Rimlig kontrollavgift?

Permalänk
Skrivet av atego:

Vad vill du ha sagt me länken? Har jag rätt? Har jag fel?

"På samma vis kan du bli tvingad att betala din motparts kostnader om du förlorar målet."

Så ja inte är det gratis om han åker på det?

Du har fel. Ingen som har sagt att det är gratis. Det kostar 900kr i fast kostnad.

"Rör tvisten ett värde på högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 29 400 kronor år 2025) räknas det som ett "förenklat tvistemål". Då begränsas ersättningen som den vinnande parten kan få. Det gäller till exempel ersättning för kostnader för ombud, eftersom det inte är tänkt att ombud ska behövas i mål om så låga värden."

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tolkar man att pilar skall följa 90 grader etc. etc.? utan det är väl 2D alltså en linje, man skall väl kunna se hela infon i EN dimension? Aldrig ens tänkt tanken att en pil kan "gå runt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hej,

Det är felskyltat. Det finns ingen skylt som avslutar utsträckningen. Du skulle kunna överklaga till tingsrätten, jag tror man kan få avgörande utan att behöva närvara, bara man har dokumenterat ordentligt med bilder som tydligt visar avsaknaden av giltig/tydlig skyltning.

Titta mer noggrant så ser du pilen som pekar åt höger i bild.

Nu ser det ut typ så här:
BIL > BIL BIL BIL <

Vita bilen till vänster står utanför.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vad vill du ha sagt me länken? Har jag rätt? Har jag fel?

"På samma vis kan du bli tvingad att betala din motparts kostnader om du förlorar målet."

Så ja inte är det gratis om han åker på det?

Hur vore det om du läste hela avsnittet?

Om du är intresserad av vad det faktiskt står i lagen så går det bra att läsa 18 kap rättegångsbalken, särskilt 8a § avseende rättegångskostnader i FT-mål.

Det är korrekt att det inte är "gratis" om man förlorar, men det är inte det scenario om ohemula rättegångskostnader du försöker måla upp för en sketen gul lapp på rutan.

Sedan gäller dock att om det är på kommunal gatumark, vilket knappast är fallet här, så måste man betala först och sedan i första hand klaga hos polismyndigheten om man tror sig ha utsikt att få rättelse. Detta framgår dock någonstans på den gula lappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Klart man får, om man förlorar målet. Inget är gratis i sverige. Någon ska betala rättegången

Nej det får du inte. Kostnaden för "dommare" i Sverige täcks av staten genom skattefinansiering. Läs på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Tolkar man att pilar skall följa 90 grader etc. etc.? utan det är väl 2D alltså en linje, man skall väl kunna se hela infon i EN dimension? Aldrig ens tänkt tanken att en pil kan "gå runt".

Där är ju en bild längre upp som visar en översiktsbild på området, och det jag vill hävda är att pilen följer vägen. Vid hur många graders sväng följer behöver man skylta om? Där är en liten krök vid infarten, om vänsterpilen (lite svårt att avgöra) där står precis innan den kröken, slutar den då gälla efter 1 meter, för där är en liten krök? Eller är det vid 28⁰, 47⁰, som pilen inte följer vägen längre? Var går gränsen? Kanske redan vid 1⁰? Därför borde det (tycker jag iaf) suttit en pil som pekar vänster till vänster om garageporten. Då hade det varit glasklart för mig med, som bor i en liten håla med fri parkering överallt.

Parkeringsbolagets första svar på min frågeställning var iaf att den vita linjen på marken bakom den röda bilen markerar ett avslut. Med tanke på att rutorna bara förtydligar att man får parkera där och inte ens gäller utan pilen på väggen (vilket jag lärde mig här i tråden), och lika gärna kunde varit täckta av snö med tanke på att vi är i januari, så har jag extremt svårt att se att det är så, vilket jag har påpekat.

Tack för alla svar iaf, om inte annat har man lärt sig lite nya saker!

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Skrivet av NoAim:

Där är ju en bild längre upp som visar en översiktsbild på området, och det jag vill hävda är att pilen följer vägen. Vid hur många graders sväng följer behöver man skylta om? Där är en liten krök vid infarten, om vänsterpilen (lite svårt att avgöra) där står precis innan den kröken, slutar den då gälla efter 1 meter, för där är en liten krök? Eller är det vid 28⁰, 47⁰, som pilen inte följer vägen längre? Var går gränsen? Kanske redan vid 1⁰? Därför borde det (tycker jag iaf) suttit en pil som pekar vänster till vänster om garageporten. Då hade det varit glasklart för mig med, som bor i en liten håla med fri parkering överallt.

Parkeringsbolagets första svar på min frågeställning var iaf att den vita linjen på marken bakom den röda bilen markerar ett avslut. Med tanke på att rutorna bara förtydligar att man får parkera där och inte ens gäller utan pilen på väggen (vilket jag lärde mig här i tråden), och lika gärna kunde varit täckta av snö med tanke på att vi är i januari, så har jag extremt svårt att se att det är så, vilket jag har påpekat.

Tack för alla svar iaf, om inte annat har man lärt sig lite nya saker!

Håll oss gärna uppdaterade med hur det går, ingen skulle bli gladare än jag om du skulle få rätt mot parkeringsbolaget. Trots att jag som sagt tycker att det är uppenbart (för mig) att du felparkerat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heggis:

Hallåå!

Är väl lite sen ute men jag ger mig in ändå då jag i allra högsta grad är aktiv inom branschen. Efter att ha kollat via streetview hur infartsskyltningen (här finns det mer att önska av Smart park...) så ser det tyvärr mörkt ut för dig.

Som du själv skrev i ditt första inlägg så är den stora förbudsskylten en områdesskylt vilket gör att all icke uppmärkt parkeringsyta till förbudsyta. Även om det inte finns ett skyltat avslut på väggen så anses porten vara ett naturligt avslut då den ska kunna användas fritt. Man skulle kunna önska en tydligare skyltning men nuvarande (förutom infarten) skyltning är korrekt.

Det som önskas mer av Smart P är att skylta parkeringen (dvs inte förbudsytan) korrekt. Man får nämligen inte sätta upp den (enligt streetview 2022) kombinationen och är det någon som får en kontrollavgift för man inte har erlagt avgift så skulle jag bestrida den.

Såhär ser det ut vid infarten nu.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Håll oss gärna uppdaterade med hur det går, ingen skulle bli gladare än jag om du skulle få rätt mot parkeringsbolaget. Trots att jag som sagt tycker att det är uppenbart (för mig) att du felparkerat.

Absolut, det ska jag göra.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Titta mer noggrant så ser du pilen som pekar åt höger i bild.

Nu ser det ut typ så här:
BIL > BIL BIL BIL <

Vita bilen till vänster står utanför.

Titta ännu mer noggrant så ser du pilen på husväggen som pekar åt höger i bild:

> ........ Bil > BIL BIL BIL <

Att vägen svänger är inget naturligt avslut. Här är min tolkning att man inte har tydligt avslutat utsträckningen. Det är så jag ser på det.

T11 Utsträckning
En tilläggstavla med utsträckningspil visar att angivelsen gäller åt det håll pilen visar. En pil som pekar åt höger under vägmärke P betyder alltså att det är tillåtet att parkera enligt de anvisningar som huvudvägmärken anger från huvudvägmärket och åt höger till dess att annat vägmärke finns uppsatt eller då den fysiska utformningen ger ett naturligt avslut på sträckan. Utsträcknings pilar kan även användas fristående för att ange avgränsningen av uppställningsplatser inom ett område.

-Parkeringhandbok

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tänk på att de har tagit ut en ”kontrollavgift”, du har inte fått böter. Bevisbördan ligger på dig, till skillnad från på böter, då ligger bevisbördan på dem. I teorin kan de säkert ta ut en ”kontrollavgift” på en korrekt parkerad bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att vägen svänger är inget naturligt avslut. Här är min tolkning att man inte har tydligt avslutat utsträckningen. Det är så jag ser på det.

T11 Utsträckning
En tilläggstavla med utsträckningspil visar att angivelsen gäller åt det håll pilen visar. En pil som pekar åt höger under vägmärke P betyder alltså att det är tillåtet att parkera enligt de anvisningar som huvudvägmärken anger från huvudvägmärket och åt höger till dess att annat vägmärke finns uppsatt eller då den fysiska utformningen ger ett naturligt avslut på sträckan. Utsträcknings pilar kan även användas fristående för att ange avgränsningen av uppställningsplatser inom ett område.

-Parkeringhandbok

Iallafall 1 till som tolkar som jag, det var skönt

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

T11 Utsträckning

-Parkeringhandbok

Generella bestämmelser kring stannande och parkering hittar du i Trafikförordningen 1998:1276

7. Det är ej tillåtet att parkera framför utfarten från en fastighet, t.ex. ett garage. Portar till utfarter behöver inte vara särskilt utmärkta för att regeln ska gälla.

Där har du ett naturligt avslut för den andra pilen. Sedan tolkar jag det mer som ett hörn av ett parkeringsområde dessutom så jag ser det väl egentligen som att pilen avslutas där.

Pilen vid TS bil hade ju varit helt onödig om den andra pilen hade gällt "runt hörnet".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

T11 Utsträckning

-Parkeringhandbok

Vad jag tror mig vagt minnas så innebär vit tavla med pil att parkering är tillåten endast på den sida som pilen pekar.

Det finns ju en tavla med dubbelpil som visar att parkering är tillåtet på båda sidor.

Så i mitt 20-år gamla teoriminne är pilen på väggen irrelevant - pilen på stolpen visar tydligt att det ej är tillåtet att parkera på den sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Vad jag tror mig vagt minnas så innebär vit tavla med pil att parkering är tillåten endast på den sida som pilen pekar.

Det finns ju en tavla med dubbelpil som visar att parkering är tillåtet på båda sidor.

Så i mitt 20-år gamla teoriminne är pilen på väggen irrelevant - pilen på stolpen visar tydligt att det ej är tillåtet att parkera på den sidan.

Ja, det ska finnas <-> om man ska få parkera på båda sidor om tavlan/skylten eller vad man nu kallar den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Hej,

Fick i förra veckan en kontrollavgift för påstådd felparkering, det är möjligt att den är korrekt, men vill ändå kolla om någon här kan verifiera vad som gäller.

Området jag parkerade på är skyltat med så kallad E20-skylt, som innebär generellt parkeringsförbud, förutom på de platser där T11 utsträckningsskyltar visar att det är tillåtet att parkera.

Enligt min tolkning så startar en sådan zon till höger om skylten med en pil som pekar mot höger på husväggen (sitter till vänster på bilden) på bilden nedan och då det saknas en skylt som pekar åt vänster för att markera att parkeringsområdet är slut, så följer parkeringsområdet vägen (se senare bild).

<Uppladdad bildlänk>

Sedan fortsätter det såhär:

<Uppladdad bildlänk>

Sen står min bil parkerad här, med ytterligare en pil åt höger som jag tolkar som en påminnelse att parkeringsområde fortsätter, och ungefär 10-20 meter senare är där en pil som pekar åt vänster som då anger att området med tillåten parkering tar slut.

<Uppladdad bildlänk>

Så är min tolkning av skyltningen helt orimlig och det är bara att slanta upp, eller vad säger ni? Har jag fel så har jag inga problem att betala, men mig veterligen ska skyltning i såna här fall inte lämna utrymme för tolkning utan vara glasklar, och det anser iaf jag att den inte är.

Mvh

Jag förstår hur du menar och håller nog med dig också.

Så här är glasklart eller hur?

Här tycker jag helt klart det saknas en pil vänster, som i bild 1 ovan.

Man kunde åtminstone använda en sådan här omkring porten kanske? Förtydligande?

Men som sagt, tror P-bolagen vill att man ska åka dit...

Skrivet av wuaaa:

Anars skulle du även kunna stå t.ex till höger på denna bild.

<Uppladdad bildlänk>

Nej, för där är det glasklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

7. Det är ej tillåtet att parkera framför utfarten från en fastighet, t.ex. ett garage. Portar till utfarter behöver inte vara särskilt utmärkta för att regeln ska gälla.

Där har du ett naturligt avslut för den andra pilen. Sedan tolkar jag det mer som ett hörn av ett parkeringsområde dessutom så jag ser det väl egentligen som att pilen avslutas där.

Pilen vid TS bil hade ju varit helt onödig om den andra pilen hade gällt "runt hörnet".

Skrivet av aent:

Garageutfarter saknar utsträckningsskyltar vid vårt tidigare kontor - så för mig är en garageutfart inte ett naturligt avslut. På samma vis var innergården skyltad med en utsträckningsskylt som tydligt visade att efter den skarpa svängen, som på TS bilder, får man inte parkera - något som vore överflödigt om garageutfart/passage och skarp sväng var ett naturligt avslut.

Ergo felskyltat!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt är det kanske felskyltat runt garageporten och vid "hörnet" - och man kan kanske komma undan av den anledningen för att man kan argumentera för att regelverket inte är konsekvent därifrån och framåt eftersom det inte finns en motpil vid garagedörren/hörnet. (även om det inte verkar 100% belagt vad som är "naturligt avslut")

Men samtidigt som flera varit inne på redan: om det står en skylt mitt på en lång raka som säger "du får parka härifrån och framåt", nog kan man väl räkna med att få böter om man tydligt ställer sig på fel sida om den? Då ägnar iallafall jag inte tid att titta runt hörn och portar och synka från/till pilar runt halva parkeringen för att se om de är konsekventa eller inte...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jaja bättre sent än aldrig.

Ni väljer att titta på en pil (till vänster) som inte spelar någon roll.

Vi sätter oss i TS bil och kör rakt fram till porten, vi står nu 1 dm framför porten och jag frågar:
Kan vi parkera här? Svar: Nej
Varför? Svar: Vi blockerar in och utfart genom porten. (Det här antar jag är självklart för alla)

Vi backar bak en meter jag frågar:
Kan vi parkera här? Svar: Nej
Varför? Svar: Vi blockerar fortfarande in och utfart genom porten.

Upprepa tills vi kommer till höger om pilen (och TS bil på bild) och svaret ändras till: Ja
Varför? Svar: Inte vet jag, den som satte upp skylten tyckte kanske att så här långt avstånd behöver de som ska in och ut genom porten...

TS ska inte ta ärendet till domstol för det är 0% chans att vinna då TS HAR PARKERAT FRAMFÖR EN UTFART, lagen ser ingen skillnad på om du står 1 dm ifrån eller där TS parkerat.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |