Fiber - tvingad betala samma abonnemang till 2 leverantörer

Permalänk
Medlem

Fiber - tvingad betala samma abonnemang till 2 leverantörer

Hej! Hoppas kunna få lite råd här..

Har en tvist med Allente gällande ett bredbandsabonnemang för fiber. Har av misstag inte avslutat mitt bredbandsabonnemang hos dem efter ha valt Halebop istället som leverantör. Gjorde ändring i mars med star augusti. Fick 3 fria månader så misstaget upptäcktes inte förrän december då första fakturan kom. Tog dock redan på att det är Halebop som sen augusti tagit över linan och att bara en av dem tekniskt sett kan leverera. Kontaktade då Allente o försökte bryta avtalet men de vägrar.

Jag kan förstå att man måste följa avtal på abonnemang så länge man får tjänsten man beställt levererad. Men i detta fall levererar ju inte Allente..

Har jag nån chans att ta detta vidare eller är det bara att bita i sura äpplet o betala dubbla abonnemang fram till augusti då bindningstiden går ut?

Hade det varit en fysisk vara som inte levereras gäller ju konsumentköplagen men vad gäller i detta fall? Båda leverantörerna säger att det är Halebop som står för tjänsten nu men att avtalet gäller tills bindningstiden gått ut. Enligt Alle ge har de inte "gjort nåt fel och är redo att leverera".

Känns så dumt att betala för nåt man inte får. Visst var det klantigt av mig att glömma bort uppsägningen..men faktum är att det tog från mars till augusti innan jag fick bekräftelse på att nya abonnemanget skulle börja gälla.

Vad har jag för rättigheter som konsument? Försökt lösa igenom Allentes villkor där de ofta friskriver sig att inte bryta avtal om felet ligger i något de själva inte är orsaken till.

Permalänk
Medlem

Det är bara att betala tyvärr.

Vart med om samma skit när det gäller Tele2 och deras Koax vid flytt. Nya lägenheten hade inte Koax men jag behövde ändå betala för bredbandet till dess att bindningstiden är slut. Allt kundtjänst menade var möjligt var att leta efter någon som kunde ta över mitt abonnemang (överlåta).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Kolla med konsumentverket o.s.v. Det låter ju sjukt att man ska behöva betala för en tjänst som inte kan levereras ö.h.t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kolla med konsumentverket o.s.v. Det låter ju sjukt att man ska behöva betala för en tjänst som inte kan levereras ö.h.t.

Fast det är ju ändå bindningstid? TS har valt att strunta i detta och tecknat ett annat avtal med en annan leverantör - som mer än gärna kopplar in TS.

Fint hål annars där du bara kan byta till en leverantör som inte har bindningstid för att slippa betala för ditt nuvarande?

Visa signatur

Permalänk

Konsumentverket alternativt ta det till Domstol då backar dom.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Eftersom ditt Allente avtal har bindningstid så har dom rätten på sin sida att ta betalt tills bindningstiden gått ut.

Men det låter spontant konstigt att stadnätet i fråga tillätt/genomförde bytet till Halebop tjänsten när du redan hade en aktiv tjänst från Allente utan uppsägning.

Såvida du inte faktureras separat av stadsnätet för en "nätavgift" så tar stadsnätet ut denna avgift för att tillhandahålla den fysiska fiberuppkopplingen till dig från Allente OCH Halebop just nu.

Du kan ju kontakta stadsnätet och fråga när de tänkt koppla in din andra fiberanslutning, eftersom de (via respektive tjänsteleverantör) får betalt för detta

Finns stor sannolikhet att dom inte tar på sig att dom gjort/gör något fel men du kan ju alltid försöka.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andsod:

Hej! Hoppas kunna få lite råd här..

Har en tvist med Allente gällande ett bredbandsabonnemang för fiber. Har av misstag inte avslutat mitt bredbandsabonnemang hos dem efter ha valt Halebop istället som leverantör. Gjorde ändring i mars med star augusti. Fick 3 fria månader så misstaget upptäcktes inte förrän december då första fakturan kom. Tog dock redan på att det är Halebop som sen augusti tagit över linan och att bara en av dem tekniskt sett kan leverera. Kontaktade då Allente o försökte bryta avtalet men de vägrar.

Jag kan förstå att man måste följa avtal på abonnemang så länge man får tjänsten man beställt levererad. Men i detta fall levererar ju inte Allente..

Har jag nån chans att ta detta vidare eller är det bara att bita i sura äpplet o betala dubbla abonnemang fram till augusti då bindningstiden går ut?

Hade det varit en fysisk vara som inte levereras gäller ju konsumentköplagen men vad gäller i detta fall? Båda leverantörerna säger att det är Halebop som står för tjänsten nu men att avtalet gäller tills bindningstiden gått ut. Enligt Alle ge har de inte "gjort nåt fel och är redo att leverera".

Känns så dumt att betala för nåt man inte får. Visst var det klantigt av mig att glömma bort uppsägningen..men faktum är att det tog från mars till augusti innan jag fick bekräftelse på att nya abonnemanget skulle börja gälla.

Vad har jag för rättigheter som konsument? Försökt lösa igenom Allentes villkor där de ofta friskriver sig att inte bryta avtal om felet ligger i något de själva inte är orsaken till.

Jag är väldigt fundersam på hur halebop kunde börja leverera till dig när du redan hade leverans från en annan leverantör? När jag provade viasat förut (Idag allente) så kunde dom inte koppla in sig då telia var sena med att stänga sin leverans.

Kan ju dock även meddela att tala med allente/Viasat är som att skalla en betongvägg, du kommer inte få annat än ont i huvudet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är du bunden av avtalet. Att dom inte kan leverera pga att du också beställt leverans från annan aktör är inte deras bekymmer så det är bara att betala tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tror du har större chanser att skjuta upp Halebop-starten till augusti (och även deras bindningstid lika lång tid då)

Då slipper du betala dubbla

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan missa detta, man säger väl upp det man har innan man beställer nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Förstår inte hur man kan missa detta, man säger väl upp det man har innan man beställer nytt.

Uppenbarligen inte. Tillför ju dock noll till tråden om hur man missar detta eller inte.

Permalänk
Medlem

Avtalet de har på sin sida är ganska tydligt. Du får nog betala för din miss att säga upp avtalet, och är det som du skriver så känns det ännu konstigare att inte betala för den tid du avtalat.

Citat:

12. Uppsägning från Kunden

Uppsägning från Kund sker genom att kontakta Kundservice, t ex
via telefon 0770-27 27 00. Kunden kan också lämna meddelande
per post eller e-post till Allente.
Uppsägning ska inte påverka Kundens skyldighet att betala för ett
köp av Hårdvara (delbetalning eller kontant).

a. Uppsägning vid avtalsslut
Uppsägning ska ske senast en månad innan avtalsperioden
löper ut.

b. Uppsägning av löpande abonnemang
Om Kunden säger upp Avtalet när det övergått till att
gälla tillsvidare föreligger betalningsskyldighet för abonnemangsavgiften under uppsägningstiden och fram till
Avtalets upphörande.

c. Uppsägning i förtid, dvs brytande av Avtal
Om Kunden säger upp Avtalet i förtid under den inledande
avtalsperioden eller under avtalsperiod enligt särskilt
kampanjerbjudande från Allente ska Kunden betala en
slutavgift motsvarande abonnemangsavgiften för de
månader som återstår av avtalsperioden.

https://www.allente.se/globalassets/se/kundservice/docs/0524s...

Permalänk
Medlem

Kontakta Halebop och be dom pausa bredbandet tills augusti. Kontakta sedan Allente och säg åt dom att koppla på tjänsten igen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Klart att det är en miss från mig att inte säga upp avtalet. Intresset för bytet gjorde jag i mars via bredbandsval.se. Fick mejl från dem att Halebop snart skulle kontakta mig vilket inte skedde förrän de kopplade på i augusti. Det missade jag och det är klart att det är klantigt.

Men tipset om att byta avtalstid för den tid jag har kvar från augusti tar jag med mig. Ska se med Halebop om det går lösa så.

Måste vara en bra affär för Allente iaf som slipper leverera och förmodligen betala till de som ansvarar för stadsnätet samtidigt som jag betalar månadsvis. Frågade dem på telefon lite ironiskt om jag kunde få teckna 3 abonnemang till för samma tjänst. De fattade dock inte piken.

Permalänk
Medlem

Extremt underligt att halebop ens kunde aktivera tjänsten, iallafall här i Västerås trakten så är det omöjligt. Går inte att aktivera en tjänst från en leverantör om det redan finns en tjänst som levereras till adressen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag förstår inte heller. Som att flytta och glömma säga upp parkeringen, jahopp.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Du kan använda dina två olika bundna abonnemang på två olika adresser.

Du får inte bindningstid om du inte aktivt ingår i ett sådant avtal. Det du beskriver har inte med att du glömt att säga upp att göra, du får inte bindningstid av att inte säga upp ett abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andsod:

Klart att det är en miss från mig att inte säga upp avtalet. Intresset för bytet gjorde jag i mars via bredbandsval.se. Fick mejl från dem att Halebop snart skulle kontakta mig vilket inte skedde förrän de kopplade på i augusti. Det missade jag och det är klart att det är klantigt.

Men tipset om att byta avtalstid för den tid jag har kvar från augusti tar jag med mig. Ska se med Halebop om det går lösa så.

Måste vara en bra affär för Allente iaf som slipper leverera och förmodligen betala till de som ansvarar för stadsnätet samtidigt som jag betalar månadsvis. Frågade dem på telefon lite ironiskt om jag kunde få teckna 3 abonnemang till för samma tjänst. De fattade dock inte piken.

Var noga med sånt här i framtiden. fick bråka med förra hyresgäst som inte sagt upp sitt Comhem och jag har ju dubbla hastigheten på Bahnhof som jag betalar billigare för så jag surnade ju till rejält när han trodde att jag glatt skulle gå med på att betala hanns i tre månader.

Det hette "jag glömde" där också.

Själv skulle stå ut med sämre nät på sämre ISP tiden ut men betala för mitt eget så glad var jag ju inte Men lyckade tjata till mig att skicka tekniker att skita läge på nån router, var nog en åttaårig tants oanvända plats på routern som man skiftade till misstänker jag.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Extremt underligt att halebop ens kunde aktivera tjänsten, iallafall här i Västerås trakten så är det omöjligt. Går inte att aktivera en tjänst från en leverantör om det redan finns en tjänst som levereras till adressen.

Lite underligt är det.

När jag gjorde bytet från Telenor till Halebop under Black Friday så kunde inte Halebop aktivera tjänsten för att Telenor inte hade kopplat ifrån. Halebop skickade ett sms eller mail där dom skrev att dom inte kunde koppla på tjänsten pga. att Telenor inte hade kopplat bort. Jag fick ringa Telenor och be dom koppla ifrån direkt, vilket dom gjorde.

Sedan chattade jag med Halebop och dom kunde då aktivera tjänsten på en gång.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Lite underligt är det.

När jag gjorde bytet från Telenor till Halebop under Black Friday så kunde inte Halebop aktivera tjänsten för att Telenor inte hade kopplat ifrån. Halebop skickade ett sms eller mail där dom skrev att dom inte kunde koppla på tjänsten pga. att Telenor inte hade kopplat bort. Jag fick ringa Telenor och be dom koppla ifrån direkt, vilket dom gjorde.

Sedan chattade jag med Halebop och dom kunde då aktivera tjänsten på en gång.

Precis hade exakt samma problem med Bredband2 som jag beställde, otur nog skulle telenor kopplas ur vid midnatt natten till lördag vilket dom inte gjorde.. slutade med att jag gick miste om Bredband2 erbjudandet bara för att telenor inte kopplade ur tjänsten...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Precis hade exakt samma problem med Bredband2 som jag beställde, otur nog skulle telenor kopplas ur vid midnatt natten till lördag vilket dom inte gjorde.. slutade med att jag gick miste om Bredband2 erbjudandet bara för att telenor inte kopplade ur tjänsten...

Det låter mer som att det är extra dåligt av Bredband2 som inte lät dig få det pris ni hade avtalat om. Om Bredband2 inte kunde koppla in exakt då så behöver dom fortfarande stå för priset ni har kommit överens om. Det finns ingenting som säger att en operatör ska koppla ifrån en specifik tid under natten.

Halebop väntade bara på att få koppla in så det är klart att jag ändå fick det Black Friday-pris vi hade avtalat om. Men jäkla tråkigt att det blev som det blev för dig!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det låter mer som att det är extra dåligt av Bredband2 som inte lät dig få det pris ni hade avtalat om. Om Bredband2 inte kunde koppla in exakt då så behöver dom fortfarande stå för priset ni har kommit överens om. Det finns ingenting som säger att en operatör ska koppla ifrån en specifik tid under natten.

Halebop väntade bara på att få koppla in så det är klart att jag ändå fick det Black Friday-pris vi hade avtalat om. Men jäkla tråkigt att det blev som det blev för dig!

Well både bredband2 och telenor är inte något jag går till igen på ett bra tag. Förstår att bredband2 säkert har standarder att dom försöker koppla på x gånger sen får man teckna nytt, och telenor ringde jag måndag morgon, skulle kopplas ur inom 5-15 minuter! Ringde dom två timmar senare och då tog det ca 2 minuter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skulle säga såhär:

Klart Halebop kopplar in dig. Fullt möjligt att du inte är nöjd med vad du har och du vill bara beställa något bättre, även om du betalar dubbelt. Är väl inte deras ansvar att kontrollera hur du väljer att använda dina pengar. Så länge de faktiskt kan leverera det du beställer, och det gjorde de.

Har du bindningstid hos Allente, så kan du ju inte bryta avtalet, om det är "ditt fel" att de inte längre levererar det du betalar för. Ur deras synvinkel är det ju inte rätt att en kund bara kan se till att de inte längre kan använda produkten för att komma runt bindningstiden.

Permalänk
Medlem

1. Pacta Sunt Servanda = Avtal är till för att hållas. Detta är en stark rättslig princip som Sverige (lagarna, rätten, praxis, vad du vill) inte gärna vill bortgå ifrån

2. Now: Det finns principer där man undantagsvis kan gå ifrån denna princip (om Du har blivit hotad av ISP:n, med våld tvingats att skriva under kontraktet, om du för/vid tillfället var så sinnespåverkad (psykos), eller lider eller har lidit av sådant tillstånd att du rätteligen inte förstod vad du har gjort, rätt ut sagt efterbliven) man kan Försöka hävda ond tro från Halebop's sida (eftersom det är kostym OCH kutym (allmänt känt) att om EN ISP täpper till röret så kan inte ISP nr 2 koppla in SIN anslutning. Du skulle kunna hävda att DU FÖRUTSATTE att AllTele HADE avslutat sin tjänst - eftersom Halebop var Där först, att du utifrån det allmänt kända (att två operatör inte kan fylla tuben samtidigt) i branschen och att Du i god tro beställde Halebop.

MEN detta kan komma att stöta på svårigheter eftersom inte Halebop har agerar i ond tro Per Se. De har agerat oberoende av konkurrenten i "samma nät" de har agerat utifrån agentes vilja (Du) att få X service inkopplad

3. Du kan försöka med att strunta i att betala AllTele så k a n s k e de släpper ärendet. Har du otur tar de Hela beloppet till Kronofogdemyndigheten. Detta blir en administrativ och moralisk avvägning för Din del härvidlag kan jag inte ge Dig rådet att Strunta i Pacta Sunt Servanda

4. Du. Kan hävda administrativ Force Majure d.v.s. Härleda ärendet till att "allt hände" utan att Du rätterligen kunde förutse 3:e parts tekniska möjligheter...omöjligheter med två ISP i samma rör, om man så vill.

Lycka till. ❤️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

3. Du kan försöka med att strunta i att betala AllTele så k a n s k e de släpper ärendet. Har du otur tar de Hela beloppet till Kronofogdemyndigheten. Detta blir en administrativ och moralisk avvägning för Din del härvidlag kan jag inte ge Dig rådet att Strunta i Pacta Sunt Servanda

Tror du på riktigt att det bara är så enkelt att "inte betala" för att komma undan bundna avtal? Självklart går det raka vägen till inkasso sen kronofogden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För information. Fler och fler KO applicerar forced takeover.

Det är bland annat slutkunder som inte säger upp sina tjänster vid flytt osv som ställer till det för den som flyttar in.
Det klassiska är skräckexempel där den första tjänsteleverantören inte får tag på sin kund som flyttat och den nya hyresgästen/villaägaren hamnar i kläm och inte får aktiverat sina tjänster på flera veckor.

Så det kommer bli mer och mer vanligt i öppna stadsnät att en tjänst ersätts av en annan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Tror du på riktigt att det bara är så enkelt att "inte betala" för att komma undan bundna avtal? Självklart går det raka vägen till inkasso sen kronofogden.

Dread Carefully är ledorden i detta sammanhang.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte läsa alla inlägg.
Men om du har bindingstid är det ju bara o betala slutfaktura.

Det är ju som att ett mobilabonemang med binidngstid.
In kan du gå o skaffa annat abonemang o säga nä nu har jag skaffat nytt så jag skiter i betala mer.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros