Permalänk
Medlem

Hemmaserver

Hej!

Känner jag behöver lite hjälp här. Jag har bestämt mig för att sätta upp en server här hemma, kommer att ha följande saker på den ( som jag vet om nu )

dns server
Jellyfin/Plex
Bitwarden

Sen framöver när jag fått upp dessa saker hittar jag säkert fler användningsområden, så som hosta mina bilder där osv.

Men nu till problemet, vet inte riktigt vilken hårdvara jag ska köpa. Tänkte först en raspberry pi 5 men vet inte om det är tillräckligt ?

Skulle ni kunna putta mig i rätt riktning ? Det behöver absolut inte vara några overkill saker, prioriterar nog att den är mindre och tar lite el än att jag kan göra mycket på den.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog inte kört en raspberry pi (iaf absolut inte SD-kort) utan satsat på att bygga något med typ en Asrock n100 eller liknande som bas, alltså en billig liten snål processor som kommer med moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaz:

Jag hade nog inte kört en raspberry pi (iaf absolut inte SD-kort) utan satsat på att bygga något med typ en Asrock n100 eller liknande som bas, alltså en billig liten snål processor som kommer med moderkortet.

Tack för svaret!

Vet du om det finns något färdigbyggt ? Vill helst bara trycka på en köpknapp, vänta några dagar och sedan dra igång med pillandet

Edit: Kanske något sådant ? https://www.amazon.se/MeLE-minidator-station%C3%A4r-trippeldi...

Permalänk
Medlem

finns ju HP "Köp nu server"

https://www.dustin.se/product/5020020533/microserver-g11-g740...

Men jag hade nog byggt egen.
Köp 4-5 sata diskar 4-6tb eller större.
32 eller 64 gig ram.
nå amd cpu som duger
Ev grafikkort
å 1 systemdisk gärna ssd eller flera ssd för cahce osv..
bygg ihop, installera Truenas/Proxmox/unRaid eller annat.

Permalänk
Medlem

Du kan spana in SFF datorer på e.x Tradera eller ebay också. Finns en hel gemenskap med folk på nätet som köper sådana datorer precis för att göra hemmaserver utav dem.

Typ 1500 Kr prisklassen eller så? Och springer i cirklar kring Raspberry och andra enkortsdatorer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du kan spana in SFF datorer på e.x Tradera eller ebay också. Finns en hel gemenskap med folk på nätet som köper sådana datorer precis för att göra hemmaserver utav dem.

Typ 1500 Kr prisklassen eller så? Och springer i cirklar kring Raspberry och andra enkortsdatorer.

Ja där kan man höra riktigt bra fynd. Gamla Lenovos och HP ProDesk är populära här jag har en ProDesk för liknande ändamål hemma. Snurrar på riktigt bra 😊

Permalänk
Medlem

En RPi är kul och väldigt kapabel, men svårt att rekommendera utan att veta mer vad du vill göra. I din första korta lista är den kanske tveksam att rekommendera för Plex. För många saker är det bara trevligt med mer prestanda, men för just videoströmning tillkommer specifika krav om du behöver "transcoding", dvs realtidskoda om video till olika upplösningar eller format. Då behöver du antingen en CPU med Quick Sync eller en NVIDIA-GPU.

https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för dig, sätt upp en server med äldre hårdvara

Har själv en truenas som så småningom ska övergå till unraid eller liknande för att få mer funktion och även separera funktionerna mer.

Den började på en gammal fx 8320, körs nu på en 3770k och planeras att köras på en äldre X99 plattform då cpuerna är mer eller mindre gratis och mer än tillräckliga för det mesta!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag kör på en Lenovo "Tiny" med en i5 och kör det du tänkt plus lite till.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Finns säkert billigare och andra butiker men denna har fina funktioner för ändamålet (flera olika konfigurationer)

https://www.amazon.se/ROUAFWIT-Motherboard-Radiator-Ethernet-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt tips är att kika efter begagnad HP Microserver eller eller annan serverhårdvara.
Då får du möjlighet att fjärradministrera servern så du slipper koppla in skärm och mys/tangentbord, det tycker jag är ovärderligt.

Här har du en HP Microserver gen8.
https://www.tradera.com/item/1210/657205777/hp-proliant-microserver-gen8-intel-xeon-e31260l-2-40ghz-12gb-ram-p420-raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Mitt tips är att kika efter begagnad HP Microserver eller eller annan serverhårdvara.
Då får du möjlighet att fjärradministrera servern så du slipper koppla in skärm och mys/tangentbord, det tycker jag är ovärderligt.

På vilket styrs en server annorlunda? Jag ser framför mig att det ligger i programvara/operativsystem, och inte i hårdvaran (förutom de uppenbara kontakterna skärm/usb). Och då bör väl en server byggd på vilken PC som helst kunnas styras fjärr på samma sätt som en "riktigt" serverhårdvara.
Eller missar jag nåt?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

På vilket styrs en server annorlunda? Jag ser framför mig att det ligger i programvara/operativsystem, och inte i hårdvaran (förutom de uppenbara kontakterna skärm/usb). Och då bör väl en server byggd på vilken PC som helst kunnas styras fjärr på samma sätt som en "riktigt" serverhårdvara.
Eller missar jag nåt?

som @iller skriver så kan det bl.a kallas för IPMI, och det innebär att du tex, kan få upp serverns skärm, starta och stoppa servern och även montera virtuella CD-avbilder mm. via fjärrgränssnitt så att du.

Du kan helt enket styra servern utan att fysiskt behöva vara vid den.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en intel nuc8 i3, och kommer byta til en Mac mini . Hela konseptet selfhosting innebär lite tinkering, annars vill du bara ha plug and play är det typ en QNAP nas där du kan klicka dit tjänsterna

Har du tid , köp en topton eller liknande från aliexpress