
Skrivet av Zajoxx:

Black week (den "riktiga") börjar ju på måndag, och det är nästan en vecka kvar till Black Friday..

Men visst känns det redan lite urvattnat och nån förhoppning om bra deals finns inte.

Permalänk
Medlem

Själv spontanköper jag inte speciellt mycket alls, oavsett om det är rea eller inte. Jag kollar oftast upp vad jag vill ha/behöver sen håller jag koll på om det dyker upp under reor om jag inte vill betala fullt (ordinarie) pris för det. Har ganska bra koll på priser också, så om det handlar om "bluff-rea" så blir det inget köp. Tyvärr så flyttades ju bara höjningarna inför reor till minst 30 dagar före, så problemet är ju fortfarande kvar i väldigt stor utsträckning. Årets "Black Weeks" har så här långt varit väldigt urvattnat över lag, till och med värre än förra året. Det positiva i det kanske är att man inte känner lika stort köpsug.

Men jag har iallafall några saker som jag troligen kommer att köpa. Något/några spel till PS5/PC kanske, eventuellt lite film/serier på skiva och lite köksprylar. Finns ju en del butiker som lägger till varor vartefter, så jag ska försöka att ha is i magen med vissa grejer. Missar jag dealen så missar jag dealen, det är inte hela världen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ännu en ps3 slim att ha hos tjejen. Dessutom har jag budat hem en massa spel till ps3 och xbox 360. Måånga blev det och jag tyckte det började kännas dyrt, då såg jag att jag bara var uppe i typ 3000 spänn och då var konsolen med 2 handkontroller inräknat för ca 600 med frakt. Det är kul att shoppa när det inte drar iväg som fan.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk

Håller med om kass black friday hittills, samtidigt som black friday inte ens varit än. Väldigt utvattnat.

Men jag har grejer som jag handlat ändå. Hjälpt grabben med datordelar till en lite billigare dator. Vi har avvaktat black friday och där har vi sparat in ett antal hundralappar på just den. Hade köpt grejerna ändå.

Köpt en hockeyklubba till julklapp till ena grabben (500 kr rabatt) och ett legopaket till andra (100 kr rabatt). Hockeyklubbor köps annars efter säsong då rabatten är som bäst då. Men båda var enligt önskemål från barnen.

Ska köpa ett grafikkort själv men där är det verkligen usla rabatter. Nästan bättre pris runt slutet av sommaren. Bättre utbud då med.

Permalänk
Skrivet av Zajoxx:

Väldigt tama priser! De har spädit ut saften väldigt mycket flera veckor innan riktiga bf dagen. Inte nog med det ingen rabatt på processorer annat än Elgigantens rabatt på 265 och 285K. Men vem köper dessa modeller? Hoppades Arrow Lake skulle blir något men spelresultaten är bara för dåliga.

Det har varit hyfsade rabatter på moderkort men det är väldigt få moderkort både från Intel och AMD. Tråkigaste BF eventet någonsin! Den enda fördelen är att man slipper stressa som man gjorde förr.

Permalänk

Riktiga fynd görs på Sweclockers Marknad

Permalänk
Medlem

Köpte en eltandborste för 400 ist för 600, huzaah!

Permalänk
Medlem

Mja… kan bara hålla med. Jag handlar efter lust och behov. Inte nödvändigtvis pris... Fundera på att slå till på nya Anbernic RG Cube XX och använda som dedikerad PICO-8 och gb tetris enhet $10 OFF!

Permalänk
Medlem

Än så länge har det inte blivit några inköp men ska beställa några böcker till morsan i julklapp, får se om dom är på rea eller inte. Annars tycker jag att årets rea hittills är ganska bra, iaf för dom sakerna jag är sugen på att köpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Strimlaren:

Riktiga fynd görs på Sweclockers Marknad

Ja tänk om man kunde nöja sig med last gen.. men uppgraderingsjävulen på axeln kräver det senaste 😭

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Ganska trista erbjudanden faktiskt. Har väl kommit till åldern att man numera inte behöver nytt, förutom när något går sönder eller är nerslitet.

Är roligare att lägga pengar på upplevelser och sparande. Man köper ändå samma sak varje månad. Finns typ tre utgifter på en månad: fasta kostnader, sparande och plånboken. Varje kvartal kan du köpa något extraordinärt och där emellan kanske något oväntat som går sönder. Eller något som på lång tid förbrukas (10+ år) som möbler, porslin eller vitvaror.

Nu påstår jag inte att man ska vara von Anka snål, finns mycket onödigt att spara på däremot. Vilket på sikt är bättre varor och kvalitet.

Ärligt, när var du tvungen att köpa en produkt senast? FPS, bättre svärta och högre upplösning i villhöver räknas inte.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Känner mig lite träffad här Köpte två stycken skärmar för väldigt bra pris.

Har nytta av dessa i för sig, men kan ju leva utan dessa och är ju 4k upplösning så i spel kommer inte min GPU orka driva en av dessa skärmar. Så måste köra i lägre upplösning, men orsaken till dessa mer produktion/skrivbord (virtuell blandat annat). Så får se hur två 32 tums skärmar är att ha på skrivbordet.

Ja ny cpu är planerad i alla fall men väntar lite med köp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ganska trista erbjudanden faktiskt. Har väl kommit till åldern att man numera inte behöver nytt, förutom när något går sönder eller är nerslitet.

Är roligare att lägga pengar på upplevelser och sparande. Man köper ändå samma sak varje månad. Finns typ tre utgifter på en månad: fasta kostnader, sparande och plånboken. Varje kvartal kan du köpa något extraordinärt och där emellan kanske något oväntat som går sönder. Eller något som på lång tid förbrukas (10+ år) som möbler, porslin eller vitvaror.

Nu påstår jag inte att man ska vara von Anka snål, finns mycket onödigt att spara på däremot. Vilket på sikt är bättre varor och kvalitet.

Ärligt, när var du tvungen att köpa en produkt senast? FPS, bättre svärta och högre upplösning i villhöver räknas inte.

Jag var faktiskt tvungen förra veckan då min router helt la av från ingenstans, då köpte jag en på "black week/friday/month". Den var nedsatt från ~ 3700 till 2200 och på så vis fick jag en bättre router än vad jag köpt annars för samma pengar. Men hade mina ögon inställda på att köpa något till min golf eller eventuellt en robotdammsugare, men nu blev det som det blev.

I övrigt är jag med på ditt spår, inte handla för att det är "rea" och "billig" utan för man behöver det!

Permalänk
Skribent

Hur många företag idag hanterar BF, där stora lager köps in just för rea-veckan (månaden?), det ger precis den effekten vi ser med mjölkvarma prislappar. Eventuella förluster räknas bort från diverse budgetar likt marknadsföring långt i förväg. Detta medför sällan bättre kampanjer än vilken annan rea som helst, i bästa fall någon procentenhet lägre än andra reor, beroende på hur mycket marginal man är villig att tappa.

Hade varit betydligt mer intressant om det fanns färre men mer direkt utvalda artiklar som säljs för inköpspris. Dvs artiklar som töms från lagerhyllor för att göra plats för senaste modellen eller annat helt och hållet. Det skulle vara en symbios mellan köpare och butik; köparen gör ett kap samtidigt som butiken minimerar kostnad för lagerhållning.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera att följa prisutvecklingskurvan på Prisjakt och andra sidor för att se just hur mycket fuffens och grå-zons prissättnign som görs. Lite beklämmande och hoppas att branschen kan snygga upp i det hela. Ju längre rea de har, destor sämre verkar priserna vara

Hoppas att något på min lista dyker upp på något vettigt sätt och ställe på Black Friday...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hade varit betydligt mer intressant om det fanns färre men mer direkt utvalda artiklar som säljs för inköpspris. Dvs artiklar som töms från lagerhyllor för att göra plats för senaste modellen eller annat helt och hållet. Det skulle vara en symbios mellan köpare och butik; köparen gör ett kap samtidigt som butiken minimerar kostnad för lagerhållning.

Det är precis så det ofta fungerar vid reor. Butikerna säljer förra modellen till 0 marginal eller under för att göra plats för den nya modellen. Elektronikbutikerna har inga bra marginaler på större produkter från kända tillverkare. Kanske 10 eller i bästa fall 15 procent. Större butiker eller kedjor har ibland även bonusavtal där de kan få någon procent till om de skyfflar ut vissa produkter. I bland täcker leverantören eventuella förluster när nya produkter släpps eller prissänkningar gör att butiken går minus, men långt ifrån alltid. Det är otroligt skönt att man inte längre jobbar i branschen. Det är troligtvis en av de svåraste branscherna att få lönsamhet i.
Dåliga marginaler, dåliga löner, väldigt priskänsliga och samtidigt krävande kunder gjorde inte heller det hela roligare.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Ceji:

Det är precis så det ofta fungerar vid reor. Butikerna säljer förra modellen till 0 marginal eller under för att göra plats för den nya modellen. Elektronikbutikerna har inga bra marginaler på större produkter från kända tillverkare. Kanske 10 eller i bästa fall 15 procent. Större butiker eller kedjor har ibland även bonusavtal där de kan få någon procent till om de skyfflar ut vissa produkter. I bland täcker leverantören eventuella förluster när nya produkter släpps eller prissänkningar gör att butiken går minus, men långt ifrån alltid. Det är otroligt skönt att man inte längre jobbar i branschen. Det är troligtvis en av de svåraste branscherna att få lönsamhet i.
Dåliga marginaler, dåliga löner, väldigt priskänsliga och samtidigt krävande kunder gjorde inte heller det hela roligare.

Förstår att elektronikbranschen lever på tuffa marginaler, men var inte bara detta jag syftade på i detta fallet, utan bredare överlag kring BF-rean som fenomen senaste åren. Klädbutiker exempelvis har betydande större spelrum, likaså kina-importörer likt C&O, Kjell och Rusta... Blir så konstigt när det ska köpas in stora lager enkom för reans skull, istället för att tömma de lagren man redan har. Annat blir det såklart som du säger när det finns 15% marginal på en SSD, kontra en kabel med 350% markup hos Biltema.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

Jag var faktiskt tvungen förra veckan då min router helt la av från ingenstans, då köpte jag en på "black week/friday/month". Den var nedsatt från ~ 3700 till 2200 och på så vis fick jag en bättre router än vad jag köpt annars för samma pengar. Men hade mina ögon inställda på att köpa något till min golf eller eventuellt en robotdammsugare, men nu blev det som det blev.

I övrigt är jag med på ditt spår, inte handla för att det är "rea" och "billig" utan för man behöver det!

Ja, se där, i bland händer det Tur att den gick sönder nu och inte om två veckor.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Känner mig lite träffad här Köpte två stycken skärmar för väldigt bra pris.

Har nytta av dessa i för sig, men kan ju leva utan dessa och är ju 4k upplösning så i spel kommer inte min GPU orka driva en av dessa skärmar. Så måste köra i lägre upplösning, men orsaken till dessa mer produktion/skrivbord (virtuell blandat annat). Så får se hur två 32 tums skärmar är att ha på skrivbordet.

Ja ny cpu är planerad i alla fall men väntar lite med köp.

Nämen! Gå i fängelse, gå direkt i fängelse utan att passera Inet!

Skämt åsido, man ska ju så klart ha så man får ut något av det. När man uppgraderar onödigt ofta bara för att få det senaste hela tiden, blir det däremot lite fånigt.

Det är därför jag skriver av saker på tio år. Då behöver man inte hetsen att uppgradera till det senaste. Räcker saker längre? Ja då kan dom i budgeten generera ränta på ett sparkonto. Exempelvis här så bytte jag mikrovågsugn nyligen. Den var 19 år gammal. Med andra ord har kostnaden stått och gett ränta i 9 år på ett sparkonto. Det här täcker såklart inte kostnaden, då räntan på prislappen bara är några kronor. Men totalt sett, på alla sparade pengar så var årsräntan ungefär samma belopp som mikrovågsugnen. På så vis blev den "gratis".

Samma sak gör jag med mitt nästa datorköp, som jag räknar med runt 2030. Redan nu sparar jag pengar och kalkylerar in det i budgeten. På så vis kan jag ha kostnaden liggandes i flera år och där är räntan på 30 - 60 000 kr ganska stor. Speciellt om man kan ha dom på ett högräntekonto som inte är alltför långt bundet. Ska man spara i högräntekonton (oftast låsta i 3 månader till flera år, beroende på ränta) så skulle jag säga ha 6 månadslöner eller minst 50 000 på ett öppet sparkonto, så man genast kan göra ett köp när man måste.

Det där med "måsten" är väl ganska individuellt. Men det är när dom hamnar för mycket i villhöver som dom blir jobbiga. Jag gillar fina saker, men det betyder inte att dom är dyra som Rolexklockor, diamanter eller guld. Det största värdet jag ser i saker är när dom gör livet lättare att leva eller gör det enklare att leva och tar bort stress och frustrationer. Här kan saker med både låga och höga priser avgöra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är vad man ska köpa till sig själv. Nä, de blir väl till att lägga pengar på hög / investera…

Roligare däremot att köpa till andra, brorsbarnen har en ändlös lista på prylar 😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Skönt man inte behöver tokjäkta!! När vi blir blåsta på betala så mycket mer på annat! Med INFLATIONEN ÄR FÖR HÖG!! Ingen är inte tvingad att köpa något!!

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag ha en lista på saker jag villhöver köpa och blir priset rätt under BF så köper jag då helt enkelt. Nu var det dags att förnya bredbandet så då passar jag på med det, blir bra att det löper ut lagom till nästa års BF också... Tycker det är bra att det dragit ut lite och inte bara är en dag, då hinner man fundera och jämföra mer.

Skrivet av Infiniti:

Har i princip bara köpt saker jag redan bestämt mig för sedan långt tillbaka. Mer lagring, lite förbrukningsartiklar, en inredningsgrej jag saknade, ett nytt år av Microsoft 365.

Var hittade du microsoft 365 på BF?