Tidigare Playstation-chef: PS6 kommer om tre år

Permalänk
Melding Plague

Tidigare Playstation-chef: PS6 kommer om tre år

Det kan bli en åtta år lång livscykel för PS5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska vi räkna med årets hårdvara i den då? Den förra var ju ett par år efter och spikades nog tidigt

X86 igen? Troligen för att vara bakåtkompatibel
Zen4? Mest troligt i så fall
RDNA4? Möjligt, men kan också vridas upp ett steg

Kan dom lyckas med mer än en medioker spec-bump? PS5 Pro Pro känns redan som ett bra smeknamn utan att veta något mer

Jag känner mig skeptisk att det blir någon megahit

Permalänk
Medlem

Lika bra. hårdvaran på denna generation duger fortfarande. Det är spelen som inte har levererat än.

tror dock Microsoft siktar på att komma ut med nästa Xbox före sony. gissningsvis November 2027 och sen PS6 ett år senare November 2028.

Permalänk
Medlem

PS5 kom ut november 2020 och det finns idag bara 40st PS5 exklusiva spel till den och alla har inte släppts än så ja lika bra att vänta så att vi får en bättre spec bump för PS6.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Jo, sannolikt kommer PS6 2028.

Jag tror inte på ryktet om 2 st sku varav en svagare konsol. Sony kommer inte repetera MS misstag. Jag tror dock Sony förutom PS6 håller på att utveckla en ny bärbar konsol. De siktar med den på den asiatiska (Japan, Kina och Sydkorea) marknaden i första hand. Kanske blir den dockbar som Switch. Kan vara därifrån ryktet om 2 konsoler kommer ifrån

Permalänk
Medlem

Nyhet: GTA VI till PC kommer först 2029.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska vi räkna med årets hårdvara i den då? Den förra var ju ett par år efter och spikades nog tidigt

Kan dom lyckas med mer än en medioker spec-bump? PS5 Pro Pro känns redan som ett bra smeknamn utan att veta något mer

Xbox series x hade rdna 2 före rdna 2 hade släppts. Ps5 har någon variant av det fast rdna 1.5. Tror snarare att det blir rdna 5 eller rdna 5.5 och zen 5.

Beror på hur all in dem vill gå med PS6. Störst skillnad hade det blivit ifall dem gick för en rdna 5.5 och zen6 tsmc 2nm kombination.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

hårdvaran på denna generation duger fortfarande. Det är spelen som inte har levererat än.

Hårdvaran räcker till men spelen är för tungdrivna? Eller hur ska man tolka det där?

Eller är det att spelen bara suger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

PS5 kom ut november 2020 och det finns idag bara 40st PS5 exklusiva spel till den och alla har inte släppts än så ja lika bra att vänta så att vi får en bättre spec bump för PS6.

Är det så pass många ändå? Känns som jag knappt använt mitt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Hårdvaran räcker till men spelen är för tungdrivna? Eller hur ska man tolka det där?

Tolka det hur du vill. det är ju vad svenskar är bäst på....

Permalänk

Jag kommer inte köpa någon ny konsoll då endå allt portas till pc endå

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Nyhet: GTA VI till PC kommer först 2029.

Var precis påväg att skriva det

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Jag kommer inte köpa någon ny konsoll då endå allt portas till pc endå

Ja, efter några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Är det så pass många ändå? Känns som jag knappt använt mitt...

Ja dock så är flera av dessa 40 under utveckling som Ghost of Yōtei, Wolverine mm.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

Tolka det hur du vill. det är ju vad svenskar är bäst på....

Nu efterfrågar jag ju vad du menar

Permalänk
Medlem

Hur ska jag hinna spela klart alla mina PS5 spel tills dess?!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle gissa på en anpassad variant av UDNA, detta då den förmodligen dyker upp innan PS6 då RDNA4 enligt rykten blir en något kortare generation än RDNA2 och 3 (förmodligen 18-24 månader) och Zen6, möjligtvis c-varianten som är något "bantade" kärnor om AMD fortfarande kör med sådan den generationen.

Anledningen till att UDNA är trolig är att Sony verkar vara helt på ML/AI-tåget nu gällande uppskalning samt FG och UDNA ryktas få en stor prestandaskjuts just inom de funktionerna jämfört RDNA4.

Prestandamässigt är jag tveksam till om det blir mer än ca 4080 i "råprestanda" då det antagligen blir någon TSMC 3N-variant och om man vill hålla kretsen relativt liten samt inte bli alltför energislukande så ligger förmodligen gränsen där i korkarna.

Permalänk
Medlem

Najs. Då kanske 60 fps blir standard med lite hjälp av frame gen och upskalning.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem

Efter lite mer inflation och mer greedflation hamnar nog PS6 på 15k

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Kan nog vänta längre, behövs mer exklusiva spel, eller ja de stora titlarna jag köpte min för har redan kommit till pc i iaf många av fallen, hade inte trott det skulle bli som förra året med inga 1st party spel annonserade på ett år, flera år in i dess livscykel.

Permalänk
Skrivet av V5er:

Ja, efter några år.

Är mest nyfiken kring vad skulle köp argumentet vara för de? Ps5an har i princip inga exklusiva sprl kvar. Enda ps5an gjort för mig är stt i princip maxa ut ps4a spel vilket jag endå är okej med men ps6..?

Permalänk
Medlem

Ps5 Pro kom ju nyss så är väl bra den får leva lite innan Ps6 kommer.

Permalänk

År är ett dåligt mått. Bättre är att släppa när det är någon märkbar skillnad. Och ser man på vissa spel så är det inte ens idag gigantisk skillnad på ps4 och ps5 PRO.

Jag tror inte utvecklingen kommer gå så snabbt så det är meningsfullt att snart släppa nästa gen, självklart påverkar konkurenterna. Jag tror dock inte Microsoft släpper någon Xbox snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Hur ska jag hinna spela klart alla mina PS5 spel tills dess?!

Du behöver väl inte köpa ps6 på release dagen.
Lär ju dyka upp förbättrade versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bättre är att släppa när det är någon märkbar skillnad. Och ser man på vissa spel så är det inte ens idag gigantisk skillnad på ps4 och ps5 PRO.

Man kan ju titta på Bloodborne vs Demon's Souls remake, där ser man tydlig skillnad. Iofs kanske en bättre jämförelse är mellan Bloodborne och Elden Ring. Last of us part 2 ps4 vs ps5 finns ju dock noll skillnad grafikmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Är mest nyfiken kring vad skulle köp argumentet vara för de? Ps5an har i princip inga exklusiva sprl kvar. Enda ps5an gjort för mig är stt i princip maxa ut ps4a spel vilket jag endå är okej med men ps6..?

Ganska enkelt, är man beredd på att vänta några år på spelen kan man lika gärna köra på PC. Annars får man skaffa en konsol, gäller både PS5 såsom PS6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Nu efterfrågar jag ju vad du menar

och jag tänker inte svara. jag blev så arg på dig. jag är så arg så jag exploderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

PS5 var i fas med AMD iövrigt. Släpptes samtidigt som RDNA2-grafikkort och samma år som de första Zen2 APU:erna.

Citat:

Givetvis så kommer det vara nått nyare än så, nån custom UDNA-variant högst troligt.
24GB GDDR7 skulle sitta fint oxå.

Men ja, givet kiselpriserna så kommer folk vara besvikna på prestanda och/eller prislapp. Garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

och jag tänker inte svara. jag blev så arg på dig. jag är så arg så jag exploderar.

Jaha, det där var ganska otippat. Vet inte varför du är arg när jag bara ställde en fråga.
Nåja, jag måste inte veta så vi lämnar det väl så antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Hårdvaran räcker till men optimeringer verkar dött, trenden är att slå på uppskalning och framegen som en krycka.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+