Actina speldatorerna (från fyndtråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeMiKeY:

Tjena! Även jag fick hem en Actina-dator med sneda kylare trots ordentlig förpackning. Vad har amazon sagt till er? Ska man försöka byta kylare?

Jag har kontaktat Amazons kundtjänst, och representanten föreslog enbart retur av datorn. Eftersom det inte finns någon likvärdig ersättning för den summan, kommer jag tyvärr få bekosta en ny CPU-kylare själv.

Permalänk
Medlem

Även min kylare var sned på workstation-datorn. Kontaktade amazon, ville ej returnera men fick 20% avdrag.

Jag tog bort fläktarna på kylaren och böjde tillbaka lite försiktigt. Fick det helt rakt igen. Verkar fungera ok hittills, krävdes inte så mycket kraft för att böja så det är nog rätt klena. Jag tror det kan vara förpackningsmaterialet som böjt dem från första början när de fyllt upp med luft, men det är bara en teori.

Läste även om att det varit lite problem med standardinställningarna för processorn i bios som kan leda till att processorn tar skada. Laddade ner senaste drivrutinerna till bios och uppgraderade för det stod att det var en fix för detta problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Som andra nämnt var datorn med i7-14700 och A4000 välpackad med expanderande skum för processorkylaren. Min såg som sagt helt oskadd ut, trots att den rest från Frankrike, till Tjeckien och Tyskland innan den tog sig mot mina breddgrader. Jag hann tyvärr inte koppla in den i helgen men ska testa allt mot slutet av veckan. Det känns onödigt att spekulera i anledningar när man inte har hela bilden, men det är ju en ganska rejäl kylare. Jag skulle också kolla direkt med Actina om Amazon inte erbjuder hjälp.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Jag försöker bestämma mig för en av dessa två,
Actina ENDORFY 7600/32GB/1TB/RTX4070/750W
och
Actina ENDORFY 5800X3D/32GB/1TB/RTX4070/750W

Största skillandedn är väl AM5 (7600+fläkt) på första och AM4 (8500X3D+vatten) på andra.
Vilken processor är vinnare?
priset är typ samma på båda

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

och

Största skillandedn är väl AM5 (7600+fläkt) på första och AM4 (8500X3D+vatten) på andra.

Skicka länkarna så ska jag försöka lista ut komponenterna åt dig för en bättre koll.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Skicka länkarna så ska jag försöka lista ut komponenterna åt dig för en bättre koll.

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Har du för avsikt att beställa från CKHOME?

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har du för avsikt att beställa från CKHOME?

Nä, sorry om det var oklart.
Jag har beställt 5800X3D på Amazon, med leverans 24 januari. pris 13.199:-
Men 7600 finns på Amazon för 13.971.
Så frågan är om jag ska avboka 5800X3D och ta 7600 istället.
Eller bara skippa båda helt och välja andra komponenter.🥴

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Well. 7600 datorn verkar ju ha DDR5 minnen & AM5 socket så där är du ju säker ett tag framåt. 7600 verkar gå att överklocka en aning och då presterar den likt en 7600X... Kikar du på tester på YouTube så verkar 7600X och 5800X3D prestera nästintill likvärdigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Actina Ryzen 5600 med 6650XT 8GB för 7.000 kr
12400F med 4060 8GB för 7.700 kr

RAM, SSD osv likvärdigt.

Vilken är mest prisvärd egentligen? Känns som ganska jämna datorer med likvärdig prestanda.

4060 får jag till ca 5-7% bättre än 6650xt när jag kollar lite olika prestandaindex på sweclockers, men det är ju i samma bollpark helt klart. Den vita för 7700 nu verkade ju ha trevligt nätagg och cpu-kylare också, om alla kommer så som en köpare här specade hur dennes var. Förmodar ändå att de delarna är bättre/dyrare än Actina i detta fallet. Sen vit vs svart är ju en smakfråga, och RGB-mängden. Och att den vita hade Windows så man inte behöver greja med det i alla fall.

Visa signatur

|| Ryzen 7800x3d || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem

Har ett gtx 1080, i7 8700, 16 gb ram i dagsläget. Är detta en rimlig uppgradering med den som har 4060? Säljer jag min nuvarande blir priset kanske 4700 kr som låter väldigt prisvärt i mina ögon. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Om ni är på jakt efter en billig dator så ser denna bra up på pappret.
https://www.amazon.se/gp/product/B0B6W94DCT/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

och

Jag skulle ha valt den med 7600 så att du kan uppgradera cpu i framtiden utan behöva byta moderkort ingen av dessa CPUer kommer vara en bottleneck ändå så prestanda bör vad väldigt lika och då är det bättre att ha "framtidssäker" dator

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Om ni är på jakt efter en billig dator så ser denna bra up på pappret.
https://www.amazon.se/gp/product/B0B6W94DCT/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Är det värt 1000kr extra jämfört med 4060 varianten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Är det värt 1000kr extra jämfört med 4060 varianten?

Ja det är det, 3070 är ca 30% bättre än 4060 och 5700X är runt 30% bättre än intel i5-12400F i multithread.
Dessutom kan man byta till en 5700X3D eller 5800X3D på den jag länkade vilket är bättre än alla intel proppar mer eller mindre för någon 1000 lapp extra om du säljer din 5700X

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Ja det är det, 3070 är ca 30% bättre än 4060 och 5700X är runt 30% bättre än intel i5-12400F i multithread.

Finns det några risker med att köpa 3070 som är ett mycket äldre grafikkort? Tänker t.ex. att det slutar stödjas osv, så det slutar med att om några år så är 4060 bättre iaf? Eller något annat som skapar problem med att köpa en äldre generationens setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebsag:

Finns det några risker med att köpa 3070 som är ett mycket äldre grafikkort? Tänker t.ex. att det slutar stödjas osv, så det slutar med att om några år så är 4060 bättre iaf? Eller något annat som skapar problem med att köpa en äldre generationens setup?

Nej det finns inga risker med att gå på ett 3070 istället för ett 4060.
900 serien får fortfarande drivrutiner och den serien är 6 år äldre eller något liknande kontra 3000 serien så du kan räkna med att få uppdateringar i alla fall 6 år till eller något liknande.
Annars ger inte 40 serien något som gör att du bör välja den över 3000 serien.
Möjligtvis att 4060 är snålare än 3070 men samtidigt så har den ju sämre prestanda men vad spelar några W för roll det är inte ett 4090 vi pratar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte letat genom hela tråden för detta men någon kanske har luskat fram något svar. När de har listat information fel på hemsidan och det är ganska självklart att det bör vara ett grafikkort från Nvidia men det står följande "AMD Radeon RXT3060", är det någon som har fått något annat än det som nästan är listat?

Gäller denna datorn: Länk

Det är min bror som ska ha till sin son som är 12 år gammal. Skulle kunna bygga något men tror inte att man kommer undan billigare i denna prisklass. Från start skickade han ett förslag från Webhallen men den känns överprisad i jämförelse Länk

I slutändan kan det bli att leta upp något prisvärt åt grabben på begagnat marknaden. Eller om det finns andra förslag på 8k eller under från Amazon som ni har hittat.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Har inte letat genom hela tråden för detta men någon kanske har luskat fram något svar. När de har listat information fel på hemsidan och det är ganska självklart att det bör vara ett grafikkort från Nvidia men det står följande "AMD Radeon RXT3060", är det någon som har fått något annat än det som nästan är listat?

Det är min bror som ska ha till sin son som är 12 år gammal. Skulle kunna bygga något men tror inte att man kommer undan billigare i denna prisklass. Från start skickade han ett förslag från Webhallen men den känns överprisad i jämförelse Länk

I slutändan kan det bli att leta upp något prisvärt åt grabben på begagnat marknaden. Eller om det finns andra förslag på 8k eller under från Amazon som ni har hittat.

Inte svar på frågan, men lite alternativ... Beställde själv denna https://www.amazon.se/dp/B0D1CTX22Y tidigare i veckan, låg på ~7800kr då , liknande komponenter men betydligt snyggare (imo). Kanske vänta till den dyker i pris igen?

Efter beställning dök denna https://www.amazon.se/dp/B0B6W94DCT upp i någon tråd och var riktigt nära att avbeställa och välja den istället. Bättre prestanda för ~1000kr till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Actina burken du länkade kostar enbart i komponenter ca 10k - Så att få den för 6,9k är ett mycket bra pris. Kika här > https://komponentkoll.se/bygg/PcpAQ

Du lär ej få med Windows - Men de kan man lösa för ett par tior på nätet!

Köpte två av dessa till två pojkar i samma ålder - #20650013 för 10k styck. Tystare datorer får man nog leta efter. Liknande komponenter som den du länkade till. Extremt tysta och då står bägge två i samma rum och de avger knappt någon värme då de spelar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Actina burken du länkade kostar enbart i komponenter ca 10k - Så att få den för 6,9k är ett mycket bra pris. Kika här > https://komponentkoll.se/bygg/PcpAQ

Om du läser produktbeskrivningen på datorn så står det visserligen att Windows 10 följer med, men du kanske menade någonting annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Inte svar på frågan, men lite alternativ... Beställde själv denna https://www.amazon.se/dp/B0D1CTX22Y tidigare i veckan, låg på ~7800kr då , liknande komponenter men betydligt snyggare (imo). Kanske vänta till den dyker i pris igen?

Efter beställning dök denna https://www.amazon.se/dp/B0B6W94DCT upp i någon tråd och var riktigt nära att avbeställa och välja den istället. Bättre prestanda för ~1000kr till...

Valde också mellan dessa två men magkänslan ville ha den vita (den var snyggare) 😅. Blir spännande att se om man får exakt det som står i beskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du läser produktbeskrivningen på datorn så står det visserligen att Windows 10 följer med, men du kanske menade någonting annat?

Man får ej med Windows på Actina burkarna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Man får ej med Windows på Actina burkarna...

Ok, ja det är ju inte första gången det är fel i produktbeskrivningen på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Bara bra med tips, tackar så mycket!

Skrivet av Nucky:

Köpte två av dessa till två pojkar i samma ålder - #20650013 för 10k styck. Tystare datorer får man nog leta efter. Liknande komponenter som den du länkade till. Extremt tysta och då står bägge två i samma rum och de avger knappt någon värme då de spelar.

Ja det känns som att dessa datorers komponenter är ganska prispressade. Inte som att man kommer att kunna hitta delar och bygga något billigare som du kom fram till på komponentkoll. Kanske blir ett köp efter ett snack med min bror och hans son.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Om någon är sugen på denna så råkade jag köpa 2st från Amazon, leverans nu i veckan.
Säljer den för 7700 om någon känner sig manad så slipper jag huvudvärken med att skicka tillbaka den så är det win win.
https://www.amazon.se/dp/B0B6W94DCT

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Om någon är sugen på denna så råkade jag köpa 2st från Amazon, leverans nu i veckan.
Säljer den för 7700 om någon känner sig manad så slipper jag huvudvärken med att skicka tillbaka den så är det win win.

Du kan ju redan nu begära en fraktsedel av Amazon och klistra på paketet som kommer för retur om du hämtar hos ombud blir de inte mycket till huvudvärk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trevlig överraskning, kom idag redan. Kontrollerade delarna och allt stämmer. Bättre än förväntat. Byggde datorn med exakt samma delar (förutom chassi som inte fanns) och det blir 14.000 kr. Fattar inte hur det vara ekonomiskt för dem. 🤔

https://komponentkoll.se/bygg/zIsEo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Du kan bara vägra ett av paketen så åker den direkt i retur till Amz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Du kan bara vägra ett av paketen så åker den direkt i retur till Amz.

Dom ligger i samma kolli, verkar inte kunna göra retur på en av dem just i i alla fall.
Får se hur det ser ut när dom väl är framme, men om någon är sugen kvarstår erbjudandet.

Visa signatur