Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Detta har tagits upp tidigare i tråden av bl a mig, folk som ger 0 i betyg när det uppenbart finns betydligt sämre filmer.

Jag har själv inte sett just Arrival, men en film av Denis Villeneuve är troligtvis väldigt snyggt filmad och allmänt välgjord så bara där kan inte betyget bli 0. Sätter man 0 kan ju inget annat vara sämre, inte ens Sharknado eller nån annan skitproduktion.

De som betygsätter så tappar iaf jag helt förtroendet för.

Ja, det känns lite extremt för en film av den här produktionskvalitén, skådespelarinsatserna m.m. Även om jag hade hatat handlingen eller nån annan aspekt av filmen så hade jag aldrig gett den 0/10. Då krävs det att precis allt är katastrofalt dåligt.

Därför skulle det vara intressant att höra hur personen i fråga resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av telrad:

The Substance

What a terrible day to have eyes.. 😅 Välgjord film och jag förstår varför man hyllar den. Men dra åt helvete vad obehaglig den är! Alla fyra tittade på varandra och gick "Vad fan är det vi ser på?!". Lite för mycket för mitt tycke. Den får 6/10.

Bra skådespeleri dock!

Haha, kollade den med sambon och när den tog slut så satt vi tysta i 10-15 sekunder varpå hon säger "Okay"

Den kan få 5/10 av mig pga kreativiteten men ser den gärna aldrig mer igen.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Gainward RTX 4090 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Good Will Hunting

Många år sedan man såg den senast.
Snart 30 år men har åldrats väl.

Permalänk
Medlem

Braveheart höll hela vägen. Mel Gibson hittade en vinnande formula direkt. Sen att han idisslat det bra många gånger lider jag inte av. Apocalypto är nog kanske det mest slipade och bästa han gjort ändå

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ghost in the shell (live action) - Denna filmen är så konstig. Den är väldigt snygg & välgjord med bra effekter men man har tagit typ set-pieces från originalstoryn och sen gjort en ny story kring detta. Och till råga på allt en som är mindre intressant än originalet. Det är som att en 18-åring sett original-animen och tyckt "coolt, robotar" och sen gjort en film baserat på det och missat allt det intressanta med storyn. Synd.
6/10

Guardians of the galaxy 3 - Mer guardians. Massa effekter. Sorglig story. Faktiskt bra men lite dumt att de har gjort det så att man egentligen borde sett två avengers filmer för att förstå vad som hänt med Gamora. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Nosferatu. 5/10.

Något överhypad. men helt ok. Tycker orlok som karaktär är svagt skriven jämfört med föregående vampyrer. visst skådespeleriet är bra. Det är lite genomgående i hela filmen när jag tänker efter. Ingen karaktär som riktigt fångar intresset så som man hoppats.
Sällskapet höll med om att filmen var lite för lång. vilket aldrig är ett bra tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Detta har tagits upp tidigare i tråden av bl a mig, folk som ger 0 i betyg när det uppenbart finns betydligt sämre filmer.

Jag har själv inte sett just Arrival, men en film av Denis Villeneuve är troligtvis väldigt snyggt filmad och allmänt välgjord så bara där kan inte betyget bli 0. Sätter man 0 kan ju inget annat vara sämre, inte ens Sharknado eller nån annan skitproduktion.

De som betygsätter så tappar iaf jag helt förtroendet för.

Det är sannolikt ett känslomässigt betyg, över att ha blivit väldigt besviken på en film/regissör som många hyllar. Jag själv tycker Arrival är högst medioker men jag skulle inte sätta 0/10.

Jag har också undvikit att se nya Dune filmerna, men det är mest för att jag inte är någon fan av Dune. Tycker det är en lätt överskattad SF. Sorry för debattinlägg, men ni fick mina åsikter om en film i alla fall.

Permalänk

The Order (Amazon) 6.5/10

Jude Law spelar en FBI agent som jagar Amerikanska Terrorister/rasister.
Filmen är välgjort, lite slö ibland men klart värt att se igenom.
Baserat på en verklig historia, bra skådespelare (enligt mig)

Permalänk
Medlem

Bullet Train (blu-ray).

Väldigt stilfullt genomförd action rulle med en stor skopa humor. Tyckte att den var väldigt underhållande, med sköna/roliga karaktärer. Tyckte även att den hade välgjorda actionscener och humorn fungerade bra ihop med dessa.

Det är väl kanske inte direkt den typen av film man tittar på för skådespelarinsatser och story o.s.v. Men jag tycker det funkar för vad det här är för typ av film.

Den får 8 vattenflaskor av 10 från mig. Jag tyckte den var väldigt underhållande.

Permalänk
Medlem

Moana 2 (2024)

Uppföljaren till den Hawaii-folklore-inspirerade animerade filmen. Gillade verkligen den första filmen, så mina förväntningar på denna var ganska höga ska erkännas.

Tyckte tyvärr inte den höll måttet. Den föll på den sedvanliga uppföljningsutmaningen - att hålla såväl karaktärer som story aktuella och intressanta, trots att man inte kan börja från början ála sedvanliga "Heroes Journey"-greppet. Fanns praktiskt taget ingen karaktärsutvecklingen man brydde sig om den här gången, utan det var mest bara att det var dags för ännu ett äventyr, men inte med samma emotionella koppling som i första filmen.

Därtill (och nu kommer jag låta mossig) så reagerade jag på hur individualism-vurmande den var. Moana är bokstavligt talat en idol för alla invånare i sin by, som ler och passar upp henne var hon än går. Och nu ska hon ut på självförverkligande-äventyr under tonerna till låttexter som bokstavligt talat går "who I'm meant to be". Kanske det är att man blivit äldre och att ens ideal skiftat, eller kanske det faktiskt ligger något olyckligt i att Disneyprinsessors strävan är att uppfylla någon idé om deras öde är skrivet i stjärnorna och stavas "hyllas likt Stilla havs-versionen av Beyonce"?

Äh, jag är nog bara gaggig. Men det hade varit fint om det fanns något mer... eftersträvansvärt... i mitten av storyn.
(och ja, jag vet att byborna gagnas av att hon lyckas - men det målas väldigt mycket upp som att hon har något att vinna på det hela, snarare än att det finns någon existentiell kris som tvingar henne till det)

Anyways, väldigt snygg animation och bra tempo. Sämre låtar än i första filmen, men de duger väl.

3,5/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

World War Z (2013)
En film som har bra delar, men också en del osannolikheter. Det är en underhållande zombie-fillm om man kopplar bort hjärnan, med väldigt snabba och galna zombies. 6/10.

Det i Israel. Att de låter en sång med förstärkare gå igång precis innanför murarna. De var ju tidigt förberedda och att hade underättelse, borde vetat att höga ljud lockar till sig zombies. Verkade inte finnas någon övervakning om vad som hände utanför murarna. Och de hade typ en helikopter som åkte och sköt lite med en KSP när det krisade.

Sen är det väl osannolikt att en ensam person upptäcker att zombies undviker svårt sjuka personer. Att de inte redan upptäckt det efter allt som hände i USA. Några hade väl antagligen ringt och rapporterat typ "zombies killed all doctors, but left me alive"

Flygplanskrasch och de var de enda som överlevde. Inte någon av de lösa zombies som var betyligt mer fallskaderesistenta än människor.

Dold text
Permalänk
Medlem

Villains - Några inbrottstjuvar bryter sig in i ett hus men de som bor där är betydligt otrevligare än vad de är. Denna började bra men den utvecklades aldrig riktigt, lite synd. 6/10

Infested - En kille köper en sällsynt spindel av nån skummis, givetvis smiter den och börjar bita folk och dess avkomma muterar under typ en dags tid till storleken av en VW polo ungefär. Väldigt trovärdigt. Dock var den faktiskt spännande och med en hel del jump-scares om man ogillar spindlar, vilket jag gör så jag gillade den faktiskt. Och det kryper fortfarande lite i skinnet på mig. Jag får ha min spindel-dräkt på mig i sängen helt enkelt. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

WANNSEE 1942

Ganska bra film.
3/5

Permalänk
Medlem

Halvvägs genom troy. Inte bättre än jag mindes den tyvärr

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Amsterdam (blu-ray).

Vad jag har förstått av att läsa lite recensioner (efter att ha sett filmen) på imdb så är det här en film som det finns väldigt delade åsikter om. Den har bara 6.1 (av 10) på imdb, vilket jag personligen inte håller med om alls. Jag tillhör en av dom som gillade filmen väldigt mycket. Men jag förstår att det här inte är en film för alla, av fler anledningar.

Jag tyckte att det var en väldigt välgjord och väl genomförd film på flera plan. Den är visuellt väldigt tilltalande, den har en story som tilltalade mig och jag gillade hur den var berättad, skådespelarinsatserna var över lag riktigt bra, jag gillade dom flesta karaktärerna som var speciella på ett bra sätt. Den är inte berättad på ett gravallvarligt sätt trots sitt tema, utan har en del humor också. Filmen har en riktigt stjärnspäckad rollista, med bl.a: Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Chris Rock, Anya Taylor-Joy, Michael Shannon, Mike Myers, Zoe Saldana och Robert De Niro. Men man ska nog inte stirra sig blind på den (rollistan), för som jag skrev innan så verkar det här inte vara en film för alla. Jag läste t.ex. att vissa hade problem med tempot, hur den är berättad och temat o.s.v.

Jag har väl egentligen inte så mycket att klaga på, förutom att det finns lite saker här och där som hade kunnat gjorts bättre.

Men som helhet tycker jag att det här var en riktig höjdare och tycker den är värd nånstans i trakten av en 9:a av 10

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Triangle of Sadness (2022)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Triangle of Sadness (2022)

Jag tyckte det var en lite konstig film.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag tyckte det var en lite konstig film.

Konstig men väldigt bra enligt mig.

Permalänk
Medlem

Såg Dune Part Two efter att ha skjutit upp den allt för länge.

Kom knappt ihåg den första men det trillade in lite minnen medan Part Two gick. Den var bra, jag tror jag gillade den mer än den första. Sambon tröttnade dock eftersom hon helt glömt bort den första och somnade efter 10 min.

en VG-film, 8/10.

Till nästa så gör jag valet att se om både 1an och 2an