Microsoft: Vi tränar inte AI på dina Office-dokument

Permalänk
Melding Plague

Den senaste veckan har falska rykten om en funktion i Office-programmen cirkulerat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men samtidigt, i OneDrive:

https://techcommunity.microsoft.com/blog/onedriveblog/copilot...

Inte så konstigt att misstanken uppstår. Mjukvaruföretagen behöver bli väldigt mycket mer raka med vad de menar med internet-relaterade funktioner i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Inte så konstigt att misstanken uppstår. Mjukvaruföretagen behöver bli väldigt mycket mer raka med vad de menar med internet-relaterade funktioner i framtiden.

Microsoft viftar med ena handen samtidigt som de snor godiset med den andra

Skrivet av Microsoft AI-chef:

När det gäller innehåll som redan ligger på den öppna webben har vi ett socialt kontrakt sedan 1990-talet som har varit att det är fritt fram att använda det. Vem som helst kan kopiera, återskapa och reproducera det. Det har underförstått varit freeware.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Google har väl hela tiden baserat sina system på användarens text i e-post och liknande. Allting processeras och utvinns så mycket det går. Skulle bara vara rimligt om alla gör det

Jag tror det mest är svårt att vara tydlig när man pratar om dessa frågor, lätt att feltolka text

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som alla andra stora företag så gör dom fuffens och det är helt ok....tills de blir påkomna...

Skulle inte alls bli förvånad.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Det börjar med Worddokumenten, men inom snar framtid så kommer även Tinder ha Ai i sig. Likaså att man kan betala extra för en Autopilotknapp. Det är så ansträngande och jobbigt att i Tinder att kontakta en massa personer, med den nya Ai-funktionen så sköter Ain precis allt åt en. Inte ens daten behöver man gå på, de skickar ut en Tesla Optimus gen 5 som gör detta.

Permalänk
Medlem

Nej de tränar helt säkert inte på dokumenten, bara dina inmatningar till dem…

Permalänk
Medlem

"...än".

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

De väntar snällt med att sno all information tills det läggs ut på ChatGPT, OneDrive, Github eller någon Office365-tjänst

Permalänk
Medlem

Det är ju en ren "gold rush" för att plocka data från användare i smyg för att träna AI modeller när reglering är fortsatt inte på plats. Utgå från att alla stora aktörer tränar sin AI på din data. Google Photos, Docs, Facebook, OneDrive etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Fast de samlar inte in eller sparar din information alls ändå, detta är M365 söken indexet som indexerar in data och bara du som tillgång till den. Ingen data används för träna modellen och detta rensat efter du använt modellen och Microsoft har inte tillgång till din miljö eller data om du inte släpper inte dem. Ut över det så kan du DKE krytera all data i M365 om du vill känna dig extra säker, vilket alla banker i sverige gör samt flera myndigheter.

Skrivet av walkir:

De väntar snällt med att sno all information tills det läggs ut på ChatGPT, OneDrive, Github eller någon Office365-tjänst

De har varit klart och tydliga att de inte kommer träna några modeller på någon av deras kunders data någonsin.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt uttalande från Microsoft.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Mm sure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

De har varit klart och tydliga att de inte kommer träna några modeller på någon av deras kunders data någonsin.

Du menar precis lika klart och tydliga som rörande deras telemetri?

https://www.extremetech.com/computing/247311-microsoft-finall...

"Vi samlar bara in anonymiserad data"

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Båda funktionerna är delar av licensierade produkter med avsikt att underlätta det dagliga arbete. Det finns inget i artikeln - vad jag kan se - som antyder eller indikerar att personlig information extraheras för annan användning. Så, vad är din poäng här?

Skrivet av walkir:

Du menar precis lika klart och tydliga som rörande deras telemetri?

https://www.extremetech.com/computing/247311-microsoft-finall...

"Vi samlar bara in anonymiserad data"

Du antyder att Microsoft samlar in mer än anonymiserad data och länkar till en artikel som - vad jag kan se - inte stödjer dylika uppfattning. Samma här, vad är din poäng?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Man får ta vad de säger bokstavligen talat.

Det enda microsoft säger är att de inte använder folks dokument för att träna AI på "stora språkmodeller". De nekar inte att folks och företags privata dokument används för AI träning, bara för en specifik sak.

Och vart går gränsen till en "medel" språkmodell?

Permalänk
Medlem

Skrämmande om den möjligheten ens finns. Varför ska ett ordbehandlingsprogram ens ha åtkomst till nätet?

"Ja men det är för att XYZ är så praktiskt att ha" svarar någon säkert nu. Nej tack säger jag bara, det är inte mindre skrämmande för det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Man får ta vad de säger bokstavligen talat.

Det enda microsoft säger är att de inte använder folks dokument för att träna AI på "stora språkmodeller". De nekar inte att folks och företags privata dokument används för AI träning, bara för en specifik sak.

Och vart går gränsen till en "medel" språkmodell?

Jag läste och förstod det också bokstavligt. Det är inte ett direkt avfärdande när man prefixar allting.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Skrämmande om den möjligheten ens finns. Varför ska ett ordbehandlingsprogram ens ha åtkomst till nätet?

"Ja men det är för att XYZ är så praktiskt att ha" svarar någon säkert nu. Nej tack säger jag bara, det är inte mindre skrämmande för det.

För att det är en molntjänst. Har du allt on-prem, som t.ex. myndigheter, så kan du fimpa linan. Om du navigerar till funktionen i valfritt Office-program så finns det en länk där som förklarar vad och varför den finns och du har möjligheten att kliva av helt.

Det man inte förstår är man rädd för. Det finns dock inget som hindrar att vi försöker lära oss...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Väldigt märkligt uttalande från Microsoft.

”There is absolutely no cause for alarm.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

För att det är en molntjänst. Har du allt on-prem, som t.ex. myndigheter, så kan du fimpa linan. Om du navigerar till funktionen i valfritt Office-program så finns det en länk där som förklarar vad och varför den finns och du har möjligheten att kliva av helt.

Det man inte förstår är man rädd för. Det finns dock inget som hindrar att vi försöker lära oss...

Du missförstår mig. Jag är väl medveten om att det är en molntjänst. Jag ställer mig frågande till varför man skulle vilja ha det.

Du kan ha en uppkopplad eltandborste också, jag ser dock inte meningen med det heller. En traditionell offline ordbehandlare gör jobbet utan att kunna sälja din data, likväl som en traditionell eltandborste gör sitt jobb den med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dom tränar inte mot dina office dokument, men nya Outlook tränar på dina privata mail:D

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du antyder att Microsoft samlar in mer än anonymiserad data och länkar till en artikel som - vad jag kan se - inte stödjer dylika uppfattning. Samma här, vad är din poäng?

Du får läsa mellan raderna! Själv tycker jag exempelvis att mitt lokala datornamn och användarnamn för Xbox Live är väldigt personligt. Genom att gräva djupare i vad de faktiskt samlar in, så är det inte svårt att koppla allt till en specifik person.

Här kan du se lite själv:
https://www.howtogeek.com/348699/how-to-see-what-data-windows...

Permalänk
Medlem

Att ett företag ens behöver säga att dom inte tränar saker och ting på mina dokument är ju ett katastrof i sig

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Båda funktionerna är delar av licensierade produkter med avsikt att underlätta det dagliga arbete. Det finns inget i artikeln - vad jag kan se - som antyder eller indikerar att personlig information extraheras för annan användning. Så, vad är din poäng här?

Att mjukvaruföretagen inte är tillräckligt raka. De är minst lika vaga som jag var i mitt inlägg. Det är lätt att missförstånd uppstår, varvid vi får nyheter på Sweclockers om att Företag A säger att Rykte B är totalt felaktigt.

Mjukvaruföretagen bör, med stora fonter och versaler, kungöra att funktionen i fråga inte under några omständigher, nu eller i framtiden kommer att användas till att träna någon form av 'AI'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du missförstår mig. Jag är väl medveten om att det är en molntjänst. Jag ställer mig frågande till varför man skulle vilja ha det.

Du kan ha en uppkopplad eltandborste också, jag ser dock inte meningen med det heller. En traditionell offline ordbehandlare gör jobbet utan att kunna sälja din data, likväl som en traditionell eltandborste gör sitt jobb den med.

Microsoft försöker väl skapa mervärde för sina tjänster och riktar sig till företagare, så har du inte deras tjänster kommer denna funktion mestadels bara hänga i luften.

Här har ni lite läsning om vad kryssrutan innebär: https://learn.microsoft.com/sv-se/microsoft-365-apps/privacy/...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Att mjukvaruföretagen inte är tillräckligt raka. De är minst lika vaga som jag var i mitt inlägg. Det är lätt att missförstånd uppstår, varvid vi får nyheter på Sweclockers om att Företag A säger att Rykte B är totalt felaktigt.

Mjukvaruföretagen bör, med stora fonter och versaler, kungöra att funktionen i fråga inte under några omständigher, nu eller i framtiden kommer att användas till att träna någon form av 'AI'.

Anledningen till att vi får ryktesspridning som "nyhet" på Swec är för att man fullkomligt skiter i att faktagranska källan och översätta efter bästa förmåga innan den skedmatas till den stora massan som sedan kan gapa sig hesa över något dom aldrig kommer komma i kontakt med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...

– Microsoft använder inte våra kunders data från varken konsument- eller företagsversionen av Microsoft 365-programmen för att träna stora språkmodeller. Inställningen för Anslutna funktioner har ingen koppling till hur Microsoft tränar stora språkmodeller, säger en representant för företaget till sajten.

Det känns som ett påtagligt glapp där? De är väldigt specifika i vad de nekar till att de skulle göra.

Anklagelserna(?) verkar ju ha börjat här: https://medium.com/illumination/ms-word-is-using-you-to-train... (även https://archive.is/KGXYV ), det är var jag hamnade när jag följde folks länkar i flera steg

Och där är påståendet inte specifikt att användardatan används just till någon LLM, utan istället mer av en genomgång av vad Microsoft själva skriver om hur de använder datan de samlar in från funktionen, detta i det "privacy statement" de länkat till i anslutning till just denna inställning.

Hur de använder datan inkluderar då t.ex.

"Advertise and market to you, which includes sending promotional communications, targeting advertising, and presenting you with relevant offers."

samt

"Our processing of personal data for these purposes includes both automated and manual (human) methods of processing. Our automated methods often are related to and supported by our manual methods. For example, to build, train, and improve the accuracy of our automated methods of processing (including artificial intelligence or AI), we manually review some of the output produced by the automated methods against the underlying data.

As part of our efforts to improve and develop our products, we may use your data to develop and train our AI models. Learn more here."

Artikelförfattaren är inte superimponerad av båda dessa punkter när detta är opt-out och dolt under en undangömd inställning som samlar lite alla möjliga funktioner som säkert har olika grader av integritetsproblem under ett enda intetsägande namn som man slår av/på i sin helhet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är folk förvånade över att molnleverantörer tjuvkikar i datan som laddas upp?
Det är väl självklart att det sker.