Apple lanserar Iphone 16E med eget modem

Permalänk
Medlem

Löjligt dyr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag säljer mina Qualcomm aktier. Apple är en enorm kund för dem.

Apple har provat detta förr men backat då deras egna modem var för dåligt. Det kräver stor expertis för att bygga ett bra och batterisnål modem som kan gå på 3-5G vilket behövs.

Skrivet av medbor:

Först köpte de ju Intels modemavdelning, och de har plöjt många miljarder in i detta projekt över mer än 10 år vid det här laget

Som du säger försökte de byta förut och fick vända akut…

Jag skulle nog vänta med att köpa den här modellen bara av den anledningen, och att den är så dyr såklart

Men dina aktier… oklart. Qualcomm gör mycket saker som inte är modem också

Ja, de har ju varit på gång med detta förut, men nu har de alltså släppt sitt första mobildatamodem.
Ska bli intressant att se hur det kommer funka när många enheter där ute använder det.

Men antar att det har testats rätt väl och det har ju varit under utveckling länge. Vi får väl se …

Ändrade ett ”det” till ”de”.
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Känns som vettigaste iphonen de släppt på ett tag, gillar dock telephoto från min 14 pro, ultrawide tycker jag är useless så en vanlig 16 är helt useless för mig så trevligt med en billigare. Också trevligt de blir av med gamla se, pytteskärm i stort format är ingen hit för mig.
Sen kan jag tycka den ändå borde vara någon tusenlapp billigare. Men om man säger såhär, hade jag slutat på mitt jobb och lämnat in min 14 pro så hade jag inte köpt en iphone 16....men en 16e ligger ändå inom radarn vad jag kanske hade kunnat tänka mig betala.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Löjligt dyr!

Jämfört med vad? Elektronik överlag är för dyrt, kan jag stämma in i generellt sett. Samma visa här, att mellanklass blir dyrare och dyrare, eftersom high-end blir dyrare och dyrare.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Först köpte de ju Intels modemavdelning, och de har plöjt många miljarder in i detta projekt över mer än 10 år vid det här laget

Som du säger försökte de byta förut och fick vända akut…

Jag skulle nog vänta med att köpa den här modellen bara av den anledningen, och att den är så dyr såklart

Men dina aktier… oklart. Qualcomm gör mycket saker som inte är modem också

Appleaffären utgör 20% av deras intäkter så det kommer nog slå rätt hårt. Förra gången Apple försökte byta så rasade-qualcomm aktien.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Appleaffären utgör 20% av deras intäkter så det kommer nog slå rätt hårt. Förra gången Apple försökte byta så rasade-qualcomm aktien.

Denna gången verkar Apple bättre förberedda också. Dessutom startar man med en enklare modell med färre finesser i firmware (främst). De går nog i mål denna gången.

Permalänk
Medlem

Jag som är ytlig köper denna telefon. Tycker det är den snyggaste Apple har gjort sedan iPhone 5. Den är uniform och enhetlig i designen. Det har Apple missat med sina telefoner senaste tiden. Sensorerna till iPhone 16 Pro ser verkligen ut som skit. Samma sak med iPhone 17. Den svarta varianten av iPhone 16e är helt uniform i färg på baksida/framsida. Jag tror att det finns skäl till varför Apple visade upp den vita mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Väldigt synd att Apple inte gör en mindre telefon. Jag har och kommer att hänga kvar vid min SE till dess marknaden förstår att det behövs en mindre formfaktor och lättare telefon. Jag kan till och med tänka mig att byta från Apple. SE är perfekt eftersom jag kan faktiskt bära den med mig i bröstfickan på skjortan utan att det stör. Nu känns 16e som ännu en telefon som är ungefär lika stor, ungefär lika bra och ungefär lika dyr som övriga telefoner Apple erbjuder (16 och 16 pro).

Ge oss bara en ny mini så är allt förlåtet, håller hårt och vårdar ömt min 13 mini med mina små gubbhänder. Vad köper föräldrar till sina barn nuförtiden när 'normala' mobilstorlekar är för stora för knattehänder? Kanske inte är självklart att man låter 10-åringen ärva ens vanliga iPhone 13 när man själv uppgraderar.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Avvakta med köp tills ni vet hur Apple’s egna modem fungerar är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Vad köper föräldrar till sina barn nuförtiden när 'normala' mobilstorlekar är för stora för knattehänder? Kanske inte är självklart att man låter 10-åringen ärva ens vanliga iPhone 13 när man själv uppgraderar.

Det jag ser mest är vanliga iPhones, eller Pro versionerna, om det är iPhones. Sedan ser jag andra tillverkare också, men nu svarade jag på iPhones då du nämnde iPhone 13. Jag jobbar inom kollektivtrafiken i Stockholm, så ser mycket telefoner.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Det pratas ofta om att mindre telefoner hade varit nice och sen när de släpps är det knappt någon som köper dem. Hade efterfrågan varit större hade de fortfarande funnits kvar.

Ja, det är konstigt och synd att det inte finns utrymme för ett större utbud av modeller. Själv håller jag hårt i min 13 mini så länge det går, liksom jag gjorde med 2016 SE innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, det är konstigt och synd att det inte finns utrymme för ett större utbud av modeller. Själv håller jag hårt i min 13 mini så länge det går, liksom jag gjorde med 2016 SE innan dess.

13 Mini är ju ändå relativt ny så den lär ju överleva ett bra tag till. OS uppdateringarna bör väl komma åtminstone 3 år till. Bytt batteriet än förresten eller rullar det på bra?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Sensorerna till iPhone 16 Pro ser verkligen ut som skit. Samma sak med iPhone 17.

När du skriver sensorer, vad menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

13 Mini är ju ändå relativt ny så den lär ju överleva ett bra tag till. OS uppdateringarna bör väl komma åtminstone 3 år till. Bytt batteriet än förresten eller rullar det på bra?

Köpte 13 mini vid lansering och har inte bytt batteri. Funkar bra fortfarande (89% av max, enligt ios), men kommer absolut överväga batteribyte den dagen det behövs, om det kommer ge telefonen några fler år och det fortfarande inte finns mer attraktiva alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

När du skriver sensorer, vad menar du då?

Kameramodulen på baksidan av telefonen. Den ser ut som skit på alla iPhone 15 Pro, 16 Pro. iPhone 15 etc ser lite bättre ut. Men det är ändå inte ”bra”.

Jag skulle aldrig köpa en iPhone 16 Pro som ser ut sådär. Aldrig. iPhone 16e ser mkt renare och enhetligare ut. Det är kanske är inte viktigt för alla. Men avgörande för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Kameramodulen på baksidan av telefonen. Den ser ut som skit på alla iPhone 15 Pro, 16 Pro. iPhone 15 etc ser lite bättre ut. Men det är ändå inte ”bra”.

Jag skulle aldrig köpa en iPhone 16 Pro som ser ut sådär. Aldrig. iPhone 16e ser mkt renare och enhetligare ut. Det är kanske är inte viktigt för alla. Men avgörande för mig.

Jag kan förstå att man prioriterar form före funktion. För egen del är funktionen definitivt mer intressant när jag väljer en telefon.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Shiftypants:

Det pratas ofta om att mindre telefoner hade varit nice och sen när de släpps är det knappt någon som köper dem. Hade efterfrågan varit större hade de fortfarande funnits kvar.

Den där känslan av att kunna dra tummen diagonalt från botten av skärmen upp till toppen, utan att byta grepp... Riktigt tråkigt att iPhone Mini inte sålde så väl att det motiverade ytterligare iterationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kan förstå att man prioriterar form före funktion. För egen del är funktionen definitivt mer intressant när jag väljer en telefon.

Jag kan göra det med teknikprylar som är en mindre del av mig. Men med telefon är det annorlunda. Jag skulle aldrig köpa kläder som jag tycker är fula. Samma sak här. iPhone 16e ser mkt bättre ut än iPhone 16 Pro. Så jag är glad idag. Äntligen kan jag köpa en telefon som jag slipper skämmas över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jämfört med vad? Elektronik överlag är för dyrt, kan jag stämma in i generellt sett. Samma visa här, att mellanklass blir dyrare och dyrare, eftersom high-end blir dyrare och dyrare.

Andra mobiler med liknande funktioner och specs.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Många gnäller över att SE försvann och att denna är så mkt dyrare.
Men det är ingen ny SE. Det är snarare en "iPhone XR 2.0".
Jag har själv en XR jag köpte 2018, och 16e blir troligen ersättaren(jobbet betalar).

När XR lanserades så var den någon/några tusingar billigare än XS.
Man fick samma chip som XS, Intel modem(Apple köpte ju Intels modembusiness, dvs det är därifrån C1-modemet kommer), enkelkamera, enklare 6,1" display med notch.
Dvs exakt samma som nu 16e vs vanliga 16.
Men 16e är faktiskt lite billigare än XR var, och man får mkt mer för pengarna. Många ggr kraftigare CPU, mer än dubbelt så mkt RAM, dubbelt storage, 48mpx istället för 12mpx osv.
(Räknar man med inflationen är väl 16e typ halva priset mot vad XR var...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Många gnäller över att SE försvann och att denna är så mkt dyrare.
Men det är ingen ny SE. Det är snarare en "iPhone XR 2.0".
Jag har själv en XR jag köpte 2018, och 16e blir troligen ersättaren(jobbet betalar).

När XR lanserades så var den någon/några tusingar billigare än XS.
Man fick samma chip som XS, Intel modem(Apple köpte ju Intels modembusiness, dvs det är därifrån C1-modemet kommer), enkelkamera, enklare 6,1" display med notch.
Dvs exakt samma som nu 16e vs vanliga 16.
Men 16e är faktiskt lite billigare än XR var, och man får mkt mer för pengarna. Många ggr kraftigare CPU, mer än dubbelt så mkt RAM, dubbelt storage, 48mpx istället för 12mpx osv.
(Räknar man med inflationen är väl 16e typ halva priset mot vad XR var...)

Motorola G55 5G för 2490kr som exempel har 120Hz skärm,256 lagring,8GB RAM så vad är det som gör denna iphone 16e så prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Motorola G55 5G för 2490kr som exempel har 120Hz skärm,256 lagring,8GB RAM så vad är det som gör denna iphone 16e så prisvärd.

iOS och Apples ekosystem.

Permalänk
Medlem

Jag har bara lightning hemma, ingen USB-C laddare. Innebär alltså att jag måste köpa till en laddare när jag köper en mobil för 8500 kr, för att kunna använda den!? Värst av allt är nedan ultrahyckleriet om "miljömål". Fy fan säger jag bara.
Tim Cook har alltid varit en motbjudande uppenbarelse. Så långt ifrån Steve Jobs man egentligen kan komma.
Jobs hade aldrig låtit dig köpa en produkt som du inte kan använda utan ett extra köp. Är det egentligen lagligt?
Cook är dock en renodlad ekonom, lika innovativ som min grannkärring som håller på att koka kaffe. En bottom-line gubbe.
Har endast haft Apple på mobilsidan i så många år, men jag äcklas av det bolaget nuförtiden, så vem vet vart det slutar.

"Våra miljömål":

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Tyvärr tror jag de som vill ha små telefoner är samma grupp som bara köper ny telefon när den gamla verkligen är så trasig att den är omöjlig att använda. Då kommer små telefoner inte sälja särskilt bra. Tillhör själv båda grupperna. Min nuvarande håller på att ge upp och har ingen aning om vad jag ska köpa som nästa telefon. Alla är för stora.

Haha, 100% igenkänning här. Försöker just nu hitta ersättare till min samsung s8 som är "lagad" i kanterna med silvertejp och häftmassa eftersom att det spruckna, rentav krossade, glaset skar hål på byxfickorna. Men alla intressanta modeller rent tekniskt och funktionsmässigt är för stora/dyra.

Permalänk
Medlem

Har nu en Iphone 12 Pro ca 4.5 år gammal så det börjar bli dags med byte, betydligt kraftigare processor, mer minne och batteritid, lättare, oled-skärm och potent wifi. Bara en stor kameralins men det räcker ju och upplösningen är betydligt bättre. Dessa uppdateringar är alla vad jag söker så det blir nog köp.

Edit: Då har man bokat en nalle, får se om dom kan leverera i tid eller om det blir en nVidia lansering.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Jag har bara lightning hemma, ingen USB-C laddare. Innebär alltså att jag måste köpa till en laddare när jag köper en mobil för 8500 kr, för att kunna använda den!? Värst av allt är nedan ultrahyckleriet om "miljömål". Fy fan säger jag bara.
Tim Cook har alltid varit en motbjudande uppenbarelse. Så långt ifrån Steve Jobs man egentligen kan komma.
Jobs hade aldrig låtit dig köpa en produkt som du inte kan använda utan ett extra köp. Är det egentligen lagligt?
Cook är dock en renodlad ekonom, lika innovativ som min grannkärring som håller på att koka kaffe. En bottom-line gubbe.
Har endast haft Apple på mobilsidan i så många år, men jag äcklas av det bolaget nuförtiden, så vem vet vart det slutar.

"Våra miljömål":

<Uppladdad bildlänk>

Bara att skaffa en ny kabel så kan du använda dina nuvarande laddare. Då behöver du inte köpa ny laddare. Det är billigare med en ny kabel än laddare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

iOS och Apples ekosystem.

Det betalar jag glatt 10' extra för! I längden sparar det både tid och frustation, samt att Apples prylar knappt tappar i värde inom 2-3 år.

Mina gamla Android-prylar används främst till att hacka annan hårdvara.

Var smidigt att kunna spoofa GPS:en för att "checka in" saker i dubbel bemärkelse hemifrån Eller skicka servicekod till TV:n via IR.

Permalänk

Största anledningen till att den här telefonen existerar är väl för att "upsella" till iPhone 16 och 16 Pro.

Om de nu är allvarliga med att ta fram en budgettelefon:
- Varför slänga in en "cutting edge" batteritid? Jag har en SE 2022 i jobbet och batteritiden är alldeles utmärkt.
- Varför en 48 megapixel kamerasensor? Den gamla sensorn i SE 2022 är utan tvekan tillräcklig.
- Varför en OLED-skärm med 460ppi när en LCD 326ppi hade fungerat precis lika bra att titta på?

Missförstå mig inte, längre batteritid är bra, bättre kamera är bra, hög pixeldensitet är bra, men ingetdera är på något sätt kritiskt för en budgettelefon! Vill man ha sånt går det ju alldeles utmärkt att köpa en dyrare telefon, det saknas ju inte alternativ där.

Nej, jag tror att den här telefonens största syfte är att få folk att köpa 16 eller 16 Pro istället och därmed spendera mer pengar.

Visa signatur

1

Permalänk
Skrivet av stege99:

"Våra miljömål":

<Uppladdad bildlänk>

Jag själv har inte ström hemma, min dator har ett inbyggt bensinaggregat. Nu med nya iPhone ska jag behöva dra in ström i huset. Detta istället för att bygga in ett litet bensinaggregat i mobilen.

Annars används USB c i hur mycket prylar som helst idag, skruvdragare, ficklampor, lödkolvar, powerbank, laptops, surfplattor och sist mobiler. Det blir väldigt svårt att inte ha USB c och samtidigt ha mycket ny teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Sensorerna till iPhone 16 Pro ser verkligen ut som skit. Samma sak med iPhone 17.

iPhone 17 finns inte än, så det är ju intressant att du kommenterar på dess utseende. 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician