Nästa år blir det dyrare att skicka brev och paket

Permalänk

Snart är det så dyrt att man kan skicka brev med en konkurrent til Post Nord

Permalänk
Medlem

Visst får vi färre brev från företag (som alltid utgjort en klar majoritet av posten), men inte minst har breven mellan företag minskat mycket. Skulle dock vara intressant att se hur mycket färre brev vi skickar idag jämfört med, tja, 1970 bara för att ta ett årtal när posten fungerade rimligt bra, även om äldre gnällspikar klagade på att det inte delades ut post 4-5 gånger per dag, som förr.

Där jag bor kommer posten varje dag. Ja, paketposten. Brevposten kommer 2-3x i veckan, och haltar betydligt. Inte ovanligt att vi får brev över en vecka efter att de skickades, vilket är helt ofantligt kasst jämfört med exempelvis 30 år sedan när man fortfarande sorterade i stort sett alla brev för hand och under tågtransport etc, då var det nästan förvånande om brev postade innan kl 20 (i en normalstor stad) inte kom fram dagen efter.

Så, nu när breven blir allt färre - låt paket-Posten dela ut dem, de kör ju ändå här på gatan varje dag.

Skrivet av Tazok:

Det jag syftar på är julkorten jag själv skickar varje år, tycker det är kul och mysigt att få fysiska kort. Du vet, man tar en bild, gör överdrivet dålig/bra photoshop med olika motiv varje år som en kul grej
Så jag menade att det blir väldigt kostsamt att skicka många av dessa till familj och vänner. Då blir lösningen att skicka dom som ett sms framöver istället för det redan för dyra portot.

Ja, vi skickar ca 20 julkort per år. Klart trevligt. Vi får även julkort som vi hänger upp/ställer upp. Hur många brev vi skickar under resten av året? Tjae...5? Ok, kanske lite mer om man räknar in Tradera, men det är ju typ billigare att skicka spårbart paket ofta än att skicka som brev.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

https://www.sedelmynt.se/frim/index.htm

1997 kostade ett frimärke 5kr.
6 år senare höjde man med 50 öre.
Ytterligare 6 år senare höjer man igen med 50 öre.
8 år efter det är priset en krona högre.

Under 20 år höjdes priset med 2 kronor alltså.

2017 spårade det ur totalt....

1997 skickades massor brev
6 år senare också
Ytterligare 6 år senare skickas färre brev
2017 så skickar nästan ingen brev

Under 20 år så försvann volymen av brev nästan helt. Det blev en nisch som den stora massan varken nyttjar eller vill betala för. Vill man då att farbror post ska åka bil med ens papper så kostar den en slant.

Exempel från tråden på sådan nisch:

Skrivet av Generationfloppy:

Staten borde rimligtvis ha ett ansvar att se till att post faktiskt kommer fram och inte kostar 22kr att skicka.
Skickar brev till min gamla mormor en gång i veckan då jag vet att hon verkligen gillar att läsa dom och få foton på sina barnbarnsbarn, men nu lärt man ju väga breven så din inte väger för mycket framöver.

Edit:
För er som kommer komma och tjata om bevis...
https://statistik.pts.se/media/avjnme5t/svensk-postmarknad-20...
https://www.pts.se/contentassets/fb1593ca293648fdac010694b126...

2000: 3426,3 miljoner brev
2016: 2273,1 miljoner brev
2017: 2201,8 miljoner brev
2018: 2018,4 miljoner brev
2019: 1805,5 miljoner brev
2020: 1592,5 miljoner brev
2023: ca 1100 miljoner brev

Citat:

I takt med digitaliseringen av samhället så omformas postmarknaden radikalt. Sedan
år 2000 har i princip två av tre fysiska brev ersatts av digital kommunikation i Sverige

Här har vi en som förstått:

Skrivet av evil penguin:

De har stora fasta kostnader för att betjäna hela landet med brevtjänster men nästan inga skickar brev, så det blir allt större faktisk kostnad per brev, hur de än vänder sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

1997 skickades massor brev
6 år senare också
Ytterligare 6 år senare skickas färre brev
2017 så skickar nästan ingen brev

Under 20 år så försvann volymen av brev nästan helt. Det blev en nisch som den stora massan varken nyttjar eller vill betala för. Vill man då att farbror post ska åka bil med ens papper så kostar den en slant.

Exempel från tråden på sådan nisch:
Edit:
För er som kommer komma och tjata om bevis...
https://statistik.pts.se/media/avjnme5t/svensk-postmarknad-20...
https://www.pts.se/contentassets/fb1593ca293648fdac010694b126...

2000: 3426,3 miljoner brev
2016: 2273,1 miljoner brev
2017: 2201,8 miljoner brev
2018: 2018,4 miljoner brev
2019: 1805,5 miljoner brev
2020: 1592,5 miljoner brev
2023: ca 1100 miljoner brev

<Uppladdad bildlänk>

Här har vi en som förstått:

Njae, jag har svårt att köpa ditt argument.
Jag tror mer på att privatiseringen av Posten är boven.
Det privatiserades 2015 och året efter höjdes priserna och de har de gjort varje år sedan dess!

Och när de höjer priserna vill fler aktörer in på marknaden.
Hos min lokala Ica har de Instabox, DHL, Bring och PostNord.
Hade det inte varit lägre kostnader = billigare frakt om ett frakt bolag kör runt med paket istället för 4?!

Permalänk
Medlem

Kan nog ändå köpa att Postnord höjer portot på vanliga brev, kostnaderna för brevbärartäckning över hela landet måste vara enorma nu när stordriftsfördelarna är att betrakta som goners. Särskilt så i glesbygden där avstånden och tidsåtgången per utdelat brev är stor.

Personligen har jag bara skickat ett brev i år, till en institution som med lätthet kunde ha ersatt de aktuella rutinerna med legitimering via BankID om de ville.

Paketlogistik är en separat fråga, på den fronten finns det hyfsat sund och för användaren lättillgänglig konkurrens. I förlängningen innebär det förstås också att Postnord inte heller kan låta paketlogistiken bära kostnaderna för brevhanteringen om de vill vara konkurrenskraftiga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Maud Olofsson slår ihjäl Postverket 2008
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdeba...

Permalänk
Skrivet av rewoX:

935 000 kronor i månaden tjänar Postnords vd??

Permalänk
Medlem

Jag vill spontant säga att det är hemskt med dessa prisökningar eller hålla med kommentaren angående farmor som ville skicka en peng och det nu kommer kosta 44:- för att göra detta.

Men å andra sidan är det väl bra att triviala saker som att skicka en peng från Norrlands inland till Stockholm med fossila transporter ersätts med en Swish och ett FaceTime samtal.
Befolkningen byts ju hela tiden ut och vi blir väl alltmer uppkopplade och medvetna om hur man kan dra nytta av det, nu klarar ju majoriteten av de äldre av att hantera en iPhone och skicka en Swish.

Julkorten kanske blir digitala eller rent utav ersätts av en aktör likt PostNord som skickar ut dessa i bulk första veckan i December och så får man förbeställa så att man får en jämnare fördelning i pågående transporter och optimerar flödet och i sin tur eventuella utsläpp.

Man kan ju välja att se det här som om att en tradition dör och förblir sådan. Eller att en gammal tradition ersätts med något nytt.

Nej, jag är i regel ingen ”miljönisse”. Jag försöker bara se saker från en annan synvinkel då jag tidigare och till viss del fortfarande är cynisk, ifrågasättande och har en konspiratorisk jargong i mitt tankesätt.

Men efter att ha läst diverse kommentarsfält på till exempel Facebook genom åren så har jag kommit till slutsatsen att de som tar besluten oftast är betydligt mer kompetenta, har mer insikt och kan dra paralleller på helt annat sätt än alls förståsigpåare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

935 000 kronor i månaden tjänar Postnords vd??

Det är bara för att hon ska ha råd att använda postnords tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det vore såklart bättre om alla tvingades skicka allt fysiskt. Då skulle Sverige monteras tillbaka igen. BankID och elektroniska fakturor, bah!

Håller helt med, hurra för privatägda monopol! /s

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Ja, men det är inte gratis frakt, dom betalar numera. ser kanske ut som noll för köparen men priserna i SEK är större än USD ill exempel om du kör VPN och kollar. Vet de var non techtuber som hade nån $500~ build och hänvisade till nån ryzen cpu på ali, kollade då upp och den visade då inte 129 usd eller vad det var det visade typ 2000kr och sen + moms i kundvagnen. in på usa sidan och där stor riktigt 129 usd...

nu är siffrorna exempel det var nån månad sedan

Kollade just och Svenska priserna är inkl moms, USA är utan moms
Men möjligt priserna har hoppat upp lite, dagar då folk betalade 5:- och gratis frakt är förbi men finns välj +3 items och frakten är gratis, alt över 100:- så är det gratis frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Kollade just och Svenska priserna är inkl moms, USA är utan moms
Men möjligt priserna har hoppat upp lite, dagar då folk betalade 5:- och gratis frakt är förbi men finns välj +3 items och frakten är gratis, alt över 100:- så är det gratis frakt.

ja, inbakat i priserna "gratis". det kostar inte dig extra men det kostar dom att skicka och deras interna hantering av IOSS osv.
Precis som när en hamburgerkedja har "fri leverans" på foodora eller uber eats men konstigt nog kostar burgaren 20kr mer än om du går dit och kollar deras egna meny. därav jag påstar att "gratis" frakt från kina är förbi i praktiken.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och kvitton accepteras digital av skatteverket sen i somras. Så en tredjedel av dina brev försvann där. Och de flesta avtal kan man idag göra digitalt. En av få undantag är husköp pga hur jordabalken är utformad. Bostadsrätt för samma pris är däremot ok att göra digitalt. Men lagförslag med förändringar av den lagen finns så snart har du inga brev kvar att skicka.

On topic:
Den som inte fattar att portot måste höjas pga extremt låg efterfrågan på brev, den personen hyser jag inget förtroende för när det kommer till tankeverksamheten. Att man däremot handlar i affekt och klagar, det köper jag. Men efter en funderare så måste man ändå inse? Eller är vissa så... Ja vad...?

Förstår inte vad du insinuerar. Vill man fortsätta ha brev/post så måste man förstå att det måste till någon annan finansieringsform. Vad sägs om att förstatliga en så pass viktig sak som att skicka brev? Vi kallar det för Posten. Oh wait.

Men Postnord kom istället på att man ska finansiera brevverksamheten genom att höja priset på paket. Ska vi gissa på att den omsättningen då kommer börja flyttas till konkurrenter som då kan hålla lägre pris på paketleveranser, vilket i sin tur leder till en ännu djupare ekonomisk kris framöver?

Skrivet av Söderbäck:

Det där är förvisso inte något moment 22. Det saknas en paradox här.

Moment22 bygger på en olöslig paradox. Ett stadie som inte går att runda utan man är fast i en galen byråktrati (eller liknande).
Exempelvis om man står utan internet på en flygplats och för att komma åt wifi krävs att man anger sin maiadress - där de skickar en verifieringskod för wifi till ens mail. Vilken man då inte har tillgång till för man har ju inte internet förrän man fått wifi ;).

Det jag tror du tänker på är väl en feedback-loop här där högre priser ger färre brev. Vilket ger ännu högre priser. Vilket ger ännu färre brev.

Jag resonerar som så att för att få mig att skicka fler brev/vykort måste man sänka priset. Men priset kan ju inte sänkas förens fler personer skickar fler brev. Därav min moment22, men jag tänker kanske fortfarande fel.

För att förtydliga: Skulle man sänka portot till säg 5:- så skulle jag nog återgå till att skicka iaf storleksordningen 50 vykort/julkort per år.
Men åt ditt håll så håller jag väl med om att en feedbackloop eller liknande är en mer korrekt beskrivning.

---------------------------------------

Problemet är att detta inte kommer gå att stoppa. Tillslut kommer väl folk snitta ungefär 1 brev per år. Ska vi ta 10 000:- i porto per brev då?
Min gissning är att det måste till en annan finansieringsform eller en total systemförändring om vi vill ha kvar brevutdelningen i "framtiden".

-------
https://www.forbes.com/sites/chunkamui/2012/01/18/how-kodak-f...

Samma med postnord. En sak jag bara står helt konfunderad till är hur Postnord lyckades fucka upp att missa det digitala tåget. Postnord skulle ha lanserat "Kivra". Då hade dom haft intäkter från det digitala, och förmodligen lyckats gå runt med det fysiska också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Njae, jag har svårt att köpa ditt argument.
Jag tror mer på att privatiseringen av Posten är boven.
Det privatiserades 2015 och året efter höjdes priserna och de har de gjort varje år sedan dess!

Och när de höjer priserna vill fler aktörer in på marknaden.
Hos min lokala Ica har de Instabox, DHL, Bring och PostNord.
Hade det inte varit lägre kostnader = billigare frakt om ett frakt bolag kör runt med paket istället för 4?!

Du har konkurrens helt om bakfoten. Det fungerar så att konkurrenter dyker upp och försöker erbjuda en bättre/billigare tjänst.

Enda jag kan tänka mig är i sådana fall att staten slutat ge Posten/PostNord fördelar som gjort att de andra bolagen tidigare inte kunnat konkurrera. En av anledningarna till att de är väldigt billigt att skicka paket och väldigt (enligt bakåtsträvare i tråden) dyrt med brev.

Och argumentet ett bolag kör ett paket istället för 4 fungerar bara om man utgår ifrån att man alltid fyller lastbilarna perfekt och aldrig mer än en. Det blir ju ingen skillnad om Instabox kör 50 paket i en bil, postnord 50 i en eller om postnord körd 100 paket men i två bilar. Det blir två bilar i bägge scenarion.

Permalänk
Medlem

Som vanligt så kompenserar Postnord sämre service med högre avgifter, varvid dom än mer gräver sin egna grav.

Om Postnord hade skött sig från början så hade dom inte fått den konkurrens dom nu har, vilket visar på att dom just nu är en mammut på lerfötter...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Som vanligt så kompenserar Postnord sämre service med högre avgifter, varvid dom än mer gräver sin egna grav.

Om Postnord hade skött sig från början så hade dom inte fått den konkurrens dom nu har, vilket visar på att dom just nu är en mammut på lerfötter...

Det är rätt så uppenbart att posten inte vill hålla på med brev. De vill bara (mis)sköta paket, mer pengar i det.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

https://www.sedelmynt.se/frim/index.htm

1997 kostade ett frimärke 5kr.
6 år senare höjde man med 50 öre.
Ytterligare 6 år senare höjer man igen med 50 öre.
8 år efter det är priset en krona högre.

Under 20 år höjdes priset med 2 kronor alltså.

2017 spårade det ur totalt....

Från 1997 till 2018 har antalet skickade brev minskat med ca 40 procent.

Från 2018 till nutid har antalet brev som skickas halverats ytterligare.

Prisändringarna på porto är varken konstiga eller felaktiga.

Permalänk
Medlem

22 kr för att skicka ett brev tf. Var det inte nyss det kostade 10 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

https://www.sedelmynt.se/frim/index.htm

1997 kostade ett frimärke 5kr.
6 år senare höjde man med 50 öre.
Ytterligare 6 år senare höjer man igen med 50 öre.
8 år efter det är priset en krona högre.

Under 20 år höjdes priset med 2 kronor alltså.

2017 spårade det ur totalt....

1951 var det 25 öre med service som flera utdelningar per dag, samt även lördagar och söndagar.
I Stockholm så skedde det 7 st utdelningar per dag, var utdelning hade sin egna stämpel.

Helgutdelning med normalt porto upphörde den 31'a augusti 1978, från 1'a September 1978 kunde man få lördagsutdelning för ett portotillägg på 2kr, samtidigt så infördes en transaktionsavgift på 1kr vid kassan.
Den 1'a Juni 1983 höjdes avgiften för lördagsutdelning till 3kr.

1960 - 30 öre, 1962 - 35 öre, 1964 - 40 öre

1978 var portot 1:30

Från 1978 till 1987 så skedde det totalt 6 st portohöjningar.

1987 var portot 2:10

källa: https://www.postmuseum.se/bocker/2008/2008_7-97-108_Linden.pd...
Ekonomibrev
1994 var portot 2:80
1995 var portot 3:35
1996 var portot 3:50
1997 var portot 5:00
1998 var portot 4:50 <---
1999 var portot 5:00
2000 var portot 5:00
2001 var portot 5:00 ---> porto med 3 dagars utdelning 4:50
2002 var portot 4:50 <---
2003 var portot 5:00
2004 var portot 5:00
2005 var portot 5:00
2006 var portot 5:00
2007 var portot 5:00
2008 var portot 5:00
2009 var portot 5:50
2010 var portot 5:50
2011 var portot 5:50
2012 var portot 5;50
2013 var portot 5:50
2014 var portot 5:50 ---> 1'a April 6:50
2015 var portot 6:50
2016 var portot 6:50 ---> 1'a April 6:00
2017 var portot 6:00
2018 var portot 9:00
2019 var portot 9:00
: okänt
: okänt
: okänt
: okänt
2024 var portot 18:00

Källa: https://portotabeller.sspd.se/ och Postnord

Från 1994 till 1997 höjdes det med 2:20 över 3.år
Från 1997 till 2008 så pendlade det mellan 4:50 och 5:00 på en period på 11-år
Från 2009 till sista Mars 2014 var portot 5:50 -> ca:4,5-år
Från 1'a April 2014 till sista Mars 2016 var portot 6:50
Från 1'a April 2016 till 2017 var portot 6:00
Från 2018 steg portot till 9:00 kr med okänt antal höjningar tills nu 18:00 kr och 2025 22:00 kr

Då Posten AB under sin tid alltid har haft att verksamheten skall vara självbärande, även om försök/trevare skett till en viss statlig finansiering, som aldrig blivit beviljad.
Så är det intressant att se en nära på logaritmisk prishöjning sedan Post Danmark A/S och Posten AB 24 Juni 2009 slogs ihop till Postnord. Är det språkförbistring, misskötsel, strategiskt (man vill slippa brev) eller helt enkelt vinstintresse...

Edit: Det kan även till viss del vara subvention till fattiga länders postservice via UPU.
Blev påmind i tråden om EU's planer på extraavgift på försändelser.
Problemet är då att en portohöjning även bör ske hos konkurrenter till Postnord, då även dessa bär subventionen.
Är knappast rätt att personer och företag som skickar försändelser i EU, som nu skall stå för en stor del av frakten på varor från e-handel ifrån Kina. I princip betala andras frakt!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Sedan 2018 har priset på billigaste brevportot ökat med 244%.

Just nu ligger Andreas Cervenkas bok 'Girig-Sverige' på topplistorna hos bokhandlarna. Köp den och läs den och orkar ni inte igenom en hel bok så lyssna istället på hans Sommar-program från 27 juni förra året.