Permalänk
Medlem

FiberKoax och LAN-uttag

Hej,

Får inte riktigt ihop det.

Nyinflyttad i lägenhet med endast FiberKoax via Tele2 som leverantör.

I elcentralen finns det uttag för FiberKoax samt 10 st numrerade RJ 45 uttag.

Spritt över lägenhetens rum så finns det ytterligare 5 st FiberKoax uttag ("tre hål i väggen").
Vid respektive uttag finns det även 2 st RJ45 uttag numrerat i enlighet med de som finns i elcentralen.

FiberKoax-uttagen fungerar över lägenheten (testat 3 st av dem, varav 1 är den i elcentralen).
WiFit går igång.

Dock får jag inte RJ45 uttagen att fungera.
Jag har testat följande:

- Koppla routern i ett av rummen, därefter koppla ethernet-kabel från router till vägguttaget (säg nr 4) -> koppla nr 4 till nr 5 i elcentral med ethernet-kabel -> för att därefter koppla från vägguttag nr 5 till dator med ethernet-kabel

- Koppla router i elcentral (FiberKoax), koppla direkt in till uttag nr 5 med ethernet-kabel -> därefter från nr 5 till dator

Kabel direkt från router till dator fungerar.

Någon som har stött på detta tidigare och vet vad som behöver göras för att få det att funka?

Permalänk
Medlem

Så som du kopplar ska fungera. Har du provat med en annan kombination av uttag? Så du inte råkat pricka in ett som det är fel på?

Annars ta bild på hur du kopplat så kanske vi ser något konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så som du kopplar ska fungera. Har du provat med en annan kombination av uttag? Så du inte råkat pricka in ett som det är fel på?

Annars ta bild på hur du kopplat så kanske vi ser något konstigt

Kan mycket väl vara så att RJ45-uttagen i just det rummet som jag försöker koppla till inte fungerar.
FiberKoaxen fungerar dock i det rummet.

Får testa min lycka i ett annat rum och se om det fungerar!

Permalänk
Medlem

Låter som att nätverkskabeln från patchpanel och uttag 5 är klippt eller skadad.

För övrigt så är FiberKoax som att säga TomatSenap.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Om du har en enkel Gigabit-switch, sätt den i skåpet och koppla in de portar du vill använda.
Sedan tar du en laptop med RJ45, anan switch, eller en lång nätverkskabel och testar de uttagen du anslutit.
Även billiga switchar har lysdioder som visar om den har någon som lyssnar i andra änden.
Så har jag hittat både kabelbrott och undermåliga kablar.
Eller peta loss täcklocken och säkerställ att alla uttag är inkopplade.