Bageri använder Commodore 64 i kassan

Permalänk
Melding Plague

Bageri använder Commodore 64 i kassan

Hilligoss Bakery använder alltjämt den 42 år gamla datorn för kassaregister.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande!
Undrar om de någonsin bytt kylpasta.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Imponerande!

Undrar om de någonsin har haft kylpasta...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det var bättre kvalitet förr

De gillar väl inte förändringar heller, kan tänka mig att det är ett bageri som bakat samma saker sen den öppnade.

Vi hade en Windows NT 3.1 dator i drift på jobbet fram tills förra sommaren (dock väldigt offline) 100% driftsäker hela vägen fram till slutet, skrotades när vi uppgraderade el och styrsystemet i den maskinen

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

If it ain't broken, don't fix it

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

De gillar väl inte förändringar heller, kan tänka mig att det är ett bageri som bakat samma saker sen den öppnade.

Vi hade en Windows NT 3.1 dator i drift på jobbet fram tills förra sommaren (dock väldigt offline) 100% driftsäker hela vägen fram till slutet, skrotades när vi uppgraderade el och styrsystemet i den maskinen

Det är lätt att säga så eftersom det bara finns och syns gamla produkter som fortfarande fungerar, då antar folk att allt var bättre byggt förut, när man inte lämnat framme alla trasiga prylar från den tiden.

Permalänk
Digital fyndjägare

Limpan passar riktigt bra på bageri.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Imponerande att kondensatorerna inte har exploderat. Rådet nummer ett om man ska starta en antik pjäs som en C64:a är ju att man först ska byta ut alla kondensatorer, för att de degraderats så mycket att datorn förstörs om man startar med de gamla.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltså visst, funkar de så ändra inget… men ändå. Detta är lite väl bakåtsträvande eller ?!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hade min C64. Mot den där metallramen. Fjädrande delar från ramen gick ner på kretsarna och på dessa var det kylpasta. Men det var ju den senare versionen av C64.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Snacka om att få valuta för pengarna. 🙂

Permalänk

Jag saknar information om hur stort bageriet är. Vi är många som använder betydligt äldre styrsystem än så (reläbaserat), men det får sättas i perspektiv till hur stort det är. 1000st anställda och kassaregister är en commendore 64, är inte samma sak som det är ett litet familjeföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag saknar information om hur stort bageriet är. Vi är många som använder betydligt äldre styrsystem än så (reläbaserat), men det får sättas i perspektiv till hur stort det är. 1000st anställda och kassaregister är en commendore 64, ä inte samma sak som det är ett litet familjeföretag.

Ser på bilderna ut som ett litet ställe. En handfull anställda, gissningsvis.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Still going strong.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Man kan göra allt man behöver med en 8bits Commodore!
Ansluta till andra datorer så har man hela internet i sin hand!

Fler bagerier borde köra en C64 helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Alltså visst, funkar de så ändra inget… men ändå. Detta är lite väl bakåtsträvande eller ?!

Om man använde C64 i ett nytt bageri hade det kanske varit bakåtsträvande men att ha kvar något gammalt som fungerar och man inte har något behov som saknas så är det väl inte bakåtsträvande att fortsätta använda dem? Varför lägga pengar på att byta till något nytt om det nya inte tillför något?

Permalänk
Medlem

Det här påminner mig om att inte byta mobil var tredje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Sant !

Men tror inte den fungera om 42År vare sig funktionellt eller hittar något nät att koppla sig mot.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Jag har själv suttit och funderat på vad som skulle få mig att ens vilja uppgradera mobil just nu. Vad jag har sett finns det rykten om att någon framtida iPhone ska kunna ta bilder och spela in video i portrait och landscape samtidigt, det hade varit något för mig som aldrig kan bestämma mig om vilket jag vill ha och ofta tar båda efter varandra!

Permalänk
Musikälskare

Det värmer att se

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nepp, ingen kylpasta i originalutförande, bara metallkontakt mellan några chip och RF-sköldar i nyare revisioner av C64. Det är dock ingen dum idé att ordna med bättre kylning, en del chip går rätt varma

Skrivet av cyklonen:

Imponerande att kondensatorerna inte har exploderat. Rådet nummer ett om man ska starta en antik pjäs som en C64:a är ju att man först ska byta ut alla kondensatorer, för att de degraderats så mycket att datorn förstörs om man startar med de gamla.

Har man haft kondingarna spänningssatta hela tiden är det rätt lugnt. Tråkigheterna uppstår när de inte varit det under en längre tid, och oxidskiktet på aluminiumfolien i kondingarna brutits ner av elektrolyten. Man kanske inte behöver byta ut dem innan de faktiskt gått sönder, men man bör i alla fall reformera dem innan man spänningssätter kontinuerligt om grejerna inte använts på länge.

Skrivet av Oliver91:

Mjo, har också haft en del med äldre datorer att göra i jobbet, bl a en 486 i en telefonväxel, och en Pentium som styr ett ventilationssystem. För att inte tala om ett Selma II automationssystem som i stort sett är en modulär 8086-dator.

Vill inte gå så långt som att säga att kvalitén är bättre, men de lägre effekterna/mindre värmeutvecklingen ger förstås naturligt längre livstid, och jag kan tänka mig att de äldre processnoderna har en mindre inneboende känslighet för matningskvalité osv.

Den största fördelen är dock att i stort sett alla periferikomponenter är off the shelf-grejer, man hittar väldigt mycket 74- och 4000-seriernas logik, och 27/28-seriernas EPROMs. Ingen proprietär skit att tala om, man har en chans när det pajar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har man haft kondingarna spänningssatta hela tiden är det rätt lugnt. Tråkigheterna uppstår när de inte varit det under en längre tid, och oxidskiktet på aluminiumfolien i kondingarna brutits ner av elektrolyten. Man kanske inte behöver byta ut dem innan de faktiskt gått sönder, men man bör i alla fall reformera dem innan man spänningssätter kontinuerligt om grejerna inte använts på länge.

Aha!

Jag har min gamla C64 liggande i nån låda (hos föräldrarna), men jag har inte vågat starta den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Angående kvaliteten så har vi väl egentligen ingen aning om just detta fallet, deras C64:or kan ju vara reparerade 10 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nepp, ingen kylpasta i originalutförande, bara metallkontakt mellan några chip och RF-sköldar i nyare revisioner av C64. Det är dock ingen dum idé att ordna med bättre kylning, en del chip går rätt varma

Mjo, har också haft en del med äldre datorer att göra i jobbet, bl a en 486 i en telefonväxel, och en Pentium som styr ett ventilationssystem. För att inte tala om ett Selma II automationssystem som i stort sett är en modulär 8086-dator.

Vill inte gå så långt som att säga att kvalitén är bättre, men de lägre effekterna/mindre värmeutvecklingen ger förstås naturligt längre livstid, och jag kan tänka mig att de äldre processnoderna har en mindre inneboende känslighet för matningskvalité osv.

Den största fördelen är dock att i stort sett alla periferikomponenter är off the shelf-grejer, man hittar väldigt mycket 74- och 4000-seriernas logik, och 27/28-seriernas EPROMs. Ingen proprietär skit att tala om, man har en chans när det pajar.

Jag hara bara pillat med äldre konsoler, t.ex. N64 har i princip inget som kan gå sönder inuti jämförr med dagens moderna konsoler.

Simpel teknik håller längre 👍

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Häftigt, kul att se.

Det jag tänker på är att Commodore 64 var ju inte anpassad för nätverk från början.
Att det var mest kassetter eller disketter för lagring. Vissa saker fanns på cartridge.
Men hur de gör för att få informationen från C64 till någon annanstans?
För backup och om typ skatteverket eller motsvarande (IRS?) vill kontrollera deras uppgifter eller som att de behöver skicka in uppgifterna för skatteunderlag och dylikt.

Uppenbarligen verkar de ju ha någon lösning på problemet eftersom de kan använda de som kassaregister.
Men där någonstans så känns det som frågan blir om det inte hade varit enklare att använda någon nyare dator med inbyggt nätverk.
Jag kan förstå att på 80-talet så var det inte vanligt med Internetuppkoppling och att då ha fristående maskiner. Lagra data på disketter. Skriva ut saker på matrisskrivare. Att man kunde sköta kassaregister och bokföring och sånt på det sättet på 80-talet och troligtvis 90-talet också.
Men idag ?

Man skulle kunna tänka sig att man kan använda Raspberry Pi eller något motsvarande för sånt här och så kan man ha flera stycken liggande i reserv och bara byta ut snabbt och lätt vid behov.
Bara man inte lagrar transaktionerna lokalt på klienten så gör det inte så mycket om klienten rasar, förutom några minuters nertid för att hämta en ersättare.

Men visst är det kul att se Commodore 64 i bruk fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Imponerande!

Skrivet av FX9:

Jag vet inte om jag ens hade kylpasta på någon av mina 90-tals datorer.

Som när jag byggde Socket 7 Pentium så använde jag ingen kylpasta.
Jag säger inte att det är fel att använda någon kylpasta eller "kylkudde" eller vad de kallas.
Men det behövdes inte. De fungerade bra ändå.
Bara spänna fast kylfäns mot processor. Koppla in fläkten och klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Häftigt, kul att se.

Det jag tänker på är att Commodore 64 var ju inte anpassad för nätverk från början.
Att det var mest kassetter eller disketter för lagring. Vissa saker fanns på cartridge.
Men hur de gör för att få informationen från C64 till någon annanstans?
För backup och om typ skatteverket eller motsvarande (IRS?) vill kontrollera deras uppgifter eller som att de behöver skicka in uppgifterna för skatteunderlag och dylikt.

Uppenbarligen verkar de ju ha någon lösning på problemet eftersom de kan använda de som kassaregister.
Men där någonstans så känns det som frågan blir om det inte hade varit enklare att använda någon nyare dator med inbyggt nätverk.
Jag kan förstå att på 80-talet så var det inte vanligt med Internetuppkoppling och att då ha fristående maskiner. Lagra data på disketter. Skriva ut saker på matrisskrivare. Att man kunde sköta kassaregister och bokföring och sånt på det sättet på 80-talet och troligtvis 90-talet också.
Men idag ?

Man skulle kunna tänka sig att man kan använda Raspberry Pi eller något motsvarande för sånt här och så kan man ha flera stycken liggande i reserv och bara byta ut snabbt och lätt vid behov.
Bara man inte lagrar transaktionerna lokalt på klienten så gör det inte så mycket om klienten rasar, förutom några minuters nertid för att hämta en ersättare.

Men visst är det kul att se Commodore 64 i bruk fortfarande.

Se min bild längre upp i tråden där jag ansluter lokalt över Swiftlink till det lokala nätverket.
Finns cartridge både för nätverkskort, modem etc.
Och serieport finns ju på C64an redan från början.

BBSer var väldigt populärt för att byta filer till exempel förr, och det finns modernare BBSer man kan använda som "brygga" ut till modernare delar av internet också.

Men använder man en C64 som kassaregister idag är nog utskrift lösningen på problemet.

Permalänk

Man ska inte underskatta enkla system som detta, det gör antagligen vad den ska och inget mera, så användarna kan ägna sig åt kärnverksamheten, antagligen varför det fungerat i över 40 år.

Sedan har de säkert ändå haft någon form av support och service under åren då disketter och andra rörliga delar i systemet slits. Bildskärmarna är garanterat inte 40 år gamla och saknar säkert möjlighet att ta emot bildsignalen från C64an, så där sitter nog någon konverterare av nyare slag. Glättningskondensatorerna i nätdelarna är troligen väl tilltagna och inget som ger upp i första taget, men 40+ år är ändå lång tid för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Se min bild längre upp i tråden där jag ansluter lokalt över Swiftlink till det lokala nätverket.
Finns cartridge både för nätverkskort, modem etc.
Och serieport finns ju på C64an redan från början.

BBSer var väldigt populärt för att byta filer till exempel förr, och det finns modernare BBSer man kan använda som "brygga" ut till modernare delar av internet också.

Men det är väl en Mega 65 du använder?
De har väl integrerat nätverk?

Mega 65 är ju också mycket, mycket nyare än på den tiden Commodore sålde Commodore 64 och Commodore 128.

Skulle man tidigt 2000 tal säga att, vi tar en paus och stänger bageriet tills våra Mega 65 kommer så hade de behövt en extremt tilltagen buffert för att ha råd att ha stängt så länge.

Skrivet av Sidde:

Men använder man en C64 som kassaregister idag är nog utskrift lösningen på problemet.

Men ska man då skanna in de utskrifterna någon annanstans för att lagra digitalt?

Jag tycker det är kul att se Commodore 64 i drift.
Men ur ett pragmatiskt perspektiv så undrar jag om det verkligen är fördel mot något modernare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Man ska inte underskatta enkla system som detta, det gör antagligen vad den ska och inget mera, så användarna kan ägna sig åt kärnverksamheten, antagligen varför det fungerat i över 40 år.

Sedan har de säkert ändå haft någon form av support och service under åren då disketter och andra rörliga delar i systemet slits. Bildskärmarna är garanterat inte 40 år gamla och saknar säkert möjlighet att ta emot bildsignalen från C64an, så där sitter nog någon konverterare av nyare slag. Glättningskondensatorerna i nätdelarna är troligen väl tilltagna och inget som ger upp i första taget, men 40+ år är ändå lång tid för dessa.

Just nätaggen är det som ofta dödar C64orna. Därav om man ska ta fram sin gamla C64, bäst att skaffa ett nytt nätagg först.
Många kretsar i C64an som kan gå sönder annars kan inte ersättas utan t.ex FPGAer eller liknande.