Vinn nätagg från Seasonic

Actina speldatorerna (från fyndtråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

Fick hem den "billigare" datorn med 13400f och 4070 väldigt mycket snabbare än jag räknat med. <Uppladdad bildlänk>
Har öppnat lådan (filmade ifall om att) men inte tagit bort skyddet i datorlådan ännu. I fanns en liten lapp med vad som ska finnas i datorn:
Chłodzenie CPU ENDORFY FERA 5 ARGB
SSD WD Blue SN580 1TB NVMe WDS100T3B0E
Obudowa ENDORFY SIGNUM 300 ARGB
Pamięć KINGSTON F DDR4 8GB 3200MHz CL16 BT RGB
Pamięć KINGSTON F DDR4 8GB 3200MHz CL16 BT RGB
Płyta główna ASUS PRIME B760M-A WIFI D4
Procesor INTEL CORE I5 13400F 2.5GHz 20MB LGA1700
Karta graf. ASUS DUAL RTX 4070 OC 12GB
Zasilacz MSI MPG A650GF

Hittar inte minnena som stämmer med texten. Inte heller grafikkortet men intressant att det är ett oc-kort!

https://komponentkoll.se/bygg/FqGkA

Köpte samma dator för 11400kr jag har exakt samma komponenter förutom grafikkort och nätaggregat. Jag fick ett Zotac twin force RTX 4070 samt ett Zasilacs chieftecc ATX 650W 80+ Guld nätaggregat.

Dessvärre levererades datorn med helt krossad glasruta och att en av skruvarna som man skruvar i glaset i är böjt. Jag fick inte heller med vare sig moderkortslådan eller strömsladden.

Hörde av mig om detta till Amazon och fick erbjudande om att skicka tillbaka datorn eller få ersättning. Jag ville bli ersatt med ett nytt glas men de kunde de ej fixa. Först fick jag erbjudande om 15% som de sen höjde till 20%. Jag bad om att få återkomma samtidigt som jag skulle kolla upp ifall det ens fanns ersättningsglas.

Jag hittade sedan ersättningsglas från chassi tillverkarens hemsida och såg att de kostade 187kr eller ca 500kr inkl frakt.

Jag la en beställning och hörde av mig till amazon igen, denna gången med ytterligare ett argument som jag såg här i tråden. nämligen moderkortslådan med diverse kablage (tack för det). Hon undra vad jag tyckte skulle vara en rimlig procentsats i ersättning. Närmre 50% säger jag eftersom jag sett någon här i tråden fått de beviljat. 10 minuter senare står de i chatten att 5700kr har satts in på ditt konto.

Det känns typ bra att datorn levererades "defekt" helt plötsligt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Köpte samma dator för 11400kr jag har exakt samma komponenter förutom grafikkort och nätaggregat. Jag fick ett Zotac twin force RTX 4070 samt ett Zasilacs chieftecc ATX 650W 80+ Guld nätaggregat.

Dessvärre levererades datorn med helt krossad glasruta och att en av skruvarna som man skruvar i glaset i är böjt. Jag fick inte heller med vare sig moderkortslådan eller strömsladden.

Hörde av mig om detta till Amazon och fick erbjudande om att skicka tillbaka datorn eller få ersättning. Jag ville bli ersatt med ett nytt glas men de kunde de ej fixa. Först fick jag erbjudande om 15% som de sen höjde till 20%. Jag bad om att få återkomma samtidigt som jag skulle kolla upp ifall det ens fanns ersättningsglas.

Jag hittade sedan ersättningsglas från chassi tillverkarens hemsida och såg att de kostade 187kr eller ca 500kr inkl frakt.

Jag la en beställning och hörde av mig till amazon igen, denna gången med ytterligare ett argument som jag såg här i tråden. nämligen moderkortslådan med diverse kablage (tack för det). Hon undra vad jag tyckte skulle vara en rimlig procentsats i ersättning. Närmre 50% säger jag eftersom jag sett någon här i tråden fått de beviljat. 10 minuter senare står de i chatten att 5700kr har satts in på ditt konto.

Vad fasen, Amazon ville inte ens ge mig ersättning när ett av två skärmskydd till min surfplatta hade gått sönder i leveransen, de ville att jag tog av och returnerade båda skärmskydden för återbetalning Men kanske gäller att ha tur med vem man får chatta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordeman556:

Det ser lite ut som att CPU kylaren sitter snett. Något man bör oroa sig för eller göra något åt?

Ja, den är uppenbart lös från eller knäckt i fästet.

I bästa fall kommer inte kylningen av CPUn att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordeman556:

Det ser lite ut som att CPU kylaren sitter snett. Något man bör oroa sig för eller göra något åt?

<Uppladdad bildlänk>

Actina WS i7- 14700/32GB/1TBSSD/RTXA4000/650W/W11P

https://komponentkoll.se/bygg/swdLw

https://www.amazon.se/-/en/5901443387466-Workstation-i7-14700...

Jag fick hem min idag med, med EXAKT samma fel på kylaren... mycket märkligt! Jag har lyft det med Amazon får man se hur de löser det (Fick väldigt snabb första feedback från supporten)

Kontaktar du dom så informera detta verkar vara något mer än bara en transportskada....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, den är uppenbart lös från eller knäckt i fästet.

I bästa fall kommer inte kylningen av CPUn att fungera.

Skumt fel!
Skulle det helt enkelt kunna vara att hela kylaren är böjd, dvs heatpipesen har böjts?
Är ju risk att både pipesen och cpu:n tagit stryk i såfall antar jag...

...

Man undrar ju om det är felbyggt eller felpackat eller konsekvent brutalbehandlat av posten...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Jag fick hem min idag med, med EXAKT samma fel på kylaren... mycket märkligt! Jag har lyft det med Amazon får man se hur de löser det (Fick väldigt snabb första feedback från supporten)

Kontaktar du dom så informera detta verkar vara något mer än bara en transportskada....

Det är en vanlig transportskada med den typen av kylare, därav att vissa butiker har begränsningen att det inte går att välja tunga kylare på byggen som ska skickas som enskilt paket.

Skrivet av Roger W:

Skulle det helt enkelt kunna vara att hela kylaren är böjd, dvs heatpipesen har böjts?

Om heatpipes:en hade böjts så hade moderkortet varit skrot för längesen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Hoppas att du inte köpt en dator med ett Quadro RTX A4000 för att spela, i så fall är det hög tid att skicka tillbaka hela datorn omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Grattis

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hoppas att du inte köpt en dator med ett Quadro RTX A4000 för att spela, i så fall är det hög tid att skicka tillbaka hela datorn omgående.

Vart nämner jag något om spel i mitt inlägg om att jag också fått en dator med samma skada?

Lite märklig kommentar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Vart nämner jag något om spel i mitt inlägg om att jag också fått en dator med samma skada?

Lite märklig kommentar....

Det gjorde du inte, men eftersom föregående postare övergett tråden så tänkte jag att jag slänger ut den informationen så att du inte blir lurad åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför om jag får fråga? Det motsvarar väl ett 3060Ti i spelprestanda - alltså en bit över 4060?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Varför om jag får fråga? Det motsvarar väl ett 3060Ti i spelprestanda - alltså en bit över 4060?

Kortet motsvarar rent tekniskt någonstans vid ett 3070, men det presterar inte i närheten av det i spel. Prestandan är av allt att döma någonstans mellan GTX 980 och 1060 i snitt.

Bedöm själv, notera att kvalitetsinställningarna ofta är minimala:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kortet motsvarar rent tekniskt någonstans vid ett 3070, men det presterar inte i närheten av det i spel. Prestandan är av allt att döma någonstans mellan GTX 980 och 1060 i snitt.

Bedöm själv, notera att kvalitetsinställningarna ofta är minimala:
https://youtu.be/m5q3rJzjQXs

Förstod nästan att det skulle vara något sånt du tänkt länka.
Videon avser Quadro 4000
Datorn innehåller Quadro A4000 - alltså kortet med 16GB VRAM och är betydligt mycket bättre

Enligt en kommentar på videon har GPU:n följande specs vilket är helt orimligt;
-Graphics Processing Unit (GPU): NVIDIA Quadro 4000
-Memory: 2GB GDDR5
-Bus interface: PCI Express 2.0 x16
-CUDA Cores: 256
-Graphics Clock: 590 MHz
-Memory Clock: 2.7GHz
-Memory Bandwidth: 43.2 GB/s
-Texture Fill Rate: 37.8 GigaTexels/sec

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Förstod nästan att det skulle vara något sånt du tänkt länka.
Videon avser Quadro 4000
Datorn innehåller Quadro A4000 - alltså kortet med 16GB VRAM och är betydligt mycket bättre

Enligt en kommentar på videon har GPU:n följande specs vilket är helt orimligt;
-Graphics Processing Unit (GPU): NVIDIA Quadro 4000
-Memory: 2GB GDDR5
-Bus interface: PCI Express 2.0 x16
-CUDA Cores: 256
-Graphics Clock: 590 MHz
-Memory Clock: 2.7GHz
-Memory Bandwidth: 43.2 GB/s
-Texture Fill Rate: 37.8 GigaTexels/sec

Hoppas du inser att det andra Quadro-kortet är ren musei-hårdvara som inte ens skulle starta med flera av titlarna. Ligger även en performance overlay i videon.

Någon av LTT-kanalerna gjorde ett liknande test av samma kort för ett par år sedan, med samma nedslående resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hoppas du inser att det andra Quadro-kortet är ren musei-hårdvara som inte ens skulle starta med flera av titlarna. Ligger även en performance overlay i videon.

Någon av LTT-kanalerna gjorde ett liknande test av samma kort för ett par år sedan, med samma nedslående resultat.

Därför jag menade att det är orimligt. Länken jag gav är dock de riktiga specsen, vilket helt enkelt motsvarar ett Turing-kort (2000-serien) medan A4000 är ett Ampere-kort. Din video är fortfarande för turing-kortet.

HW unboxed har en video på A4000 som presterar likt ett 3060Ti dock.
https://www.youtube.com/watch?v=HEagFvmjW4w

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Därför jag menade att det är orimligt. Länken jag gav är dock de riktiga specsen, vilket helt enkelt motsvarar ett Turing-kort (2000-serien) medan A4000 är ett Ampere-kort. Din video är fortfarande för turing-kortet.

HW unboxed har en video på A4000 som presterar likt ett 3060Ti dock.
https://www.youtube.com/watch?v=HEagFvmjW4w

Lösningen är att det finns två Quadro RTX med 4000 i modellnamnet, det ena är Turing-baserat med 8 GB VRAM.

Quadro RTX 4000, TU104-850, släppt 2018-11-13.
Quadro RTX A4000, GA104-875, släppt 2021-04-12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lösningen är att det finns två Quadro RTX med 4000 i modellnamnet, det ena är Turing-baserat med 8 GB VRAM.

Quadro RTX 4000, TU104-850, släppt 2018-11-13.
Quadro RTX A4000, GA104-875, släppt 2021-04-12.

Lösning? Det är ju det jag sagt hela tiden Videon är fortfarande för RTX 4000 medan datorn innehåller RTX A4000

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Lösning? Det är ju det jag sagt hela tiden Videon är fortfarande för RTX 4000 medan datorn innehåller RTX A4000

Jag ska försöka sluta läsa så slarvigt. Bra att du reagerade när det blev fel. 🙃

Permalänk

Kan avslöja att jag nyss spelade lite Hell Let Loose i 1440p och ultra grafikinställningar utan några konstigheter med mitt A4000 ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordeman556:

Kan avslöja att jag nyss spelade lite Hell Let Loose i 1440p och ultra grafikinställningar utan några konstigheter med mitt A4000 ☺️

Skönt att du blev nöjd! Nu har du även lärt dig att prislappen inte är en bra måttstock på grafikprestandan, när ett proffskort för ~13500 kr ger gamingprestanda för ~4500 kr, samt jag fick lära mig att det fanns flera "RTX 4000".

Vad var det för fel på CPU-kylaren sen? Var det bara att skruva fast den igen, eller hur löste du det?

Permalänk
Hedersmedlem

Hämtade ut min i dag. Allt såg bra ut, ingen sprättad tejp och frakten verkade ha gått bra. Eventuellt att någon kontakt från moderkortet på bakpanelen satt lite snett. Inte kopplat in än, arbetsrummet hos tjejen måste möbleras om lite först. Jag hade fått för mig att A4000-varianten hade wifi integrerat men så verkade det inte vara.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

Hämtade ut min i dag. Allt såg bra ut, ingen sprättad tejp och frakten verkade ha gått bra. Eventuellt att någon kontakt från moderkortet på bakpanelen satt lite snett. Inte kopplat in än, arbetsrummet hos tjejen måste möbleras om lite först. Jag hade fått för mig att A4000-varianten hade wifi integrerat men så verkade det inte vara.

<Uppladdad bildlänk>

Oooh det är ändå ganska läckert med 1-slot!

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

<Uppladdad bildlänk>

Va det den för 10k ish?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Va det den för 10k ish?

10,709.49kr

Så här såg min cpu fläkt ut 😮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

10,709.49kr

Så här såg min cpu fläkt ut 😮

Jösses! Det är väl inte bara att den lossnat? Den ser ju helt skev ut!

Sorgligt och korkat de inte packar de här datorerna bättre

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jösses! Det är väl inte bara att den lossnat? Den ser ju helt skev ut!

Sorgligt och korkat de inte packar de här datorerna bättre

Skulle vara förvånad om inte moderkortet har spruckit där också.

De har väl inte använt en sån här skumfylld stötdämpande påse som är standard hos alla seriösa ÅF.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Skönt att du blev nöjd! Nu har du även lärt dig att prislappen inte är en bra måttstock på grafikprestandan, när ett proffskort för ~13500 kr ger gamingprestanda för ~4500 kr, samt jag fick lära mig att det fanns flera "RTX 4000".

Vad var det för fel på CPU-kylaren sen? Var det bara att skruva fast den igen, eller hur löste du det?

Syftet med nämnda kort skiljer ju sig. Hade själv aldrig betalat 13,500 kr för ett grafikkort men ska man jämföra korten ordentligt ska man såklart inte göra det med enbart hur de hanterar spelgrafik. För min del kommer jag att spela med det men även använda det till div. modellerings program vilket det ska hantera betydligt bättre än ett "4500 kr" -GPU för enbart spel.

Jag lät kylaren va som den är då temp och ljud inte tycks vara påverkat.

Skrivet av Sveklockarn:

Skulle vara förvånad om inte moderkortet har spruckit där också.

De har väl inte använt en sån här skumfylld stötdämpande påse som är standard hos alla seriösa ÅF.

Antagandet "De har väl inte [...]" är fel. De använde en skumfylld påse och datorn kändes i övrigt välpacketerad och mig veterligen finns inget som antyder att det handlar om en oseriös ÅF. Problemet med sne Cpu-kylare handlar nog mer om just kylaren än om specifikt Actina.

Anmärkningsvärt att du är väldigt dömande och snabbt kritisk till företaget och/eller konfigurationen utan att faktiskt sprida korrekta uppgifter.

I övrigt;
Beställde nyss ett TBE550E WiFi 7 kort så totalt spenderat 9350 kr för datorn. Väldigt väldigt nöjd med köpet ☺️ och känns bra med 36 månaders garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordeman556:

Antagandet "De har väl inte [...]" är fel. De använde en skumfylld påse och datorn kändes i övrigt välpacketerad och mig veterligen finns inget som antyder att det handlar om en oseriös ÅF. Problemet med sne Cpu-kylare handlar nog mer om just kylaren än om specifikt Actina.

Synd att du bara kommer tillbaka till tråden med flera dagars mellanrum och inte förklarar t.ex. hur problemet med din kylare åtgärdades då.

Skrivet av nordeman556:

Anmärkningsvärt att du är väldigt dömande och snabbt kritisk till företaget och/eller konfigurationen utan att faktiskt sprida korrekta uppgifter.

Ja det var slarvigt att blanda ihop de olika grafikkorten. Det är fortfarande väldigt udda att skicka med ett sånt i ett normalt datorbygge, och din beräkning på datorns ”värde” visade ju att du själv inte hade en aning om att det var ett kort för professionellt bruk, så det var meningen att uppmärksamma dig på att det inte var ett kort för gaming.

Otack är förvisso världens lön.

Skrivet av nordeman556:

totalt spenderat 9350 kr för datorn. Väldigt väldigt nöjd med köpet ☺️

Ja för den prislappen kan man ha överseende med att det är en potpurri av komponenter. Skönt att du är nöjd i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tjena! Även jag fick hem en Actina-dator med sneda kylare trots ordentlig förpackning. Vad har amazon sagt till er? Ska man försöka byta kylare?

Permalänk
Medlem

Ta bilder på era chassin, kylare och serienumret som finns under datorn / garantikortet och fråga Actina supporten om vad de har att säga om detta - serwis.komputery@action.pl

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070