Indiana Jones and the Great Circle – stilig grafik och bra flyt

Permalänk
Medlem

RTX 3080 är fortfarande med i matchen, fint!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tycker personligen att spelet inte såg så imponerande i testslingan. Var det med low preset? Någon slags strålspårningsbugg vid 00:25 då texturen på väggen till vänster lyser upp?

Ja den gjorde ju verkligen inte spelet rättvisa.. gud vad tråkigt det såg ut både spelmässigt och grafiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det går att få ned minnesanvändningen en del genom att minska "Texture Pool Size", så börjar med att fippla där om du upplever skakig prestanda.

Kommer detta innebära mera texture pop-ins då? Då skulle jag nog hellre bara reducera texture quality.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det är så tungdrivet? Det ser ju rätt skräp ut. Ser ju ut som ett spel som släpptes typ 5 år sedan så varför får man inte ut 100+ FPS med ett 3080? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Fick titta på bilden ett par gånger innan jag fattade att det var Jonas och inte Harrison Ford

Det är ju Indiana Jonas! 🤠

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kanske ska lägga upp en bytesförfrågan med pengar emellan för att få uppgradera från mitt 3070 till 3060 då?! 🙄
3080 verkade ha klarat sig ändå... Såg du hur långt man var tvungen att backa i grafikinställningarna för att 3070 skulle gå om 3060, eller var 8GB helt enkelt för lite vram för den här titeln?

Jag pluppade i 3070 igen för att kika vilka åtgärder som går att göra, och med texturinställningarna nedvridna till "Low" hålls VRAM användningen inom ramarna för 8 GB vid 1080p och därmed seglar det förbi RTX 3060 med god marginal.

Skrivet av Saagaa:

Kommer detta innebära mera texture pop-ins då? Då skulle jag nog hellre bara reducera texture quality.

Det finns endast en texturinställning i spelet, och det är den. Upplever dock inte att det blir mer textur pop-ins med den neddragen till low, men däremot en rejält reducerad kvalitet på texturerna som helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Förstår inte varför det är så tungdrivet? Det ser ju rätt skräp ut. Ser ju ut som ett spel som släpptes typ 5 år sedan så varför får man inte ut 100+ FPS med ett 3080? xD

Det är ju inte tungdrivet? 3080 blir lite handikappad av VRAM men presterar ju annars bra. 4070 Super ligger ju över 100fps på högsta settings i 1440p, det är sällsynt i år.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Steve på hwunboxed kommer ha en rolig rant om vram igen. Men rätt sjukt hur man kan spendera 3500 på ett nytt grafikkort och behöva skuva ner inställningar till Low i 1080p för att få en spelbar upplevelse.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jisses vad VRAM som används, surt för alla dom som köpte in sig på nVidias skitsnack om VRAM för några år sedan.

Vilket ’skitsnack’ från Nvidia är det du refererar till då? Länk/källhänvisning, tack.

Vad tar du helst; ett RX Vega 64 med 16 GB eller ett RTX 4060 8 GB?

Permalänk
Medlem

Vart sjutton landar ja med mitt 6950XT?

Permalänk
Medlem

VRAM är ju mer avgörande än GPU verkar det som?`

Synd. Mitt 4070 mobile är redan ett skitkort med endast 8gb VRAM.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Bobiri:

Vart sjutton landar ja med mitt 6950XT?

Titta på 6900 XT-resultaten och lägg på ~9 procent. Räkna med RTX 4070-nivå vid 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Kör allt på maxat 3440x1440 med 7800X3D & 4090, native utan DLSS+FG.
Testade imorse och det flöt på ganska bra, låg på 120-140 fps och kanske lite mindre i vissa områden.

Men sen efter att jag installerade dagens Nvidia drivrutiner så flöt det inte alls på lika bra, nu måste jag sätta på DLSS+FG för att få bort stutters.

Läste att det är en bugg i drivarna med nvidia reflex.
Prova stäng av den funktionen och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så går det när man snålar på vram.

Ja usch för Nvidia som snålade med VRAM så att en (1) speltitel går dåligt fyra år senare. Den stackaren som sitter med ett 3070 nu kan bara spela ynka 99,9999999% av alla speltitlar. 🤥

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja usch för Nvidia som snålade med VRAM så att en (1) speltitel går dåligt fyra år senare. Den stackaren som sitter med ett 3070 nu kan bara spela ynka 99,9999999% av alla speltitlar. 🤥

Finns en hel del spel titlar som behöver mer 8gb vram om ska köra på höga inställningar i 1440p vilket är 1440p har prestandan för men är limiterad av vram.

Ett 3060 ska väl ändå inte prestera bättre en 3070...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

"Low, Medium, High, Ultra, Very Ultra och Supreme"

Saknar Very very Ultra, Supreme ultra samt Supreme low.

Annars ser det ganska bra ut med valmöjligheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Finns en hel del spel titlar som behöver mer 8gb vram om ska köra på höga inställningar i 1440p vilket är 1440p har prestandan för men är limiterad av vram.

Ett 3060 ska väl ändå inte prestera bättre en 3070...

Fast vi lever inte i konsolvärlden utan i PC-världen, där har man grafikinställningar för att kunna optimera olika inställningar efter sin hårdvara. Fyra år är på tok för gammalt för att kunna komma och hävda att allt borde gå att spela.

Vad har du helst nu, ett 3070 8 GB eller ett Radeon VII 16 GB?

Jag skulle inte heller köpa ett kort (eller rekommendera ett) med 8 GB VRAM till att maxa AAA-spel, men det finns också en balans mellan hur mycket man har betalat och vilken prestanda man kan förvänta sig. Nvidia har ju konstigt nog lyckats hålla täten trots att AMD började pumpa ut grafikkort med 16 GB VRAM för åtta år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast vi lever inte i konsolvärlden utan i PC-världen, där har man grafikinställningar för att kunna optimera olika inställningar efter sin hårdvara. Fyra år är på tok för gammalt för att kunna komma och hävda att allt borde gå att spela.

Vad har du helst nu, ett 3070 8 GB eller ett Radeon VII 16 GB?

Jag skulle inte heller köpa ett kort (eller rekommendera ett) med 8 GB VRAM till att maxa AAA-spel, men det finns också en balans mellan hur mycket man har betalat och vilken prestanda man kan förvänta sig. Nvidia har ju konstigt nog lyckats hålla täten trots att AMD började pumpa ut grafikkort med 16 GB VRAM för åtta år sedan.

Tror inte du förstår poängen här..
Det jag menar är att tråkigt att grafikkortet är begränsad av mängden vram och inte rå prestandan. Ett 3060 som har betydligt sämre rå prestanda ska inte kunna slå ett 3070. Visar bara på hur limiterad 3070 är av 8gb vram.

RX 6000 serien kommer åldras så mycket bättre en RTX 3000 serien.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

När RT är obligatoriskt (även om det är en lättdriven implementering) så är 8GB för klent helt klart.

Nöjd med prestandan på 6700XT, kommer definitivt köra det på Gamepass.

I 1440p (vilket väl är det vanligaste att vi spelar i här?) har 6700XT samma resultatet i 99e percentilen som 3080, och slår 3070 med god marginal. Fullt spelbart.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kör 3440x1440 och ett rx6650xt antar att jag ska hålla mig borta från supreme inställningarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

RTX 3080 är fortfarande med i matchen, fint!

3080 är en (1) generation gammalt, och dessutom ett av toppkorten från den generationen, det hade varit mer skandal om det inte hängde med.

3000-serien måste varit en av de konstigaste serierna sett till segmentering över längre tid, på grund av deras skumma fördelning av VRAM

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tror inte du förstår poängen här..
[…]
Visar bara på hur limiterad 3070 är av 8gb vram.

Jodå, jag förstår poängen, jag bara påpekar att detta är en (1) speltitel, samt att 3070 snart är ett gammalt skitkort.

Skrivet av Felixark:

RX 6000 serien kommer åldras så mycket bättre en RTX 3000 serien.

Min poäng är att GPU:n kommer vara gammal föråldrad skit långt innan man hamnar i situationen att något större antal speltitlar är ospelbara.

Permalänk
Medlem

Känns ju som man hållit tillbaka för att få "optimerat-stämpeln", när skuggor inte är jättebra, raytracing finns där men fula screen-space reflektioner, när det uppenbart finns extra prestanda i massor av kort för att klara detta.

Spelet ser bra ut rent tekniskt, ljussättningen är fenomenal. Men spelet skulle kunna se ännu bättre ut. Helst skulle jag vilja vänta på Full Raytracingläget, men jag kan nog inte hålla mig.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Får intrycket att spelet är onödigt tungdrivet. Inget som direkt imponerar, rent visuellt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jodå, jag förstår poängen, jag bara påpekar att detta är en (1) speltitel, samt att 3070 snart är ett gammalt skitkort.
Min poäng är att GPU:n kommer vara gammal föråldrad skit långt innan man hamnar i situationen att något större antal speltitlar är ospelbara.

3070 är en (1) generation gammalt, att det skulle vara "gammal skit" tycker jag inte än.
Det som egentligen leder till reaktionen är att Nvidia lyckats skapa en generation av grafikkort där prestandan inte följer "product-stacken" (3060 presterar bättre än 3070, och troligen 3060 Ti), ponera att det hade varit 3080 som det sprungit om, hade du resonerat på samma sätt?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

@JonasT

Ni har inget 4060 ti 16GB på kontoret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

3070 är en (1) generation gammalt, att det skulle vara "gammal skit" tycker jag inte än.

Jag skrev ”snart”, samt att man får komma ihåg att kontexten är ”maxa AAA-spel”. Är övertygad om att 3070 kommer tjänstgöra i många år till trots sin minnesbegränsning, men det vore absurt att tro att det kommer vara något att köra höga inställningar med i t.ex. GTA VI, eller hur?

Sen är 50-serien i Q1 2025, några månader bort, tidsmässigt är det två generationer eftersom Nvidia nu i slutändan valde att hålla nästan samma releasetakt som tidigare.

Skrivet av sweisdapro:

Det som egentligen leder till reaktionen är att Nvidia lyckats skapa en generation av grafikkort där prestandan inte följer "product-stacken" (3060 presterar bättre än 3070, och troligen 3060 Ti), ponera att det hade varit 3080 som det sprungit om, hade du resonerat på samma sätt?

Då hade jag dragit slutsatsen att det var en tidig mjukvaruversion som behöver patchas innan det fungerar som det är tänkt, vilket kanske även borde vara fallet nu?

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av varget:

@JonasT

Ni har inget 4060 ti 16GB på kontoret?

Nepp, de samplades aldrig dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det som egentligen leder till reaktionen är att Nvidia lyckats skapa en generation av grafikkort där prestandan inte följer "product-stacken" (3060 presterar bättre än 3070, och troligen 3060 Ti)

Troligtvis är ju detta första och enda spelet gamers med 3070 spelar, och då kommer man ju faktiskt fram till din slutsats.

Najs att man sitter på ett 3070 i frugans dator, skall bli intressant att se om detta är lika mycket non-issue som vanligt när det snackas vram, man sänker ett snäpp eller två, ser ingen större skillnad och bara spelar.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nepp, de samplades aldrig dessvärre.

Synd, i dessa vram hungriga tider är det högst intressant att se jämfört med 4060 ti 8GB.