Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ok jag har, troligtvis om jag inte blivit blåst, en Steam Deck Limited Edition på väg, det kan ju också vara en tegelsten. Jag köpte en i julklapp till mig själv kan man säga.

Så, nu när jag sitter här och är otålig på ett den skall komma fram med snigelposten så undrar jag var ni veteraner tycker att man ska börja för att konfigurera den?

Två saker som jag redan listat ut är typ Emudeck och Heroic Launcher men vad mer är hygienfaktorer eller annat jag ska tänka på? Ni får gärna ge tips på bra perifiutrustning också.

God fortsättning

SD-kort såklart

Det kan också bero på vad man ska spela och sånt

Ska man spela mycket FPS kan man kolla på gyro eller ’flick stick’ och andra inmatningar utöver ren touchpad

Hur man pillar på strömförbrukningen och optimerar batteritiden om man ska ha den fri från sladdar så mycket som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ok jag har, troligtvis om jag inte blivit blåst, en Steam Deck Limited Edition på väg, det kan ju också vara en tegelsten. Jag köpte en i julklapp till mig själv kan man säga.

Så, nu när jag sitter här och är otålig på ett den skall komma fram med snigelposten så undrar jag var ni veteraner tycker att man ska börja för att konfigurera den?

Två saker som jag redan listat ut är typ Emudeck och Heroic Launcher men vad mer är hygienfaktorer eller annat jag ska tänka på? Ni får gärna ge tips på bra perifiutrustning också.

God fortsättning

Har personligen valt att helt strunta i skärmskydd och extra skal. Det är ju ingen mobiltelefon som ska ligga i fickan och för eventuella krosskador mot skärmen lär ändå joystickarna ta smällen. Slipper man dessutom kånka runt på extra vikt.

Undervoltning är väl en sak du kan fundera på att göra. Strömknapp och Volym+ vid uppstart för att komma in i BIOS, sen fäppla med 10-50mV undervolt på CPU/GPU/SOC. Att köra -10 på samtliga kan väl i princip alla göra, själv har jag kört igenom hela Dark Souls 3 på -20/-20/-20 utan några som helst avvikelser.

Låsa framecap på 45 fps (90Hz) funkar bra för många spel, även pilla med FSR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

God fortsättning

Jag hoppade på Retrodeck istället för Emudeck. Gillar att alla emulatorer och spel är på ett ställe.

Sedan Decky Loader för lite enkla QoL plugin.
Exempelvis, ProtonDB badges och SteamGridDB.

KDE Connect på telefon/dator för att enkelt skicka filer till Decken.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Grattis, förhoppningsvis! Om du menar vad jag tror med "hygienfaktorer" så är det inget du behöver bekymra dig över eftersom Steam Deck inte kommer med Windows. Du ska inte behöva konfigurera SteamOS någonting, det är bara att ta ner dina spel och köra!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dinoman:

God fortsättning

Kolla in:

ProtonUp-Qt och installera proton-ge-custom med det programmet. Gör så fler spel fungerar på steam Linux.

Rekommenderar starkt DeckyLoader och kolla in deras olika Plugins! Finns massa smått och gott som gör din Steam Deck perfekt. Några exempel: https://plugins.deckbrew.xyz/

Kolla även in dessa program:

https://github.com/CryoByte33/steam-deck-utilities
https://github.com/streetpea/chiaki-ng
https://www.studio08.net/
https://github.com/PhilipK/BoilR
https://github.com/lutris/lutris
https://github.com/bottlesdevs/Bottles
https://github.com/sonic2kk/steamtinkerlaunch
https://github.com/luxtorpeda-dev/luxtorpeda
https://github.com/Faugus/faugus-launcher

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Vad spelar ni på er Steam deck i mellandagarna?

Själv blev det ett köp av Mass Effect Legendary Edition. Det var lite struligt att få igång pga av strul med inlogg till EA. Men nu fungerar det fint. Jag vet inte om jag ens stängt av spelet än. Det är så jädra smidigt att bara låta den somna och sen när man startar decken nästa gång så kan jag direkt fortsätta där jag var utan att behöva ens starta spelet. Det är så galet smidigt och lyxigt.

Permalänk
Medlem

Kört igenom 3 spel på Steam Deck nu i mellandagarna.
Blev Gylt, GRIS och Neva
Alla 3 funkade kanon och var riktigt trevliga upplevelser på Deck!
Neva kan jag verkligen rekommendera, grymt mysigt spel och rolig gameplay.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Spelade nyligen ut Prince of persia lost crown och körde 100% på steam Decken.
Riktigt bra spel som passar prefekt 👍
Förata gången jag säger det om ett spel från ubisoft 😄

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det visade sig att det inte var en tegelsten utan en helt ny Steam Deck som utlovat. Vilken underbar liten enhet.

Skrivet av medbor:

SD-kort såklart

Det kan också bero på vad man ska spela och sånt

Ska man spela mycket FPS kan man kolla på gyro eller ’flick stick’ och andra inmatningar utöver ren touchpad

Hur man pillar på strömförbrukningen och optimerar batteritiden om man ska ha den fri från sladdar så mycket som möjligt

Slängde in ett överblivet SD-kort, bara 64 GB så jag kommer nog köpa ett 1 TB framöver. Att optimera strömen och ställa in prestandan är ju sjukt enkelt väldigt imponerad!

Skrivet av Halldin:

Har personligen valt att helt strunta i skärmskydd och extra skal. Det är ju ingen mobiltelefon som ska ligga i fickan och för eventuella krosskador mot skärmen lär ändå joystickarna ta smällen. Slipper man dessutom kånka runt på extra vikt.

Undervoltning är väl en sak du kan fundera på att göra. Strömknapp och Volym+ vid uppstart för att komma in i BIOS, sen fäppla med 10-50mV undervolt på CPU/GPU/SOC. Att köra -10 på samtliga kan väl i princip alla göra, själv har jag kört igenom hela Dark Souls 3 på -20/-20/-20 utan några som helst avvikelser.

Låsa framecap på 45 fps (90Hz) funkar bra för många spel, även pilla med FSR.

Jag kommer nog också strunta i skal, man fick ju med ett skydd. Sen kommer jag mest bara spela hemma i soffan eller på en resa på hotellrum eller liknande.

Har inte testat undervolting än, ska testa lite senare idag. Tack för tipset. Tänkte också beta mig igenom Dark Souls 3 med dekken.

När man ställer in FSR, hur funkar det i spelet då? Är den en sorts override även om spelet inte stödjer FSR?

Skrivet av Lembritt:

Jag hoppade på Retrodeck istället för Emudeck. Gillar att alla emulatorer och spel är på ett ställe.

Sedan Decky Loader för lite enkla QoL plugin.
Exempelvis, ProtonDB badges och SteamGridDB.

KDE Connect på telefon/dator för att enkelt skicka filer till Decken.

Jag får kolla in Decky Loader. Bra tips!

Skrivet av MrPasty:

Grattis, förhoppningsvis! Om du menar vad jag tror med "hygienfaktorer" så är det inget du behöver bekymra dig över eftersom Steam Deck inte kommer med Windows. Du ska inte behöva konfigurera SteamOS någonting, det är bara att ta ner dina spel och köra!

Massa bra tips tack!

En fråga om någon vet svaret. Jag satt igång Binding of Isaac, men ingen "input" fungerar. Så jag kan inte ta mig vidare med några knappar, det är bara touch screen som fungerar. Någon som vet vad som är felet?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det visade sig att det inte var en tegelsten utan en helt ny Steam Deck som utlovat. Vilken underbar liten enhet.

Slängde in ett överblivet SD-kort, bara 64 GB så jag kommer nog köpa ett 1 TB framöver. Att optimera strömen och ställa in prestandan är ju sjukt enkelt väldigt imponerad!

Jag kommer nog också strunta i skal, man fick ju med ett skydd. Sen kommer jag mest bara spela hemma i soffan eller på en resa på hotellrum eller liknande.

Har inte testat undervolting än, ska testa lite senare idag. Tack för tipset. Tänkte också beta mig igenom Dark Souls 3 med dekken.

När man ställer in FSR, hur funkar det i spelet då? Är den en sorts override även om spelet inte stödjer FSR?

Massa bra tips tack!

En fråga om någon vet svaret. Jag satt igång Binding of Isaac, men ingen "input" fungerar. Så jag kan inte ta mig vidare med några knappar, det är bara touch screen som fungerar. Någon som vet vad som är felet?

Har du testat att ändra controller settings för spelet? Ibland finns det färdiga ’recommended community layout’, eller så bygger man en egen. Om touchscreen funkar så skulle jag basera mig på ’mus och tangentbord’ och helt enkelt styra muspekare med touchpads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Massa bra tips tack!

Som jag förstått det: om spelet har stöd för FSR så är det bäst att aktivera det genom spelets inställningar. Har spelet inte stöd, så kan du tvinga fram det genom att se till att FSR är påslaget i Deckens inställningar och att spelets videoinställningar är inställt på en upplösning som är lägre än native.

Väljer du den högsta ”informationsnivån” (performance overlay eller vad den nu heter) så talar den om ifall FSR är aktivt eller ej. Sen ska väl FSR helst inte stå på den högsta siffran (5) av bildkvalitetsskäl.

Permalänk
Konsolgrävare

Native GeoForce Now App Coming to Steam Deck

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Gör den någonting bättre än Moonlight?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Gör den någonting bättre än Moonlight?

Skillnaden är att du inte behöver ha en gaming dator att streama ifrån, men du måste då också betala om du inte vill sitta i kö och ha max 60 min spelsessioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Skillnaden är att du inte behöver ha en gaming dator att streama ifrån, men du måste då också betala om du inte vill sitta i kö och ha max 60 min spelsessioner.

Aha, det är hela tjänsten alltså! Det kan ju vara en jättebra grej att kunna köra på Deck.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en begagnad steam deck och jag är relativt frälst. Jag har villat ha en sen de lanserades, men var lite poänglöst när jag bodde i en liten studentlya med max 2 meter till datorn.

Nu har jag en soffa att slänga mig i, och steam decken passar bra med det. Givetvis ska det bli liten emulerat på den om ett tag, men hittills flytter Halo och Disco Elysium på bra.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Sitter med en del Steampengar på kontot och har precis råd med en 512GB OLED. Bör man köpa en idag eller bör man invänta en ny modell? Funderar även på om det framgent kommer vara möjligt att köpa steamversionen av Legion S på Steam när den släpps, någon som hört/läst något om det?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Sitter med en del Steampengar på kontot och har precis råd med en 512GB OLED. Bör man köpa en idag eller bör man invänta en ny modell? Funderar även på om det framgent kommer vara möjligt att köpa steamversionen av Legion S på Steam när den släpps, någon som hört/läst något om det?

Vad de sagt öppet är SD2 ’flera’ år bort

Det känns lite sent i generationen att köpa SD, många andra konsoler (Asus med Z1 Extreme) som finns idag, ofta nedsatta till liknande pengar med allt utom pekplattorna i princip. Dock blir det nog sämre stöd för Steam OS på dessa såklart

Med det sagt är min SD fortfarande mitt bästa teknikköp på på många år

Permalänk
Medlem

Steam rea nu.
Jag är intresserad av Uncharted eller God of War.

Vilket spel är bäst av de två? Jag vet inte vilket jag ska välja. Tänkte köpa ett av dom.
Just nu spelar jag och gillar Mass Effect och Assassin Creed Valhalla. Tänke ifall det är till någon hjälp om vilket jag borde välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Steam rea nu.
Jag är intresserad av Uncharted eller God of War.

Vilket spel är bäst av de två? Jag vet inte vilket jag ska välja. Tänkte köpa ett av dom.
Just nu spelar jag och gillar Mass Effect och Assassin Creed Valhalla. Tänke ifall det är till någon hjälp om vilket jag borde välja.

Svårt, båda är grymt bra. Handlar nog mer om vad man är sugen på.

Äventyr ala Indiana Jones med mycket pang pang eller äventyr med hack n slash i en mytologisk värld med gudar, dimensioner och magi.

Själv är jag inte speciellt intresserad av Mytologi så Uncharted var mer min stil även om båda är 5/5 spel i min bok.

Dock inte kört dom på Steam Decken så ingen aning om hur dom funkar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Aha, det är hela tjänsten alltså! Det kan ju vara en jättebra grej att kunna köra på Deck.

Du måste också köpa och äga varje spel du ska streama med GFW som jag förstått det.