Köpare nyttjar köpskydd, som säljare vad har man för skyldigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

(köparskydd)

Ja, det här är ju en slags försäkring? Man får väl förutsätta att de absolut flesta försäljningarna/köpen går bra, så då borde Traderas 5% köparskydd + 10% arvode lätt kunna täcka de utbetalningar som försäkringen gör.

Köparskydd öppnar upp för bedrägerier, från såväl köpare som säljare faktiskt (de kan även samarbeta) men jag antar att Tradera måste ha studerat detta noga, hur det fungerar/fungerat i andra länder etc.

Så om en försändelse exempelvis försvinner eller att köparen påstår att en vara är trasig så tar Tradera generellt pengarna från köparen? Varför skall de ha 5% av köpeskillingen för det? Trodde det var en typ av försäkring där Tradera står för ersättning vid dispyter?

De har alltså bara fått för sig att ta dyrt betalt för att kunna ta pengar av säljarna? Om de nu tycker att det är en bra lösning hade de ju istället endast kunna ta 5% av alla dispyter, för att täcka "administrativa kostnader att ta pengar från andra".

Oerhört oärlig och girig tjänst de tvingar på kunderna.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Så om en försändelse exempelvis försvinner eller att köparen påstår att en vara är trasig så tar Tradera generellt pengarna från köparen? Varför skall de ha 5% av köpeskillingen för det? Trodde det var en typ av försäkring där Tradera står för ersättning vid dispyter?

De har alltså bara fått för sig att ta dyrt betalt för att kunna ta pengar av säljarna? Om de nu tycker att det är en bra lösning hade de ju istället endast kunna ta 5% av alla dispyter, för att täcka "administrativa kostnader att ta pengar från andra".

Oerhört oärlig och girig tjänst de tvingar på kunderna.

Du har förstått upplägget rätt, det är som en försäkring där denna inte bekostas av premier utan av 3e part.

Permalänk
Medlem

At last!!!
Idag avslutades ärendet från Traderas sida med detta utskick https://imgur.com/a/An1dnLT

Var extremt skönt att utfallet vart i min favör. Kändes väldigt jobbigt första dagarna, men denna tråden och alla era inlägg gjorde mycket för att lugna oron. Tack till er alla som har delat med er av tips, stöd och egna erfarenheter!!!

Även om utfallet föll i min favör måste jag säga att jag tycker upplägget bäddar för både krångliga situationer och bedrägliga beteenden från vissa köpare (Vill påpeka att jag inte menar att peka ut köparen i mitt fall). Hade jag inte varit såpass noggrann som jag är med både min egen dokumentation och med att få bilder av köparen under hela ärendet så hade utfallet kunnat vara ett annat.
Jag tror det kan vara värt att skriva ut någon form av klausul om att man inte medger öppet köp i annonser framöver. Någon mer erfaren än mig kanske har något bättre sätt att skydda sig på?

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Grattis RabieZ.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem

Skönt att dom gick efter din story, något annat vore väl vansinne...

Permalänk
Medlem

Härligt att det gick bra här, för om det stämmer som TS säger var det helt rätt och hade varit väldigt tokigt annars.

Köparskydd kan vara bra i vissa fall, mot bedragare el bluffare, men mot dessa borde det finnas fler mekanismer som hindrar.
I båda riktningar, då även köpare kan vara bluffare el försöka lura till sig.
Jag räddades av köparskyddet en gång, när jag köpte en telefon som visade sig vara en förfalskning viket säljaren nog visste om.
Men det kändes inte direkt tryggt för mig som köpare heller, hade lite känslan av att om säljaren skulle lyckats manipulera Tradera kunde det gått i annan riktning. Tradera blir en domare som dömer efter vad de anser verkar rimligt, el vem som framstår som trovärdig. Men deras ansvar är begränsat i övrigt, de blir en mellanhand som kan bestämma relativt lättvindigt men undkomma ansvar.

Att ha obligatoriskt köparskydd på allt är enbart ett sätt för Tradera att tjäna mer, sannolikt har det haft en rätt tydlig effekt på bolagets vinst. Men det har inneburit att man infört en slags ångerrätt som annars inte skulle funnits.
Butiker har nog en hel del returer från folk som köper och ångrar sig, det här blir ett sätt att även införa det för privatpersoner. Ni som är mer aktiva säljare har nog märkt av det redan, alltså utöver TS aktuella fall.

Swec-redaktionen borde granska och bjuda in Tradera, som en stor aktör på marknaden, likt butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

At last!!!
Idag avslutades ärendet från Traderas sida med detta utskick https://imgur.com/a/An1dnLT

Var extremt skönt att utfallet vart i min favör. Kändes väldigt jobbigt första dagarna, men denna tråden och alla era inlägg gjorde mycket för att lugna oron. Tack till er alla som har delat med er av tips, stöd och egna erfarenheter!!!

Även om utfallet föll i min favör måste jag säga att jag tycker upplägget bäddar för både krångliga situationer och bedrägliga beteenden från vissa köpare (Vill påpeka att jag inte menar att peka ut köparen i mitt fall). Hade jag inte varit såpass noggrann som jag är med både min egen dokumentation och med att få bilder av köparen under hela ärendet så hade utfallet kunnat vara ett annat.
Jag tror det kan vara värt att skriva ut någon form av klausul om att man inte medger öppet köp i annonser framöver. Någon mer erfaren än mig kanske har något bättre sätt att skydda sig på?

Glad att det löste sig för dig tillsist!

Du kan nämna att köplagen för privatpersoner gäller alla dina annonser, så om folk försöker använda Traderas köpskydd så kan du ta det vidare till kronofogden och tinget, om nu Tradera fullständigt skiter i att det är köplagen som gäller mellan två privatpersoner när man säljer varor.

Jag tycker så som köpskyddet är utformat är ett stort skämt, och deras köpskydd kan inte stå över svensk lagstiftning.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

At last!!!
...

Härligt att det gick vägen!

Skrivet av RabieZ:

...
Vill påpeka att jag inte menar att peka ut köparen i mitt fall
...

Tycker nog att den typen av köpare förtjänar att pekas ut. Att klanta sig med det man köpt och sedan försöka få säljaren att ta smällen är tarvligt i övermått. Kommer du fortsätta att försöka hjälpa köparen efter det här eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

At last!!!

Grattis! Rättvisa har skipats!
Jag hoppas köparen från Hässleholm slår i lilltån i något objekt dagligen för all framtid.