Permalänk

SFF Build blir för dyr

Hallå,

Tänkte sätta ihop en build för att införliva drömmen om F1 i VR i 4K.

Problemet är att den blir för dyr (hutlösa 30k och tänker 20k) så frågan är hur jag kan lösa det?

Vänta på RTX 5-serien?
Dra ned på någon komponent?
Annat grafikkort?
Vara smart och köpa något begagnat?

https://www.prisjakt.nu/list/2170688?listKey=nw70ahoj

rop på hjälp borttaget /mod
Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

Hallå,

Tänkte sätta ihop en build för att införliva drömmen om F1 i VR i 4K.

Problemet är att den blir för dyr (hutlösa 30k och tänker 20k) så frågan är hur jag kan lösa det?

Vänta på RTX 5-serien?
Dra ned på någon komponent?
Annat grafikkort?

https://www.prisjakt.nu/list/2170688?listKey=nw70ahoj

Billigare burk, moderkort, nätagg är kanske en bra start?

Permalänk
Skrivet av slusk:

Billigare burk, moderkort, nätagg är kanske en bra start?

Tror jag behöver detta nätagg + och moderkortet också. Det krävs för att kunna köra F1 i 4K

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

Tror jag behöver detta nätagg + och moderkortet också. Det krävs för att kunna köra F1 i 4K

Varför?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/rDU0Ad4y8NHMXzpJju4hNEYgoWI/test123

Har ärligt talat 0 koll på AMD moderkort, men varför har du så onödigt dyra prylar?

Permalänk
Medlem

Varken nätagg eller moderkort du länkat får plats i chassit som TS valt.

Däremot borde TS absolut kunna hitta ett billigare mobo. (efter en snabbtitt på Inet så verkar det inte finnas mycket val till Mobo)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Behöver du 48 gig RAM? 750W nätagg behövs inte heller, men det kanske inte säljs mindre nuförtiden.

Tänk på vilken kylare du får in i A4, Grafikkortet kan också vara problem. Kolla i min signatur för tips på komponenter som 100% fungerar och får plats (Men är ju typ samma förutom det jag nämnt)

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Varken nätagg eller moderkort du länkat får plats i chassit som TS valt.

Däremot borde TS absolut kunna hitta ett billigare mobo. (efter en snabbtitt på Inet så verkar det inte finnas mycket val till Mobo)

Trodde SFF var någon obskyr F1-referens. OP är alltså ute efter ett Mini-ITX bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

Kommer inte ner mycket lägre i pris ifall du vill ha en X3D CPU så är det nog omöjligt med din budget för ett SFF bygge med ett RTX 4070 Ti Super.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Funkar inte med mATX eller?

Permalänk
Inaktiv

Du löser allt detta genom att inte välja spela i 4K eller att inte bygga i SFF, det går liksom inte ihop med varandra.
Någonstans måste man vara realistiskt och komprissa, eller hur?

Kan dock hjälpa dig med ett identiskt bygge som jag själv håller på att bygga:

Om du ska bara spela med datorn räcker den CPU, annars är det bara att byta.

Jag själv ville/var ute efter 4K (IPS skärm) spelande också, men ändrade banan när jag gjorde ett klipp på 1440p Samsung G60SD skärm för ett pangpris.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Kommer inte ner mycket lägre i pris ifall du vill ha en X3D CPU så är det nog omöjligt med din budget för ett SFF bygge med ett RTX 4070 Ti Super.

https://komponentkoll.se/bild/fplPX.png

Tack detta var ju väldigt optimerat och känns fortfarande 4K.

1. Är detta grafikkort tillräckligt nätt för A4 caset?

2. Tror du inte CPU:erna kan bottlenecka grafikkortet?

3. Och moderkortet, hälften i pris mot det jag hade, men vad går jag miste om?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon361157:

Du löser allt detta genom att inte välja spela i 4K eller att inte bygga i SFF, det går liksom inte ihop med varandra.
Någonstans måste man vara realistiskt och komprissa, eller hur?

Kan dock hjälpa dig med ett identiskt bygge som jag själv håller på att bygga:

https://komponentkoll.se/bild/FGdRO.png

Om du ska bara spela med datorn räcker den CPU, annars är det bara att byta.

Jag själv ville/var ute efter 4K (IPS skärm) spelande också, men ändrade banan när jag gjorde ett klipp på 1440p Samsung G60SD skärm för ett pangpris.

Jag ska köra VR så 4k är krav

Hur otymplig är RX 7900 XT - större än SFX-anpassade 4070 Ti Korten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:
Skrivet av jonatande:

CPUn kommer inte vara en bottleneck

Det moderkortet funkar fin fint, har själv haft det moderkoret.
Du kommer inte gå miste om något mellan dom två moderkorten, 2 st M2 SSD platser har båda två, Wi-Fi o.s.v.

Det som skiljer moderkorten åt är optisk ingång för ljud, samt lite bättre ljudkort på ASUS moderkortet.

Grafikkortet är 6 mm för brett för det chassit.

Ta detta chassit, Fractal Design Terra Silver 900kr billigare och du kan anpassa för hur tjock grafikkort eller hur stor kylare du vill använda.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

1. Ja GPU ska passa är 242 mm långt och 125 mm högt. Edit Missade att GPU är något för bredd men INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 ska passa.

2. Beror på vilka inställningar du väljer men 7700 och ett 4070 Ti Super är ganska väl balanserat.

3. Sämre VRM spelar dock ingen roll då VRM för både moderkort är tillräckligt bra för en 7950X, sämre ljudkort spelar fortfarande inte så stor roll ifall ljudet är viktigt för dig så är det bättre att skaffa en extern DAC, sämre USB portar ASUS har bättre hastigheter på vissa av sina USB-C portar och har USB-C DP alt mode, PCI-e Gen 5 men spelar ingen större roll för SSD och riser kabeln för chassi du valt stödjer bara PCI-e Gen 4 och förmodligen sämre minnes överklockning och överklockning i allmänt men man brukar inte vilja överklocka ett SFF bygge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I och med du säger F1 i VR 4k vilket jat inte har koll på. Men de flesta VR SIM applikationer är EXTREMT kännsliga för cpu frametimes, iaf ms flightsim, iracing, acc, raceroom.
Där kan det göra stor skillnad om man inte har en x3d modell och är rätt stora steg mellan alla också.
Har inte sett så genomgående tester av just f1 2024 prestanda i vr men kan iaf länka en nygjord detaljerad genomång i iracing hur stor skillnad det kan göra.
https://www.youtube.com/watch?v=JTnwYIF9JQ4
Sen vet jag inte om F1 har SPS implementerat eller nvidias tripple skärm hantering som sparar enorma mängder resurser. Gör enorm skillnad där med, där ett amd kort inte har en chans i jämförelse, amd vet jag inte om de har alternativ, de är iaf inte implementerade av någon titel vad jag vet. Finns situaitoner där 3060ti kan klassa ut 7900xtx.

Men kan för lite om just F1 grafikinställningar för att kunna ge specifika råd.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

1. Ja GPU ska passa är 242 mm långt och 125 mm högt.

2. Beror på vilka inställningar du väljer men 7700 och ett 4070 Ti Super är ganska väl balanserat.

3. Sämre VRM spelar dock ingen roll då VRM för både moderkort är tillräckligt bra för en 7950X, sämre ljudkort spelar fortfarande inte så stor roll ifall ljudet är viktigt för dig så är det bättre att skaffa en extern DAC, sämre USB portar ASUS har bättre hastigheter på vissa av sina USB-C portar och har USB-C DP alt mode, PCI-e Gen 5 men spelar ingen större roll för SSD och riser kabeln för chassi du valt stödjer bara PCI-e Gen 4 och förmodligen sämre minnes överklockning och överklockning i allmänt men man brukar inte vilja överklocka ett SFF bygge.

Grafikkortet är 6 mm för brett

Skrivet av techOn3:

folk som ska lägga 30 lax på fet dator och väljer mini-atx behöver hjälp

Knappast.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Avstängd

varsågod

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Grafikkortet är 6 mm för brett

Knappast.

Japp rättade min post något för bredd SFF är ganska jobbigt ibland man brukar främst tänka på längden och höjden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Knappast.

Håller med SSF-taxen är helt klart värt det
Älskar mina små powerhouses

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

sff är inte så dyrt, dock tycker jag inte lian li a4 h20 chassit är bra alls. inte alls väluttänkt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Håller med SSF-taxen är helt klart värt det
Älskar mina små powerhouses

Det är de verkligen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Det är de verkligen!

NR200P är vekligen goat, även om det finns många andra bra chassin nu
Gillar både terra (riktigt lätt att bygga i), och mitt nya DA6 (jävla arsle att bygga i dock)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av DST:

sff är inte så dyrt, dock tycker jag inte lian li a4 h20 chassit är bra alls. inte alls väluttänkt.

Vilket motsvarande case rekommenderar du? Har tittat på T1 också.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

CPUn kommer inte vara en bottleneck

Det moderkortet funkar fin fint, har själv haft det moderkoret.
Du kommer inte gå miste om något mellan dom två moderkorten, 2 st M2 SSD platser har båda två, Wi-Fi o.s.v.

Det som skiljer moderkorten åt är optisk ingång för ljud, samt lite bättre ljudkort på ASUS moderkortet.

Grafikkortet är 6 mm för brett för det chassit.

Ta detta chassit, Fractal Design Terra Silver 900kr billigare och du kan anpassa för hur tjock grafikkort eller hur stor kylare du vill använda.

Intressant! Ljud är viktigt så ska försöka hitta några jämförelser på det i så fall.

Terra känns som en bjässe. För stort för mig och mina behov tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

Vilket motsvarande case rekommenderar du? Har tittat på T1 också.

jag hade börjat med ett billigare, men lite större mini itx. köpte ett cooler master nrp200 åt kompisen, blev positivt överraskad hur rymlig den var, å den var inte så mycket större än mitt a4 h20.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Gillar både terra (riktigt lätt att bygga i)

NR200 känns och ser billig ut i jämförelse med Terra och är abnormt stort.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, jämför du med Terra är det få chassin som ser/känns dyra
Fördelen med att det är "abnormt" stort är också att det ryms "abnormt" stora komponenter i jämförelse med andra itx-chassin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Gillar både terra (riktigt lätt att bygga i), och mitt nya DA6 (jävla arsle att bygga i dock)

Ja, det är riktigt trevligt chassi Det gör ju de, jag väntar ivrigt på DAN Case C4-SFX V2.

Vad roligt! Hade gärna haft Terra men mitt apstora grafikkort ställer till det med sina 335 mm

Skrivet av jonatande:

Intressant! Ljud är viktigt så ska försöka hitta några jämförelser på det i så fall.

Terra känns som en bjässe. För stort för mig och mina behov tyvärr.

Att hitta en jämförelse där det jämförs mellan ljudkorten kan vara svårt, du får läsa på om de olika korten. Men ASRock kortet är väldigt prisvärt och tycker inte riktigt ASUS kortet är värt sina pengar.

Okej, min uppfattning är att Terra inte är en bjässe utan ett relativt litet ITX chassi medans t.ex NR200P ifrån Cooler Master anses som en bjässe inom ITX världen. Anser du att Terra är för stort så kör på det som känns rätt för dig

Skrivet av Mindfighter:

Det är ju inte så konstigt när NR200P kom så kostade det under 1000kr, köpte mitt för 700kr medans Terra ligger på 2000kr och har aluminium i princip rakt igenom och NR200P har stål så det är inte ens jämförbart mellan dessa två

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Ja, det är riktigt trevligt chassi Det gör ju de, jag väntar ivrigt på DAN Case C4-SFX V2.

Vad roligt! Hade gärna haft Terra men mitt apstora grafikkort ställer till det med sina 335 mm

Att hitta en jämförelse där det jämförs mellan ljudkorten kan vara svårt, du får läsa på om de olika korten. Men ASRock kortet är väldigt prisvärt och tycker inte riktigt ASUS kortet är värt sina pengar.

Okej, min uppfattning är att Terra inte är en bjässe utan ett relativt litet ITX chassi medans t.ex NR200P ifrån Cooler Master anses som en bjässe inom ITX världen. Anser du att Terra är för stort så kör på det som känns rätt för dig

ja, jag "lyckades" knipa ett EVGA 3080 här på marknaden som passar perfekt till HTPCn
kan inte heller hålla med om att Terra är en bjässe, det är däremot mycket flexibelt med den flyttbara mittendelen. Det är dessutom bland de mer stilrena chassina som finns, vilket gör att det inte sticker ut så mycket där det står

Visa signatur