Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Senaste Windows 11-uppdateringen installeras nu automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Ok, men det här var ca 8 år sen säger du. Ser inte riktigt relevansen till dagens Windows Update. När jag började jobba en gång i tiden var man tvungen att klicka spara i Excel var 15:e minut för man visste aldrig när det skulle krascha. Det innebär inte att jag tycker Excel idag fungerar dåligt och är instabilt.

Ändå så sker tysta uppdateringar än idag, senast var vid årsskiftet. Märkte att det blev fel i framförallt CAD, där jag fick konstiga skuggor och blink i grafiken.
Innan dess så kändes det mesta rätt så segt i systemet, vilket är en typisk symptom för fel i grafikdrivrutin.
Så MS har än en gång kört in en gammal drivrutin utan mitt medgivande, fastän att jag stängt av allt som skulle möjliggöra uppdatering av annat än MS egna produkter.
Nu skedde ingen förlust av data, bara lte tid i felsökning och åtgärd. Vilket man kanske skall se som en framgång

Visst 8-år sedan, var ett exempel, man absolut inte det senaste.

Sen har jag aldrig varit med om att Excel skulle krascha konstant (var 15'e minut), såvida man då inte har ett system som ständigt har slut på arbetsminne. Varvid en krasch ändå inte borde ske, däremot att allt går långsamt.

Det tyder mer på att filsystemet har något fel, eller att där är fel i hårdvaran. Möjligen en hårddisk som är på väg att dö.

Kraven är säkert olika, men personligen så skulle jag aldrig acceptera att något konstant kraschar utan att ta reda på orsaken eller få till en åtgärd. Speciellt om jag är rädd om det arbete jag uträttat, lite av självbevarelse.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse-mobil:

Hej.
Jag har kört Windows sedan 1998 och har aldrig någonsin haft några problem med uppdateringar och att något skulle krångla med dem. Från Windows 95 fram till nuvarande Windows 11.

Bo

Det är bara att gratulera!

Är nog ett rekord i sig

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Typiskt, var tvungen installera om min bärbara och kändes inte som någon idé att lägga in Win10 igen.

Har testat 23H2 och 24H2 och upplevde den senare som något seg i interaktionen så tanken var att lägga in 23H2.

Kontrollera så att du har senaste drivrutinerna, samt att det är från respektive hårdvarutillverkare.

Visa signatur

--

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jasså? Intressant. Jag har inte haft problem med 24H2, varken de som uppgraderas från 23H2 till 24H2 eller de som jag gjort clean install. Hur har du märkt av dessa drivrutinsfel?

Det började med att jag fick ett generellt felmeddelande som i princip kan betyda lite vad som helst (dock samma fel på alla installationer). Efter lite felsökning i Event Viewer och på Google var den en specifik fil (som hör till en drivrutin) som var boven i dramat. Efter att jag avinstallerade drivrutinen och försökte igen gick det bättre i de flesta fall. De flesta datorer som haft problemen var NUC:ar från Intel och ASUS, så möjligtvis kan det vara en gemensam nämnare. Några system har jag dock fortfarande inte fått löst för de har inte den specifika drivrutinen i fråga så jag börjar få slut på idéer hur jag ska göra med dem. Förmodligen får vi så småningom montera ner dem ute hos kund, ta in dem till kontoret och utföra en ren installation (de används idag som Kiosk-datorer för att visa en översiktsskärm).

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felthragar:

Det började med att jag fick ett generellt felmeddelande som i princip kan betyda lite vad som helst (dock samma fel på alla installationer). Efter lite felsökning i Event Viewer och på Google var den en specifik fil (som hör till en drivrutin) som var boven i dramat. Efter att jag avinstallerade drivrutinen och försökte igen gick det bättre i de flesta fall. De flesta datorer som haft problemen var NUC:ar från Intel och ASUS, så möjligtvis kan det vara en gemensam nämnare. Några system har jag dock fortfarande inte fått löst för de har inte den specifika drivrutinen i fråga så jag börjar få slut på idéer hur jag ska göra med dem. Förmodligen får vi så småningom montera ner dem ute hos kund, ta in dem till kontoret och utföra en ren installation (de används idag som Kiosk-datorer för att visa en översiktsskärm).

Aha. Jag har en Intel NUC men hos mig har jag inte märkt något. Men segt när det är drivrutiner som är orsaken

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Håller med dig @Hansar ! Bra sagt.
Jag kör själv W11 24H2.

Men de ovanför dig, man blir så trött på "gnället".
Om allt är så skit med W kör Linux eller något annat då, så trött på dessa kommentarer...

Måste ju säga att det inte går för många även om man verkligen vill när 100% av alla myndigheter skolor och arbetsplatser kör Windows. När senaste utbildning jag gick vars lärare är 100% investerade i Microsoft och alla kurser är 100% Windows. En lärare på en skola jag gick hade ett trettiotal licenser och diplom varav två-tre var liknande grundläggande i Linux. Detta satt på väggen på hanns kontor. När skolor, arbetsplatser och myndigheterna kör Teams (Teams som ju går att köra via webbläsare men i alla fall). Och en del kurser jag håller på med framöver är nästan enbart Windowsrellaterat.

Att jag själv kör Linux hemma sen november spelar inte någon roll men drömma kan man alltid när många av dom nytto program jag köpt enbart är för Windows så jag måste ha en körbar dator med Windows hemma. Virtuellt går sällan lika fint nej...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k