Fiber - tvingad betala samma abonnemang till 2 leverantörer
Hej! Hoppas kunna få lite råd här..
Har en tvist med Allente gällande ett bredbandsabonnemang för fiber. Har av misstag inte avslutat mitt bredbandsabonnemang hos dem efter ha valt Halebop istället som leverantör. Gjorde ändring i mars med star augusti. Fick 3 fria månader så misstaget upptäcktes inte förrän december då första fakturan kom. Tog dock redan på att det är Halebop som sen augusti tagit över linan och att bara en av dem tekniskt sett kan leverera. Kontaktade då Allente o försökte bryta avtalet men de vägrar.
Jag kan förstå att man måste följa avtal på abonnemang så länge man får tjänsten man beställt levererad. Men i detta fall levererar ju inte Allente..
Har jag nån chans att ta detta vidare eller är det bara att bita i sura äpplet o betala dubbla abonnemang fram till augusti då bindningstiden går ut?
Hade det varit en fysisk vara som inte levereras gäller ju konsumentköplagen men vad gäller i detta fall? Båda leverantörerna säger att det är Halebop som står för tjänsten nu men att avtalet gäller tills bindningstiden gått ut. Enligt Alle ge har de inte "gjort nåt fel och är redo att leverera".
Känns så dumt att betala för nåt man inte får. Visst var det klantigt av mig att glömma bort uppsägningen..men faktum är att det tog från mars till augusti innan jag fick bekräftelse på att nya abonnemanget skulle börja gälla.
Vad har jag för rättigheter som konsument? Försökt lösa igenom Allentes villkor där de ofta friskriver sig att inte bryta avtal om felet ligger i något de själva inte är orsaken till.