Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Idag började min Shield Pro bete sig väldigt märkligt. För det första kan min Samsung TV inte längre identifiera den som Nvida Shield, vilket aldrig har varit något problem tidigare. Home menyn ser bedrövlig ut och upplösningen visar på 480p. Dessutom har fjärkontrollen slutat fungera, så jag kan inte heller fabriksåterställa den. Testade även att koppla in den till min andra TV, men där fick jag inte någon bild överhuvdtaget. Blir nog att skicka tillbaka den till Inet och hoppas att den går att fixa alternativt få en ny.

Ang fjärrkontrollen tips har du testat nvidia shield appen för att få igång shielden?

Permalänk
Medlem

Köpte en Shield nu på BF, den är tänkt att vara min styrenhet för media IPTV/Netflix/Plex kanske men funderade på nätverk. räcker AC wifi'et eller är det kabel som gäller för stabilitet?

Enheten kommer vara nära min router men inte nödvändigtvis enkelt/snyggt att dra en kabel.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || LG 27GS95QE || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Köpte en Shield nu på BF, den är tänkt att vara min styrenhet för media IPTV/Netflix/Plex kanske men funderade på nätverk. räcker AC wifi'et eller är det kabel som gäller för stabilitet?

Enheten kommer vara nära min router men inte nödvändigtvis enkelt/snyggt att dra en kabel.

Enda svaret som är 100 % sant är att du får testa. Funkar det så funkar det. Streaming kräver mindre än UHD remux, så din användning spelar roll. Ingen annan kan ge ett bättre svar, men rent generellt är givetvis kabel mer stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ang fjärrkontrollen tips har du testat nvidia shield appen för att få igång shielden?

Tack för tipset. Viste inte att det fanns en app. Testade däremot tidigare att fabriksåterställa fjärrkontrollen genom att följa detta
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4927/~/how-do-i-factory-reset-the-shield-tv-2019-remote-control%3F Då fungerade fjärren ett tag, men la av sen igen kort därefter.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Tack för tipset. Viste inte att det fanns en app. Testade däremot tidigare att fabriksåterställa fjärrkontrollen genom att följa detta
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4927/~/how-do-i-factory-reset-the-shield-tv-2019-remote-control%3F Då fungerade fjärren ett tag, men la av sen igen kort därefter.

Tycker appen på mobilen är mycket skönare att köra än fjärrkontrollen.
Testa den du 👍🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Det beror lite på vad du tänker strömma, 4k videor fungerar sällan över Wifi hemma hos mig iallfall.

Permalänk
Medlem

En remux är i princip aldrig (enstaka undantag finns förstås) över 100Mbit/s och om ens WiFi inte klarar det vid TVn så bör man se över sitt nätverk.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kommer nog pröva Wifi först och utvärdera. blir först när jag får huset i Mars. Men klart man kommer testa en 4K video någon gång men majoriteten kommer nog vara streaming från olika tjänster.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || LG 27GS95QE || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Kommer nog pröva Wifi först och utvärdera. blir först när jag får huset i Mars. Men klart man kommer testa en 4K video någon gång men majoriteten kommer nog vara streaming från olika tjänster.

Observera att 4K från strömningstjänster brukar ligga runt 20Mbit, vissa tjänster har högre bitrate likt ca 40Mbit men fortfarande mycket lägre än en remux.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Okej, jag vet vad felet är.

HDCP är inte längre aktivt och jag har efter felsökning kommit fram till att det är min LG Soundbar (S80QR) som är boven i dramat. Av någon helt oförklarlig anledning så gör den nu så att HDCP blir avaktiverat när jag tittar i Shieldens inställningar.
Om jag kopplar Shielden direkt in i TVn så funkar HDCP prima.

Ska prova att fabriksåterställa soundbaren, funkar inte det blir det att prova reklamation.

Någon som upplevt liknande problem?

Har S80QR som är kopplad: Apple TV->S80QR->LG OLED
Fungerar bra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Har S80QR som är kopplad: Apple TV->S80QR->LG OLED
Fungerar bra.

Precis så jag har haft det kopplat hittills och allt har funkat prima. Pratade med Webhallen (där jag köpt SBn) igår och dom sa att den med största sannolikhet måste in på reparation för att byta ut dom fysiska HDMI-portarna.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Har börjat få problem med ryckig bild när jag kör Kodi på min Shield Pro. Testade att rensa diskcashen, men det gjorde ingen större skillnad. Någon annan som har tips på vad man bör prova? Fabriksåterställning?

Sedan börjar jag bli lite less på alla CEC problem. Jag har Shielden inkopplad direkt till min Samsung Q990B ljudlimpa men det strular mycket och ca hälften av gångerna vill inte Shielden vakna när jag växlar HDMI ingång till Q990B.
Workaround är att stänga av Q990B och sedan slå på den igen, men det är tröttsamt att behöva göra hela tiden och ingen permanent lösning. Jag gissar att det blir något knas i HDMI CEC kedjan när jag slår på TV:n som i sin tur slår på ljudlimpan.
Om jag kopplar shielden direkt till TV:n så kommer jag förmodligen slippa detta problem, men då kommer jag troligtvis förlora en del ljudformat som TV:n inte kan skicka via ARC.

Edit. Såg tipsen ovan om rengöring och fabriksåterställning. Ska testa med detta.

Skrivet av Chess_Norris:

Idag började min Shield Pro bete sig väldigt märkligt. För det första kan min Samsung TV inte längre identifiera den som Nvida Shield, vilket aldrig har varit något problem tidigare. Home menyn ser bedrövlig ut och upplösningen visar på 480p. Dessutom har fjärkontrollen slutat fungera, så jag kan inte heller fabriksåterställa den. Testade även att koppla in den till min andra TV, men där fick jag inte någon bild överhuvdtaget. Blir nog att skicka tillbaka den till Inet och hoppas att den går att fixa alternativt få en ny.

Nu har jag fått en ny Shield på garantin och allting fungerar perfekt nu. Inte längre några problem med ryckig bild och till och med HDMI CEC fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Hej alla Shield-entusiaster,

Gott nytt år!

Har en liten fråga kopplat primärt till Android TV (OS) då jag i övrigt befinner mig i Apples ekosystem så ev. är frågan ej specifikt kopplat till Shield utan till det förstnämnda men gör oavsett ett försök!

När jag uppdaterar appar manuellt via Google Play Store så står det alltid ett datum när appen uppdaterades.
Jag upplever ofta att detta datum kan diffa ganska mycket vs. när jag får uppdateringen i Play Store.

Senaste exemplet kom idag och för SVT Play.

Updated: Dec 18, 2024 men jag ser uppdateringen först idag, ev. igår eller allra tidigast i helgen. Den har iaf inte dykt upp innan årsskiftet, det är jag stensäker på.

Jag gissar att ovan datum är det datumet som SVT laddade upp appen till Play Store men att Google först nu (pga juletider etc) godkänt den i Play Store och därmed dyker den upp först nu och går att uppdatera. Detta är också applicerbart för andra appar, dvs datumet som det står updated vs. när jag ser den kan diffa en del?

Stämmer detta eller är jag helt ute och hojar och har missuppfattat? Om ja, är det något fel jag gör när jag uppdaterar eller dyker uppdateringar upp "random" för varje användare eller hur ser distributionen ut?

Kanske är bortskämd med App Store där app-uppdateringerna dyker upp ganska direkt.

God fortsättning och tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Stämmer detta eller är jag helt ute och hojar och har missuppfattat? Om ja, är det något fel jag gör när jag uppdaterar eller dyker uppdateringar upp "random" för varje användare eller hur ser distributionen ut?

God fortsättning och tacksam för svar!

Det stämmer, det tom kan skilja sig mellan enheter när uppdateringen dyker upp.
Vet inte riktigt vilken bakgrundsprocess det är som triggar sökningen, men det är knappast något att bry sig om.
Har aldrig varit med om någon app som slutat fungera trots att det kommit uppdateringar.

Kanske kan man gå in i appar och göra en tvingad avslutning för Google Play Store och sedan startar om...?

Permalänk
Medlem

Upgrade 9.2 dök upp nyss.
Någon som varit försöksperson än?

Permalänk
Medlem

9.2

This update unlocks full support for playback of high-resolution immersive sound in AURO-3D over HDMI. Connect your NVIDIA SHIELD TV Pro to an AURO-3D compatible decoder and enjoy the most natural 3D sound experience from streaming apps such as Artist Connection.

Featured GeForce NOW Games

Fortnite
Create, play, and battle with friends for free in Fortnite. Be the last player standing in Battle Royale and Zero Build, experience a concert or live event.

Call of Duty: Black Ops 6
Topple the old order and rule in Avalon as Season 01 brings six new multiplayer maps, seven new weapons, a new Zombies map, and more.

Indiana Jones and the Great Circle
You are Indiana Jones. Live the adventure as Indy in a thrilling story full of exploration, immersive action, and intriguing puzzles.

Dragon Age: The Veilguard
Unite the Veilguard and defy the gods in Dragon Age™: The Veilguard, an immersive single-player RPG where you become the leader others believe in.

Black Myth: Wukong
You shall set out as the Destined One to venture into the challenges and marvels ahead, to uncover the obscured truth beneath the veil of a glorious legend from the past.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
Take over a role of the lone stalker and explore photorealistic seamless open world in a 64-km2 radioactive zone with a variety of environments that reveal post-apocalyptic atmosphere from different angles.

Enhancements

• Added support for Match audio content resolution feature when using a USB DAC

• Added ability to clear HDMI 1.4 flag via factory reset

• Added match Frame Rate (beta) enhancement

• Added French parental control

• Added security enhancement for 4K DRM playback

Known Issues

SHIELD TV will be removed from Google Home integration after SHIELD Experience 9.2 installation. Visit NVIDIA support to reconfigure.

Resolved Bugs

• Fixed choppy video playback after FFWD/RWD operations

• Fixed remote stops responding for 60 seconds after wake from sleep

• Fixed SHIELD waking from lock screen without a button press

• Fixed issue with large file transfer to NAS (operation not permitted error)

• Fixed Google signing flow stuck in a loop

• Fixed stutters in Bose and Sony headsets while connected to 2.4Ghz Wi-Fi

• Fixed audio stutter in aptx supported headsets

• Fixed AV sync issues when Dolby Processing is enabled

• Fixed crash on volume change

• Fixed Apple Music corruption during casting

• Fixed Spotify empty playback when Match Audio Content resolution is enabled with Stereo Upmix

• Fixed Google Assistant not starting after Google GMS update

• Fixed full screen SHIELD Rewards notification issue

• Fixed Wi-Fi log filling up storage

• Fixed SHIELD drive filling up

• Fixed no audio heard when headset is connected to controller and DAP is on

• Fixed Geforce NOW crash after launch

• Fixed video distortion on "RGB 8-bit Rec.709" display mode

• Fixed USB HDD/Flash drive showing corrupted after hotplug

• Fixed NAS folder info shows 0 B and not the actual capacity

• Fixed mounted storages not listed after upgrade

• Fixed occasional crashes in DRM apps

• Fixed when Alexa SHIELD Skill cannot locate SHIELD TV device

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

@Bozzeta: Uppdaterade igår och gick fint!

Inte märkt några konstigheter eller problem men kör mest Kodi och har inte haft några problem (eller använt) det det som nämns i ovan buggfixar.

Permalänk
Medlem

Wow, trodde Nvidia övergivit shielden, senaste update var 2-3 år sen?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Wow, trodde Nvidia övergivit shielden, senaste update var 2-3 år sen?

Ja, kom någon hotfix för ett tag sedan men kul att 9.2 nu rullas ut officiellt.

Detta får mig också att få upp hoppet om en ny "Shield Pro 2025" eller motsvarande, speciellt nu när Switch 2 är bekräftat! 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Detta får mig också att få upp hoppet om en ny "Shield Pro 2025" eller motsvarande, speciellt nu när Switch 2 är bekräftat! 🥳

Det borde väl vara tvärtom? Eftersom Nvidia inte har gett upp på sin "gamla" Nvidia Shield så är det än mindre troligt att dom släpper en ny version 2025.

Annars borde Nvidia förstås ha struntat i sina gamla Nvidia Shield och lagt allt krut med funktioner och uppdateringar på den nya 2025-versionen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det borde väl vara tvärtom? Eftersom Nvidia inte har gett upp på sin "gamla" Nvidia Shield så är det än mindre troligt att dom släpper en ny version 2025.

Annars borde Nvidia förstås ha struntat i sina gamla Nvidia Shield och lagt allt krut med funktioner och uppdateringar på den nya 2025-versionen.

Det ena behöver inte utesluta det andra? Men visst, de kanske har fullt upp med Nintendo 2025 och det dröjer till 2026, vem vet?

Glädjedödare! 😘

Permalänk

Det faktum att vi får en uppdatering skulle kunna betyda att de faktiskt jobbar med mjukvaran inför nästa version och att vi fick lite fixar som ändå var gjorda. Jag håller hoppet uppe

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hade varit kul med en ny men är egentligen nöjd med hårdvaran. Är mer mjukvaran jag hade velat se förbättringar på.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag fortfarande på 8.2.3, alltså den versionen innan den patchen där det var massvis med saker som gick sönder (vad det nu var, minns inte riktigt förutom att det var mycket rabalder). Så nästan fyra år gammal version, men sitter fortfarande helnöjd och ser ingen anledning att uppdatera alls, speciellt eftersom det finns risk att saker som funkar inte kommer funka som det ska utan att jag ska behöva hålla på att mecka hit och dit.

Permalänk
Medlem

Det ända jag saknar på min Scheld pro är HDR support i You Tube appen och vad jag har förstått så är det ett hårdvaruproblem.
Annars är jag väldigt nöjd med min och det finns inget jag saknar. Annat än att jag iblan har ljud problem i Kodi (vet hur jag tillfäligt löser det) , men vet inte om det är i Kodi eller Schelden? Men jag tror Kodi.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Sjukt med uppgradering så är 'stora' grejen de lägger till auro-3d?? Måste vara någon privatperson som dragit upp plånkan och betalat för de saknade den funktionen typ, haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Bara jag som börjat få uppspelningsproblem med Spotify på shielden? Ljudet laggar och man får starta om varje låt 14 gånger innan det funkar. Prövat cleara data på appen osv men icke.

Är nog inte ensam:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/55562...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Finns det någon gräns på hur stora hårddiskar en shield klarar?
jag har tankar på att köpa en 20TB disk och undrar om det kommer att fungera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Finns det någon gräns på hur stora hårddiskar en shield klarar?
jag har tankar på att köpa en 20TB disk och undrar om det kommer att fungera..

Av det jag kan hitta vid Gooling så värkar det inte finnas någon max gräns på storleken 🤔🙂

Men jag har inte testat skälv, då jag inte skälv har behövt mer plats än på min Scheld pro 🙂.

Får man fråga vad du tänker använda platsen för?
För en NAS kanske är ett bättre val om det gäller media? 🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Får man fråga vad du tänker använda platsen för?
För en NAS kanske är ett bättre val om det gäller media?

Den kommer att leka NAS...

anledningen till det är att det är billigare då jag bara behöver köpa en extern hårddisk.. inget mer.

men ja en riktigt nas skulle fungera bättre.