Kabel smälte med RTX 5080

Permalänk
Skrivet av Spurs89:

Nypa salt?

Legit fråga, när det regnar, går du och och ser om du blir blöt, bara för att vara säker på att det verkligen regnar?

Procentuellt är det inget problem. Undra hur många tusen som sålts och hur många som har problem. Vi pratar promille, två kända fall hittills. Jag skulle kanske inte köra OC på ett 5090 men utöver det skulle jag inte har det minsta rädd. Trist bara om det händer och man inte får tag på ett nytt kort. Undra om ÅF har extra i lager för reklamation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Procentuellt är det inget problem. Undra hur många tusen som sålts och hur många som har problem. Vi pratar promille, två kända fall hittills. Jag skulle kanske inte köra OC på ett 5090 men utöver det skulle jag inte har det minsta rädd. Trist bara om det händer och man inte får tag på ett nytt kort. Undra om ÅF har extra i lager för reklamation.

100% eftersom det är balanseringen som verkar vara grundorsaken

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

100% eftersom det är balanseringen som verkar vara grundorsaken

Fanns det finns ju fler tester som inte uppvisar detta problem. Kanske bara gäller FE korten.

Detta var kanske problemet även på 4090.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Vad är det bästa att göra i ett garantiärende?
Om det börjar ryka, ska man dra ut strömmen och lämna in hela datorn till återförsäljaren så de kan se problemet? För att bevisa att det inte är användarfel?

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Fanns det finns ju fler tester som inte uppvisar detta problem. Kanske bara gäller FE korten.

Absolut, det är precis detta buildzoid har sagt i sin video
Tittar du på hur ASUS gjort med sin astral så är det ett problem på alla kort eftersom de måste terminera i nvidias ensamma 12V-matning oavsett (Astral kan se obalansen, men inte rätta till den)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Mitt svar var riktad mer mot att personen ifråga tar fakta av vad som har hänt med en stor nypa salt. Som om det inte har hänt och kablar har inte smält.

Permalänk
Medlem

Roman slår till igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är inte bara FE som kan råka ut för detta. Att det kan bli fel kan dröja allt ifrån en dag till två år. Allt beror på resistansen mellan alla kontaktpinnar som hanterar ström.

Så om kortet nu hanterar alla sex strömkablar som en enda, är den enda lastbalansering du får är att resistansen mellan kablarna är hyfsat lika. Annars får du felet att den eller de kablar med minst resistans hanterar mest watt/ampere.

Det enda sättet i detta fall att få endast kontakten att smälta är om alla pinnar har dålig kontakt. Så om kabeln är varm betyder det att just denna pinne har låg resistans och därför får hantera mer ström. Det betyder i sin tur att kabel och pinnen blir varmare.

För att göra någon form av sammanfattning. Du vet inte om eller när kontakten eller kabeln blivit överbelastad förrän det är för sent. Få kort är ute, och jag tror inte detta kommer gå över av sig själv, för designen är som gjord för att fallera. Det är inte frågan om, utan när.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Kan de lösa detta med kommande drivrutiner?
Säg dra ner korten 100-200 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

4090 MkII

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så har kontakten brunnit i nätagget eller har han lyckats pressa i kabeln felvänd med mycket våld?

Det är en vanlig 12vhpwr kabel utan adapter. Den ser likadan ut i båda ändor

Hursom filtrerar man bort alla rapporterade fall där gamla nätagg används (för svaga/separerade+12V rails), felaktiga kablar används, kabelförlängare används, kinakablar används etc finns det ett enstaka fall där kontakten smälte på nätaggets sida av samtliga kort som sålts. En höna av promille av en fjäder som vanligt.

Håller med: filtrera bort missledande skräpet!
MEN häll inte ut bäbisen med badvattnet: Här har ju rätt kabel använts, men du var ändå väldigt snabb att be alla ignorera den för att det kanske var fel text på kontakten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är en vanlig 12vhpwr kabel utan adapter. Den ser likadan ut i båda ändor

Håller med: filtrera bort missledande skräpet!
MEN häll inte ut bäbisen med badvattnet: Här har ju rätt kabel använts, men du var ändå väldigt snabb att be alla ignorera den för att det kanske var fel text på kontakten.

Frågan handlar mer om vad är det för fel på nätagget. Uppenbarligen har grafikkortet och hela den sidan klarat sig fullständigt oskadat.

Kortet begär mer och mer ström för att det inte får tillräckligt och nätagget matar på mer. Den felande länken är kabeln/kontakten på nätaggets sida alternativt nätagget i sig. Så summa summarum vad har 5080 med det att göra? Är det en felkonstruerad kabel? En pin som var tillbakatryckt i ett kontaktdon med dålig låsfunktion för pinsen?

Och självklart så eldar folk upp sina 10+ år gamla nätagg med delade +12V rails till höger och vänster där en enstaka rail kan hantera så lite som 200-250W, där de kopplar på en 600W speccad kabel med adaptrar.

Permalänk
Medlem

Verkar ju fördelas för mycket värme/ effekt på för små kablar, kan dom inte dela upp och att man kör två kablar istället som det va förut? 2st 8 pin, men nåt motsvarande för 12vHpwr?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Mitt svar var riktad mer mot att personen ifråga tar fakta av som har hänt med en stor nypa salt. Som om det inte har hänt och kablar har inte smält.

Det är ju mer än ett 4090 där kablarna har smält även där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Verkar ju fördelas för mycket värme/ effekt på för små kablar, kan dom inte dela upp och att man kör två kablar istället som det va förut? 2st 8 pin, men nåt motsvarande för 12vHpwr?

De delade inte ens strömmen jämnt över de 6 kablar som redan finns, så allt är nu beroende på just resistans är jämn över dessa 12 volts kablar.

Tidigare kort hade lastbalansering men de verkar ha tagits bort med 4090 och nu också i 50xx serien. Så extra kontakt kan endast lösa problemet om den samtidigt har lastbalansering som tidigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Det är ju 2 steg bakåt att göra så.

Permalänk
Medlem

Frågan handlar mer om vad är det för fel på nätagget. Uppenbarligen har grafikkortet och hela den sidan klarat sig fullständigt oskadat.

Kortet begär mer och mer ström för att det inte får tillräckligt och nätagget matar på mer. Den felande länken är kabeln/kontakten på nätaggets sida alternativt nätagget i sig. Så summa summarum vad har 5080 med det att göra? Är det en felkonstruerad kabel? En pin som var tillbakatryckt i ett kontaktdon med dålig låsfunktion för pinsen?

Har du fortfarande missat videon som förklarar skllnaden mellan nya Nvidiakorten mot de gamla?

Nvidiakort från 40-serien och framåt kopplar ihop alla pinnar och drar ström från alla på en gång, upp till 600W.
Om alla pinnar i kontakten har dålig kontakt så kan grafikkortet vägra starta på ett kontrollerat sätt, men det räcker att ett fåtal pinnar sitter i någorlunda ordentligt så går ALL ström genom dem, vilket gör att de kablarna/kontakterna smälter till sist.

De äldre korten upp till 3xxx serien lastbalanserade upp strömfördelningen i åtminstone tre sektioner internt (med shuntar) och alla krävde att de fick ström för att kortet skulle funka. Det begränsar risken att enskilda kablar blir för varma.

...

Moderna nätagg har oftast bara en enda fet 12V lina som ger allt den blir tillfrågad på, på vilka ledare som nu råkar vara kopplade, och det är långt från norm att det ens finns strömbegränsningar på ens enskilda kontakter.
Och begränsningen är ju att om nätagget skulle vägra ge den ström som komponenterna vill dra så kommer datorn krascha eller stängas ner.

...

Ja, om alla hade perfekta specade och byggda kontakter och folk monterade dem helt klockrent enligt alla rekommendationer så skulle det här vara ett icke-problem men så är förstås inte fallet. Även erfarna byggare med nätagg byggda av stora tillverkare verkar ju få problem med detta.
Går inte bara att förlita sig på att kontakten gör sitt, det behöver finnas säkerhetsspärrar i komponenterna också, och här har Nvidia toksnålat i sina nyare kort i 40- som dessutom drar mer ström än nånsin!
Nvidia vet hur mycket ström deras kort drar, hur nätaggen är byggda och riskerna med kontakterna men ändå har de bryggat alla pinnarna.

Skrivet av landahl:

Det är ju mer än ett 4090 där kablarna har smält även där!

Ja, de har ju samma designmiss.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, de har ju samma designmiss.

Hur utbrett var problemet med 4090 då? Jag har inte hört om ett enda fall med smälta kablar från någon på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur utbrett var problemet med 4090 då? Jag har inte hört om ett enda fall med smälta kablar från någon på forumet.

Låter mer som ett problem med ditt urval av källor än att RTX 4090 skulle vara fria från problemet. Finns ju en rad stora Tech-tubers som menade att detta var ett ganska stort problem länkade till kablarna som kom med korten.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/17uba0e/one_hundred_...

100 fall i månaden är en ganska hög siffra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Låter mer som ett problem med ditt urval av källor än att RTX 4090 skulle vara fria från problemet. Finns ju en rad stora Tech-tubers som menade att detta var ett ganska stort problem länkade till kablarna som kom med korten.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/17uba0e/one_hundred_...

100 kort i månaden är en ganska hög siffra.

Han har blivit lovad att få slicka på Jensens jacka i helgen, inte värt att försöka diskutera

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Der8auer förklarar problemet med Nvidia och 12v-hwpr bra i följande klipp: https://www.youtube.com/watch?v=oB75fEt7tH0&t=1s

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Han har blivit lovad att få slicka på Jensens jacka i helgen, inte värt att försöka diskutera

Det är ju ändå förvånande att vissa personer skall in i det längsta försvara Nvidia och deras problem trots att detta bara är negativt både för dem själva (om de nu äger nämnda kort) samt för framtida kort ifall Nvidia skulle sopa detta under mattan.

Det är helt enkelt bara kontraproduktivt att försvara dem in i absurdum i detta fallet eftersom det bara ger Nvidia skäl att försöka förneka det hela.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Har Sweclockers mätverktyg för att mäta tempratur och spänningar på sina kablar som debaur hade i videon som postats tidigare i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju ändå förvånande att vissa personer skall in i det längsta försvara Nvidia och deras problem trots att detta bara är negativt både för dem själva (om de nu äger nämnda kort) samt för framtida kort ifall Nvidia skulle sopa detta under mattan.

Det är helt enkelt bara kontraproduktivt att försvara dem in i absurdum i detta fallet eftersom det bara ger Nvidia skäl att försöka förneka det hela.

Har sett honom försvara Nvidia här, och i diskussionen om priset och prestandan på 5090, tre saker jag tycker är mer eller mindre svåra att försvara/motivera personligen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

För att lyfta blicken lite: Jag kan tycka att nätaggen borde hantera att inte enskilda pins överbelastas. Det är mest rimligt att ha denna säkerhet inbyggd i nätagget snarare än hos varje strömförbrukaren. Om vi jämför med vanliga elanläggningar så sitter ju säkringarna i elskåpet och elsäkerheten bygger då inte på att alla strömförbrukarare måste ha egna inbyggda säkringar. Det skulle vara en betydligt säkrare lösning som också skyddar mot alla farliga förbrukare och inte bara grafikkort.

PSUn har Over Current Protection men inte per pin då det är fördelaktigt att ha en gemensam 12V lina internt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jag försvara ingen jag försöker bara bilda mig en uppfattning om hur pass utbrett problemet är. Jag tänker bygga en ny dator senare i år men inväntar ett tag för att se hur det hela utvecklar sig med 5090 och 5080 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om vi vänder på resonemanget. Hur stor risk är du beredd att ta? 1%,5%,10,20% eller 50% chans att kabeln eller kontakten/kontakterna inte smälter. Du har en viss start chans att alla 6st 12 volt har samma resistans och denna chans att något blir fel ökar med tillverknings defekter pinnar som inte sitter fast och ju fler gånger du monterar kontakten kommer risken öka.

Med just 5090 är felmarginalerna nästan 0 så ju fler kablar har högre resistans ju värre blir felet.

Köper du ett 5080 så är risken mindre du stöter på fel, just för marginalerna är betydligt högre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag försvara ingen jag försöker bara bilda mig en uppfattning om hur pass utbrett problemet är. Jag tänker bygga en ny dator senare i år men inväntar ett tag för att se hur det hela utvecklar sig med 5090 och 5080 kort.

Menade inte dig specifikt utan "fanboys" generellt som försöker vända på varje sten för att ogiltigförklara varenda litet negativt reportage om involverar Nvidia. Senaste bortförklaringen är ju handhavande fel trots att allt pekar på designfel från Nvidias sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MerLox

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Bara titta på Storbritannien, där sitter säkringen i själva kontakten.

Ja för Storbritannien är kända för sin elsäkerhet 🤣 fasen de har ju bland de sämsta i de utvecklande ländern... .

England snittar 500- 1000 döda av el per år och Sverige har 3 i snitt.
De har 6x vårat invånarantal

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop