Köpare nyttjar köpskydd, som säljare vad har man för skyldigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Du kan ju sälja dem till Swappie annars om du inte vill göra det själv.

Tack.
Kollade lite snabbt hos dem för 15pm:en nästan 9000kr skulle jag få för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

(köparskydd)

Ja, det här är ju en slags försäkring? Man får väl förutsätta att de absolut flesta försäljningarna/köpen går bra, så då borde Traderas 5% köparskydd + 10% arvode lätt kunna täcka de utbetalningar som försäkringen gör.

Köparskydd öppnar upp för bedrägerier, från såväl köpare som säljare faktiskt (de kan även samarbeta) men jag antar att Tradera måste ha studerat detta noga, hur det fungerar/fungerat i andra länder etc.

Det låter juh som ett solkart fall för ARN att säga till Tradera. Att ge köparen möjlighet att betala för en "premium/extra" tjänst som kan ge resultatet att säljaren får en faktura? Det är isåfall rent bedrägeri?
Det är en annan femma om det fungerar såhär:

1. Tradera ber en lösa tvisten sins emellan. Det går inte
2. Tradera "aktiverar" denna tjänst och betalar ur egen ficka, men då ska säljaren inte få någon faktura?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det låter juh som ett solkart fall för ARN att säga till Tradera. Att ge köparen möjlighet att betala för en "premium/extra" tjänst som kan ge resultatet att säljaren får en faktura? Det är isåfall rent bedrägeri?
Det är en annan femma om det fungerar såhär:

1. Tradera ber en lösa tvisten sins emellan. Det går inte
2. Tradera "aktiverar" denna tjänst och betalar ur egen ficka, men då ska säljaren inte få någon faktura?

Ja som jag förstår det är väl köpskyddet påtvingat nu för tiden?
Så alla som säljer är lurade av detta bedrägeriskit.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Mest rimliga är att du köper tillbaks den för samma pris.

Varför ska han göra det, en månad efter ska väl inte en säljare ansvara vad den nya köparen gör med varan så långt efter ? helt vansinne om tradera tycker detta är ok....

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hur vet du att den är i röven? Den kan bara är utanför och snuddar lätt vid....

Nä klart att denna personen i fråga är på en låg nivå som understiger vanligt "vett". Men men. Jag har gjort min tid i elektronik butik. Så tyvärr får jag säga att du har ganska dålig koll. Det är ganska många som "har en pinne upp i röven" och vill reklamera det ena och andra på sjukaste basis. Ålder 18-80, alla kön, alla ekonomiska klasser, spelar ingen roll.

Axplock:

Öppet köp på en bil GPS som personen klippt i med tång och tejpat ihop med sin bil?
Bakmaskin där möglig härsken deg är kvar i maskinen?
Person som tog en demo-TV, lade i bagageluckan på en sedan, stängde luckan med spännband, där luckan pressade TVn, körde 6 mil hem och fördärva TVn, vill lämna tillbaka på öppet köp?
Digitalkameror som används vid fotografering av pornografiskt innehåll.... med materialet kvar på.

Majoriteten av människorna är förnuftiga. Men dom som inte är. Kommer använda Traderas, i detta fall felaktiga regler, emot en.

Fast de mest väsentliga i detta fall är att det inte är någon äcklig butik som drabbas utan en privatperson. Vilket gör dina exempel om "öppet köp" irrelevanta.
"Majoriteten av människorna är förnuftiga"? Belägg för detta?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

...

Detta är ren försäljning av tjänst. Här går dom in och hittar på något som inte existerar. Hur kan dom ta extra betalt för att 2 privatpersoner emellan skall lösa något som regleras av konsumentköplagen. Om ovan skall gälla så ska dom isåfall ersätta köpare ur egen ficka.

Konsumentköplagen gäller inte mellan privatpersoner, det är köplagen som träder in då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Fast de mest väsentliga i detta fall är att det inte är någon äcklig butik som drabbas utan en privatperson. Vilket gör dina exempel om "öppet köp" irrelevanta.
"Majoriteten av människorna är förnuftiga"? Belägg för detta?

Vad är det som gör butiker äckliga? Är det att dom har ett vinstsyfte med sin verksamhet?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RabieZ:

Idag kom förfågan om min del i tvisten, bifogar: https://imgur.com/a/dctcuRI
Jag svarade med bilder jag delat här på forumet och skrev även ett beskrivning av ärendet från min sida med min sy på ärendet. bifogar texten nedan:

Under nästan en månad är det inget fel på datorn men dagen innan köpskyddet går ut är det läcka, brandlukt, trasig skruv. En produkt som uppenbarligen har fungerat i köparens ägo, som köparen har godkännt skick på och godkännt att den överenstämmer med annonsen. Jag har annonserat datorn som ett custom-vattenkylt objekt, jag har förklarat alla detaljer kring garantier på individuella komponenter, jag har bifogat kvitton m.m. som jag skrivit i annonsen, jag har rekommenderat att man inte fraktar objektet i annonsen och i kommunikation med köparen. Jag har dessutom hjälpt köparen med en windows licens och fått bilder från köparen sedan köpet gjorts som verifierar att den använts. Jag kommer bestrida ev. faktura och sluta sälja produkter över Tradera om Tradera mot all förmodan väljer att "döma" mot mig i detta ärende och bevilja köparen återbetalning som ska dras från mitt konto. Väljer Tradera att själva stå för återbetalningen är det inte min ensak. Önskas mer information i ärendet är det bara för Tradera att höra av sig. Mvh. Joachim

Tycker väl inte detta var något jättebra svar att skicka till Tradera. Tycker överlag det är en raljerande text som inte bemöter det Tradera ber om, således hade jag inte varit förvånad om de bara dömmer till din nackdel. Du har nog inte fler tillfällen att komplettera med information utan om du inte inkommer med det som efterfrågats så lär de nog inte be om mer.

De efterfrågar ju underlag på att du inte håller med och att skicket inte är som säljaren hävdar. Jag hade gjort:
Svarat att du varit i kontakt med köparen och supportat med X, Y och Z och att då måste ju datorn fungerat och varit ospilld. Att du har bilder på datorn (för det hade du väl) när den funkade från säljaren. Att skadat inträffat efter ingrepp av köparen enligt konversation "m". Att du inte är någon näringsidkare utan bevisbördan ligger på köparen samt att du inte hanterar handhavande fel kan man lägga till om man vill skicka liten känga.

Sedan bifogar man underlagen som är vad tradera efterfrågat.

Om det är någon skruv som är trasig som faktiskt var trasig så måste man givetvis bemöta detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker väl inte detta var något jättebra svar att skicka till Tradera. Tycker överlag det är en raljerande text som inte bemöter det Tradera ber om, således hade jag inte varit förvånad om de bara dömmer till din nackdel. Du har nog inte fler tillfällen att komplettera med information utan om du inte inkommer med det som efterfrågats så lär de nog inte be om mer.

De efterfrågar ju underlag på att du inte håller med och att skicket inte är som säljaren hävdar. Jag hade gjort:
Svarat att du varit i kontakt med köparen och supportat med X, Y och Z och att då måste ju datorn fungerat och varit ospilld. Att du har bilder på datorn (för det hade du väl) när den funkade från säljaren. Att skadat inträffat efter ingrepp av köparen enligt konversation "m". Att du inte är någon näringsidkare utan bevisbördan ligger på köparen samt att du inte hanterar handhavande fel kan man lägga till om man vill skicka liten känga.

Sedan bifogar man underlagen som är vad tradera efterfrågat.

Om det är någon skruv som är trasig som faktiskt var trasig så måste man givetvis bemöta detta.

Instämmer till fullo. OP har skrivit texten när han varit frustrerad, tipset brukar ju vara att sova på saken av en anledning.

Men ja, det finns mer information här på forumet från OP än svaret till Tradera. Jag blir heller inte överraskad om han nekas. Enligt mig är OPs viktigaste argument att han varit i kontakt med köparen och bekräftat att datorn fungerat. Sedan uppstår ett problem och OP rekommenderar köparen att göra på ett visst sätt, köparen gör något annat istället.

Ne OP, förlorar du denna tvist så är det nog ditt egna fel med tanke på ditt svar. Sen att du har rätt i frågan, det är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Instämmer till fullo. OP har skrivit texten när han varit frustrerad, tipset brukar ju vara att sova på saken av en anledning.

Men ja, det finns mer information här på forumet från OP än svaret till Tradera. Jag blir heller inte överraskad om han nekas. Enligt mig är OPs viktigaste argument att han varit i kontakt med köparen och bekräftat att datorn fungerat. Sedan uppstår ett problem och OP rekommenderar köparen att göra på ett visst sätt, köparen gör något annat istället.

Ne OP, förlorar du denna tvist så är det nog ditt egna fel med tanke på ditt svar. Sen att du har rätt i frågan, det är en annan femma.

Oavsett om TS har skrivit "rätt" eller sovit på saken, vilket är inte fel i sig.
Elefanten i rummet är väll endå att köparen använt/modifierat grejerna innan dom klagat. Där skon klämmer. Att Tradera ens tar i det med tång.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag har bifogat bilder på datorn I bruk samma som Jag delay hār, Jag har bifogat datum köparen sānt dem till mig. Skrivit att det uppenbarligen fungerade efter köp eftersom Jag har bilder nār dem licenserar windows med license Jag Gav dem, att bilder från enhetshanteraren tidigare under dagen då kôparen startades ārendet visat på att det fungerar, att bilder AV grafikkortet i datorn och sedan urkopplat med spill I datorn påvisar att det inte hānt PGA. Mitt handhavande.

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Oavsett om TS har skrivit "rätt" eller sovit på saken, vilket är inte fel i sig.
Elefanten i rummet är väll endå att köparen använt/modifierat grejerna innan dom klagat. Där skon klämmer. Att Tradera ens tar i det med tång.

Självklart. Men av erfarenhet så bygger dessa sidor mycket på att köparen har rätt. Du som säljare behöver ofta spela dina kort rätt för att vinna dessa dispyter.

Tror alla här är på OPs sida, och hoppas han får rätt i fråga. Men får man en chans att förklara och argumentera för dig så lämnas inte mycket rum för fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Jag har bifogat bilder på datorn I bruk samma som Jag delay hār, Jag har bifogat datum köparen sānt dem till mig. Skrivit att det uppenbarligen fungerade efter köp eftersom Jag har bilder nār dem licenserar windows med license Jag Gav dem, att bilder från enhetshanteraren tidigare under dagen då kôparen startades ārendet visat på att det fungerar, att bilder AV grafikkortet i datorn och sedan urkopplat med spill I datorn påvisar att det inte hānt PGA. Mitt handhavande.

Det är ur ett köprättsligt perspektiv märkligt att du ska ”bevisa” något alls. Om köparen hävdar fel på varan är det normalt upp till köparen att bevisa att felet fanns redan innan avlämnandet. Traderas åsidosättande av Köplagen genom avtal vore verkligen intressant att få prövat i domstol.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Jag har bifogat bilder på datorn I bruk samma som Jag delay hār, Jag har bifogat datum köparen sānt dem till mig. Skrivit att det uppenbarligen fungerade efter köp eftersom Jag har bilder nār dem licenserar windows med license Jag Gav dem, att bilder från enhetshanteraren tidigare under dagen då kôparen startades ārendet visat på att det fungerar, att bilder AV grafikkortet i datorn och sedan urkopplat med spill I datorn påvisar att det inte hānt PGA. Mitt handhavande.

Disclaimer: Jag har inte läst hela tråden, bara bitar. Men Tradera använder säkerligen en hel del "AI" eller auto system för dessa situationer. Utifall du inte gjort det än, försök att få komma fram och prata med en chef. Kundtjänst brukar säga nej, men det går att stå på sig och komma fram ifall man är lite enträgen. Vad du än gör, börja inte förklara för kundtjänst, får du kommer du aldrig komma vidare.

Jag hade nyligen ett problem med LGs kundtjänst där de vägrade ge mig pengar tillbaka. Var som att prata med en vägg. Ringde upp LGs kontors växel, frågade vem som var chef för kundtjänst och fick deras namn, mejl och blev kopplad. Ett par försök över telefon fick jag tag på människan, och allt var löst på under 10 minuter.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/tUhQKc5
Fick verification på att den emottagit mitt svårt och skrev en förtydligande text ang. Vad bilderna Jag skickat påvisar.

Det som hamnade utanför print screen I lānken var:
Jag skulle aldrig få för mig att skickat en vattenkylt datorn med vātska i systemet (Detta gjordes P.g.a. köparens okunskap Om hur man gör med ett vattenkylt system). Nu gick det ju bra och datorn har inte lāckt förrens kvāllen den 11/1-25 då köparen Kkopplade ur grafikkortet utan kunskap om korrekt handhavande. Jag Hoppas det hār löser sig snabbt och har varit öppen för att hjālpa köparen med support på distans. Jag Hoppas hon löser villa problem som nu ār med datorn för det ār en vāldigt bra datorn hon köpt.

Jag funderar på Om Jag borde göra ett sammanfattande AV ārendet senare under dagen med de olika bilderna I följd. Men det får vānta tills kvāllen isf.

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Jag sålde ett vattenkyltsystem innan jul, nu efter nästan en månad av frakt och användning menar köparen att grafikkortet inte fungerar och vill ha återbetalning. Jag hjälper köparen att felsöka under helgen och får bilder från enhetshanteraren då köparen har kopplat skärm till moderkortet. Jag försöker guida köparen att stoppa grafikkortet direkt i pcie socket på moderkortet istället för vertikalfästet men det lyckas inte köparen med utan spiller vätska över riserkabeln i försöket. Jag instruerar köparen i att torka upp säkerställa att läckan inte fortgår och ber dem avvvakta till igår kl 20.00 så jag är hemma och kan fortsätta guida köparen genom processen (eventuellt montera luftkylaren för att testa kortet utan riser). När jag kommer hem och öppnar tradera ser jag det här:
Beslut från Tradera
Tradera har avslutat ärendet till köparens fördel. Återbetalning sker enligt Traderas rekommendation. Beslutet går inte att överklaga. Vid frågor kontakta kundtjänst.

Nu undrar jag vad jag har för skyldigheter gentemot köparen i ärendet då denna mot min rekomendation velat få ett Lian Li PC-011 Dynamic skickat med vätska ifyllt, tungt distroplate, grafikkort i vertikalstand. Jag vet att den kom fram säkert , har sett bilder och guidat köparen igenom processen att installera windows, köpt licens till köparen m.m.

Biforgar annonsen om man vill se vad det gäller: https://www.tradera.com/item/1001185/652900052/vattenkyld-gam...

Täcker din eller den andres hemförsäkring det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har redan fått pengarna av Tradera gissar jag, eftersom det gått en månad?
Om ja, så kommer du få en faktura av Tradera. Den fakturan bestrider du. Nu måste Tradera bevisa att skicket på datorn när köparen fick den var annat än hur du annonserade ut varan.

Finns en annan tråd här på SweClockers som du eventuellt kan söka upp. Den handlar om ett Nvidia grafikkort som såldes och sedan klagade köparen på att det inte fanns kvitto eller liknande och skickade tillbaka ett annat grafikkort.

Det är inte alltför sällan det är så tyvärr.
Även folk som lämnar tillbaka saker på öppet köp, via återköpet så är det en piratkopia som dom lämnar in :/

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Tråkig situation, sånt här ska man inte behöva acceptera.

Mitt råd till andra är att inte sälja saker med mer än obetydligt värde på Tradera.

Använd Sweclockers marknad eller möjligen Facebook och liknande alternativ där du själv har kontroll.

Det är mitt råd också. Har skrivit om detta tidigare då jag var med om något liknande.

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

OM du får en faktura med ett krav så bestrider du det kravet skriftligen! De kan då dra det vidare till inkasso, men även där bestrider du kravet! OBS viktigt att du sparar det skriftligen så du har dokumentation på när det är gjort. (Du får ingen betalningsanmärkning när du bestrider)

Tradera kan då inte göra något, utan måste dra ärendet till rätten för att komma vidare. Det har jag svårt att se att de kommer göra i och med att du har bevisning på att datorn fungerade och då kommer troligen inte vinna det caset.

Riktigt tråkigt, men detta är en av anledningarna till varför jag inte använder deras skit tjänst. Bedrägeri företag har de blivit.

De ”kan” inte gå till inkasso med en faktura som du bestridit.

Måste till tingsrätten 😏

Permalänk
Skrivet av RabieZ:

https://imgur.com/a/tUhQKc5
Fick verification på att den emottagit mitt svårt och skrev en förtydligande text ang. Vad bilderna Jag skickat påvisar.

Det som hamnade utanför print screen I lānken var:
Jag skulle aldrig få för mig att skickat en vattenkylt datorn med vātska i systemet (Detta gjordes P.g.a. köparens okunskap Om hur man gör med ett vattenkylt system). Nu gick det ju bra och datorn har inte lāckt förrens kvāllen den 11/1-25 då köparen Kkopplade ur grafikkortet utan kunskap om korrekt handhavande. Jag Hoppas det hār löser sig snabbt och har varit öppen för att hjālpa köparen med support på distans. Jag Hoppas hon löser villa problem som nu ār med datorn för det ār en vāldigt bra datorn hon köpt.

Jag funderar på Om Jag borde göra ett sammanfattande AV ārendet senare under dagen med de olika bilderna I följd. Men det får vānta tills kvāllen isf.

Detta är absolut inget som borde anses viktigt, men en liten sak som i värsta fall skulle kunna påverka om än litet - du skulle verkligen behöva språkbehandla dina svar med hjälp av AI innan du skickar dem. Det är inget fel på dina ordval, men det ser märkligt ut att du inte kan skriva bokstaven ä med hjälp av prickar, och att du genomgående använder versal på ord så som "jag" trots att det står mitt i en mening och pronomen inte är namn/titel utan går utanför reglerna om versalisering av namn.

Så mitt tips, om än litet: skriv som du skriver, mata in i AI och be den att rensa upp språkfelen åt dig. Då ger du ett än mer seriöst intryck, vilket ditt språk redan ger, det är bara språkbehandlingen som behöver putsas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Beslutet går inte att överklaga.

En kort mening som så bra förklarar varför jag alltid undvikit Tradera som pesten.
F.a. när det sen bevisligen går att "överklaga".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det är ur ett köprättsligt perspektiv märkligt att du ska ”bevisa” något alls. Om köparen hävdar fel på varan är det normalt upp till köparen att bevisa att felet fanns redan innan avlämnandet. Traderas åsidosättande av Köplagen genom avtal vore verkligen intressant att få prövat i domstol.

Ja det tycker jag också.

Jag skrev tidigare i tråden:
Ett köparskydd innebär att du som köpare kan få tillbaka dina pengar om något skulle gå fel i affären. Är det så att varan till exempel inte kommer fram, är trasig eller felaktig kan du som köpare starta en tvist hos respektive betalningsförmedlare som kan hjälpa dig i ärendet. Betalar du utan köpskydd rekommenderar vi att du startar en dialog med säljaren för att tillsammans finna en lösning.

Här kan du läsa mer om hur du startar en tvist.

Köparskydd kostar 2kr + 5% av varans kostnad, max 499kr

Detta är taget ifrån Traderas hemsida. Detta är 100% omöjligt det dom skriver. Dom skriver i princip att detta med att betala ut pengarna tillbaka till köparen och sedan fakturera säljaren. Det beror på om man väljer att köpa köpskydd. Då detta detta sker i efterhand, kan säljaren OMÖJLIGT förhålla sig till detta. Tradera är på djupt vatten.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det beror på om man väljer att köpa köpskydd. Då detta detta sker i efterhand, kan säljaren OMÖJLIGT förhålla sig till detta. Tradera är på djupt vatten.

Köpskydd är nu obligatoriskt för alla köpare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det är i sådana här lägen chatgpt kan vara bra. Din text är ju jobbig att ta sig igenom tbh..

Självklart! Här är en omarbetad version av texten:

Under nästan en månad fungerade datorn utan problem, men dagen innan köpskyddet löpte ut rapporterades problem som läckage, brandlukt och en trasig skruv. Detta gäller en produkt som uppenbart fungerat i köparens ägo och som köparen godkänt både skick och överensstämmelse med annonsbeskrivningen för.

Jag har annonserat datorn som ett specialbyggt, vattenkylt objekt och varit tydlig med detaljer kring garantier på de enskilda komponenterna. Jag har bifogat kvitton och annan relevant dokumentation i enlighet med annonsen. Vidare har jag rekommenderat, både i annonsen och i direkt kommunikation med köparen, att produkten inte bör fraktas.

Dessutom har jag hjälpt köparen med en Windows-licens och fått bilder från köparen efter köpet som bekräftar att datorn varit i bruk.

Om Tradera, mot förmodan, skulle besluta till köparens fördel och kräva en återbetalning som dras från mitt konto, kommer jag att bestrida detta och överväga att sluta sälja via plattformen. Om Tradera själva väljer att stå för återbetalningen, är det dock inte något som rör mig.

Jag står till förfogande för att lämna ytterligare information om det behövs och ser fram emot att Tradera hanterar ärendet rättvist.

Med vänliga hälsningar,
Joachim

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Det är i sådana här lägen chatgpt kan vara bra. Din text är ju jobbig att ta sig igenom tbh..

Med vänliga hälsningar,
Joachim

Det sista är inte rätt. Bör vara "Med vänlig hälsning"

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att kolla med en advokat vad han/hon säger om deras avtal

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ja det hjālper absolut inte att min telefon autokorrigerar på engelska. Sen så har jag en tendens att skriva tunga block med text.

Med det sagt så tror Jag andemeningen gått fram och kan inte göra mer ān att avvaktar.

Om det finns intresse så kan jag sammanfatta ārendet. (Om intresse Kan man vāl ge tumme upp på detta inlāgg) Annars återkommer jag vid vidare utveckling👍

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Om köparen kan spilla vatten i datorn och ändå få rätt att returnera vore det ju helt sjukt. Bara att ignorera/bestrida ev faktura och skita i den där sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Köpskydd är nu obligatoriskt för alla köpare.

Så nu gäller det att alltid klaga, för vad har man annars betalat för!

Permalänk
Medlem

Intressant men samtidigt en trist erfarenhet för dig. Jag skulle säga att Tradera skulle ha väldigt svårt att vinna något i en domstol om de tar dig dit. För essänsen i det hela handlar inte så mycket om vilket juridiskt regelverk som tolkar först, utan mer hur de kan med största juridiska sannolikhet bedöma att säljaren har gjort något fel.

Det är ord mot ord i grunden. Hur kan de bevisa åt något håll?

Tradera agerar som ett oseriöst försäkringsbolag som inte ska betala ut någon ersättning till folk som lånar saker.

Beställ och använd grejerna, går de sönder helt okej. Inled en tvist. Få tillbaka sina pengar och varorna är trasiga eller uppenbart förändrade till ett sämre skick.

Jag hade inte varit orolig över som vissa skriver att ditt språkbruk är bristfälligt och att du agerar i affekt, kan leda till ett beslut till din nackdel. Men försök att vara saklig.

Du har försökt avhjälpa köparen och har bilder på det. Säljaren kan givetvis neka och då är det ord mot ord igen.

Rent etiskt och moraliskt anser jag då om Tradera ändå dömer till din nackdel. Kan de också vänligen stå för den exotiska värdeminskningen du drabbats av. Men det kommer de inte för då är det plötsligt bara en handelsplats och inget påhittat försäkringsbolag.