Veckans fråga: Vilken mobiltillverkare föredrar du?

Permalänk
Medlem

Xiaomi för dom är lätta att flasha om och i rätt prisklass.
Får se hur nästa Fairphone blir, möjligt går över till dom då.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har ingen speciell, så länge det är rätt så vanilla Android utseende

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag var en die hard Oneplus fanboy och haft deras telefoner mååååånga år tillbaka men from igår tyckte jag att det var dags att skaffa ny så det är Samsung för mig, håller mig på Android sidan dock

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

För tillfället Vivo då jag vill ha bästa kameran.
Skulle kunna tänka mig Xiaomi, men lite mer jobb att behöva flasha och skapa xml till GCam. Som ett tredje alternativ skulle jag kanske kunna testa Oppo.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 4070 Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Använder inte mobilen nog för att behöva något speciellt kraftfullt, så jag tar helt enkelt den billigaste. Bonuspoäng om LineageOS eller liknande fungerar så man slipper allt som har att göra med Google & bloatware. Extra kul om man inte köper kinesiskt och stödjer deras regim också.

Visa signatur

RX 480 4GB | Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk | 16GB DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem

Sony Xperia när det gäller kamera så slår det ut alla andra mobiltilverkare.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har en känsla utav av att Apple kommer ligga runt 45-50% när denna omröstningen börjat trappa av…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tryckte fel, Google skulle det vara. Samsung och deras Knox går fetbort.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Fairphone - absolut minst dåliga märket om man ser till miljöpåverkan. Absolut bäst märket om man ser till reparerbarhet. Nya 5'an är riktigt trevlig om man inte MÅSTE ha absolut topprestanda på cpu/gpu-sidan.

Samma här! Eftersom jag inte behöver den snabbaste eller den bästa telefonen utan prioriterar andra saker så är det Fairphone som gäller för min del.

Permalänk
Medlem

Jag var alltid en riktig Android-fanboy sedan smartphones blev en grej. OnePlus 5 och Nexus 6p-lurarna är väl de som jag varit mest nöjd med på sin respektive tid, men jag har testat många olika.

Nu för tiden är det Apple-ekosystemet som gäller. Telefon, airpods och klocka. "Enkelheten" och användarvänligheten kanske främst i samspelet sakerna emellan väger tyngre nu, kanske har jag blivit gammal.

Det är ju dyra grejer men jag får schyssta möjligheter via jobbet, så det blir inte så farligt för mig. Detta gör också att Apples andrahandsvärde väger tungt. Jag typ "tjänar" pengar på att byta mobil varje år och sälja den gamla, om man bortser från pension osv. då givetvis.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Det enda märket jag inte skulle köpa är Sony Xperia, alla telefoner har varit urusla och buggiga.
Skulle heller aldrig köpa en Samsung med exynos, värdelöst skräp som laggar och äter batteri.
Blir nog ingen Xiaomi heller, gillade inte deras UI och bloat.
Den bästa telefonen jag har haft är nog OnePlus, var dock ett par år sedan nu..

Permalänk
Medlem

Motor Ola såklart, alla andra alternativen är bara överprisad dynga.
Det finns dock andra val som inte listats som kan vara bra typ CAT.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

PINE64. Om de hade hjälpt till lite mer med mjukvaran hade det varit bra och det är nog dags för lite nyare SoC, men väldigt reparerbara telefoner som kör riktigt Linux-system.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Rekordmedlem

Apple verkar ju bra men de kan ju inte köra Android.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min favoritmobil genom alla tider är en Sony Ericsson Xperia X1 , Originalet från 2008. Har en fortfarande och skulle använt den om batteriet inte var dött.

För moderna mobiler, Samsung.

Permalänk
Medlem

Tidigare har det varit OnePlus.

Nu är det Google.

Motorola är skilt prisvärda, hoppas bara deras kamera del blir mycket bättre så den kan slåss mot high end mobiler.

Apple har jag aldrig gillat, och kommer nog aldrig göra det.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Samsung pga 7 års uppdateringar men överväger google i framtiden då samsungs ui är rätt segt men tycker det känns lite drygt att betala samma pris och få en "medelklass" soc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Avstängd

Kör Apple nu men är väl inte låst till det märket heller.

Permalänk
Medlem

Köper det som är bra och märke kvittar (så länge det inte är kinesiskt).
Nu sitter jag med iPhone 13 Pro och kommer bli android igen nästa telefon men när det blir av vet jag inte.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk
Medlem

Gick själv över från Android till en iPhone 16 Pro nu för drygt en vecka sedan när det var dags att äntligen pensionera Samsungen, haft Android sen dem första telefonerna släpptes i 2009 och sett hur plattformen ständigt blivit bättre och bättre men på senaste åren så har det tyvärr gått utför med fler och fler begränsningar. Droppen som fick bägaren att rinna över var att Google i och med Android 15 begränsar hur smartklockor får och ska hantera notifikationer, då har det gått för långt.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av BookBoy:

Samma här! Eftersom jag inte behöver den snabbaste eller den bästa telefonen utan prioriterar andra saker så är det Fairphone som gäller för min del.

Samma här. Dessutom i kombination med /e/ OS för att försöka behålla en gnutta privacy.

Permalänk

Nokia/Windows Phone

Bara ifall att de av någon outgrundlig anledning scannar internet efter en eventuell efterfrågan i framtiden...

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Körde OnePlus när dom var nya, men de senaste har varit Samsung, mest pga att jag fått dom till ett vlädigt bra pris. Är dock sugen på att gå tillbaka till OnePlus, men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Sony Xperia när det gäller kamera så slår det ut alla andra mobiltilverkare.

Som kameratelefoner är de tråkigt nog utanför topp 5. De gör bra sensorer men tyvärr är kamerorna på deras egna telefoner inte de bästa :/
Hade önskat de kunde ligga lite närmare toppen då jag tycker att de annars gör snygga och intressanta enheter!

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 4070 Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Google pga. GrapheneOS
Fairphone pga. planeten.

Fairphone 4 som jag kommer köra tills jag inte kan längre. Då blir det Fairphone igen om inget ändras på marknaden, inte bara för planeten utan även för att människor inte ska känna lust att hoppa ifrån tak eller behöva ligga på knä och hacka kobolt i mörker med svältlön för att jag ska kolla Youtube på 5". Att kunna slita ut sitt batteri är också en väldigt underskattad del av mobilägande.

Lämnade nyligen tillbaka min jobb-Pixel som fått GrapheneOS. Imponerande batteritid men samtidigt låg den telefonen mest på en skrivbord när jag inte hade beredskap. Det är synd att Fairphone inte kan ge samma möjligheter till utvecklarna av GrapheneOS så de blivit motiverade att släppa en Fairphone-version. Fungerade oväntat bra för en som försöker undvika Google.

Permalänk

Iphone = kines

Skrivet av zather:

Köper det som är bra och märke kvittar (så länge det inte är kinesiskt).
Nu sitter jag med iPhone 13 Pro och kommer bli android igen nästa telefon men när det blir av vet jag inte.

Bara för vinsten hamnar på Irland (slipper skatt), innebär det att ett Amerikanskt bolag som producerar produkter i Kina, ska räknas som Amerikanskt?

Vette fasen om detta kan räknas som annat än en kinesisk lur där vinsten skeppas via skatteparadis till amerikanska ägare.

Lika bra att köpa renodlat kinesiskt, mina sista 6-7 telefoner (tre barn) har varit Xiaomi

Visa signatur

Seriöst allså...

Permalänk
Medlem

Jag har en Realme 6 och är nöjd med den förutom en sak - att det inte längre kommer någon ny version av Android till den. Tror att nästa gång blir det en google pixel med lång support-tid.

Permalänk
Medlem

Apple. Just för att jag är djupt i ekosystemet med iPhone, Watch, iPad, Mac Mini, Apple TV, AirPods, AirTags, och ett par HomePods. Allt är så fint integrerat med varandra att det är svårt att byta, om jag hade nu hade lust (vilket jag inte har, för allt fungerar ju bara).

Skaffade dessutom en iPhone, Watch, och iPad till min 90-åriga mormor som hon blivit en hejare att använda och skapar stor trygghet, och FaceTime är så lätt för henne att använda så hon inte blir så socialt isolerad, som många äldre annars kan bli 🙂

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Apple.
Ekosystemet, FaceTime, iMessage o.s.v.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Jag valde Google, men jag har aldrig ägt en. Det är bara för att jag misstänker att deras mjukvara skulle falla mig mest i smaken, men även hårdvaran förmodligen.

Jag har inte ägt en SONY men de är nog inte så dumma de heller, jag har valt mobil med plånboken alternativt om skärmen är OLED eller inte, samt efter vilka som stödjer LineageOS i första hand.

Samsung Galaxy S, Samsung Ace 4, Motorola Moto Z, Redmi Note 7 och nu en Oneplus 8T.

Visa signatur

5820k - 6950 XT