VR-försäljningen gick upp 22 procent 2024

Permalänk
Melding Plague

VR-försäljningen gick upp 22 procent 2024

Konsoler hade det största försäljningstappet i fjol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
VR-fantast

Quest 3S Was The Top Selling Console On Amazon US In 2024

Citat:

In fact, it was the third most sold device of any kind in the Video Games category, beaten only by a Nintendo licensed microSD card and the black PlayStation controller introduced at the start of last year, both being a fraction of the price.

The news comes after the Meta Horizon app needed to set up Quest headsets was the #1 free iPhone app on Christmas Day 2024, and SteamVR saw near-record usage in December. Clearly, 2024 was another year of growth for VR.

https://www.uploadvr.com/quest-3s-top-selling-console-amazon-...

Permalänk
Medlem

Inte köpt något än, har sneglat lite på VR till Ps5 dock men inte slagit till än.

Permalänk
Medlem

Kul! Jag är lite sugen på Sony PlayStation VR2 till min PS5, men i nuläget finns det så få spel jag vill ha som har stöd för VR.

Har PSVR till PS4 och det var grymt!

Önskar att spel som nya Indiana Jones fanns i VR och Tomb Raider spelen (när man tex är ute och klättrar på klippor och liknande) det skulle bli en helt annan känsla och djup i spelet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Kööpte mig ett psvr2 + adapter på black friday så är del av statistiken....nu behöver jag bara nytt grafikkort istället så jag kan driva det vettigt igen.
Rätt stor step up från typ 1200x1200 -> 2800x2800 per öga

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Kul för dom som är intresserade, är dock inte särskilt intresserad själv. Dels för dyrt och för få spel i ”mina” genrer.

Permalänk
Medlem

Lite luddigt vad det är för underlag egentligen. Läser man artikeln man refererar till så står också att "Utöver förändrade köpmönster påverkas branschen av ökade kostnader till följd av den inhemska elektronikskatten och en våg av EU-lagstiftning. Detta gynnar internationella e-handelsplattformar och oseriösa aktörer som kan runda lagkrav, vilket försvårar ytterligare för seriösa aktörer."
Dvs, underförstått vi konsumenter köper mer på "internationella e-handelsplattformar", vilket gör att försäljningen minskar hos svenska återförsäljare.
Så vad vi faktiskt köper vart, och om det faktiskt är mindre el ej, säger väl egentligen inte denna undersökning. Endast att vi köper (utöver 75"+ tv-apparater!) mindre elektronik från svenska återförsäljare som deltar i denna undersökning, än vad vi gjorde förra gången undersökningen gjordes.

Permalänk
Medlem

Testade VR för första gången någonsin hos en arbetspolare för några månader sedan, ett PSVR2. Wow-upplevelsen infann sig direkt i och med det första jag fick testa, som var att titta på en bil i Gran Turismo (tror jag det var, jag har ingen koll på konsol) inuti ett virtuellt visningsrum. Det kändes verkligen som att vara där, och som om det var en verklig bil.

Det bumpade upp mitt VR-intresse rejält, men jag har ändå inga konkreta planer på att köpa ett VR-set, har för dålig koll på vad som finns nuförtiden (och ALDRIG I HELVETET att jag köper något som Meta/Bacefook har sina vidriga tentakler i), och sen är jag verkligen ingen fan av handkontroller, hatar dem, så frågan är väl om det någonsin kommer bli något av det.

Tillägg: ok, inte riktigt sant, första jag någonsin testade var Googles kartong-VR när det kom, men det sög något oerhört så det räknar jag fan inte.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Testade VR för första gången någonsin hos en arbetspolare för några månader sedan, ett PSVR2. Wow-upplevelsen infann sig direkt i och med det första jag fick testa, som var att titta på en bil i Gran Turismo (tror jag det var, jag har ingen koll på konsol) inuti ett virtuellt visningsrum. Det kändes verkligen som att vara där, och som om det var en verklig bil.

Det bumpade upp mitt VR-intresse rejält, men jag har ändå inga konkreta planer på att köpa ett VR-set, har för dålig koll på vad som finns nuförtiden (och ALDRIG I HELVETET att jag köper något som Meta/Bacefook har sina vidriga tentakler i), och sen är jag verkligen ingen fan av handkontroller, hatar dem, så frågan är väl om det någonsin kommer bli något av det.

Tillägg: ok, inte riktigt sant, första jag någonsin testade var Googles kartong-VR när det kom, men det sög något oerhört så det räknar jag fan inte.

Märkligt att dissa pga handkontroller då motion controllers till vr headsets motsvarar dina händer typ.
Min farsa 70+ spelade förr pingis nör han orkade i VR.
Det fixade han helt själv.
Att försöka instruera han hur man styr i ett flatscreen spel med e handkontroll var hopplöst.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter med tanke på att det finns många här och på FZ som tror att VR är nån form av fluga som kommer försvinna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

VR är awesome! Tyvärr blir jag lätt åksjuk, samt så funkar det ganska kass om man har glasögon.. hade behållit min Index om det inte vore för det :/

Visa signatur

MSI MAG B650 Tomahawk WIFI • AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB • Noctua NH-D15 • Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast AMD EXPO/XMP 3.0 • ASUS GeForce RTX 5080 16GB Prime OC • MSI MPG A1000G PCIE5 1000W • Kingston Fury Renegade 2TB • LG 27'' UltraGear 27GP850P Nano IPS QHD 180 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

VR är awesome! Tyvärr blir jag lätt åksjuk, samt så funkar det ganska kass om man har glasögon.. hade behållit min Index om det inte vore för det :/

Glasögon är inget problem.
Om man inte vill böra kontaktlinser så finns det linser man fäster över linserna i headsetet.
Så klr jag och fubgerar utmärkt och man slipper glasögon och kontaktlinser.
Är man flera som delar samma headset finns det att välja som tillval magnetfästen för linserna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest 3S Was The Top Selling Console On Amazon US In 2024

https://www.uploadvr.com/quest-3s-top-selling-console-amazon-...

Jag hade gärna köpt en Quest 3, men inte med kopplingen till deras ägare

Ge mig en jailbreak till MS AR, nej just det, de brickade alla sådana headset…

Jag väntar nog ett par år tills det finns vettiga öppna alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag hade gärna köpt en Quest 3, men inte med kopplingen till deras ägare

Ge mig en jailbreak till MS AR, nej just det, de brickade alla sådana headset…

Jag väntar nog ett par år tills det finns vettiga öppna alternativ!

Google har gett sig in i gemet igen med AndroidXR.
Samsung och Sony bla har headsets på g till det.

Asus ryktas komma med ett high end headset men till HorizonOS. (Är dock inga problem imo)

Valve håller också på med ett nytt headset "Deckard", som det fortfarande hemlighetsmakeri med.

Quest 3 är dock jävligt bra, jag rekomenderar att se förbi vem som är ägare i det fallet 👍
Jag bortser från det men jag har å amdra sidan haft ko to enda sen gamla oculus tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att äntligen läsa något positivt om VR här på SweClockers för de fokuserar ofta på negativa nyheter om ämnet, så det här var verkligen en uppfriskande förändring.

Jag har haft VR sedan starten och glömmer tyvärr bort mitt headset under vissa perioder, men varje gång jag drar igång något blir jag påmind om hur otroligt kul det är. Tidigare headset hade mycket strul innan man ens kunde börja spela, men nu är det i princip bara att sätta på sig hjälmen och köra.

Måste också säga att det blev betydligt smidigare när jag skaffade en laddplatta till min Quest 3 – alltid redo att hoppa in i VR-världen!

Sedan förstår jag inte allt negativt om Meta. Känns som Zuck mognat rejält på senare år och jag tror det avspeglas på aktiekursen! Otroligt stora mängder pengar går till spännande teknikutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Glasögon är inget problem.
Om man inte vill böra kontaktlinser så finns det linser man fäster över linserna i headsetet.
Så klr jag och fubgerar utmärkt och man slipper glasögon och kontaktlinser.
Är man flera som delar samma headset finns det att välja som tillval magnetfästen för linserna.

Jag testade faktiskt ett antal olika linser just till VR, men hittade inga som funkade tillräckligt bra med mitt brytningsfel. Och vad jag kan minnas så kunde jag inte hitta linser till headsetet, men detta var å andra sidan 2019 precis när Index släpptes så kanske inte så konstigt.

Visa signatur

MSI MAG B650 Tomahawk WIFI • AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB • Noctua NH-D15 • Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast AMD EXPO/XMP 3.0 • ASUS GeForce RTX 5080 16GB Prime OC • MSI MPG A1000G PCIE5 1000W • Kingston Fury Renegade 2TB • LG 27'' UltraGear 27GP850P Nano IPS QHD 180 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Jag testade faktiskt ett antal olika linser just till VR, men hittade inga som funkade tillräckligt bra med mitt brytningsfel. Och vad jag kan minnas så kunde jag inte hitta linser till headsetet, men detta var å andra sidan 2019 precis när Index släpptes så kanske inte så konstigt.

Det finns ett antal linsförsäljare idag.
Man skriver in sitt recept, väljer lite tillval om man vill som anti blue light osv.

Beställde nyligen nya lubser till mig själv då jag gjirt ny synundersökning från http://www.vr-rock.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det finns ett antal linsförsäljare idag.
Man skriver in sitt recept, väljer lite tillval om man vill som anti blue light osv.

Beställde nyligen nya lubser till mig själv då jag gjirt ny synundersökning från http://www.vr-rock.com

Najs, nu blir jag ju faktiskt lite sugen på VR igen xD

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det är väldigt sällan som VR är bättre än en 2D-skärm. Varken i underhållningssyfte eller i produktion. Så småningom så kommer AR revolutionera samhället men just VR är och kommer alltid förbli en sidogrej som inte tillför mycket.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av brannare303:

Det är väldigt sällan som VR är bättre än en 2D-skärm. Varken i underhållningssyfte eller i produktion. Så småningom så kommer AR revolutionera samhället men just VR är och kommer alltid förbli en sidogrej som inte tillför mycket.

Det är inte som att man måste välja det ena eller det andra. Hade jag varit tvungen hade jag också valt en 2D-skärm, men spel där man fysiskt interagerar som Eleven (pingis), Walkabout (minigolf) eller Thrill of the Fight (boxning) skulle alla vara urusla som konventionella spel men är riktigt underhållande i VR (och träning på köpet). FPS är väl lite hugget som stucket, Half-Life: Alyx var en av de mest intensiva spelupplevelser jag haft men hade vart tråkigt på vanlig skärm. Microsoft Flight Simulator - sitta i cockpit och titta runt fritt eller titta på en platt skärm? På samma sätt finns det massor av spel jag alla gånger skulle välja att köra platt istället för VR.

Vet heller inte varifrån förväntan på en revolution som ska ta över allting kommer ifrån. VR är redan idag en nisch som på Steam är större än Linux (inkl. Steam Deck) eller 4K-skärmar och det kan antagligen växa hyfsat mycket till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brannare303:

Enligt vem? Hur många timmar har du i VR-headset? Jag kan naturligtvis bara prata för mig själv (precis som alla andra). Men efter att ha lagt ett par hundra timmar i VR känns vanlig skärm otroligt utdaterat och tråkigt. Jag känner nästan varje gång jag sätter på ett spel att "detta hade varit så brutalt mycket bättre i VR".

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Från rapporten:

Citat:

Samtidigt minskade försäljningen av spelkonsoler med hela 24 procent, trots att VR-konsolerna sålde riktigt bra och ökade med 22 procent.

Trots? VR är en droppe i havet jämfört med försäljningen av vanliga spelkonsoler.

Utan försäljningssiffror är den här nyheten inte värt något. 22%? 100 sålda -> 122 sålda är 22%, så är också 100000 -> 122000.

Men, sett till att dessa då rappoteras tillsammans med vanliga konsoler och att dessa tillsammans föll med 24%, tyder på att försäljningssiffrorna för VR-headsets inte var särskilt höga.

Permalänk
Medlem

VR är en dröm som kom till uppfyllelse! Mitt Quest 3 är den coolaste teknikprylen jag nånsin ägt.
Har man bara testat enklare VR-upplevelser kanske man inte förstår vitsen men spela t.ex. Half Life Alyx med en bra dator så kommer
hakan slå i golvet. Själva bilden är bara halva upplevelsen dessutom, interaktionen i världen är det som gör inlevelsen så fantastisk.

Nu saknas bara utbudet av spel som faller mig i smaken. Är rätt kräsen antar jag och inte intresserad av simmar. Har bara 250h i VR-spel än så länge men suktar efter riktigt bra SP-upplevelser i VR.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av brannare303:

Du tillhör minoriteten. De flesta förstår att VR är bara trams.

Nej, absolut inte. Däremot finns inte särskilt många upplevelser som blir bättre i VR, enligt min mening. Mer att man tagit teknikdemon och gjort om till spel. När jag var inne på sim-racing gav det mig verkligen fördel, dock! Exempelvis blev det betydligt lättare att intuitivt förstå avstånd till andra bilar, eller när man bäst bör bromsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rosenvik:

Nej, absolut inte. Däremot finns inte särskilt många upplevelser som blir bättre i VR, enligt min mening. Mer att man tagit teknikdemon och gjort om till spel. När jag var inne på sim-racing gav det mig verkligen fördel, dock! Exempelvis blev det betydligt lättare att intuitivt förstå avstånd till andra bilar, eller när man bäst bör bromsa.

Gissar att du inte blir åksjuk av att världen omkring dig rör sig medans din kropp står still?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Märkligt att dissa pga handkontroller då motion controllers till vr headsets motsvarar dina händer typ.
Min farsa 70+ spelade förr pingis nör han orkade i VR.
Det fixade han helt själv.
Att försöka instruera han hur man styr i ett flatscreen spel med e handkontroll var hopplöst.

Den enda form av handkontroll jag inte avskyr är joystick (och ratt, om man nu kan räkna det).

När jag testade så var det med en handkontroll, körde lite bil. Det suger något oerhört.

Har inte testat "motion controllers".

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
VR-fantast

Jag blev för övrigt underväldigad av Quest 3. Det är antagligen personberoende men det låga binocular overlap:et gjorde dels att jag inte fick samma 3D/närvaro-känsla som med tidigare headset och det började även bränna obehagligt i ögonen efter mindre än en halvtimme. Passthroughn lär ha blivit bättre sen lansering, men det som lanserades kan klassas som falsk markandsföring. Sen varm med märkbart högre fläktljud och märkbart sämre batteritid än föregångaren.

Eftersom Meta nu dessutom springer MAGA:s ärenden får man hoppas att Valve kan klämma ur sig Deckard med eye tracking så det finns vettiga alternativ.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av brannare303:

Gissar att du inte blir åksjuk av att världen omkring dig rör sig medans din kropp står still?

Långtifrån! Jag körde två timmars kvällspass i en hel vecka innan kropp och hjärna var i synk. Dessförinnan kändes det som att jag skulle spruta lunch ur näsan vilken sekund som helst.

Permalänk

Meganex Superlight 8K kanske nått swec/fz kan hova in och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den enda form av handkontroll jag inte avskyr är joystick (och ratt, om man nu kan räkna det).

När jag testade så var det med en handkontroll, körde lite bil. Det suger något oerhört.

Har inte testat "motion controllers".

Ok men motion controllers ter sig mer naturligt för användningen precis som ratt och joystick till skillnad från gamepad som är mer funkar för allt men kanske inte perfekt.

Visa signatur