Här är Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen bli ett köp, om inte annat för att äntligen spela biblioteket med Switchspel där främst prestanda sviktade lite för mycket för att jag skulle spela dem någon längre tid.

Verkar dock inte som att man kan räkna med något jättelyft rent ergonomiskt, var tvungen att köpa kontroll med bättre grepp för att inte mina händer skulle domna efter 20 minuter och ser inte mycket bättre ut med Switch 2.

Permalänk
Medlem

Om man inte är intresserad av Nintendos egna spel - finns det någon anledning att inte köpa en steam-konsol istället? Speciellt nu när det kommer från partnertillverkare också

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Om man inte är intresserad av Nintendos egna spel - finns det någon anledning att inte köpa en steam-konsol istället? Speciellt nu när det kommer från partnertillverkare också

Ingen anledning överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Snarare 6000:-
USD ca 11,3 kr x 1,25 = 5650 kr om msrp blir 400 USD. Sen får du lägga på kemikalieskatt ovanpå det. Detta förutsatt att priset "bara blir" typ 400 USD. Risken är väl att den landar på typ 450 USD.

Ja, jäklar, hade förträngt att kronkursen var såå illa...

Är rätt säker på att $399 är max. Vore rent av illa amnars. Edit: Om det är LCD då. Lägg på 50-100 om Oled.

Permalänk
Medlem

Hade varit nice om de gjorde som på gameboy att spelen kunde vara kompatibla med båda (även upp till advance passade kasetterna fortfarande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Den ökade storleken på enheten hoppas jag inte bidrar till ökad vikt för jag vill inte ha nått som är tyngre än befintlig enhet när jag spelar portabelt.

Troligtvis blir den tyngre.
Större skärm, större yttermått, troligtvis större batteri.
Men i så fall med hur mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade varit nice om de gjorde som på gameboy att spelen kunde vara kompatibla med båda (även upp till advance passade kasetterna fortfarande)

Switch 2 är ju kompatibel både fysiskt och digitalt med gamla spel, med vissa undantag som lär vara pågrund av hårdvaruskillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Snarare 6000:-
USD ca 11,3 kr x 1,25 = 5650 kr om msrp blir 400 USD. Sen får du lägga på kemikalieskatt ovanpå det. Detta förutsatt att priset "bara blir" typ 400 USD. Risken är väl att den landar på typ 450 USD.

Sen kommer det säkert någon Mario, Zelda edition av maskinen som är 1000kr dyrare🙈

Permalänk
Medlem

Jag är mer hypad över uppskalning av gamla Switch spel, hoppas på det för jag är trött på och spela suddiga Switch spel på en 1440p skärm.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att veta ifall den får stöd för Switch tillbehör(ratt etc) samt amiibos, det finns väl inget uttalande om det?

Permalänk
Medlem

Hmm.. Den där kontakten i magnetfästet ser ju ut som ett uppenbart problem redan nu.

Och tre axelknappar... 0.o?

Kanske istället för R3.

Men kapaciteten borde åtminstone lugna de med rimliga förväntningar.

Skrivet av hölmiz:

Nej det har det inte, sedan är ju frågan om var de skulle fått plats med ens en m.2 30 ssd? Det är trångt i en Steam Deck som ändå är ganska mycket större pryl än en switch.

Det iof utan problem att klämma in även en "fullstor" m2 80 utan problem, inkl adaptern som behövs.

Man visst, det vore nog osannolikt i Switchen med både den sortens expansion eller plats över oavsett.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Hmm.. Den där kontakten i magnetfästet ser ju ut som ett uppenbart problem redan nu.

Ser ju betydligt bättre ut än nuvarande lösning. Varför skulle det vara ett problem?

Permalänk
Inaktiv

Jag planerar köpa och köra främst på TV:n. Hoppas på 60fps på de flesta spel samt bra DLSS upskalning.

Hoppas även att Pro Controllers för Switch 2 även fungerar på bakåtkompatibla spel.

Äntligen är Switch 2 här. Tog bara ca 8 år :).

Permalänk

Hade gärna sett nintendospelen på iPad nu när nintendo kan ha en egen butik. Hade kunnat tänka mig att köpa kontroller till ipaden om det fanns några vettiga spel men tycker det är overkill att köpa en konsol för att kunna lira mario-kart 2ggr om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vill man inte spela Nintendos spel finns det ingen anledning att köpa alls. Det gäller nog Nintendo mer än någon annan plattform. Nintendo köper man främst för att spela deras egna spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vill man inte spela Nintendos spel finns det ingen anledning att köpa alls. Det gäller nog Nintendo mer än någon annan plattform. Nintendo köper man främst för att spela deras egna spel.

Det kan ju vara både och.
Om man gillar och vill spela vissa Nintendo spel och sen vill man även spela vissa multiplatform spel och då kan man köra de spelen också om de finns på Switch/Switch 2.

Men om man är totalt anti Nintendo så verkar det ju konstigt att köpa en Switch/2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Ser ju betydligt bättre ut än nuvarande lösning. Varför skulle det vara ett problem?

En tunn plastflärp, i en skåra visserligen, men som ändå verkar rätt åtkomlig även för större föremål?

Det återstår såklart att se hur den funkar i det vilda. Men jag föreställer mig ju att många knappast kommer dra kontrollerna rakt ut som Nintendos glada modeller och ingenjörer gör.

Känns hursomhelst oavsett hållbarhet lite märkligt att det gjorts en grej av magnetfästen för att inte slita räls, och sen göra en sån lösning mitt i istället för kontaktpunkter tex. Sen kommer kanske tredjepartskontroller med för hög retention, och slitet med sig hela flärpen ur maskinen. Det har man ju sett på andra mojänger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men om man är totalt anti Nintendo så verkar det ju konstigt att köpa en Switch/2

Kan ju också vara oklart om man är intresserad av Nintendos spel utan att ha eller åtminstone haft en maskin. Men andrahandsvärdet är ju oftast högre än Apple, så det kostar inte mycket extra att få det klart för sig.

SW2 är visserligen inte så mycket mer fickformat än SteamDeck. Men det kommer antagligen en lite för eller senare. Så det skulle kanske kunna vara ett argument även för multi. Portabla datorer med både batterier och fickformat känns inte riktigt som en grej än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Låter klent eller? Ps4 är ju en konsol från 2013 och PRO 2016. Hur står sig ex steamdeck och sådana datorer mot ps4?

Vad gäller Steam Deck brukar man väl tala om cirka 1,6 TF, så i nivå med PS4. Sedan har ju Steam Deck en processor med högre IPC och snabbare lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Folk hade nog inte fattat det. Nintendo ska nog försöka undvika göra en Wii U igen..

Exakt, namnet Switch 2 går liksom inte att missuppfatta. Det är helt enkelt nästa generation av Nintendo Switch. Super kan ju indikera nästa generation, men lika gärna en lite upphottad version av den vanliga, typ PS4 Pro eller RTX 3070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Bättre på vilket sätt? Kontakten för dagens switch är väldigt diskret och skyddat och nästan omöjlig att förstöra, denna varianten dom gjort här ser mer sårbar ut.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Krav för att jag ska köpa en ytterligare Switch-generation.

- 1080p OLED-skärm
- 4k utgång med bra DLSS
- 5-6 riktigt bra first party-spel

Gissar att ovanstående kommer bli aktuellt runt julen 2025, eventuellt julen 2026 ifall de väntar med en ”OLED”-modell.

Så kan sitta lugnt i båten tills dess.

Tror även inte en sekund på att nuvarande spel kommer se bättre ut. Tror bara de kommer snurra på som dagens version, med bättre prestanda men fortfarande med samma frame cap och upplösning. Nintendo tar betalt för sina N64-spel fortfarande och släpper HD-verioner på allt, så samma sak lär ske ifall de ska släppa nya versioner av nuvarande spel.

Sen tycker jag designen var väldigt o-Nintendo. Svart med matta färger. Tycker det inte alls speglar vad jag vill se från dem.

Permalänk
Medlem

Vilken oerhört tråkig trailer, konsolldesign och framförallt logga – eller rentav ful logga – extremt rörig och trist samt intetsägande val av typsnitt. Tillbaka till ritbordet, Nintendo!

Väntar på en version med roligare färger på joycons:en samt OLED-skärm.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 Pro | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megacrash:

Ja självklart, men då gäller det ju som utvecklare att sätta ribban på rätt nivå. Det är ju det som Nintendo är bra på.

Nintendo har tillgång till APIer som andra utvecklare inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hoppas på en ny Nvidia Shield!

Samma här, men chansen att Nvidia bemödar sig med det är nog liten gissar jag. Det var en nischad produkt redan från början och med de inbyggda funktionerna i dagens TV-modeller är nog marknaden ännu mindre idag.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Och tre axelknappar... 0.o?

Kanske istället för R3.

Men kapaciteten borde åtminstone lugna de med rimliga förväntningar.

Det iof utan problem att klämma in även en "fullstor" m2 80 utan problem, inkl adaptern som behövs.

Man visst, det vore nog osannolikt i Switchen med både den sortens expansion eller plats över oavsett.

Skrivet av Sunnysoda:

Första jag tänkte på när jag den där kontakten var att den skulle mina ungar ha sönder första dagen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag gissar på 4500kr

Och jag bara utgår från att standardmodellen har oled-skärm, annars är det sneeky som fan !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag gissar på 4500kr

I sverige ? inte en chans, snarare blir det 6000 här...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av HazZarD:

I sverige ? inte en chans, snarare blir det 6000 här...

Jag gissade ju 😅

Men ja… du har nog rätt dessvärre

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vilket prestandmonster
Får se vad den har att erbjuda till en som gav upp switch direkt steam deck släpptes

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc