Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Projekt: Gaming-laptop till stationär PC.

Permalänk
Medlem

Projekt: Gaming-laptop till stationär PC.

Kära Sweclockers:
Här kommer en liten sammanfattning av ett projekt jag äntligen färdigställt.
Från början hade jag tänkt köra en kontinuerlig bygglogg här, men med två små barn i huset är mängden fritid begränsad.
Slutpladdrat, nu kör vi igång!

[VARNING: Mycket svammel följer. Det här inlägget är delvis terapi för min egen del Efter alla timmar jag lagt ner på detta och hur länge sladdhärvan förpestat hyllan bredvid TVn så får min själ lite ro nu när allt är snyggt paketerat och faktiskt fungerar så pass väl som det gör. Fortsätt på egen risk].

Jag fick för mig att bygga en speldator till grabben på 6 år. Först tänkte jag mig ett mITX-bygge med en AMD APU, men eftersom det vore för enkelt (läs: dyrt) föll valet på att köpa ett laptop-moderkort och bygga om till en stationär PC. Hur svårt kan det vara?

Lite googlande och ebay:ande senare hade jag ett moderkort till en Dell G5 SE 5505 i handen.
Kortet i fråga huserar en Ryzen 4800H och ett Radeon 5600m. Ganska kompetent kort och sett till priset, ca 1600kr, mycket pang för pengarna.

Ett naket moderkort blir ju ingen glad av, så jag fick handla lite tillbehör:
Kylare till CPU och GPU - Jag ville ha ett tyst system så jag valde att inte köpa original laptop-kylaren, utan slog till på en billig lågprofilskylare från aliexpress. TDP 120W, långt över behovet.
Jag valde en kylare med så litet footprint som möjligt, och med tillräcklig höjd från kylplatta till kylfläns, för att kunna sätta kylflänsar på VRAM och VRM runt omkring.

Kylflänsar till VRAM och VRM - Köpte en aluminiumkylfläns på 150x19.7x15.6mm och sågade till passande bitar med en bågfil. Fäste bitarna med värmeledande tejp.

Strömsladd: Slog till på en original dell-sladd för att slippa hacka för mycket med strömförsörjningen. Med facit i hand ett bra beslut.

En 256GB stor nvme-disk i 2280-format samt 16GB PC3200 RAM från tradera. Hade jag tänkte efter lite till så hade jag köpt en nvme i storlek 2230.

Kombinerad bluetooth och wifi-modul köpt här på forat!

Såhär såg det ut med kylflänsar monterade:

Det krävdes lite pusslande för att hitta ett sätt att få dit CPU- och GPU-kylare.
Här hade jag ren tur att det gick att få plats med dem.

Höjdmässigt funkade de bra:

Dags att testa om det går att få liv i skroten:

Den lever!!

Vid boot får jag en massa varningar i stil med "fläktar snurrar inte som de ska, ingen skärm ansluten, inget tangentbord anslutet, inget batteri anslutet", så det krävs ett par knapptryck och en väntan på över en minut, men den bootar.
Jag börjar fundera på hur jag ska lura hårdvaran att allt är som det ska och väljer att börja med fläktarna.
Här kopplar jag in en arduino som får läsa PWM-signalen från fläktheadern och svara med lämplig signal till fläktarna.
Efter mycket trial and error får jag det att funka.
Nu tänkte jag lura datorn att en skärm är ansluten och valde en liknande approach. Efter lite läsning inser jag dock att det inte kommer bli lätt att lura HDMI-interfacet med en arduino eller FPGA.
Det var inte enkelt att lura datorn att batteriet var anslutet heller.
Kanske får jag bara leva med en bunt varningar, det krävs ju ändå bara ett knapptryck...

Nu kommer vi till frågan om operativsystem. Jag vill att datorn ska vara så enkel att använda som möjligt för mina barn, så jag börjar med att installera Batocera. Emulering av gamla system funkar jättebra, men jag märker att de droppat stödet för steam, så jag börjar leta alternativ.
Och jösses vad jag letar. Jag kommer inte ihåg hur många olika linux-varianter jag testar, men det är en hel del.
Projektet avstannar lite under sommaren 2024, och när jag väl har tid att sätta mig med det igen så har Batocera släppt version 39, som återinför stöd för Steam. Jag gick en full circle i linux-träsket med andra ord

Jag hade också lite problem med temperaturerna och läste att en BIOS-uppdatering ska åtgärda det problemet.
Att installera nytt BIOS på en dell utan vare sig batteri eller windows är en utmaning.
Det slutar med att jag får installera windows och ett specialverktyg som ska låta mig flasha bios utan batteri.
Tji fick jag, verktyget funkade inte som det ska och bios blir korrupt. Nu är jag lite lack på hela projektet, men vägrar ge upp.
Jag beställer en chip-programmerare och ger mig in i träsket som är custom-bios.
Tanken var att använda ett clip för att programmera minnet på moderkortet, men clippet jag fick hem var av så kass kvalitet att jag åkte på att löda bort minnet varje gång jag skulle flasha det med ett nytt bios.
Nu fick jag lära mig att det inte bara är att ladda ner vilken .bin som helst och programmera.
Jag tappade räkningen på hur många olika bios jag provade.
Till sist fick jag hjälp av en vänlig själ på forumet badcaps.net, som gav mig ett helt rent bios.
Vid sista lödningen av bios-minnet fick jag paddsläpp dessutom, så det var verkligen sista chansen att få det att funka.
Bioset jag fick satte datorn i någon form av produktions-läge, vilket hade den trevliga bieffekten att ta bort alla varningar och felmeddelande vid uppstart. Äntligen bootar jag in i Batocera utan några problem vid uppstart!

Nu funkar datorn, och grabben är stormförtjust över att kunna spela Street Fighter II och Mario Kart på snes.
Jag låter byggandet ligga på is ett tag och fokuserar på att ha kul.

Efter många påtryckningar och gliringar från min bättre hälft så inser jag att jag inte kan ha datorn med tillhörande sladdhärva på ett Billy-hyllplan.
Vilken tur att jag just skaffat en stor 3D-skrivare då!

Några kvällar i Onshape och ett försök till estetik (svårt för en renodlad ingenjör!) bar frukt:

Någonstans här bör jag kanske nämna hur jag fäster kylflänsarna mot CPU och GPU:
Utanför moderkortet skriver jag ut två torn med en skruvgänga. Mellan dessa torn ligger en pinne, som ligger mot kylplattan på CPU- och GPU-kylarna.
Lite svårt att förklara, här kommer en bild istället:

Pinnen ligger inte mot tornen, utan trycks nedåt på båda sidor av en skruv.
Eftersom pinnen är 3d-printad (PLA-CF, styvaste materialet jag har hemma), så flexar den lite och kontakten blir inte optimal.
GPU ligger på 40-50 grader vid belastning, CPU ligger på 95 grader oavsett belastning känns det som.
Jag tror det har att göra med hur ryzen mobile är designad att göra. Den gasar på så mycket den kan tills den når thermal limit, och där throttlar den ner. Jag har inte märkt av några prestandaproblem i de spel jag testat. Allt flyter på som väntat av en ryzen 4800H och ett radeon 5600m.

Lite mer om kylningen:
Eftersom laptopens fläktheaders ger ut 5V, och mina fläktar går på 12V fick jag tänka till lite.
Jag kopplade in en DC/DC mellan DC in (19V) och fläktarna. För att denna inte skulle vara konstant på använde jag en PMOS transistor som styrs av moderkortets fläktsignal (5V). När jag bootar datorn ger moderkortet ut 5V och 12V-fläktarna börjar snurra. Elegant va?
Jag valde också att ha kvar arduinon jag hade i mitt försök att emulera laptop-fläktarna.
Den har nu det simpla jobbet att läsa av en trimpot och ge ut en motsvarande PWM-signal, så att jag kan ställa fläktarna på en lagom ljudnivå.

Vad mer...? Jo, kanske något om handkontrollerna. Jag valde att köpa 8bitdo's switch-kontroller med blåtandkoppling.
De funkar utmärkt med Batocera och är verkligen prisvärda (350 spänn stycket). Jag har även två trådade kontroller, så 4 personer kan spela samtidigt

Sluta svamla männsk'a, visa oss bara slutprodukten!
Jaja, här kommer bilder på den färdiga datorn:

Är jag nöjd med resultatet? Nja, det är ju lite rörigt i chassit.
På grund av bristande ork och tid fick vissa tillfälliga lösningar vara kvar, som det överdimensionerade kretskortet som håller arduino och DC/DC. Jag hade tänkt ha det till mycket annat, men tack vare att jag fick tag på ett helt rent bios så behövdes inte det.

Barnen då? De tycker det kunde fått ligga kvar på hyllplanet och fattar inte varför pappa skulle gömma allt i en plastlåda...

Om ni får för er att bygga ett system för emulatorer och steam så kan jag verkligen rekommendera Batocera Linux. Åtminstone om man har grafikkort från Intel eller AMD, nVidia kan tydligen strula lite.

Tack för er uppmärksamhet och hoppas det inspirerar någon till att prova något liknande!

Permalänk

Är ganska färsk här på forumet men detta är riktigt häftigt, finurligt och ihärdigt av dig!
Önskar jag besatt den kunskapen🥲
Snyggt jobbat! Hoppas ni får många trevliga kvällar som familj framför pappas ypperliga bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Är ganska färsk här på forumet men detta är riktigt häftigt, finurligt och ihärdigt av dig!
Önskar jag besatt den kunskapen🥲
Snyggt jobbat! Hoppas ni får många trevliga kvällar som familj framför pappas ypperliga bygge!

Tack för de vänliga orden!

Nu hade jag lite tur med bioset, annars hade det blivit svårt att ro projektet i hamn, men man ska inte vara rädd för att ta sig an svåra projekt.
Det man inte kan får man lära sig på vägen, och internet är fullt av vänliga personer som gärna hjälper till

Permalänk
Medlem

Längtar redan till grabben blir så pass gammal att jag får göra något liknande. Snyggt!