Dator fryser gradvis efter viss använding eller fryser vid uppstart rent sporadiskt
Hej, jag har en nybyggd dator som har börjat visa lite problem.
Från vad jag har märkt så har det uppstått två typer av problem. Ena är att datorn efter en viss stund börjar frysa gradvis i den mening att så fort jag öppnar något program, till exempel Firefox så öppnas det men det får ingen anslutning eller buffrar. Om jag till exempel lyssnar på något Youtube eller Spotify och trycker på nästa video/låt så händer ingenting förutom att ljudet fortsätter spela. Jag kan fortfarande flytta på musen och öppna program men de är "blanka" och förblir låsta. Därefter så fryser datorn helt och hållet så att jag är tvungen att trycka på omstart-knappen.
Det andra problemet är att datorn vid uppstart fryser direkt. Jag har Wallpaper Engine i bakgrunden men vid de tillfällen som datorn fryser vid uppstart så kan processen se ut så här:
- Jag loggar in på Windows
- Jag märker att bakgrunden är Windows 10 bakgrunden
- En Steamruta öppnas där det säger att något har gått fel vid uppstart (Kommer inte ihåg exakt). Så fort jag trycker på rutan så dyker det upp den rutan som säger att programmet har slutat svara. Därefter hänger datorn helt och hållet.
Det kanske är samma problem nu när jag beskriver det, bara att ena händer efter en viss användning medan andra inträffar direkt när datorn startas. Dessa problem brukar inträffa ganska så sällan, kanske 1-2 gånger varannan vecka.
Åtgärder som jag har vidtagit:
- Jag testade MemTest86 och det visade inga errors men jag kan ha kört det fel så tänkte köra om imorgon.
- Jag har avinstallerat Armoury Crate då vissa har påpekat att det har fixat deras problem med frysning
Skärm: Asus VG24QE
Processor: 7800X3D
Processorkylare: Arctic Liquid Freezer iii 420
Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS
Minne: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 32GB - CL30
Grafikkort: NITRO+ AMD Radeon RX 7900 XT
SSD/Hårddisk: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB
Nätaggregat: Corsair RM1000x Shift
Chassi: Lian Li O11D EVO RGB
Uppskattar all hjälp och tack på förhand!