Reddit får betalvägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Försåtligt men tråkigt, Reddit kommer aldrig bli sig likt efter detta

Vi behöver ett Bluesky för Reddit

Näe, behövs ingen ekokammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Snacka om att döda tjänsten. Även om det vart utför länge.

hej då reddit ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på att reddit består av över 100 000 subreddits (varav många givetvis har väldigt få användare) som var och en omfattar ett specifikt område eller ämne, och var och en har olika regler och modereras på olika sätt blir det där ett väldigt snävt påstående. Beter man sig bara hyggligt, är lyhörd för var man är och vad som gäller just där uppstår väldigt sällan problem.
Kliver man in i en subreddit som bara handlar om bananer, och bara handlat om bananer i flera år, och där medlemmarna också spenderat flera år på att handskas med personer som vill prata om helt andra saker än bananer kommer man inte bli särskilt väl bemött om man propsar på att tala om äpplen. Över tid ses vissa subreddits som fristäder av medlemmarna där de kan prata om någonting som de annars tycker är svårt att få gehör för, och klampar man då rakt in utan hänsyn blir man, fullt rimligen, snabbt visad på porten. Reddit är mer en hel drös olika intressegrupper som samlats under samma tak än en allmänning där man varsomhelst får säga vadsomhelst.

Sedan är reddit precis som internet i övrigt, det finns surproppar även där, och ibland samlas de och surar tillsammans

Jag tycker att varje gång jag har gått med i en ny subreddit har det slutat med att mina inlägg tas bort. Trots att jag läst subredditens regler och försöker vara trevlig.

De två senaste exemplen jag kan komma på (som båda är för 2-3 år sedan eftersom jag sedermera gett upp Reddit) är dels en subreddit som heter något i stil med "Snapchat support" där jag frågade om någon vet om det är möjligt att stänga av några kartfunktioner som jag är obekväm med. Inlägget försvann utan förklaring. Gången dessförinnan frågade jag vad folk på en Brandon Sanderson-subbreddit tycker om en viss karaktär som jag tycker är svårt att förstå sig på; även då raderades inlägget utan förklaring. (Och då försökte jag ändå vara tydlig med att jag gillar Sanderson, och mina synpunkter om karaktären hade inget med de vanliga känsliga ämnena att göra (politik osv.))

Kanske bara jag som har haft otur, men känslan är att de flesta subreddits som jag försökt delta i inte vill ha nya medlemmar. Jämför man med t.ex. Swec känner man sig alltid välkommen här, och om man gör något fel får man en tydlig pekpinne om vad man gjort fel.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag tycker att varje gång jag har gått med i en by subreddit har det slutat med att mina inlägg tas bort. Trots att jag läst subredditens regler och försöker vara trevlig.

De två senaste exemplen jag kan komma på (som båda är för 2-3 år sedan eftersom jag sedermera gett upp Reddit) är dels en subreddit som heter något i stil med "Snapchat support" där jag frågade om någon vet om det är möjligt att stänga av några kartfunktioner som jag är obekväm med. Inlägget försvann utan förklaring. Gången dessförinnan frågade jag vad folk på en Brandon Sanderson-subbreddit tycker om en viss karaktär som jag tycker är svårt att förstå sig på; även då raderades inlägget utan förklaring. (Och då försökte jag ändå vara tydlig med att jag gillar Sanderson, och mina synpunkter om karaktären hade inget med de vanliga känsliga ämnena att göra (politik osv.))

Kanske bara har haft otur, men känslan är att de flesta subreddits som jag försökt delta i inte vill ha nya medlemmar.

Så är det. Det finns ställen som inte är såna, men alltför många är precis så.

För min del skriver jag nästan aldrig inlägg själv. Jag läser nästan enbart. Min primära närvaro på reddit är i grupper som rör brittiska humorprogram, och där är det god stämning generellt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Brukar ofta se Reddit som enda tillflykten när man vill höra vad en faktisk riktig privatperson av kött och blod har att säga om en viss sak.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Vi som användare av nätet måste börja vänja oss vid att saker faktiskt kostar; drifta reddit är inte gratis, antingen betalar vi med användardata eller så betalar vi med slantar.

Det jag saknar och jag tror behövs är någon sorts central knytpunkt; Låt säga att jag är beredd att lägga SEK 100/månad på dylika internetsidor, hade varit smutt med en tjänst där jag enkelt kan samla all dessa "abonnemang" och kunna styra det månadsvis lite hur jag vill ha det för stunden. 10 SEK dit, 6 dit, 3 dit etc. Eller iaf. se vad jag abonnerar på och avsluta det om jag vill.

Permalänk
Medlem

Det lär gå sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Lemmy är "bluesky för reddit"

Permalänk
Medlem

Har avinstallerat apparna redan, så är halvvägs till att radera kontot hehe.
Det blir mindre och mindre intressant att argumentera med folk om petitesser på social media.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Hoppas Reddit går åt helsike och Huffman får avgå i stor skam. Jag gillade verkligen Reddit till de fimpade tredjepartappar. This is why we can’t have nice things. Nu går det knappt att använda.

Skrivet av Ibis:

Vi som användare av nätet måste börja vänja oss vid att saker faktiskt kostar; drifta reddit är inte gratis, antingen betalar vi med användardata eller så betalar vi med slantar.

Det jag saknar och jag tror behövs är någon sorts central knytpunkt; Låt säga att jag är beredd att lägga SEK 100/månad på dylika internetsidor, hade varit smutt med en tjänst där jag enkelt kan samla all dessa "abonnemang" och kunna styra det månadsvis lite hur jag vill ha det för stunden. 10 SEK dit, 6 dit, 3 dit etc. Eller iaf. se vad jag abonnerar på och avsluta det om jag vill.

To each their own, men sällan har jag hållit med om något mindre än detta. ”As a service”-grejen håller på att gå överstyr. Varenda webbsida ska ha en egen prenumeration snart.

Permalänk

Jag var med när den stora skaran fick internet, folk sökte efter det ena och andra, det var roligt. Sedan började folk diskutera på forum och community. Strax efter år 2000 fanns det hur många aktiva svenska forum som helst och beroende på forum så diskuterades lite olika.

Idag så finns det inte många svenska forum kvar, ofta är de hårt reglerade vad som får diskuteras. Man kan ha olika åsikter om dessa forum och de som hänger där, det tråkiga tycker jag det minskas.
Så min åsikt om Reddit är att det är synd om folk försvinner där.

Vad tusan gör folk på nätet har jag funderat länge? Jag trodde tills nyligen att det t.ex självklart fanns minst ett gigantisk svensk 3d skrivarforum, uppbyggt likt denna där folk diskuterade olika saker de byggde, där folk kom med förbättringstips, delade modeller etc. Men det är inte precis det jag hittar när jag googlar.

Permalänk
Medlem

Reddit kills forums

Forums die, reddit kills itself

Sweclockers inherits the Earth

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Reddit får gärna skjuta sig själv i foten, igen. Otrevligare och mindre välkomnande forum finns inte.

Håller helt med, hamnar inte helt sällan på Reddit när man googlar, och det är mycket härskarteknik och tråkigheter där. Inte ofta de är snälla mot varandra. Åsiktskorridorerna där är stenhårda, och tummandet upp/ner går ut som smör i solsken.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Näe, behövs ingen ekokammare.

Känns lite konstigt att du kallar en öppen platform för eko-kammare, speciellt när den jämförs med en (Reddit) där oligarker kan styra vad som får postad och ej...precis som i Kina. Bara att det är ledare Musk istället för Jinping.

Å andra sidan kanske du bara säger saker som låter coola utan att tänka på innebörden, det är vanligt. Ekokammare har en definition och bluesky är väldigt långt från den. Men såklart, om folk får ha en avvikande åsikt mot dig så kanske det är kränkande i din värld...och det låter onekligen väldigt osunt. Bättre kan du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Känns lite konstigt att du kallar en öppen platform för eko-kammare, speciellt när den jämförs med en (Reddit) där oligarker kan styra vad som får postad och ej...precis som i Kina. Bara att det är ledare Musk istället för Jinping.

Å andra sidan kanske du bara säger saker som låter coola utan att tänka på innebörden, det är vanligt. Ekokammare har en definition och bluesky är väldigt långt från den. Men såklart, om folk får ha en avvikande åsikt mot dig så kanske det är kränkande i din värld...och det låter onekligen väldigt osunt. Bättre kan du!

Han är inte ensam. Har kallats det rätt mycket. Mesta kom dock när Bluesky var nytt och invite only. Och en populär artikel i Financial Times skapade het debatt på Bluesky om det var en ekokammaren eller inte. Allt algoritmstyrt blir en ekokammaren till slut imho.

https://www.ft.com/content/65961fec-a5ab-4c71-b1c8-265be3583a...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det känns som att forumkulturen verkligen är på väg ut, och Reddit med sina betalgrupper är bara ett exempel på det. Jag förstår att de behöver tjäna pengar, men det är tråkigt att se hur det påverkar de öppna och fria diskussionerna.

Det verkar som att framtiden för online-gemenskaper kommer att vara mer nischad och exklusiv, snarare än de stora, öppna forumen vi haft. Kanske vi tappar den där långsamma, djupa interaktionen som var så typisk för gamla forum. Det blir intressant att se vad som kommer efter, för vi är på väg dit redan.

Allting har sin tid som jag brukar säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Har inte riktigt förstått mig på varför reddit blivit så stort. Är väl kanske att det finns allt där. Men gillar inte alls deras forumstil.

De ligger lite i mellan gamla hederliga forum och nymodern social media. Jag gillar Reddit, tyvärr så leder deras up/downvote system till vad många kallar ett "hive mind" då vi människor sällan vill sticka ut och många kommentarer och diskussioner som hade skrivits på ett gammalt hederligt forum visar sig aldrig på Reddit på grund av det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Skrivet av flashen:

Finns redan reddit alternativ.
Det populäraste är Lemmy men finns även KBin/MBin som alternativ med.
Använder samma protokoll som Mastodon t.ex. och kan följas från ett sådant konto.

https://join-lemmy.org/

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Nu svarade du precis som de gör på reddit, och på sättet ingen uppskattar

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Har hamnat på Reddit ibland när man googlar något och förstår mig inte alls på deras stil och utseende. Får ont i huvudet av att försöka navigera kommentarer och subreddits.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag var med när den stora skaran fick internet, folk sökte efter det ena och andra, det var roligt. Sedan började folk diskutera på forum och community. Strax efter år 2000 fanns det hur många aktiva svenska forum som helst och beroende på forum så diskuterades lite olika.

Idag så finns det inte många svenska forum kvar, ofta är de hårt reglerade vad som får diskuteras. Man kan ha olika åsikter om dessa forum och de som hänger där, det tråkiga tycker jag det minskas.
Så min åsikt om Reddit är att det är synd om folk försvinner där.

Vad tusan gör folk på nätet har jag funderat länge? Jag trodde tills nyligen att det t.ex självklart fanns minst ett gigantisk svensk 3d skrivarforum, uppbyggt likt denna där folk diskuterade olika saker de byggde, där folk kom med förbättringstips, delade modeller etc. Men det är inte precis det jag hittar när jag googlar.

Det som var bra där i början var att man kunde skriva i ett forum utan att behöva registrera sig. Att behöva gå igenom proceduren att skapa en användare och ha ännu ett lösenord att hålla koll på kväver 99 % av alla forumfunderingar man har. Det braiga med Reddit är att man bara behöver registrera sig en gång för att kunna diskutera i många olika ämnen.

Och ja, förr i tiden var det också mycket högre i tak. När man ser gamla forumtrådar från 00-talet (90-talstrådar ser jag inte riktigt röken av) så blir man nästan gråtmild, varenda person verkar vara en sån man skulle vilja vara kompis med. Det var inte nödvändigtvis att alla skrev grova icke-pk-grejer, utan snarare att alla verkade så ärliga och "nakna". Det fanns inte den här järnkupolen av internetjargong och sarkasm som alla har som halo nu för tiden. Jag försöker ofta efterleva 00-talets samtalsideal på forum.

När man ska starta ett foruminlägg nu för tiden så inleder man med att kallsvettas. Kommer jag göra rätt nu? Man läser reglerna och försöker efterleva dem till punkt och pricka och ett tamt, propert inlägg förfärdigas. Men så är det ÄNDÅ nåt fel och inlägget når aldrig destinationen innan någon automatisk bot har skrinlagt det.

Detta är en automatisk bot. Inlägget har ej publicerats. Anledning: ej perfekt. En stammis kan tänkas bli less.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Finns redan reddit alternativ.
Det populäraste är Lemmy men finns även KBin/MBin som alternativ med.
Använder samma protokoll som Mastodon t.ex. och kan följas från ett sådant konto.

https://join-lemmy.org/

Hur exakt är det här ett alternativ ?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Hur exakt är det här ett alternativ ?

Funkar exakt som Reddit fast utan kapitalistisk bolag bakom det.
Decentraliserat och vem som helst kan sätta upp en Lemmy server.

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

To each their own, men sällan har jag hållit med om något mindre än detta. ”As a service”-grejen håller på att gå överstyr. Varenda webbsida ska ha en egen prenumeration snart.

Och jag less på hur alla sidor kör ner sig i algoritm-träsket i jakt på intäkter baserade på sina användares data. Någonstans måste man betala, då betalar jag hellre i rena pengar Samtidigt få ställen som tillåter det, eller tillåter det och samtidigt tar bort allt rat med algoritmstyrningar.

Finns inga tjänster kvar längre känns det som där användarens upplevelse står i främsta led, snarare blir det alltid en eftertanke långt bakom intäktsjakten.

Vi får se varåt internet barkar, den som lever får se

Permalänk
Medlem

Det är dess nackdel också..
Blir lite jobbigt att veta om du ska söka efter "den här redditen" på denna lemmy.. eller de 200 andra.. osv.

Permalänk
Medlem

Okej… nystart på slutet då

Jag är nog kvar som lurker så länge old.reddit.com finns kvar, men det är nog en tidsfråga nu

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Det är dess nackdel också..
Blir lite jobbigt att veta om du ska söka efter "den här redditen" på denna lemmy.. eller de 200 andra.. osv.

Har ingen betydelse vilken server du använder.
Du kan följa samma innehåll iaf förutsatt att servern inte har blockerats eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

De ligger lite i mellan gamla hederliga forum och nymodern social media. Jag gillar Reddit, tyvärr så leder deras up/downvote system till vad många kallar ett "hive mind" då vi människor sällan vill sticka ut och många kommentarer och diskussioner som hade skrivits på ett gammalt hederligt forum visar sig aldrig på Reddit på grund av det.

För att göra det ännu sorgligare kan samma innehåll upp- eller nedröstas helt beroende på kollektivets humör. Något som blev uppröstat två dagar sedan kan plötsligt bli nedröstat till helvetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Nu svarade du precis som de gör på reddit, och på sättet ingen uppskattar

Läste du ens den citerade texten som "THIS!" refererade till, skrivet av Kotan?

"Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Vad exakt menar du med ett "kapitalistiskt" bolag?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810