Permalänk
Medlem

Är det här en böjd pin?

Bygger en ny dator och skulle sätta in CPUn. Var väldigt noga med att följa instruktionerna, att CPUn var på plats och att pilen i hörnet matchade.

Men när jag skulle stänga locket märkte jag att något inte stämde. Så drog av locket försiktigt igen och ser vad som verkar vara böjda pins.

Visst är dom böjda eller ser jag i syne?

Vad kan jag göra Isåfall för att åtgärda? Svårt att utesluta om det var mitt fel eller inte.

Edit: Moderkortet är en Aorus X870e Pro Ice

La till bilden ordentligt.
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Motherboard: Gigabyte X870E Aorus Pro Ice | RAM: Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Dominator | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: Lian Li HydroShift LCD 360S Vit | M2: Kingston Fury Renegade 1TB/Samsung 990 PRO 4TB| HDD: Seagate SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Hyte Y70 Touch| PSU: Lian Li Edge 1300W 3.1 ATX| OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Ja. Det kan hända att det råkar slinka ut ett dåligt ex ur fabrik, det är bara att kontakta butiken.

Permalänk
Skrivet av Bitz91:

Bygger en ny dator och skulle sätta in CPUn. Var väldigt noga med att följa instruktionerna, att CPUn var på plats och att pilen i hörnet matchade.

Men när jag skulle stänga locket märkte jag att något inte stämde. Så drog av locket försiktigt igen och ser vad som verkar vara böjda pins.

Bild på pins

Vad kan jag göra Isåfall för att åtgärda? Svårt att utesluta om det var mitt fel eller inte.

Ja, det är en böjd pin.

Alternativ 1:
Mycket fin pincett dvs inget du har "liggandes hemma". Väldigt spetsig och väldigt vass.
Kraftig förstoring t ex din telefon om du har en bra kamera, runt 15x förstoring och bra ljus.
Jag har repererat flertalet böjda pins och det går oftast utan problem.

Alternativ 2:
Lämna in helt enkelt antingen till den du köpte av eller till en expert. Svårt läge att bevisa att denna var böjd redan innan. Tycker dock det vanligaste när man själv böjer är i kanterna och inte enstaka i mitten vilket kan vara från fabrik. Har dock sett det mesta i dagsläget för att inte kunna utesluta något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unsupervised:

Ja, det är en böjd pin.

Alternativ 1:
Mycket fin pincett dvs inget du har "liggandes hemma". Väldigt spetsig och väldigt vass.
Kraftig förstoring t ex din telefon om du har en bra kamera, runt 15x förstoring och bra ljus.
Jag har repererat flertalet böjda pins och det går ofast utan problem.

Alternativ 2:
Lämna in helt enkelt antingen till den du köpte av eller till en expert. Svårt läge att bevisa att denna var böjd redan innan.

Kör inte alternativ 1.
Knäcker du pins och de ser skrapmärken efter pincett så är garantin körd.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Kör inte alternativ 1.
Knäcker du pins och de ser skrapmärken efter pincett så är garantin körd.

I princip samtliga butiker kommer hävda handhavandefel vid böjda pins eftersom dessa kontrolleras i fabrik.
Visst har det hänt att butiker tagit in och bytt ut/åtgärdat det, men då handlar det nog snarare än goodwill än någon garanti/liknande.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

I princip samtliga butiker kommer hävda handhavandefel vid böjda pins eftersom dessa kontrolleras i fabrik.
Visst har det hänt att butiker tagit in och bytt ut/åtgärdat det, men då handlar det nog snarare än goodwill än någon garanti/liknande.

Jo det är väl lite det här jag är rädd för. Köpte från Proshop under rean så vi får se.
Hur lång tid brukar processen ta. En månad från att man skickat in varan?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Motherboard: Gigabyte X870E Aorus Pro Ice | RAM: Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Dominator | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: Lian Li HydroShift LCD 360S Vit | M2: Kingston Fury Renegade 1TB/Samsung 990 PRO 4TB| HDD: Seagate SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Hyte Y70 Touch| PSU: Lian Li Edge 1300W 3.1 ATX| OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Jo det är väl lite det här jag är rädd för. Köpte från Proshop under rean så vi får se.
Hur lång tid brukar processen ta. En månad från att man skickat in varan?

Hur lång tid en reklamation tar är nog svårt för någon annan än butiken att svara på. Men du kan ju alltid höra av dig till kundtjänst och kolla om de ö.h.t. tar emot reklamationer med böjda pins? Onödigt att lägga ner tid och få betala eventuell felsökningsavgift om det visar sig att Proshop tycker det är handhavandefel.

En stiftpenna utan stift kan säkert funka om du lirkar in pinsen i pennan och böjer väldigt försiktigt. Det ser ju inte ut att vara mer än en pin som är böjd dessutom (om jag inte missar någon såklart).

Men börja som sagt med att kontakta Proshop

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Har fixat böjda pins några gånger åt kompisar, använt spetsen på en exakto kniv, med lite tålamod, bra ljus och försiktighet så går det bra, däremot är det obra om du håller på och böjer pins fram och tillbaka flera gånger, då lär dom gå av

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Bild på pins

Du märker inte av en/några böjd pin när du ska montera så som du beskriver, något annat måste ha varit fel om du inte lyckas. Skulle därför gissa att du själv kraschat sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Den bästa tekniken för att avgöra detta är att fotografera pinnarna i infallande ljus, såhär:

[Notera att detta är en gammal Intel-sockel där pinnarna är vända åt olika håll.]

Då blir det mycket lättare för andra att se det också.

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd. Men tog risken och fixade pinsen själv. Fick äntligen användning för min iFixit kit 😁.

Datorn kom igång utan problem, har kört lite benchmarks och alla värden är normala tack och lov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du märker inte av en/några böjd pin när du ska montera så som du beskriver, något annat måste ha varit fel om du inte lyckas. Skulle därför gissa att du själv kraschat sockeln.

Jo som sagt det kan ha varit jag.

"Felet" jag syftade på var när jag skulle vika ner spärren och hörde ett högt knastrande ljud vilket gjorde mig orolig. Tydligen är det ett vanligt ljud man hör, men ville ändå inspektera pinsen för säkerhetsskull och det var då jag upptäckte att en pin var böjd.

Men det funkar felfritt nu iallafall 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Tack för alla råd. Men tog risken och fixade pinsen själv. Fick äntligen användning för min iFixit kit 😁.

Datorn kom igång utan problem, har kört lite benchmarks och alla värden är normala tack och lov.

Härligt!

Du fick känna dig lite extra duktig, moderkortet slipper bli e-waste och du kunde få igång din dator utan extra väntetid/kostnad. Känns som en vinst på flera plan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Du är såklart någon pianospelande neurokirurg till yrket samt har seriebyggt datorer senaste 15-20 åren? 😄

Har byggt datorer sen mitten av 90-talet och hade aldrig rett ut att böja tillbaka en sådan pinne utan att göra sallad av omkringliggande pinnar. Skulle behövt någon utrustning med mikroskop och en liten robotarm om jag skulle fixat. Sjukt bra jobbat!