Nvidia Geforce RTX 5080 – mer refresh än revolution

Permalänk
Medlem

Intressant att det ligger och nosar på 4090 i cyberpunk, det spelet verkar vara väldigt smickrande för 5000 serien

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Fy faaaan, jag trodde jag var förberedd på att bli besviken med tanke på alla läckor och spekulationer, men detta lyckades ändå slå mina förväntningar, fy fan vad tråkigt, är sämre än vad jag trodde det skulle vara.

Att förlora mot föregående kort är bara pinsamt. Vart är förbättringarna Nvidia?

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså jag tittar på vad man faktiskt kan köpa korten för . 4080 super har gått och få för 999 dollar ( tom 970 dollar ) . Du får gärna visa var folk kommer kunna köpa ett 5080 för 999 dollar

Här
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-5080-W...
Här
https://www.proshop.se/Grafikkort/ZOTAC-GeForce-RTX-5080-Soli...
Här
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/50-series...

Sen finns det hos alla andra ÅF också men deras priser är inte uppe

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Inga jämförelser med 4080 super? Var det nvidia som förbjöd de jämförelserna?

CS2 gillar bandbredd, eller vad är grejen?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av RaZman:

Man undrar ju om det ens är möjligt för en produkt att få kritik om den ges till Sweclockers och tar sig över tröskeln att inte brinna upp. Vi är inne på tredje året sedan releasen av 4000-serien och 5080 kommer (trots högre pris) med samma prestanda, till och med sämre i vissa fall, och dessutom med högre energiförbrukning. På vilket sätt är det en "bra produkt"?

Man ser såklart vad man vill men personligen tycker jag Multi Frame Gen är en mycket bra funktion. Som jag försökte förklara i sammanfattningen i hur jag har resonerat har jag full förståelse för att det kanske inte är så imponerande om man enbart har ökad prestanda i rastrering som högsta prioritet.

Som en potentiell uppgradering för ett RTX 4080 är det såklart inte så lockande, men om du har ett äldre kort är det i min mening stor skillnad i framförallt funktionalitet men också prestanda. Även om du helt ignorerar DLSS är kortet fortfarande generellt sett det tredje snabbaste grafikkortet som går att köpa just nu och jag har svårt att bedöma det som sämre än bra.

Det är inte utmärkt, det är inte toppklass men det är rent objektivt ett bra grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

Nu känns det skönt att jag slog till på 4090 tuf när de såldes ut för 18k för ett par veckor sedan.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av anon343854:

Nu känns det skönt att jag slog till på 4090 tuf när de såldes ut för 18k för ett par veckor sedan.

4090 är ett jäkla dunderkort så den kommer du va nöjd med!

Permalänk
Medlem

Ouch vilken flopp. Kommer de svindyra partnerkorten som det ryktats om ändå sälja slut?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Detta är ju ett 5070ti, når man inte ens i närheten av förra generationens flaggskepp så är det inte någonstans ett 80-klass kort oavsett vad Nvidia ger det för namn.

Jämför man med 30-seriens kretsstorlekar så motsvarar det så kallade ”5080” lite drygt ett 3060 Ti. Det är närmare ett dekaltrimmat 5070, särskilt med tanke på att man behöver använda benchmarks för att ha en chans att märka skillnaden mot 4080 Super.

Tyvärr går ju folk på det, så varför skulle de sluta? 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Kan bara tala från egen erfarenhet och jag får relativt bra boost OM jag överklockar mitt 4090. 5-10% mer fps i spel och ca 5-7% på syntetiska benchmarks. Har dock inget behov av att överklocka eftersom det är tillräckligt starkt i stock utförande, det går dessutom att undervolta utan att knappt tappa performance.

Jag menar såklart inte att man inte kan få ökad prestanda av det. Personen jag citerade påstod att det mest rättvisa är att jämföra stock-prestandan även när man är intresserad av att överklocka. Vilket såklart inte nödvändigtvis är sant. 5-10% är ändå relativt lite.

Permalänk
Medlem

Osäker om det har diskuterats, men sitter det verkligen en vapor-chamber kylare i 5080 Founders Edition? TechPowerUp hävdar nämligen att 5080 FE använder sig av en "enklare" design:

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-5080-fo...

Citat:

NVIDIA's FE cooler uses five double-length heatpipes. The heatsink provides cooling not only for the GPU, but also for the memory chips and VRM circuitry.

This is a much simpler cooling design than on the RTX 5090, which used liquid metal and a vapor-chamber.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har inte så mycket att tillföra som inte redan är sagt egentligen. Men jag förstår inte målgruppsanalys och prissättning riktigt för de här gaming-korten vi ser denna generarion.

Om man som prosumer vill ha lite mer TOPS/VRAM/bandbredd/FP4 för att lattja lite AI så visst är 5090 ett iaf förståeligt val över det 4090 man förmodligen sitter på idag. Men sen är det ju så att det finns ju nuförtiden även mer dedikerad hårdvara både för prosumer och riktigt professionella/kommersiella och som även är bättre prisat eller iaf (arguably) bättre bang for buck. Så varför skulle man egentligen dra gränsen vid en 5090 när man egentligen vill kunna köra deepseek 70b och kan göra det för petit slant till? Jag tycker inte det verkar vara en rimlig uppgraderingsväg.

Sen ang spelarna. 4090-ägare håller väl typ i sina kort rent generellt och petar lite i Dlss4 istället tänker jag och är nöjda med 4k120. Och det måste ju vara väldigt få som är motiverade att sälja sitt typ 3090/4070 för att sen köpa ett 5090 och slanta upp på den mellanskillnaden. Då är det ju mycket mer effektivt att köpa ett bättre beg 4090 för de flesta.

5080 är ju egentligen mer av samma gamla 4080, tydligen. Om man behövde 4080-prestanda så har man väl rent generellt redan skaffat sig det tänker jag.

MFG är jokern då och lockar möjligen någons köpsug. 4k240 någon? Och så var det detta med FOMO. Dessa som har FOMO kanske bildar en målgrupp i sig själv, vad vet jag?!

Har följt releasen noggrant nu men känner väl ingen superpepp, tyvärr. Trots min FOMO

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed hade 5% ökning i 4k CS2, i 1440p var det 4% långsammare än 4080 super

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg intressant. Att det presterade sämre än 4080 i Alan Wake med ray tracing är ju skrattretande. Riktigt tragiskt hur grafikkortsmarknaden har blivit helt jävla sönderfuckat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Man ser såklart vad man vill men personligen tycker jag Multi Frame Gen är en mycket bra funktion.

Ger det då mkt mer (i upplevelse, inte siffror) än 2x Frame Gen dock?

Dvs 30(eller äldre)-ägare bör kanske hålla koll på bra priser på 4080S, även om de gillar FrameGen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Inte ett dugg intressant. Att det presterade sämre än 4080 i Alan Wake med ray tracing är ju skrattretande. Riktigt tragiskt hur grafikkortsmarknaden har blivit helt jävla sönderfuckat.

Han nämner ju dock att Alan wake och star wars har konstiga värden som förmodligen beror på drivrutiner och att de även under review fick nya drivers

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hur man än ser det tycker jag inte det är godkänt att en ny generation presterar sämre i vissa titlar än motsvarande föregående.
Även om man ignorerar de titlarna/upplösningarna så är det extremt blygsam ökning.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av ipac:

Ger det då mkt mer (i upplevelse, inte siffror) än 2x Frame Gen dock?

Dvs 30(eller äldre)-ägare bör kanske hålla koll på bra priser på 4080S, även om de gillar FrameGen?

Skulle säga att det beror på din skärm i det fallet.
Personligen sitter jag på en 170 Hz-skärm och då är uppgraderingen från ett 4090 till ett 5090 kanske inte högsta prio ur den synvinkeln.
Multi Frame Gen känns som en funktion som verkligen kommer till sin fulla rätt när det kombineras med den senaste generationens 240-480 Hz-skärmar. När du har 220+ FPS på en 240 Hz skärm är skillnaden stor jämfört med 2x FG

Permalänk
Medlem

Horribel produkt!

Sämre än jag trodde.

Wow Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Priserna sätts när de köper sina batches, de brukar förbestämmas i 12 månader, iaf I min bransch...

Det förklarar priserna

Ja, tänkte på det, men därför jag nämnde priset innan lanseringen. t.ex. 4080 där bara veckor innan var högre ett bra tag än nu. Men svårt att veta när de köpte in batcherna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkig lansering. Nej, hoppar nog 5000 serien och kör något begagnat 4xxx eller 9070XT om nu AMD kan sluta skjuta sig i foten.

Permalänk
Medlem

Alltså, hur definierar man energieffektivitet? Ett kort som drar 280 watt skulle inte jag kalla energieffektivt.

Permalänk
Medlem

En klar besvikelse med tanke på priset. Hur kan 7900 XTX slå det kortet när man kollar prestandaindex? Knappast värt en månadslön då.

Permalänk
Inaktiv

Ska bli intressant om amd 9700xt klår 5080 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Alltså, hur definierar man energieffektivitet? Ett kort som drar 280 watt skulle inte jag kalla energieffektivt.

Beror ju på prestandan den ger för det..
Allt är ju relativt till vad annat som finns just nu, och man ska också tänka på att pusha på topp nivåer brukar vara mindre energieffektivt.

Permalänk

Har ni dubbelkollat att kortet arbetet i pcie 5.0 x16? Skiljer 2–3% mellan varje generation. Derbauer hade problem med detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är det mest energieffektiva kortet som lanserats hittils
Fps/effekt...

Väldigt imponerande på en ny generation.
Hade ingen kunnat förvänta sig. /s

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

En klar besvikelse med tanke på priset. Hur kan 7900 XTX slå det kortet när man kollar prestandaindex? Knappast värt en månadslön då.

I 1080p? För amd mindre problem med cpu bottleneck, det är därför pga deras drivers

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Man undrar ju om det ens är möjligt för en produkt att få kritik om den ges till Sweclockers och tar sig över tröskeln att inte brinna upp. Vi är inne på tredje året sedan releasen av 4000-serien och 5080 kommer (trots högre pris) med samma prestanda, till och med sämre i vissa fall, och dessutom med högre energiförbrukning. På vilket sätt är det en "bra produkt"?

Varför är den inte en bra produkt? Bra produkt innebär ju att om du ska köpa ett grafikkort just nu så är 5080 en "bra produkt". Det finns väl inget som säger att en bra produkt behöver vara x procent snabbare än en tidigare bra produkt? Det är ju precis om med dagens nya iPhones. Inte så mycket har hänt jämfört med föregående iPhone, men produkten i sig är ändå en bra produkt.
Sen kan man givetvis vara besviken på utvecklingen, men det är en anna fråga än om det är en bra produkt eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

9070XT blir mer och mer intressant om dom släpper det för 599$ inte så långt ifrån 5080 i rå prestanda för nästa halva priset om rykterna stämmer att det ska prestera som ett 4080s om man stänger av RT.

Om och endast om. Tyvärr finns det ju en del rykten som tyder på något annat.
https://www.sweclockers.com/nyhet/40530-amds-tidigare-prispla...

Angående 5080. Ser ut som ett trevligt kort, om det hade varit 4-5k billigare.