Permalänk

Hög temp på P4C.

Jag har installerat min nya P4 2,6C på ett Epox4PCA3+...tempen ligger på 46-48 grader redan vid boot (när den varit avstängd hela natten) och stiger över 50+ bara när jag surfar runt. Jag har en klick Artic Silver 3 på samt retailkylare (som är försiktigt monterad enligt instruktioner). Vad kan vara fel tror ni?

EDIT: Glömde säga att tempen som jag skrivit ovan gäller på min gamla P4 (2,4B) som jag kör i det nya systemet eftersom den nya CPUn verkade krångla. Den nya CPUn gav ännu högre temps. Kan det vara fel på den och att den därför anger fel temp?

Permalänk
Medlem

Jag utgår ifrån att du har kollat mot flera program? Min låg på en ca 55+ under full load inget att vara orolig över...Eftersom du ALDRIG kan lita på tempsen som anges. De e no bara att köra, då den ändå trothlar ner om den blir för varm, har du kollat efter BIOS uppdat?

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabbax
Jag utgår ifrån att du har kollat mot flera program? Min låg på en ca 55+ under full load inget att vara orolig över...Eftersom du ALDRIG kan lita på tempsen som anges. De e no bara att köra, då den ändå trothlar ner om den blir för varm, har du kollat efter BIOS uppdat?

Först måste jag säga att det suger fetpung att inte kunna plocka ner directx från microsoft (pga att LANet på mitt mobo då ballar ur och låser datorn). Eftersom jag inte har DX9 så kan jag heller inte installera Catalyst drivar = att scrolla är PAIN!

Nåväl, ang. problemet i topic då. Tja, jag vet inte vilka program jag ska använda för att kolla temps. Den tempen jag syftade till var den som stod i BIOS. Sen har jag heller aldrig flashat BIOS manuellt och är väldigt osäker på hur man gör. Har alltid använt ASUS winflashliknande program som flashar via windows.

1. Vilka program kan jag kolla temps med?

2. Hur går jag till väga för att flasha BIOS på ett säkert sätt?

Tack...

Permalänk
Medlem

Hmm, Kolla på Epox sida, om dom har istruktioner för hur du skall flasha.

Se om det står där om ev strul med temp angivelser.

Fick du inte med något prog me moderkortet som kolla tempen ute i Win?.
Annars är det väl MBM5(MotherBoardMonitor) Som kan hjälpa dig, o få ett ev hum om vad tempen "KAN" ligga på.

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

de temperaturerna som bios anger måste väl ändå vara de du kan lita mest på, fast som sagt så betyder inte det att du kan lita på dom. När du säger en klick ac3 menar du då minutiöst nogrant pålagt med rakblad och så tunt som det bara går, för det ska det vara. Sen dröjer det typ 3 dagar innan det "mognar", då sjunker temp typ 2 grader till.

Permalänk
Medlem

Re: Hög temp på P4C.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Jag har installerat min nya P4 2,6C på ett Epox4PCA3+...tempen ligger på 46-48 grader redan vid boot (när den varit avstängd hela natten) och stiger över 50+ bara när jag surfar runt. Jag har en klick Artic Silver 3 på samt retailkylare (som är försiktigt monterad enligt instruktioner). Vad kan vara fel tror ni?

EDIT: Glömde säga att tempen som jag skrivit ovan gäller på min gamla P4 (2,4B) som jag kör i det nya systemet eftersom den nya CPUn verkade krångla. Den nya CPUn gav ännu högre temps. Kan det vara fel på den och att den därför anger fel temp?

Tjena, Jag har ett Epox 4pca3+ och det visar mist 7-8 Grader för Mycket. har haft en tempgivare precis intill cpu och den visade 33-35 Grader Idle.

Visa signatur

PåP

Permalänk

T-bird, Va fint, då kan jag vara lugn. Sak börja klocka nämligen, ska skaffa mig ett program och se omd et visar andra temps.

EDIT jag har fortfarande hög temp. Nu med den nya 2,6C @ 3,1 ghz. Idle ligger på 50+ och 60+ efter en omgång 3dmark03...är det normalt med retailfläkt eller vad tycker ni?

En sak till, jag får inte upp FSB högre än 233. Kan det ha med kylning att göra eller att man inte kan köra högre volt än 1.6 (håller på att lösa uppgradering av BIOS, se "Not an award BIOS?" i kylning - överklockningkategorin")?

Tacksam för svar...

Permalänk
Medlem

min ligger på 50-60 grader alltid öppnar jag chassit går den iof ner på 43 idle.. men vatusan.. den låter mycket mindre stängd, o vad ska man ha datorn idle för?

Visa signatur

[size="1"]Abit IC7-G, BIOS v.17, P4 2.8C, 2*256Mb Corsair 2-3-2-5
160Gb Seagate SATA, 2*120Gb WD. 60Gb Seagate
GF3 Ti 200 @ Ti 500 :D, Gbit LAN (intel), SB Audigy 2 eX[/size]