Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Jo jag har sett den ett par gånger. En riktig feel-good rulle.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Mufasa: The Lion King [2024]
5/10

Handlar om Mufasa och hur Simbas farsa blev kung, fast ur ett "let me tell you a story" av Rafiki.

Tyvärr är röstskådespelarna en riktig kassa om man jämför med t ex The Lion King, det finns typ 3 stycken som gör det bra och det är Seth Rogen som Pumba, Timone och gamla Rafiki. Musiken är även den oinspirerande och överlag rätt dålig, man kan säga att man förväntar sig bra mycket mer av dessa två element när det kommer till The Lion King universat.

Animeringen var ok, den är likadan som remaken... men den känns även mer "budget" på en hel del ställen. Så sammantaget blir denna inte annat än "meh"... och bara det faktum att man flörtar med att ha med Timone och Pumba... samt ett par tillfällen mot slutet som ska visa "ah, det är såååå detta kom till"... visar enligt eget tycke att man själv inte riktigt trodde på denna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Sonic the Hedgehog 3
7/10

Ännu en film om vår kära lilla, blå igelkott som är förälskad i fart. Denna gång har han ett team med Knuckles och Tails där de kämpar mot bland annat Shadow.

Man har lagt mer fokus på komedi denna gång, samt flertalet subtila hintar till både spelen OCH 90-talet i sig... "blåsa i kassetten" t ex ^^ Över lag en riktigt underhållande film som dessutom fungerar utmärkt för hela familjen. Jag skulle gå så långt att säga att detta faktiskt är den bästa filmen hittills. Och det är tydligt att en fjärde film är kommande som expanderar Sonic och alla dess karaktärer än mer.

Även stort plus till Jim Carey som fortsätter glänsa i sin roll... eller denna gång... TVÅ roller! Den ligger och nosar på 7.5 i betyg, men då jag är en grinig gubbe avrundar jag nedåt denna gång. Tips till föräldrar... se denna med barnen och dra sedan igång ett retrosystem/emulator och låt dem få spela lite Sonic så har vi en ny generation Sega frälsta ^^ (Eller har för mig att det t om finns nån bundle på steam)

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Nosferatu med Bill Skarsgård & co. Visuellt givande men intellektuellt väldigt B. Ska säga att jag inte sett originalet eller 70-talsrullen. Mina referensramar är Bram Stoker's Dracula, som jag nästintill glömt bort och *host* Dracula: Dead and Loving It.

Nosferatu känns närmare den sistnämnda filmen i anda - emellanåt kändes "skräck"-sekvenserna närpå mer parodiska till och med. Willem Dafoes tolkning av Van Helsing-kopian Eberhart von Franz kändes enligt mig som en ren hyllning till Mel Brooks Van Helsing i just Dracula: Dead and Loving It. Men Skarsgårds Nosferatu är en aning mer mörk i sin framtoning än Leslie Nielsens parodiska Dracula. Huvudsakligen delar de samma mål i bägge filmerna, att få lägra sin utvalda kvinna.

Filmen är alldeles för lång sett till vad som egentligen händer, vilket inte är mycket alls.

Fin yta, liten substans. 6/10 om man måste sätta betyg. Gillar du drakula-parodier är detta kanske filmen för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Sonic the Hedgehog 3
7/10

Ännu en film om vår kära lilla, blå igelkott som är förälskad i fart. Denna gång har han ett team med Knuckles och Tails där de kämpar mot bland annat Shadow.

Man har lagt mer fokus på komedi denna gång, samt flertalet subtila hintar till både spelen OCH 90-talet i sig... "blåsa i kassetten" t ex ^^ Över lag en riktigt underhållande film som dessutom fungerar utmärkt för hela familjen. Jag skulle gå så långt att säga att detta faktiskt är den bästa filmen hittills. Och det är tydligt att en fjärde film är kommande som expanderar Sonic och alla dess karaktärer än mer.

Även stort plus till Jim Carey som fortsätter glänsa i sin roll... eller denna gång... TVÅ roller! Den ligger och nosar på 7.5 i betyg, men då jag är en grinig gubbe avrundar jag nedåt denna gång. Tips till föräldrar... se denna med barnen och dra sedan igång ett retrosystem/emulator och låt dem få spela lite Sonic så har vi en ny generation Sega frälsta ^^ (Eller har för mig att det t om finns nån bundle på steam)

Den bundlen är tyvärr borta och död för ett tag sedan

Permalänk
Medlem

Knights of the zodiac (2023)
En slötittaractionfilm om antika gudar. Inte så bra (2,5/5)

Permalänk
Medlem

Star trek: section 31.
smakade mer generisk sci-fi actionfilm än star trek. synd, hade stora förhoppningar.
förutspår att det blir en rejäl förlust både ekonomiskt och för star trek som franchise.
hoppas verkligen dom inte får kalla fötter och lägger star trek på is.
3/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

smakade mer generisk sci-fi actionfilm än star trek. synd, hade stora förhoppningar.
förutspår att det blir en rejäl förlust både ekonomiskt och för star trek som franchise.
3/10

Ja trailern gav verkligen ingen Star Trek känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

3/10

Var streamar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

3/10

Det är ju tyvärr många dåliga producenter och regissörer senaste åren som blivit influerade och idioti, vilket lyst igenom i resultatet.

Permalänk
Medlem

Nosferatu [2024]
7.5/10

En ny och modern tolkning av Nosferatu från 1922 och jag måste säga att de har varit väldigt trogna mot originalet. Väldigt konstnärlig och stilistisk där man faktiskt får stumfilms-vibbar av vissa kameratagningar. Även att den nästan går i svart-vitt till och från ökar på den känslan och ger berättandet och omgivningen ett mörker man inte ser så ofta i filmer.

Allt är uppbyggt runt att berätta en historia från en gammal bok där man varit väldigt noga med detaljer... och det märks verkligen.

Om man har sett Bram Stokers Dracula från 1992 och tycker sig känna igen vissa scener är det inte så konstigt då Nosferatu från 1922 var en illegal adaption av just den novellen. Så den stora frågan blir väl; vilken av dessa är "bäst"? Rent objektivt är Nosferatu en bättre film på alla sätt och vis då den känns mer trogen källan och bygger mer på att skapa stämning med väldigt bra skådespelarinsatser... men mer dramatiska och teaterliknande så att säga. Vilket känns typiskt den tidsandan när novellen faktiskt skrevs.

Dock tillhör jag åldern och skaran som blev förtrollad av Bram Stokers Dracula från 1992 med Keanu Reeves och Anthony Hopkins, de är dock två väldigt olika "tagningar" av "samma film" så att säga. Den från 1992 är mer lättsmält medan Nosferatu mer är konstverket. Så ur det perspektivet är denna faktiskt uppe och nosar på en 8:a och därmed kunna äntra sektionen av "blivande klassiker"... men om den når hela vägen dit återstår att se, därav får den ligga strax under för tillfället. Dessvärre tror jag inte det blir en kommersiell hit just med tanke på att detta är mer ett berättande i ren konstform som inte tilltalar den bredare massan som gärna vill ha det mer lättsmälta.

Gigantiskt plus till Lily-Rose Depp (ja, det är dotter till Johnny Depp) som gör en strålande prestation, hennes förmåga att göra de fysiska sakerna hon gör på ett så övertygande sätt var en fröjd att se.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Gillar den här tråden, kollar här inför nattjobb så hittar jag alltid något att kolla på

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nosferatu [2024]
7.5/10

En ny och modern tolkning av Nosferatu från 1922 och jag måste säga att de har varit väldigt trogna mot originalet. Väldigt konstnärlig och stilistisk där man faktiskt får stumfilms-vibbar av vissa kameratagningar. Även att den nästan går i svart-vitt till och från ökar på den känslan och ger berättandet och omgivningen ett mörker man inte ser så ofta i filmer.

Allt är uppbyggt runt att berätta en historia från en gammal bok där man varit väldigt noga med detaljer... och det märks verkligen.

Om man har sett Bram Stokers Dracula från 1992 och tycker sig känna igen vissa scener är det inte så konstigt då Nosferatu från 1922 var en illegal adaption av just den novellen. Så den stora frågan blir väl; vilken av dessa är "bäst"? Rent objektivt är Nosferatu en bättre film på alla sätt och vis då den känns mer trogen källan och bygger mer på att skapa stämning med väldigt bra skådespelarinsatser... men mer dramatiska och teaterliknande så att säga. Vilket känns typiskt den tidsandan när novellen faktiskt skrevs.

Dock tillhör jag åldern och skaran som blev förtrollad av Bram Stokers Dracula från 1992 med Keanu Reeves och Anthony Hopkins, de är dock två väldigt olika "tagningar" av "samma film" så att säga. Den från 1992 är mer lättsmält medan Nosferatu mer är konstverket. Så ur det perspektivet är denna faktiskt uppe och nosar på en 8:a och därmed kunna äntra sektionen av "blivande klassiker"... men om den når hela vägen dit återstår att se, därav får den ligga strax under för tillfället. Dessvärre tror jag inte det blir en kommersiell hit just med tanke på att detta är mer ett berättande i ren konstform som inte tilltalar den bredare massan som gärna vill ha det mer lättsmälta.

Gigantiskt plus till Lily-Rose Depp (ja, det är dotter till Johnny Depp) som gör en strålande prestation, hennes förmåga att göra de fysiska sakerna hon gör på ett så övertygande sätt var en fröjd att se.

Anthony Hopkins? Rätt säker på att du menar Gary Oldman

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Anthony Hopkins? Rätt säker på att du menar Gary Oldman

Nej, väldigt säker på att jag menade Hopkins... Har för mig att han var en Van Helsing.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nej, väldigt säker på att jag menade Hopkins... Har för mig att han var en Van Helsing.

Och du har rätt! Skämskudde här

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Och du har rätt! Skämskudde här

Ärsch då, Gary Oldman hade ju en mer framträdande roll 😁
Så förstod "vart du kom ifrån" så att säga 😃

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Rampage (Netflix)

När ett vetenskapsprojekt går snett muterar 3 djur till jättelika, aggressiva odjur, å en primatolog måste hitta ett botemedel innan de ödelägger staden.

Hyfsad actionrulle.
9/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Gattaca (blu-ray).

Bra film, men inget som verkligen fick mig att falla pladask för den. Såg (på imdb) att väldigt många håller den här filmen väldigt högt. Själv är jag inte en av dessa. Jag tycker den "bara" är bra. Skådespelet var ganska bra, karaktärerna var ganska bra/intressanta, storyn var bra och genomförandet var bra utan att nå några högre höjder. Å andra sidan så hade inte filmen några direkt dåliga sidor heller, så det är ingenting som drar ner resten, tycker jag. Den håller en jämn bra nivå rakt igenom, utan att ge nån direkt wow känsla i nåt avseende.

För mig är det här en film som hamnar nånstans runt en 7:a av 10.

Permalänk
Medlem

Kill (Max) Hindi film från 2024

Några knivbeväpnade tjuvar rånar passagerarna på ett tåg.

Hela filmen utspelar sig på tåget och är typ en enda lång fightscen med olika tillhyggen när några militärkillar sätter sig emot tjuvarna.

Finns inte en enda karaktär i hela filmen som man bryr sig om vilket gör att man bara sitter helt oberörd när folk till höger o vänster dör och man undrar nör filmen ska ta slut. Fighting scenerna va inte ens speciellt underhållande heller.

Undvik denna film om du värderar din tid…

Permalänk
Medlem

Den 12:e Mannen (Max) Norsk Biografisk drama från 2017
Filmen utspelar sig 1943, en norsk motståndsman blir jagad av tyska soldater.

Tyckte den va rätt hyffsad, 6/10

Permalänk
Medlem

The ninth gate - Det var länge jag såg denna djävulsthriller med Johnny Depp. Man blir nästan lite nostalgisk när man ser folk sitta och blossa cigaretter på barer samt lifta med lastbilar. Filmen är rätt spännande med en massa mystiska figurer och lite twists med. Jämfört med moderna thrillers är den dock rätt tam. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Cloverfield (blu-ray).

Det är inte ofta jag lyckas att skaffa och se filmer som jag tycker är riktigt urusla, men det ska väl hända nån gång ibland det också. Jag antar att jag får skylla mig själv lite också, att jag inte kollade upp ordentligt vad för typ av film det här är. Jag snackar alltså inte om själva handlingen eller temat, som hade kunnat funka för mig, utan om att det här är en så kallad "found footage" film, som jag är allergisk emot. Kan stå ut om det bara är korta segment i filmen som är filmade så här, men inte en hel film.

Det enda positiva jag har att säga om filmen är egentligen att jag normalt gillar monsterfilmer och att designen delvis tilltalade mig. Effekterna var okej ibland, men för det mesta (när man kunde se dom) så kändes dom undermåliga. Ja, just ja, en annan positiv sak är att filmen är riktigt kort, en bra bit under 90 minuter, speciellt om man räknar bort nästan 10 minuter eftertexter.

Annars är i stort sett allt med den här filmen riktigt dåligt. Skådespelarna är urusla och saknar utstrålning, karaktärerna är dryga och ointressanta (så pass att jag hoppades att dom skulle dö), storyn är papperstunn och genomförandet var riktigt dåligt. Men det som förstörde den här filmen mest för mig personligen är som sagt hur den är filmad. Det hade kunnat vara ett effektspektakel som funkat som underhållning för stunden så här på en söndagskväll, om man hade fått sett det d.v.s.

Jag känner mig nästan för snäll och generös när jag ger den en 3:a av 10, men jag tyckte inte riktigt allt var uruselt, bara det mesta.

Det som hade kunnat sänka den här filmen ända ner till en 1:a, eller kanske till och med 0:a, hade varit om filmskaparna hade fallit för lockelsen att filma stora delar av den vertikalt, som väldigt många gör idag. Men jag tror i.o.f.s. inte att karaktärerna i filmen hade en mobiltelefon som dom filmade med, så jag får väl vara tacksam för det iallafall.

Permalänk
Medlem

Nosferatu (som så många andra)

Jag gillar Eggers filmer och så även denna. Snygg och väldigt välproducerad. Storyn som sådan kan jag inte påstå direkt greppade mig, och det är väl filmens svaghet. Kunde också ha tajtats till och kortats ned med 20min eller så.

Bill Skarsgård har hyllats för sin insats och skådespelarmässigt kan jag väl inte klaga. Men tycker egentligen inte att själva karaktären var så mycket att hurra för - den skulle de kunna ha gjort läskigare och bättre.

7/10. Inte lika bra som The VVitch, men bra.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Back in action

Kunde varit hyfsad men blev ett ordentligt magplask från högsta trampolinen.
Rent slöseri av tid.

Permalänk
Medlem

Final prayer - Några präster ska utföra en dokumentation av en övernaturlig händelse i en kyrka i England. De sätter upp en massa kameror och det är detta filmen följer som nån typ av found footage film. Det är lite spökerier och den är väldigt konstig i slutet men överlag är den rätt tam och inte så intressant. Slutet påminde mig lite om filmen as above, so below faktiskt. 6/10

Guardians of the galaxy 4k - Bra superhjältefilm. Den har action, humor och är otroligt välgjord. 8/10

Visa signatur

Permalänk

The First Omen

Bra spännande film med skön twist mot slutet.

Visa signatur

————————————————
Lenovo Legion 5 Slim AMD Ryzen 7 8845HS 1 TB SSD +2TB & 16 GB DDR5 RAM
NVIDIA® GeForce RTX™ 4060
240 Hz 16" WQXGA-skärm (2560x1600), Samsung Odyssey G6 OLED 27" 360 HZ

Permalänk
Medlem

Ambulance [2022]
5.5/10

"Run Of The Mill" action-"drama" där man rånar en bank och allt går givetvis snett. Det "nya" man tillfört är det mesta sedan utspelar sig i/på en plats - dvs en ambulans. Visst är den välgjord, det är väl det som räddar den från en komplett "meh"... men flera gånger under filmen kände jag mig sugen att sträcka mig efter telefonen/paddan.

Försöken att "skapa en relation" till karaktärerna tycker jag föll rätt platt, de lade en hel del fokus på just den biten, men då man inte direkt bryr sig om vad som händer med någon av dem alls... får jag säga att det var rätt misslyckat.

Vill man ha en hjärndöd actionfilm i bakgrunden fungerar den, annars har man inte mycket att hämta i denna.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Nosferatu - visuellt riktigt bra men fantastiskt tråkig. Rörigt berättad och seg, med karaktärer jag inte alls brydde mig om.

Permalänk
Medlem

Star Trek: Section 31
2/10

Det finns såååå mycket man skulle kunna skriva om denna... inget av det positivt... därför håller jag det kort istället.

Det finns INGET som är Star Trek över denna, inte heller får man någon bättre uppfattning om Section 31, som i sig hade kunnat vara väldigt intressant... även om just mystiken runt det inte får röjas helt.

Skrapar man på ytan, och det krävs inte mycket, så är grundpremissen: en generic Heist movie. Upplägget är exakt som vilken Heist-rulle som helst som kom efter Ocean's 11. Även om man skulle ta bort det som skall påminna om Star Trek så skulle filmen ändå sluta som bäst på en 4/10. Kan vara det sämsta som gjorts som har fått namnet Star Trek, samtliga individer som varit med och skapat denna borde förbjudas från att någonsin gå i närheten av denna franchise igen.

Riktigt Usel.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Star Trek: Section 31
2/10

Det finns såååå mycket man skulle kunna skriva om denna... inget av det positivt... därför håller jag det kort istället.

Det finns INGET som är Star Trek över denna, inte heller får man någon bättre uppfattning om Section 31, som i sig hade kunnat vara väldigt intressant... även om just mystiken runt det inte får röjas helt.

Skrapar man på ytan, och det krävs inte mycket, så är grundpremissen: en generic Heist movie. Upplägget är exakt som vilken Heist-rulle som helst som kom efter Ocean's 11. Även om man skulle ta bort det som skall påminna om Star Trek så skulle filmen ändå sluta som bäst på en 4/10. Kan vara det sämsta som gjorts som har fått namnet Star Trek, samtliga individer som varit med och skapat denna borde förbjudas från att någonsin gå i närheten av denna franchise igen.

Riktigt Usel.

Har nog sett alla andra Star Trek filmer men vart kan man se denna film?