Vilket ljud för tydligt tal till TV?

Permalänk
Medlem

Vilket ljud för tydligt tal till TV?

Hej,

Har en 77" LG C1 i ett relativt stort rum på nästan 5x5m, d.v.s att det är nästan 5m från väggen där TVn är, till andra väggen där soffan står.

Det är en fantastisk TV, men jag kör antingen TV-högtalarna eller hörlurar. Nu i köpetider tänkte jag köpa på mig någon "billig" soundbar, men jag har kanske lite skumt användningsområde.

Jag tänker att i en gammal lägenhet, vill jag inte ha massa högljudd bas som jag ändå måste skruva ner om det blir sen filmkväll. Utan vill i stället ha något ljudsystem med fokus på tydligt tal utan att man måste vrida volymen till 200.

Därför jag har funderat om kanske det är värt att gå på någon soundbar med satellithögtalare man kan ha "bak" nära soffan. Men jag är också ganska grön i ljud-världen, så vet inte om det skulle hjälpa något egentligen; kanske är bättre att ha en bra soundbar med tydligt ljud i stället för en medioker bar med dåliga satelliter?

Fick tag på LG NS60T billigt på Inets drops igårkväll, för 1990kr. Men efter att ha läst på så är den verkligen en instegsmodell. Dessutom har den den där subwoofern som jag inte tror jag kommer nyttja mycket.

I LG-världen, med satelliter, finns också LG NS60TR för ytterliggare en tusenlapp, och sedan LG NS70TR för ytterliggare en tusenlapp...
Sedan får man ännu finare ljudsystem för ännu mera, haha.

Så det jag funderar mest på just nu är:
Är det någon mening att leta en bra soundbar utan subwoofer om man vill fokusera på tydligt tal?
Hjälper satellithögtalare som jag tänker mig, eller de ger mest en bättre surround-upplevelse?

Och i slutändan då, någon som vill rekommendera/bolla något ljudsystem i prisklass säg under 5-6k, men helst längre ner?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Du har en väldigt tajt budget.
Enligt min mening är ljudet halva upplevelsen vilket betyder att det bör kosta typ lika mycket som bilden kostade.

Med det sagt så gjorde Sweclockers ett test för inte så länge sedan på soundbars och de rekommenderade Klipsch som en bra budget bar och beroende på modell så är de är också utbyggbara med bakre högtalare om de behövs.
https://www.sweclockers.com/test/38850-arets-basta-soundbar-v...

Ett tips oavsett vilken bar/högtalaruppsätning du väljer så försök att se till att den har en (bra) center högtalare! Det är den som gör allra mest för tydligt tal i filmer.
Så minst 3.0 ! Med 2.0 så förlorar du centern.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Ett par rejäla golvare kanske med ok stereoförstärkare?
kör själv med ett par Dali 450 i min lägenhet, sjukt nöjd för de 1800 jag gav begagnat för dem

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Du har en väldigt tajt budget.
Enligt min mening är ljudet halva upplevelsen vilket betyder att det bör kosta typ lika mycket som bilden kostade.

Haha, min tankegång är i stil med "kommer ändå inte komma fläska på för att inte väcka alla grannar, så känns inte meningsfullt att lägga 10k+ på ljud"
Men det kanske är för snålt ändå att dra gränsen så lågt?

Nu har Inet ändå skickat den där LG-baren för 1990, de skickar så snabbt att jag inte hann avbryta. Blir att testa den, men känns som att det finns risk att den åker i retur.
Men den har 3.1, så den är kaaanske ok? Får se.

Tack för ett utförligt svar! Har skummat den guiden lite, men med tanke på att prissegmentet där lutade mot det högre, hoppades jag lite på att kunna komma undan lite billigare med fokus på endast tal, utan "ultra bass" subwoofer.

Skrivet av sweisdapro:

kär själv med ett par Dali 450 i min lägenhet, sjukt nöjd för de 1800 jag gav begagnat för dem

Är inte helt främmande för ett par golvhögtalare, har inte haft tid att gräva i det segmentet, dock. Tack för tipset!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Haha, min tankegång är i stil med "kommer ändå inte komma fläska på för att inte väcka alla grannar, så känns inte meningsfullt att lägga 10k+ på ljud"
Men det kanske är för snålt ändå att dra gränsen så lågt?

Nu har Inet ändå skickat den där LG-baren för 1990, de skickar så snabbt att jag inte hann avbryta. Blir att testa den, men känns som att det finns risk att den åker i retur.
Men den har 3.1, så den är kaaanske ok? Får se.

Tack för ett utförligt svar! Har skummat den guiden lite, men med tanke på att prissegmentet där lutade mot det högre, hoppades jag lite på att kunna komma undan lite billigare med fokus på endast tal, utan "ultra bass" subwoofer.

Ja du får se och tästa LGin men det är inte säkert att den låter mycket bättre än din tv. Det den kan ge är i sådana fall lite mer bas och det var ju typ det du inte ville ha.
Men pröva och se som sagt

Sedan så finns det också många begagnade soundbars också, speciellt nu när många vill uppgradera. Kan vara väldigt värt att leta på Blocket med till exempel, sådan här saker slits ju inte riktigt direkt.

Vet inte om du kollar på Linus tech tips. Men denna videon är nog lite små intressant i ditt läge.

Har baren du väljer något typ "natt läge" så kan de också hjälpa med att höja tal och minska bas.

När jag skälv bytte från Logitech z906 till min nuvarande uppsättning (man kan se i mitt galleri vad jag har) så blev ljudet mycket bättre och klarare, så jag behöver inte längre höja lika mycket för att ändå höra allt. Och som ett plus så finns ju kapaciteten med om/när jag vill

För mig du hade redan lurar sa du? Du är annars inte sugen på att uppgradera de istället när du kollar på natten om det är ett alternativ?
Det finns några där ute som stödjer fullt surroundljud.

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Ja du får se och tästa LGin men det är inte säkert att den låter mycket bättre än din tv. Det den kan ge är i sådana fall lite mer bas och det var ju typ det du inte ville ha.
Men pröva och se som sagt

Sedan så finns det också många begagnade soundbars också, speciellt nu när många vill uppgradera. Kan vara väldigt värt att leta på Blocket med till exempel, sådan här saker slits ju inte riktigt direkt.

Vet inte om du kollar på Linus tech tips. Men denna videon är nog lite små intressant i ditt läge.
https://youtu.be/u4LFDPbbSVk?si=AyA4qkh4fyy00p3T

Har baren du väljer något typ "natt läge" så kan de också hjälpa med att höja tal och minska bas.

När jag skälv bytte från Logitech z906 till min nuvarande uppsättning (man kan se i mitt galleri vad jag har) så blev ljudet mycket bättre och klarare, så jag behöver inte längre höja lika mycket för att ändå höra allt. Och som ett plus så finns ju kapaciteten med om/när jag vill

För mig du hade redan lurar sa du? Du är annars inte sugen på att uppgradera de istället när du kollar på natten om det är ett alternativ?
Det finns några där ute som stödjer fullt surroundljud.

Det där med att kolla begagnat måste jag bli bättre på, helt utanför boxen för min del. Stämmer säkert att det kan dyka upp en del där nu efter BF.
Tror jag drar i bromsen lite och inte spontanköper något som tär alltfömycket på plånboken, utan tar och läser på i lugn och ro - kanske mellandagarna också har någon ljud-rea, om det inte dyker upp något begagnat. Eller så blir budget-baren från LG bra nog.
Känner att jag måste gräva lite i ljud-djungeln om jag ska lägga mer pengar.

Men riktigt bra tips i denna tråden, guld värt, tack. Ska läsa igenom en gång till, kolla Sweclockers recensioner och kan se vad Linus hittade på i videon du skickade. Tack igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Det där med att kolla begagnat måste jag bli bättre på, helt utanför boxen för min del. Stämmer säkert att det kan dyka upp en del där nu efter BF.
Tror jag drar i bromsen lite och inte spontanköper något som tär alltfömycket på plånboken, utan tar och läser på i lugn och ro - kanske mellandagarna också har någon ljud-rea, om det inte dyker upp något begagnat. Eller så blir budget-baren från LG bra nog.
Känner att jag måste gräva lite i ljud-djungeln om jag ska lägga mer pengar.

Men riktigt bra tips i denna tråden, guld värt, tack. Ska läsa igenom en gång till, kolla Sweclockers recensioner och kan se vad Linus hittade på i videon du skickade. Tack igen!

Det låter som en bra plan.
Att läsa på innan man köper något brukar oftast leda till ett bättre köp i slutändan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drar bara en liten uppdatering här. Fick hem LG-soundbaren, och lutar mot retur.
Ljudet är annorlunda mot TVn, det är utan tvekan. Där är mer "djup", men också något "burkigt" eller "grumligt". Är inte superinsatt i ljud, så kan inte terminologin, haha.
Det går att få talet tydligare genom att dra upp t.ex. treble-slidern i max, och även upp med mid lite. Men känns som denna nog åker tillbaka och jag går upp något i prisklass, att satsa på något system som har lite profiler och inställningar med fokus på tal, och inte bara en grundläggande equalizer via mobilapp.
Blir kanske inte hela vägen upp till 10k-strecket med premium-grejer, men att lägga en budget på 2-3x vad jag gav för denna känns rimligare och mer jämnt matchar bilden jag har, eller åtminstone kan ge mig bakre högtalare också för att komma upp i någon form av 4-5.0/1 system.

Det är i alla fall upplevelsen efter att ha testat lite filmsnuttar, youtube och musik en stund av söndagseftermiddagen. Ska sova på saken och bestämma mig

EDIT: Finns tydligen "Sound effect" i appen där man kan välja "Clear Voice Pro", så skippa det jag skrev ovan med bara enklaste equalizern via app, hade missat detta alternativet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för inställningar på ljudformat som går ut från tvin?
Om det står på PCM/LPCM så kanske du kan få lite bättre om du byter till pasthrue eller Dolby. 🤔
Kan va kul att testa och se 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vad har du för inställningar på ljudformat som går ut från tvin?
Om det står på PCM/LPCM så kanske du kan få lite bättre om du byter till pasthrue eller Dolby. 🤔
Kan va kul att testa och se 🙂

Den hade defaultat till PCM, kunde välja mellan det, Auto eller Passhtrough. Denna budget-baren har inget Dolby Atmos (?)-stöd.
Körde passthrough, clear voice och night mode eftersom det är sent, och lyssnade på Gamer Nexus' Steve prata med 300 ord i sekunden, lät helt ok ändå. Kanske går att få rätsida på detta, skruva med inställningarna på denna baren för den lilla användningen som den ska användas till. Sedan någon gång i framtiden köpa något ordentligare, och göra sig av med denna på marknaden/blocket 🤔

Tack för fortsatta guldtips!

Kan förresten säga att det ser lite sorgligt ut med den relativt korta baren under 77" TVn dock, haha. Känns som ett väldigt visuellt bevis på vad som har kostat pengar, och vad som inte har

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Den hade defaultat till PCM, kunde välja mellan det, Auto eller Passhtrough. Denna budget-baren har inget Dolby Atmos (?)-stöd.
Körde passthrough, clear voice och night mode eftersom det är sent, och lyssnade på Gamer Nexus' Steve prata med 300 ord i sekunden, lät helt ok ändå. Kanske går att få rätsida på detta, skruva med inställningarna på denna baren för den lilla användningen som den ska användas till. Sedan någon gång i framtiden köpa något ordentligare, och göra sig av med denna på marknaden/blocket 🤔

Tack för fortsatta guldtips!

Kan förresten säga att det ser lite sorgligt ut med den relativt korta baren under 77" TVn dock, haha. Känns som ett väldigt visuellt bevis på vad som har kostat pengar, och vad som inte har

👍🙂

Nä jag vet att den inte har Dolby Digital + med Atmos eller Dolby Thrue HD med Atmos. Och det skrev jag inte häller. Men den har stöd för Dolby Digital + .

Auto och Pasthrue är Bittstream format även Dolby och DTS är det med.

Skilnaden mellan Bittstream och PCM. Är att i ditt fall med pcm så blir det TVin som avkordar ljudet som sedan skickas till baren för förstärkning.
Bittstream så typ "struntar" TVin i ljudet och bara skickar ljudpaketet vidare till nästa enhet i ledet (i ditt fall baraen) som då istället avkordar ljudet och förstärker det.

Både Pcm och Bittstream har sina för och nackdelar.

Skälv föredrar och använder jag är Bittstream, för att jag har en dyr reciver som jag anser gör ett bättre jobb på att avkorda ljudet än vad min TV eller Nvidia Shield gör till exempel. Nackdelen är att det kan kanske bli lite latensy och att om min receiver inte stöder ett vist format så kan det bli tyst, men min stöder alla format så det är inget problem.

De som förespråkar PCM brukar främst tala om ingen fördröjning (speciellt för spel) för ljudet och bilden, de kommer alltid vara i synk. Och att man får "okompremerat ljud" (det ska tas med en del salt dock om man vet hur det fungerar. Speciellt om det gäller film, då ljudet i en film alltid är komprimerat i något sorts format). Sedan om säg att din bar inte stöder DTS avkårning men din tv gör det så är pcm ett bättre val när man kollar på något i DTS format till exempel.

Kortfattat.
Pcm = den enheten som spelar upp bilden packar upp och kårdar av ljudet. Den brukar också oftast vara på som standard för "bättrebkompabilitet". Du kommer alltid att få ljud med PCM.

Bittstream = ljudet skickas i ett (koprimerat) format (Dolby/DTS) så det tar mindre plats till nästa enhet, och beroende på vad det är eller står på så skickas det antingen vidare igen eller avkårdas.

Vilket du väljer får du skälv avgöra genom att testa och se vad som låter bäst i dina öron

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta filmkvällen en fredag-lördag fram till 22 på kvällen då får grannarna bara "gilla läget". Bra ljud är viktigt och stor del av nöjet med en film:D

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

kör själv med ett par Dali 450 i min lägenhet, sjukt nöjd för de 1800 jag gav begagnat för dem

Jag håller med dig. Nästan.

En stereoförstärkare och ett par högtalare. Man behöver inte ha stora golvare.

Jag kör med ett par bokhyllor högtalare och en förstärkare. Kostade 30000 kr. Kanske lite över budget. Men. Tänk så här.

En förstärkare som helst har optisk ingång (åtminstone för min Samsung tv, då går det att sköta volymen via tv fjärrkontroll).
Ett par högtalare. Duger med begagnade då talet inte är så krävande. Bas ville inte ts ha så mycket ändå.

Permalänk
Skrivet av Mattedatten:

Hej,

Har en 77" LG C1 i ett relativt stort rum på nästan 5x5m, d.v.s att det är nästan 5m från väggen där TVn är, till andra väggen där soffan står.

Det är en fantastisk TV, men jag kör antingen TV-högtalarna eller hörlurar. Nu i köpetider tänkte jag köpa på mig någon "billig" soundbar, men jag har kanske lite skumt användningsområde.

Jag tänker att i en gammal lägenhet, vill jag inte ha massa högljudd bas som jag ändå måste skruva ner om det blir sen filmkväll. Utan vill i stället ha något ljudsystem med fokus på tydligt tal utan att man måste vrida volymen till 200.

Därför jag har funderat om kanske det är värt att gå på någon soundbar med satellithögtalare man kan ha "bak" nära soffan. Men jag är också ganska grön i ljud-världen, så vet inte om det skulle hjälpa något egentligen; kanske är bättre att ha en bra soundbar med tydligt ljud i stället för en medioker bar med dåliga satelliter?

Fick tag på LG NS60T billigt på Inets drops igårkväll, för 1990kr. Men efter att ha läst på så är den verkligen en instegsmodell. Dessutom har den den där subwoofern som jag inte tror jag kommer nyttja mycket.

I LG-världen, med satelliter, finns också LG NS60TR för ytterliggare en tusenlapp, och sedan LG NS70TR för ytterliggare en tusenlapp...
Sedan får man ännu finare ljudsystem för ännu mera, haha.

Så det jag funderar mest på just nu är:
Är det någon mening att leta en bra soundbar utan subwoofer om man vill fokusera på tydligt tal?
Hjälper satellithögtalare som jag tänker mig, eller de ger mest en bättre surround-upplevelse?

Och i slutändan då, någon som vill rekommendera/bolla något ljudsystem i prisklass säg under 5-6k, men helst längre ner?

Hej! Ledsen att väcka en gammal tråd, men är i exakt samma sits med samma tv. Hur gjorde du i slutändan?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Hej! Ledsen att väcka en gammal tråd, men är i exakt samma sits med samma tv. Hur gjorde du i slutändan?

Tyckte att ljudet var nog bättre med soundbaren och basen så att jag behöll den. Insåg att jag tittar relativt sällan så investerade inte mer i ordentligt ljud (nu).

Har kört baren ett tag och den duger helt för min del. Visst ser den lite liten ut framför en stor 77", men ljudet den ger duger gott. Jag kör alltid Clear Voice-läget när jag kollar film, serier eller YouTube. Tycker jag där är för mycket bas går det att ändra till nattläge, men har inte gjort det sedan jag köpte den mer eller mindre. Rätt sällan denna lilla baren+basen flåsar på ordentligt så att säga.

Kör lite musik i den också ibland för bakgrundsbrus, och då var det trevligt att ha subwoofern; blir inte lika "platt" ljud.

Så tl;dr är att det verkligen inte är en super-limpa, men bestämde att den får duga för de relativt små pengarna jag gav. Absolut bättre ljud än TVns högtalare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mattedatten:

Tyckte att ljudet var nog bättre med soundbaren och basen så att jag behöll den. Insåg att jag tittar relativt sällan så investerade inte mer i ordentligt ljud (nu).

Har kört baren ett tag och den duger helt för min del. Visst ser den lite liten ut framför en stor 77", men ljudet den ger duger gott. Jag kör alltid Clear Voice-läget när jag kollar film, serier eller YouTube. Tycker jag där är för mycket bas går det att ändra till nattläge, men har inte gjort det sedan jag köpte den mer eller mindre. Rätt sällan denna lilla baren+basen flåsar på ordentligt så att säga.

Kör lite musik i den också ibland för bakgrundsbrus, och då var det trevligt att ha subwoofern; blir inte lika "platt" ljud.

Så tl;dr är att det verkligen inte är en super-limpa, men bestämde att den får duga för de relativt små pengarna jag gav. Absolut bättre ljud än TVns högtalare.

Tack för svar :). Har själv en 55" c1 och tycker ljudet är OK i dagsläget, men saknar djupet som bör kunna skapas med en rejälare pjäs. Får hem soundbaren ikväll så får testa försiktigt (dilemmat med att bo i lägenhet)

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3