Intressant med alla olika rekommendationer för att streama: 10, 25 eller 50 Mbit/s!
Det har varit intressant att se hur olika rekommendationerna ser ut ang vilken hastighet man behöver på sitt internet för att kunna ha ett streamingpaket, nu när alla ISP börjar slåss om att få överta Boxers TV-kunder! Boxer själva rekommenderar som bekant 25 Mbit/s, Telenor skriver på sin sajt att det behövs minst 50(!), medan Telia rekommenderar 10. För all del, 50 kan vara bra att höfta till med, om man mäter sitt mobila bredband mitt på dagen en vardag, och sen räknar med att hastigheten sjunker till tiondelen en helgkväll när hela byn streamar samtidigt. Min erfarenhet är att 10 räcker, men då ska 10 inte vara ett snitt, utan det man kan räkna med som lägst om man vill se i HD och det inte ska buffra. För den som är novis på teknik blir alla olika siffror en djungel, och beter sig bolagens kundtjänst som de brukar så får den som frågar nog ingen större hjälp av dem.
Sen kan jag konstatera att farhågan som lyftes i en annan tråd var relevant. Jag bodde ute i torpstugan några veckor i vinter, och förr var streaming över 4G inga större bekymmer ens om hastigheten sjönk så mycket som till 5, men då gick det förstås inte att se i HD! Nu, om hela byn ska titta samtidigt på direktsänd sport eller Mello så räcker inte 4/5G till. Iaf inte i den byn. Jag klarar mig, TV i stugan är inte viktigare än att jag kan slötitta på nåt annat av det som finns kvar på marknätet om jag vill slå ihjäl en mörk vinterkväll. Men det är surt för dem i byn som har bytt till sig ett mobilt bredband att se på TV med, eller som likt mig alltid har haft det och det har gått bra tidigare.