Intressant med alla olika rekommendationer för att streama: 10, 25 eller 50 Mbit/s!

Permalänk
Medlem

Intressant med alla olika rekommendationer för att streama: 10, 25 eller 50 Mbit/s!

Det har varit intressant att se hur olika rekommendationerna ser ut ang vilken hastighet man behöver på sitt internet för att kunna ha ett streamingpaket, nu när alla ISP börjar slåss om att få överta Boxers TV-kunder! Boxer själva rekommenderar som bekant 25 Mbit/s, Telenor skriver på sin sajt att det behövs minst 50(!), medan Telia rekommenderar 10. För all del, 50 kan vara bra att höfta till med, om man mäter sitt mobila bredband mitt på dagen en vardag, och sen räknar med att hastigheten sjunker till tiondelen en helgkväll när hela byn streamar samtidigt. Min erfarenhet är att 10 räcker, men då ska 10 inte vara ett snitt, utan det man kan räkna med som lägst om man vill se i HD och det inte ska buffra. För den som är novis på teknik blir alla olika siffror en djungel, och beter sig bolagens kundtjänst som de brukar så får den som frågar nog ingen större hjälp av dem.

Sen kan jag konstatera att farhågan som lyftes i en annan tråd var relevant. Jag bodde ute i torpstugan några veckor i vinter, och förr var streaming över 4G inga större bekymmer ens om hastigheten sjönk så mycket som till 5, men då gick det förstås inte att se i HD! Nu, om hela byn ska titta samtidigt på direktsänd sport eller Mello så räcker inte 4/5G till. Iaf inte i den byn. Jag klarar mig, TV i stugan är inte viktigare än att jag kan slötitta på nåt annat av det som finns kvar på marknätet om jag vill slå ihjäl en mörk vinterkväll. Men det är surt för dem i byn som har bytt till sig ett mobilt bredband att se på TV med, eller som likt mig alltid har haft det och det har gått bra tidigare.

Permalänk
Medlem

Det första man kan säga är att det beror på tjänsten en bit. Alla erbjuder inte jättelåga bandbreds streams. Förr kunde man räkna med att 0,5Mbit/s funka, men till sämre kvalité.

Men bort sett från det så är det så är du inne på att när det kommer till mobilt så kan hastigheten variera kraftigt över dygnet. Så då säger man nog högre siffror än vad som behövs för att vara på säkra sidan. Så man slipper folk som ringer och klagar.

Men när det kommer till tex fiber så räcker 10Mbit/s till alla tjänster jag känner till, så länge du inte vill ha högsta kvalité. Du får inte 4k men det finns ju knappt 10Mbit/s att köpa längre så 100-150 Mbit/s är mer än nödvändigt för hela familjens skärmar.

Permalänk
Medlem

När dom skriver 50 är är det säkert för att en lekman inte ska få problem som beror på annat än själva streamingen. De flesta här förstår nog att även om deras stream drar 15 (t.ex.) så kan annat påverka. Då drar dom till med en större siffra för att de som inte är insatta ska behöva bli besvikna

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skribent

Detta är ju högst tjänsteberoende; exempelvis Netflix fungerar med drygt 5Mbit/s för att kunna starta och köra en ström. Däremot om man önskar titta i 4K UHD med allt vad det innebär behövs närmare 20-25Mbit/s. YouTube och Apple TV ser snarlika ut, medan Viaplay har en lägre kravbild.

Säg att man då är 2-3 personer i hushållet som alla på varsitt håll kollar på något mot kvällen. Inte ett orimligt scenario idag. Då går det snabbt åt mellan 15-75Mbit/s lina, även om det sker i stötar vid buffring.

Än "värre" blir det om någon i familjen spelar och behöver antingen patcha eller ladda ned ett spel i sin helhet, då kan kravbilden snabbt öka, för då är det längre sprint-perioder där linan nyttjas till max och således bidrar en snabb hastighet till att stabilisera för alla andra på nätverket.

Idag säljs väl inga långsammare abonnemang än 100Mbit/s över fiber, en hastighet som i regel är väldigt konsekvent i en klar majoritet av alla fibernät. Däremot kan det såklart bli mera svajigt över 4G/5G om det är en hel stugby som ska ansluta samtidigt och försöka strömma tungt innehåll – men annat än att bygga ut fler master eller spara lokalt innehåll är det inte mycket att göra åt saken.

Förtydligade och gjorde stycken mer lättlästa.
Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det första man kan säga är att det beror på tjänsten en bit. Alla erbjuder inte jättelåga bandbreds streams. Förr kunde man räkna med att 0,5Mbit/s funka, men till sämre kvalité.

Men bort sett från det så är det så är du inne på att när det kommer till mobilt så kan hastigheten variera kraftigt över dygnet. Så då säger man nog högre siffror än vad som behövs för att vara på säkra sidan. Så man slipper folk som ringer och klagar.

Men när det kommer till tex fiber så räcker 10Mbit/s till alla tjänster jag känner till, så länge du inte vill ha högsta kvalité. Du får inte 4k men det finns ju knappt 10Mbit/s att köpa längre så 100-150 Mbit/s är mer än nödvändigt för hela familjens skärmar.

Skrivet av Yatagarasu:

Detta är ju högst tjänsteberoende; exempelvis Netflix fungerar med drygt 5Mbit/s för att kunna starta och köra en ström. Däremot om man önskar titta i 4K UHD med allt vad det innebär behövs närmare 20-25Mbit/s. YouTube och Apple TV ser snarlika ut, medan Viaplay har en lägre kravbild.

Säg att man då är 2-3 personer i hushållet som alla på varsitt håll kollar på något mot kvällen. Inte ett orimligt scenario idag. Då går det snabbt åt mellan 15-75Mbit/s lina, även om det sker i stötar vid buffring.

Än "värre" blir det om någon i familjen spelar och behöver antingen patcha eller ladda ned ett spel i sin helhet, då kan kravbilden snabbt öka, för då är det längre sprint-perioder där linan nyttjas till max och således bidrar en snabb hastighet till att stabilisera för alla andra på nätverket.

Idag säljs väl inga långsammare abonnemang än 100Mbit/s över fiber, en hastighet som i regel är väldigt konsekvent i en klar majoritet av alla fibernät. Däremot kan det såklart bli mera svajigt över 4G/5G om det är en hel stugby som ska ansluta samtidigt och försöka strömma tungt innehåll – men annat än att bygga ut fler master eller spara lokalt innehåll är det inte mycket att göra åt saken.

10 räcker till de tjänster jag tittar på, men då ska jag vara säker på att det håller sig över 10 hela TV-kvällen. I synnerhet i stugan är det inte säkert att 4G gör det, så där ställer jag ner kvalitén ett snäpp, för att slippa buffrande och att det sen ändå går ner i kvalité automatiskt. På vissa tjänster går det inte att välja manuellt, och då får man stå ut med att det börjar i HD, och sedan hackar en stund när nätet svajar, innan det sänker själv!

Sist jag kollade gick det faktiskt att få 10 från en fiberleverantör, men det var bara en tia billigare än 100/100! Så den som ändå väljer 10 bara "för att man inte behöver mer" gör enligt mig en dålig affär.

Och självklart kan en ISP dra till med lite fler Mbit/s än vad som egentligen krävs, för att ha "luft" att ta av när mobilnätet svajar! Det finns ju ofta, även i den byn, de som kan få fiber, men av olika orsaker inte vill ha (t.ex. för dyrt), vilket är ett vanligt argument bland dem i vår by som inte är bofasta (bland annat jag själv!). Några av dessa kanske går att motivera till att satsa på fiber om de har tillräckligt intresse av bra internet. 4G räcker till mitt singelhushåll, men jag är enig med att en svajig mobil lösning inte är tillräckligt om man är en hel familj som alla ska göra varsin sak samtidigt på nätet. En äldre gubbe sa att mobilt bredband räcker egentligen till hans och tantens behov, men han nappade i alla fall, för utan fiber vill inte barnbarnen komma och hälsa på!

stavning
Permalänk
Medlem

Finns det bara en mast som du kommer åt?
För att få bra 4G/5G så får man inte låsa sig vid en operatör.
Eftersom det finns sommarstugor så får man testa på sommaren runt kl 20 vilken operatör som fungerar bäst.
Hjälper ju inte mycket om man bara har bra fart på natten.
Att gå över till 5G kan också vara ett alternativ, modemet kostar dock en slant.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Finns det bara en mast som du kommer åt?
För att få bra 4G/5G så får man inte låsa sig vid en operatör.
Eftersom det finns sommarstugor så får man testa på sommaren runt kl 20 vilken operatör som fungerar bäst.
Hjälper ju inte mycket om man bara har bra fart på natten.
Att gå över till 5G kan också vara ett alternativ, modemet kostar dock en slant.

Nej då, men jag har det nät som går bäst, Tele2/Comviq, eller gjorde sist jag kollade upp. Jag har inga akuta bekymmer just nu, är det nån gång det kommer att konstra mest är det nog mitt i semestern, så jag lugnar mig tills dess innan jag gör nåt åt saken. Ett nät som har bra täckning kan ju också vara slöast på sommaren, om alla andra sommargäster får tipset att just det är bäst!