Windows 10 får nya funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att ta bort sekundvisningen är ju bara ruttet. Jag använder den ofta för att göra ansträngningslös enkel tidtagning på sådant som inte kräver hög precision.

Tyvärr är det nog inte lika ansträngningslöst för Windows att kunna uppdatera varje sekund

Kommer ihåg i Windows 95 när klockan bokstavligen stannade efter att man ändrat storleken på taskbaren

Skulle förresten inte Windows 11 ha en funktion där en specifik skärm uppdateras minimalt? Dvs om något främst är tänk för statisk information? Både i energisparsyfte samt ge mer kraft till huvudskärmen vid behov. Kanske lite som DisplayLink på systemnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att ta bort sekundvisningen är ju bara ruttet. Jag använder den ofta för att göra ansträngningslös enkel tidtagning på sådant som inte kräver hög precision.

Och Outlook kan ju dra raka vägen åt helvete, jag kommer mörda ihjäl fanskapet med iver om det försöker smyga sig in.

Jag har aldrig förstått grejen med outlook, men jag har aldrig haft ett "kontorsjobb" heller.

Man länkar sitt email-konto till ett program på datorn, eller? Och på så sätt får tillgång till lite mer komplicerade funktioner och sätt att sortera sina mail?

Eller funkar det bara om man har ett hotmail-konto?

Oavsett vad så är det inget för mig... vad är det för fel på att bara logga in på sin email via webbläsaren som vanligt folk!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har aldrig förstått grejen med outlook, men jag har aldrig haft ett "kontorsjobb" heller.

Man länkar sitt email-konto till ett program på datorn, eller? Och på så sätt får tillgång till lite mer komplicerade funktioner och sätt att sortera sina mail?

Eller funkar det bara om man har ett hotmail-konto?

Oavsett vad så är det inget för mig... vad är det för fel på att bara logga in på sin email via webbläsaren som vanligt folk!?

Ja, i arbetslivet är det rimligt, men jag förstår inte varför man använder det privat, om man nu inte har en verksamhet där man kommunicerar väldigt omfattande via mejl. Privata kommunikationer, alltså mellan vänner, familj och liknande grupperingar, har väl knappt aldrig skett via mejl för de flesta. För min del är majoriteten av alla mejl diverse bekräftelsemejl från olika sidor och tjänster, och meddelanden från verksamheter där jag är kund (tandläkare, sjukgymnast och sånt) eller har prenumerationer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, i arbetslivet är det rimligt, men jag förstår inte varför man använder det privat, om man nu inte har en verksamhet där man kommunicerar väldigt omfattande via mejl. Privata kommunikationer, alltså mellan vänner, familj och liknande grupperingar, har väl knappt aldrig skett via mejl för de flesta. För min del är majoriteten av alla mejl diverse bekräftelsemejl från olika sidor och tjänster, och meddelanden från verksamheter där jag är kund (tandläkare, sjukgymnast och sånt) eller har prenumerationer.

Har vänner i 60-70-års-åldern som envisas med Outlook, men nu vet jag lite mer, tack som delar. Jag har ju väldigt lite kunskap kring outlook.

Jag kan dock förstå om man har en stor business, typ, Inet, och får in tusentals mail i veckan så behövs det sorteras och hamna rätt... dock tvivlar jag på att just det företaget använder Outlook utan kör säkert något custom xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Och Outlook kan ju dra raka vägen åt helvete, jag kommer mörda ihjäl fanskapet med iver om det försöker smyga sig in.

Menar du sekunder i klockan så kan du få tillbaka den i en inställning. Högerklicka på klockan och välj inställningar för tid eller vad det nu står. Sedan aktiverar du sekunderna. Inställningen ligger i en nedfällbar list men jag kommer inte ihåg exakt vad den heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexus430:

Menar du sekunder i klockan så kan du få tillbaka den i en inställning. Högerklicka på klockan och välj inställningar för tid eller vad det nu står. Sedan aktiverar du sekunderna. Inställningen ligger i en nedfällbar list men jag kommer inte ihåg exakt vad den heter.

Går att aktivera i Windows 11, vet inte om det fungerar i Windows 10 däremot.
Settings -> Time & language -> Date & time -> Show time & date in the system tray -> klicka på pilen längst till höger för att öppna undermenyn -> bocka i rutan vid "Show seconds in system tray clock" -> klart!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Går att aktivera i Windows 11, vet inte om det fungerar i Windows 10 däremot.
Settings -> Time & language -> Date & time -> Show time & date in the system tray -> klicka på pilen längst till höger för att öppna undermenyn -> bocka i rutan vid "Show seconds in system tray clock" -> klart!

<Uppladdad bildlänk>

Korrekt, trodde att det var windows 11 som avsågs eftersom det är endast där jag sett att sekundvisningen försvunnit men att den går att återfå.