Meta lägger ned faktagranskning på sina plattformar

Permalänk
Medlem

När de införde faktagranskning gnälldes det om det, kallades sanningsministerium och liknande.

Nu när de tar bort det, så gnälls det om det också.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Var längesen

Jag tog bort min FB redan 2015 och har inte saknat det sen dess. Har varken haft instagram, twitter eller andra plattformar heller, utan njuter av tystnaden :).

LinkedIn är den enda work-social media jag har, den räcker fint för mig.

Permalänk
Medlem

Angående yttrandefriheten:

Om ett privat företag som tillhandahåller en gratistjänst ställer vissa krav på användningen av tjänsten, samt i enlighet med dessa villkor modererar bort vissa inlägg, hur påverkar det yttrandefriheten?

Svar: Inte alls!

Yttrandefriheten är inte det samma som rätten att bli publicerad, eller att något privat företag är skyldigt att publicera någons åsikt.

Yttrandefriheten skyddar den enskildes rätt att uttrycka sin åsikt på gator och torg, bloggar, böcker som man publicerar själv och så vidare. Den rätten är intakt oavsett vad några privata företag tillåter att du gör via deras tjänster.

Om du är missnöjd med att något företag nekar dig rätten att bli publicerad, låt då bli att använda deras tjänster. Kommunicera på något annat sätt. Starta en egen tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Tvärtom. Det är sånt här som gör det så mycket enklare för makthavare av olika slag att kontrollera och manipulera både information och folk.

Att granska fakta är i teorin riktigt bra. Men för att det ska fungera krävs det att granskaren är helt opartisk och inte får pengar eller instruktioner från politiker eller företag. Samt att de anställda inte har några kontakter eller påverkas av dessa.

I praktiken blir det omöjligt.

Jag har även sett en brist på nyanser vilket borde ingå i faktagranskning. Något som är fullständig lögn ena dagen kan inte bli sanning nästa dag med faktagranskarens trovärdighet i behåll. Mycket skulle behövas sorteras in i andra kategorier än sant eller falskt.

I Sverige är det tydligen källkritikbyrån, tidigare viralgranskaren på gratistidningen Metro som granskar faktan på facebook.
Vågar man lita på att deras journalister och författare är opartiska?

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Osvsett vad folk tycker om sociala medier så drar det trafik i nyheterna på SweC.
Själv bryr jag mig inte det minsta av förändringen.
Vad töntar och troll till stolpskott på dessa sociala medier bråkar on stup i ett är stora hela gemeneman obrydd om. Gemeneman har ett riktigt liv.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Om ett privat företag som tillhandahåller en gratistjänst ställer vissa krav på användningen av tjänsten, samt i enlighet med dessa villkor modererar bort vissa inlägg, hur påverkar det yttrandefriheten?

Yttrandefriheten är inte det samma som rätten att bli publicerad, eller att något privat företag är skyldigt att publicera någons åsikt.

Yttrandefriheten skyddar den enskildes rätt att uttrycka sin åsikt på gator och torg, bloggar, böcker som man publicerar själv och så vidare. Den rätten är intakt oavsett vad några privata företag tillåter att du gör via deras tjänster.

Om du är missnöjd med att något företag nekar dig rätten att bli publicerad, låt då bli att använda deras tjänster. Kommunicera på något annat sätt. Starta en egen tjänst.

Ja, fast det resonemanget funkar inte riktigt på tjänster som blir så stora att dom är dominerande. Det behövs regler för hur så pass stora aktörer ska agera. Som det är i mediabranschen, att aktörerna får ställa upp på vissa principer som beslutas av utomstående, dels lagar och även mer eller mindre frivilliga överenskommelser.

På forum i stil med Sweclockers så funkar det att dom själva sätter upp regler (givetvis som inte bryter mot lagar) men jag tycker inte att det är rimligt att stora sociala medier helt ska få bestämma allt själv för att dom är "privata företag" och att "man kan välja en annan tjänst" om det inte passar.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Vågar man lita på att deras journalister och författare är opartiska?

Går det att lita på att någon någonsin är opartiskt? Eller blir det upp till var och en = en åsikt? 🤔

Jag tänker att man måste försöka lita på att en journalist eller tidning som säger sig vara opartiskt mer eller mindre är det. Så det kanske får handla om sannolikheter där också som med så mycket annat som inte är helt svart eller vitt? Det är sannolikt att denna källa är mer opartisk än den. Hur man nu kommer fram till det objektivt.

Men om man börjar med att ha som inställning att i princip alla journalister har en agenda är opartiska så förstår jag att det blir svårt att komma fram till något.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Går det att lita på att någon någonsin är opartiskt? Eller blir det upp till var och en = en åsikt? 🤔

Jag tänker att man måste försöka lita på att en journalist eller tidning som säger sig vara opartiskt mer eller mindre är det. Så det kanske får handla om sannolikheter där också som med så mycket annat som inte är helt svart eller vitt? Det är sannolikt att denna källa är mer opartisk än den. Hur man nu kommer fram till det objektivt.

Men om man börjar med att ha som inställning att i princip alla journalister har en agenda är opartiska så förstår jag att det blir svårt att komma fram till något.

Nu är det ju uppenbart så att svensk journalistkår inte är opartiska och inte ens försöker låtsas som att dom är det, så resonemanget faller direkt.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Nu är det ju uppenbart så att svensk journalistkår inte är opartiska och inte ens försöker låtsas som att dom är det, så resonemanget faller direkt.

Hur tar man reda på vad som är sant (eller i alla fall mest sannolikt att det är sant) om man inte kan lita på att journalister som jobbar med att ta reda på fakta är mer eller mindre opartiska? Jag menar inte att man ska lita blint på allt, men jag känner att det är svårt att komma fram till något om inte ens de som jobbar med att ta reda på vad som sker går att lita på någorlunda i alla fall.

Vilka lyssnar du på och hur tar du reda på om det som sägs rimligen stämmer och kommer från någorlunda opartiska källor?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Även partiska journalister kan presentera korrekt fakta, det är dock tyvärr upp till var och en att granska

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Även partiska journalister kan presentera korrekt fakta, det är dock tyvärr upp till var och en att granska

Hur granskar man, för det man har granskat kanske också borde granskas?
Men om flera källor säger samma sak är de väl mer sannolikt att det är korrekt. Får kanske tänkta så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Denna observation i sig har inte varit fokus i debatten på många år. För Facebook och liknande finns två huvudsakliga argument för att de måste underordnas yttrandefrihetslagar trots att de är privat ägda:

Det första är att en central roll för yttrandefrihetslagar är att skydda den politiska debatten, och att detta då den är grundläggande för demokratins funktion tar prioritet över privata plattformars associations/avtalsfrihet. Om all politisk debatt fördes på en privat plattform tycks det uppenbart att denna inte skulle kunna tillåtas reglera debatten efter godtycke, då detta skulle förskjuta praktiskt taget all politisk makt från medborgare och stat till en enda privat aktör. Frågan är alltså helt enkelt en om gränsdragning, och rör huruvida exempelvis Facebook redan är stort nog att behöva regleras på denna grund.

Det andra bygger på det faktum att de inte juridiskt behandlas som utgivare utan plattformar (detta argument framförs främst i USA då lagstiftningen kring detta är mindre invecklad där, men de facto är situationen densamma här), och alltså inte i traditionell bemärkelse publicerar någons åsikter. Detta i bemärkelsen att juridiskt ansvar för innehållet som publiceras inte ligger hos plattformen utan hos den enskilde användaren. Enligt argumentet är detta inte förenligt med att plattformen samtidigt förbehåller sig en obegränsad rätt att kontrollera materialet som publiceras, varför de bör tvingas välja mellan ansvarsfrihet och kontroll. Detta är förmodligen vad som föranlett Zuckerbergs ändrade hållning, då Trump hotat med att villkora dessa skydd i USA (sektion 230 av Communications Act) med ett krav på att ingen politisk censur bedrivs.

Permalänk
Medlem

Han nämnde ju det i videon själv när han bekräftade att fakta granskningen upphör har ju inte med att det faktiskt fakta granskar utan det har blivit för politiskt censurerad, och att det är orsaken till varför det stoppar faktagranskningen, politiskt faktagranskning är ingen bra fakta checker, utan det är ett sätt för det styrande sidan att kunna driva ett viss narrativ och spärra den andra.

Personligen föredrar jag X community post, det må kanske inte vara helt felfritt, men att få notisar av folk som varit på platsen är far bättre informationsgivande än från ett mediahus som inte ens var på platsen när det händer.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Hur tar man reda på vad som är sant (eller i alla fall mest sannolikt att det är sant) om man inte kan lita på att journalister som jobbar med att ta reda på fakta är mer eller mindre opartiska? Jag menar inte att man ska lita blint på allt, men jag känner att det är svårt att komma fram till något om inte ens de som jobbar med att ta reda på vad som sker går att lita på någorlunda i alla fall.

Vilka lyssnar du på och hur tar du reda på om det som sägs rimligen stämmer och kommer från någorlunda opartiska källor?

Utmärkt det är den ultimata frågan! Detta är väldigt intressant och ett av de djupaste ämnena inom filosofi. Vill man försöka ta reda på vad som är sanning kan man studera epistemologi, läran om kunskap.

Actualized på youtube har bra videor om det om man är lagd åt det hållet.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Ja, har nog mer eller mindre gett upp det där. Frågan är om man egentligen kan säga att det existerar nån oberoende sanning som inte har med uppfattningar att göra?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Ja, har nog mer eller mindre gett upp det där. Frågan är om man egentligen kan säga att det existerar nån oberoende sanning som inte har med uppfattningar att göra?

Jag tänker att det där beror på vad vi talar om. Vissa saker borde gå att komma överens om är på ett visst sätt, exempelvis att jorden är rund. Men även där verkar inte alla hålla med.

Sen kanske vi kan ta klimatförändringarna som jag kan tycka vi borde kunna komma överens om (med tanke på vad så många forskare säger om det) har att gör med människans klimatutsläpp att göra. Men där är det en den som är övertygade att så inte är fallet.

Huruvida vaccin är bra eller inte borde vi också kunnna komma överens om. Men det verkar inte gå.

Så nä, det är inte lätt. Men jag tycker ändå att det är rimligt att saker har olika mycket sannolikhet att vara sanna baserat på vad för info som finns där ute.

Men, set handlar så klart om att kunna lita på den informationen. Men att allt skulle vara en åsikt och att det bara handlar om ens egen uppfattning av saker låter skevt, för då blir ju ”sanningen” helt formad av vad du läser eller vem/vilka du väljer att lyssna på. Någon måste man så klart välja och då får det även bli de som känns mest sannolika att de talar sanning. Men kanske är subjektivt?

Haha, nä. Jag vet inte hur vi löser det hela helt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mhult:

Tror att privatföretag som har en tjänst som används inom EU kommer att få problem om de tillåter hets mot folkgrupp etc.
EU vässar redan lagarna mot detta. Detta kommer att bli dyrt för Meta i slutänden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Tror att privatföretag som har en tjänst som används inom EU kommer att få problem om de tillåter hets mot folkgrupp etc.
EU vässar redan lagarna mot detta. Detta kommer att bli dyrt för Meta i slutänden.

Meta har än så länge ingen avsikt att ändra på något gentemot EU-medborgare. X som började med detta gick längre än Meta och är därför under utredning inom EU och riskerar böter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz