Timslånga reklamfilmer påstås dyka upp på Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle gissa på att kunderna på Youtube i stor utsträckning betalar för all skit som läggs upp men väldigt få vill se.

Lagring är nästan gratis. Är det något ses väldigt sällan ligger det dessutom i cold storage. Det är bandbredd och compute som är dyr.

Problemet YT löser är att de tillhandahåller en platform helt gratis. Går det bra för dig tjänar du pengar utan att behöva investera i hårdvara. Att man skulle betala för att ladda upp tror jag är en dålig idé.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asken12345:

Lagring är nästan gratis. Är det något ses väldigt sällan ligger det dessutom i cold storage. Det är bandbredd och compute som är dyr.

Problemet YT löser är att de tillhandahåller en platform helt gratis. Går det bra för dig tjänar du pengar utan att behöva investera i hårdvara. Att man skulle betala för att ladda upp tror jag är en dålig idé.

Ja man kan gilla olika lösningar såklart.

Varför tror du content creators på YouTube tycker de får för lite betalt och behöver egen extra reklam -när andra streamingtjänster så som netflix, max och liknande inte har de problemen? Trots läge avgifter?

Tror du youtube lägger pengarna på nå annat än det jag tror (alltså varför de är så dyra utan att content creators tycker betalningen är tillräcklig)? Vad går pengarna youtube får in i så fall?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Varför tror du content creators på YouTube tycker de får för lite betalt och behöver egen extra reklam -när andra streamingtjänster så som netflix, max och liknande inte har de problemen? Trots läge avgifter?

Tror du youtube lägger pengarna på nå annat än det jag tror (alltså varför de är så dyra utan att content creators tycker betalningen är tillräcklig)? Vad går pengarna youtube får in i så fall?

Det går inte att jämföra YT med Netflix. Hur många titlar har Netflix jämfört med YT? Ett helt annat beteende och när man kollat slut på intressanta titlar i Netflix är värdet inte så stort på tjänsten. Därför är priset för Netflix också lägre. Det har inte med operativa kostnader att göra och så länge folk betalar och fortsätter ladda upp är det bara att höja. Överskottet går rakt ner i Alphabets ficka. Sen har YT betydligt bättre kvalité på strömmen jämfört med Netflix skräp.

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asken12345:

Det går inte att jämföra YT med Netflix.

Jo då. Det går. Man kan jämföra vad som helst egentligen.

Skrivet av Asken12345:

Hur många titlar har Netflix jämfört med YT?

Ja det är ju precis min poäng också från tidigare inlägg. Att det krävs väldigt mycket mindre resurser att hålla så lite content som netflix har jämte de eeeenorma mängderna data youtube behöver hantera i lagringsväg. I know!
Det är just det här som fått mig att tro att all den hanteringen faktiskt kostar pengar i slutändan ju.

Skrivet av Asken12345:

Ett helt annat beteende och när man kollat slut på intressanta titlar i Netflix är värdet inte så stort på tjänsten. Därför är priset för Netflix också lägre. Det har inte med operativa kostnader att göra

Åkej. Din tanke är att youtube är dyrare för att folk i snitt kollar fler timmar per månad. Ja det är inte omöjligt.
Det finns alltid lite mer att se. Sure! Samtidigt blir det väl mindre abbonemangshopp till/från en sådan tjänst jämfört med de andra.

Skulle vara intressant att se statistik över hur mycket snittanvändaren tittar på respektive tjänst.

Skrivet av Asken12345:

och så länge folk betalar och fortsätter ladda upp är det bara att höja.

Ja fast det där argumentet gäller väl alla streamingaktörer lika mycket. Alla vill väl höja så mycet de kan. Frågan var snarare var pengarna går om de tar mer betalt än andra - och ändå betalar sina content creators mindre.

Skrivet av Asken12345:

Sen har YT betydligt bättre kvalité på strömmen jämfört med Netflix skräp.

Ja det kanske är så att det här kostar så mycket mer. Fast ja - jag tycker väl min förklaring om att behöva bära mängder av icke lönsamma streamers bör kunna vara än mer relevant.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jämförelsen har knappast något värde... men visst.

YT är dyrare för att den har ett större värde men det har inte med tittade timmar att göra. Det har med hur mycket folk är villiga att betala != vad tjänsten kostar att driva. Alphabet är ett vinstdrivande företag och håller inte på med välgörenhet. Det kanske var så förr i tiden men knappast nu. Vad jag menade med att de höjer så länge de kan är att om de behåller abonnenterna efter höjning är priset för lågt. Netflix konkurrerar inte med YT utan med Max, Disney osv.

Det kostar inte YT stora pengar att har innehåll vilande. Man har dessutom redan täckt kostaden för det om man skulle titta på det antingen via Premium eller via reklam när man ser det.

Det skulle vara intressant att se hur mycket Netflix betalar för rättigheterna att erbjuda en film.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Fungerar ena YouTube Premium då eller fungerar ad-block då så man kanske inte ens behöver ha det längre?

Jag håller ändå på att fixa med ett "homelab" eller vad man nu kallar det så det kan nog vara så att youtube kommer säga ifrån då min tanke är att köra opnsense eller något i den stilen

Ingen aning. Jag kan inte betala för premium på ett säkert sätt så jag har aldrig kunnat prova. Det är inbyggd reklamblockering i NewPipe och i alla fall PipePipe/Tubular forkarna.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är väl det som är grejen. Youtube SKULLE BEHÖVA EN KONKURRENT! Annars kan dom göra vad dom vill, sätta hur lång reklam dom vill, sätta vilka priser dom vill. Precis som överallt annars när det handlar om praktiskt taget monopol, så är det kunderna som förlorar på det.

Ja det är klart de skulle behöva en konkurrent. Men det är enklare sagt än gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja det är klart de skulle behöva en konkurrent. Men det är enklare sagt än gjort.

Vilka skulle ha musklerna? Facebook kanske skulle våga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Problemet eller anledningen till att många content creators får mindre pengar är att det är hela tiden fler som kommer in till plattformen så de är högre konkurrens mellan youtube kanalerna så nästan alla får färre visningar. Sen har vi problemet att priset på annonser är hårt pressat. Idag får man mer betalt per visning än för 10år sen dock är analet visninga en bråkdel nu.
Sen har vi massa youtube kanaler som inte själva producerar eget material utan laddar upp gammalt som rosa mannen. Det blir ju jättesvårt att konkurrera mot. Och dom blir bara fler.

Youtube Partner sedan 2011.

Permalänk
Medlem

Rätt intressant att man får mer per visning i alla fall. Vad ligger det på idag?

Det inte oväntat att man får mindre visningar efterhand som antalet som laddar upp ökar. Det är få förunnat att kunna leva på att vara content creator. Någon måste vara intresserad av det också.

Det finns för mycket att titta på men det är ju det fina i kråksången tycker jag. Däri ligger värdet för mig och valet att betala för premium.

Jag hoppas de bakar in reklamen direkt i strömmen eller frågar vad den handlade om så vi får slut på den eviga ad-block fighten 😄

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TLOF:

Problemet eller anledningen till att många content creators får mindre pengar är att det är hela tiden fler som kommer in till plattformen så de är högre konkurrens mellan youtube kanalerna så nästan alla får färre visningar. Sen har vi problemet att priset på annonser är hårt pressat. Idag får man mer betalt per visning än för 10år sen dock är analet visninga en bråkdel nu.
Sen har vi massa youtube kanaler som inte själva producerar eget material utan laddar upp gammalt som rosa mannen. Det blir ju jättesvårt att konkurrera mot. Och dom blir bara fler.

Youtube Partner sedan 2011.

Det här tror jag är en bra förklaring!
Utan kurerat innehåll kan antal producenter bli så många att biten kaka blir väldigt liten per producent.

Och den är inte så lätt att lösa heller.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag har fått över timslånga reklamsnuttar ibland, men väldigt sällan. Började för några år sedan. Visste inte att det var en grej. Man kanske inte kan skippa reklamen men man kan ladda om sidan och då får man en annan reklam — och efter den så fortsätter programmet man tittade på.

En gång för inte så länge sedan fick jag en timslång reklam medan jag satt och lyssnade på musik med YouTube. Det dröjde hela 15 minuter innan jag insåg att det var reklam jag lyssnade på, och inte längre det album jag startat. Det som reklamen startat var ett album med musik liknande det jag redan lyssnade på, med ungefär samma ljudbild, tempo och tonart.

Jag blev alldeles lyrisk då sånt nog händer väldigt sällan tänkte jag, en sådan perfekt match alltså. Frågade tjejen vad hon tyckte om albumet som jag startat, och hon hade heller inte märkt något. När jag avslöjade att det gått över i reklam trodde hon mig knappt utan jag visade henne skärmen och hon såg att det var sant.

Vi satt som klistrade vid reklamen under sista minuten för vi var så nyfikna på hur övergången från reklam till det egentliga albumet skulle låta .. och det var som om en DJ satt och fixade musiken åt oss den eftermiddagen. Fan vad bra det var! 😃

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem

Jag får ingen reklam på Youtube överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Mycket böl här 🤣🤣🤣, ALLT ska vara gratis så länge någon annan betalar 🫵🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av free_src:

Jo precis! Äsh men vi som betalar gör ju så gärna för YouTube premium, disney plus, netflix, viaplay, skyshow, MAX, apple+, tv4 play, och man måste såklart ha Spotify Premium också! 👍😉

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis. 19 år nu! (2025, ett år kvar till det kunnat handla på systemet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av free_src:

Storkapitalet rånar dig, men du säger ingenting. Vet inte om det är så mycket bättre.
Jag har under lång tid betalat för tex. Expressen. Tror du jag slipper 35sek reklam som betalande kund?
Nej! Jag betalar dubbelt, dels med pengar, sedan trugar de ändå på mig reklamen. Så jag sade upp abonnemanget, det enda jag tappar är lite utförligare repportage, dem klarar jag mig utan. Deras Click-Bait åker jag ändå på.
Tidigare betalade jag för YouTube, men så blev de pengakåta, gjorde ett paket med YT-music och höjde priset.
Allt sådan skall vi enligt dig bara svälja?
Det är inte gratis. Storkapitalet stretchar ut det, ser hur mycket "Bönderna" är villiga att gå med på.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Storkapitalet rånar dig, men du säger ingenting. Vet inte om det är så mycket bättre.
Jag har under lång tid betalat för tex. Expressen. Tror du jag slipper 35sek reklam som betalande kund?
Nej! Jag betalar dubbelt, dels med pengar, sedan trugar de ändå på mig reklamen. Så jag sade upp abonnemanget, det enda jag tappar är lite utförligare repportage, dem klarar jag mig utan. Deras Click-Bait åker jag ändå på.
Tidigare betalade jag för YouTube, men så blev de pengakåta, gjorde ett paket med YT-music och höjde priset.
Allt sådan skall vi enligt dig bara svälja?

Vad menar du med dubbelt? Om du inte fått reklam på siten skulle abonnemanget vara dyrare och då skulle du inte ens kunna läsa det som du nu kan läsa utan abonnemang. Frågan är om Expressen ens skulle överleva om de inte fått pengar från koncernen.

Vad gäller att baka in musiken så är det rikigt dåligt. Efter denna chatten kollade jag om jag skulle kunna ersätta Spotify med YT Music men det går inte så bra så länge de inte stödjer något liknande Spotifys Connect. Rätta mig gärna om det finns något man jag kunde inte hitta det. Sen tror jag iofs att du kan gå ihop

Skrivet av Turbonisse:

Det är inte gratis. Storkapitalet stretchar ut det, ser hur mycket "Bönderna" är villiga att gå med på.

Ja, så är det. Man betalar för värdet av tjänsten, inte för innehållet. Tillgång och efterfrågan....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Vad menar du med dubbelt? Om du inte fått reklam på siten skulle abonnemanget vara dyrare och då skulle du inte ens kunna läsa det som du nu kan läsa utan abonnemang. Frågan är om Expressen ens skulle överleva om de inte fått pengar från koncernen...

Jag är beredd att betala för att slippa reklamen på Expressen. Slipper jag inte reklamen när jag betalar, så är frågan om "Premium" artiklarna är värt 119kr/mån? Att betala och sedan ständigt åka på en massa Click-bait och bli matad med reklam, är det värt 119kr? Jag tycker inte det. Så jag väljer att inte betala, leva med samma reklam och det faktum att jag inte kommer åt en del innehåll. Dagens händelser kommer jag åt ändå.
Och när jag inte surfar runt så mycket, så klickar jag mindre på Click-bait länkarna och konsumerar faktiskt mindre reklam, än jag gjorde som betalande kund.
Jag är inte säker på att det är en sund väg att gå, men det är inte mitt val.

Vad gäller YT, så avslutade jag premium för att jag tyckte det var så fult. Behöver ni höja priset? Gör det då! Men att motivera prishöjningen med att bundla på skräptjänster som jag inte vill ha?
Adblocker är ett alternativ, den fungerar!

Samma hände med Revolut.
De bundlade in ett gäng ovärda tjänster/abonnemang och höjde från 1200 till 1600kr/år.
När jag gick in, såg metal planen ganska annorlunda ut. (Prisvärd för mig)
Över ett par år ändrades den, för mig till det sämre.
Nu kom jag på att jag betalar för en plan som ger mig cashback i storleksordningen 150kr år och jag har betalar 1200kr/år för privilegiet.
När de höjde till 1600kr, väckte de mig ur min slummer. jag sade givetvis upp planen.

Detta är inget nytt fenomen. Säg till i bil hallen att det är en speciel utrustning du vill ha. Det går inte! Den ingår i ett paket, vill du ha den, måste du köpa hela paketet, kostar 5-10x mer än det du vill ha.
Nu har det kommit på bredare front. Men vi kan "Opt-out".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett helt annorlunda inlägg än det första

Frågan är vad expressen kostat om det vore reklamfritt. Är det gratis är du produkten som man säger. Angående YT så har vi familjeabonnemang och 6 aktiva användare så med tanke på hur många som använder det och mängden timmar som tittas så är det rätt billigt ändå.

Ja, vägen fram är att tacka nej. Jag har ett par tjänster som höjts som jag inte använder. Nuförtiden när alla verkar höja i parti och minut ser man till att avsluta direkt om man inte använder tjänsten. Hade de inte höjt hade jag nog bara fortsatt betala. Sa upp Viasat när de höjde till 699 men mindre innehåll. Nu ryker nog snart Disney. Tänkte prova köra månadsvis när det kommer bra innehåll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Ett helt annorlunda inlägg än det första

Ja, jag lider nog av några 3-4 bokstavs förkortningar.

EDIT:
Ge mig YT premium, uta musik eller annat tjafs. Håll det på 79kr/mån med erbjudande 799kr/år om man betalar årsvis. Jag skulle hugga års premien direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag har inte sett någon reklam.. Men det är väl för att jag har adblock.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att många tycker synd om sig själva men de vill inte betala för tjänsten.

Vad ska ni göra med alla pengar ni sparar?… 😅

Men att åka till gekås eller andra köptempel och köpa mängder med billigt skräp som ändå hamnar på soptippen förr eller senare går bra.

Själv betalar jag gladeligen för div streamingtjänster.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.