Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk
Medlem

TP-Link Archer AX55 långsamt Wifi

Kopplade nyligen in en TP-Link Archer hemmavid. Den var tänkt att ersätta min gamla Archer C7, men den presterar uselt över Wifi.

Jag har ett ganska enkelt nät hemma, en Archer AX50 som accesspunkt och en Archer C7 som router:

Archer AX50 <-- (kabel) --> Archer C7 <-- (250 Mbs fiber) --> Internet

Accesspunkt och router har separata SSID och dessutom är SSID för 2,4 och 5GHz separata.

Test mha Bredbandkollen från min laptop ansluten kopplad mot AX50 (5GHz) på ca 5m avstånd genom vägg: 240-250 Mbs DL & UL. Test mha Bredbandskollen med min laptop ansluten till C7 (5GHz) på ca 3m avstånd fri sikt ca 200 Mbs DL & UL. Inte speciellt förvånande så är den äldre C7:an lite långsammare, men presterar i min mening bra med tanke på ålder.

Byter sen ut C7 mot den nya AX55:an och kör Bredbandskollen från min laptop ansluten till AX55 på ca 3m avstånd (fri sikt) och får ca 80-95 Mbs DL, UL något sämre. WTF liksom!

Byter sen fram å tillbaka mellan AX55 och C7 några gånger och pillar med lite inställningar, men resultaten upprepar sig. Min betydligt äldre C7 spöar den nyare AX55 rejält. Tom min AX50 som står längre bort och har betydligt sämre signal i vardagsrummet spöar AX55:an. AX55 presterar helt enkelt uselt!

Både C7 och AX55 maxar dock min lina för de kabelbaserade anslutningarna, så där kan jag inte se någon skillnad.

Nån som har liknande erfarenhet av Archer AX55? Och som månne har någon lösning? Jag har några dagars öppet kör kvar, så den åker nog tillbaka om jag inte får rätt på den.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

har du konfigurerat den ena som accesspunkt så du inte sitter bakom dubbla brandväggar/DHCP?

inkommande -> router -> accesspunkt -> kable/wifi -> client
....................................\->kabel/wifi -> client

sen ska väl sägas att C7 fortfarande är en väldigt bra router visst lite åldrad så sämre wifi kapacitet än nya routrar men ändå en relativt stabil produkt medan både AX50/55 är budgetmodeller med relativt insnålat på på allt utom det som kan presentera en stor teoretisk siffra på kartongen.

C7 var väl typ ett av deras flaggskeppsmodeller när den var ny för typ 15 år sedan eller nått sådant så att den fortfarande är en bra router är inte så förvånande även om den slutat få uppdateringar för troligen ganska länge sedan vid detta laget om du inte kör någon 3e part firmware (openWRT eller liknande) på den.

men samtidigt låter det ju som att 55an bara länkar 100Mbit så testa att skicka lite filer över kabeln mellan nått anslutet på AX55 och nått anslutet på din accesspunkt och se vad du får för hastigheter över kabeln mellan dem lokalt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kombinationen av SNR och signalstyrka ger en MCS-nivå som tillsammans med antalet strömmar och lite annat ger den trådlösa länkens bruttohastighet. Om du kollar upp de värdena på klienten/STA så får du antagligen en ledtråd om vad som går fel. Länk till Windows-verktyg jag aldrig använt, jag kör Linux för nätverksfelsökning.

För kombinationer av AP och STA som inte båda är WiFi-certifierade finns inte några egentliga garantier. Då är ångerrätten bra.

Du skriver inte rätt ut att det är 5 Ghz du kör på när du testar den nya maskinen. Olika kanaler på 5 GHz har olika förutsättningar för max signalstyrka (och förstås DFS), så det gäller att veta vad man jämför.

Som vanligt är det bättre att köra test-trafik lokalt och eliminera internet som felkälla, men det är antagligen inte det som är problemet här.

Permalänk
Medlem

Lite förtydliganden:

Archer AX50 <-- (kabel) --> Archer C7/AX55 <-- (250 Mbs fiber) --> Internet (bredbandskollen) | (kabel) | +-- Stationär

Ger 250 Mbps UL & DL stationär <-> bredbandskollen oavsett om C7 eller AX55 används som router.

Archer AX50 <-- (kabel) --> Archer C7/AX55 <-- (250 Mbs fiber) --> Internet (bredbandskollen) | (5GHz) | +-- Laptop

Ger 240-250 Mbs DL & UL laptop <-> bredbandskollen oavsett om C7 eller AX55 används som router.

Archer AX50 <-- (kabel) --> Archer C7 <-- (250 Mbs fiber) --> Internet (bredbandskollen) | (5GHz) | +-- Laptop

Ger ca 200 Mbs DL & UL laptop <-> bredbandskollen.

Archer AX50 <-- (kabel) --> Archer AX55 <-- (250 Mbs fiber) --> Internet (bredbandskollen) | (5GHz) | +-- Laptop

Ger ca 80-95 Mbs DL (UL något sämre) laptop <-> bredbandskollen.

Archer AX50 är konfigurerad som accesspunkt och dess konfiguration ändras inte mellan testerna.

Iom att hastigheten via trådad anslutning till AX55 (både stationär direkt till AX55 samt Wifi via AX50) ger bra hastighet (typ maxar min lina) så verkar inte problemet ligga i anslutningen till internet eller i routing LAN/ETH till internet, utan verkar ha med Wifi att göra.

Lite mer förtydligande
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Jag sitter med en likadan router och upplever också slött Wifi. Oklart varför. Trådat funkar som det ska (250 mbit).

När jag mäter med Bredbandskollen får jag följande resultat:
NEDLADDNING:
79,97 Mbit/s

UPPLADDNING:
80,24 Mbit/s

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga mitt resultat. Jag skaffade min tplink AX55 våren 22. Sitter med Ownit 250/250 får ut genom wifi 277/276 testat nu ikväll.

Lägenhet 70m2. Har min bil parkerad i en carport 35m utanför, som mitt wifi når. Inte fullt men tillräckligt för att det inte skall brytas. 2 datorer, 2 mobiler plus lite andra elektroniksaker som tv mm.

Behöver du ha bägge enheterna inkopplade? En AX55 ska klara av ett "mindre" hus utan problem om den inte står dummt till dvs. Som du sa, du har öppet köp annars, byta mot en ny kanske?