Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem

För den som ger sig in i VR nu, så hade jag alla gånger rekommenderat Quest3, oavsett om man tänker spela standalone eller pcvr. Undantaget är om man är sim-entusiast och "måste" ha högsta möjliga bildkvalitet, kanske på bekostnad av komfort, och med ett avsevärt mycket högre pris. Men imo så är highend pcvr lite i ett limbo där det inte finns lika tydliga "bäst" som det var för ett par år sedan. Oklart om det är inside-out tracking eller lighthouse som gäller t.ex. Ett Valve Index är idag ett väldigt föråldrat headset med 5(!!) år på nacken, så det skulle jag ha svårt att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

För den som ger sig in i VR nu, så hade jag alla gånger rekommenderat Quest3, oavsett om man tänker spela standalone eller pcvr. Undantaget är om man är sim-entusiast och "måste" ha högsta möjliga bildkvalitet, kanske på bekostnad av komfort, och med ett avsevärt mycket högre pris. Men imo så är highend pcvr lite i ett limbo där det inte finns lika tydliga "bäst" som det var för ett par år sedan. Oklart om det är inside-out tracking eller lighthouse som gäller t.ex. Ett Valve Index är idag ett väldigt föråldrat headset med 5(!!) år på nacken, så det skulle jag ha svårt att rekommendera.

Varenda gång jag sätter på mig mitt Valve Index eller Quest 2 så känns det som linserna inte är rengjorda. Det är pannkakslinserna på Quest 3 som är den absolut största uppgraderingen vi fått på ett VR-headset. Däremot blir jag alltid överraskad över hur bekvämt Index är att ha på sig. Valve borde kunna släppa Index 1.5 så här fem år senare, kanske med pannkakslinser och nya paneler..

Permalänk
Medlem

Inget på gång med både oled och hög upplösning? Jag har pico 4 som är utmärkt för pc vr trådlöst men saknar kanske ibland oled som jag hade i odyssey.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av cracko:

Inget på gång med både oled och hög upplösning? Jag har pico 4 som är utmärkt för pc vr trådlöst men saknar kanske ibland oled som jag hade i odyssey.

Bigscreen Beyond har micro-OLED och 2560x2560 per öga. Hade jag vart helt inställd på PCVR är det en av de mer intressanta produkterna, speciellt för formfaktorn (väger 127 gram). Nackdelarna är att det kräver basstationer, sladd, externa hörlurar och att den skräddarsys och därför inte kan delas med andra (vilket inte är något stort problem, men borde till exempel påverka andrahandsvärdet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Bigscreen Beyond har micro-OLED och 2560x2560 per öga. Hade jag vart helt inställd på PCVR är det en av de mer intressanta produkterna, speciellt för formfaktorn (väger 127 gram). Nackdelarna är att det kräver basstationer, sladd, externa hörlurar och att den skräddarsys och därför inte kan delas med andra (vilket inte är något stort problem, men borde till exempel påverka andrahandsvärdet).

Känns egentligen rätt avigt att något så asocialt som vr där man ska främja sig från omvärlden ska gå att dela med andra. Det ska va egoboost perfekt anpassad för dig

Bigscreen beyond har jag alltid vart sugen på. Blev varjo Aero efter prissänkning istället. Kanske fel val men sparade några ören.

Hittar egentligen inte många minus. Basstationer fungerar bättre än inside out. Nöj dig med version 1 av basstationerna så finns det stor beg marknad att tillgå

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Grymt, tack för infon!

Får nog bli ett byte ändå tror jag! Kanske kan skicka tillbaka det i värsta fall om det inte skulle funka.
Köra bil på natten bl a borde ju bli så mycket snyggare med OLED-panelerna! 😃

Det är stor skillnad mellan LCD och OLED särskillt just när det är mörkt/natt i spel.

Skrivet av dblade:

Har nästan glömt bort hur mycket bättre det ser ut i mörker när man har OLED. Vet att många skräckspel var nästan ospelbara med LCD-paneler för dom som utvecklade spelen hade antagligen OLED-paneler. Problemet med OLED var att de alltid hade pentile-paneler och man kunde se individuella subpixlar. Det var ju något som försvann med LCD-panelerna. Antar att det inte är något större problem med PCVR2?

PSVR2 antar jag du menade, den har just pentile.
Det är dom gröna subpixlarna man ser i mörker och vid vissa ljusa partier kan man ana nästan en svag screendoor effekt.
Allt har för och nackdelar. Det är tur att min hjärna filtrerar bort det när man är inne i spelen och inte "letar efter fel" på bilden.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är stor skillnad mellan LCD och OLED särskillt just när det är mörkt/natt i spel.

Ja på TVn är det som natt och dag, hoppas bara att det är det i VR med.
Typ sånt här borde bli väldigt mycket mer inlevelsefullt 😃 https://youtu.be/Nd5OI_iEPz0?si=28oTWrwO7GRALu9N

Ingen HDR drar ju ner en del förstås men vet inte om det stöds i så många racing sims i VR ändå.. å verkar vara många som hoppas på att det kommer mod support för både det och foveated rendering längre fram.
Med nVidia-kort iaf verkar HDR kunna gå i SteamVR: https://x.com/iVRy_VR/status/1799827004784865600

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Quest 3 är bäst om det finns mixed reality-bitar, . Quest 3:an har jag kunnat jobba i med hjälp av Immersed rätt bra i mixed reality mode.

Hur bra skulle du säga Quest 3 är som en daily driver överlag? Ser att du även har PSVR2, hur jämförs dem om man skulle köra dem i PCVR läge?

Jag har ett tag haft endast en Quest 2 för allt och det funkar rätt ok till PC men det börjar bli dags för en uppgradering. Dock tycker jag PCVR marknaden ser lite sådär ut, betala saftigt för något med ofta minst en stor drawback och bas stationer ska ju även ha sitt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Meta Quest 3
Pico 4
PSVR2 - släpps snart en adapter så det går att köra på PC.
Valve index
Pimax crystal

Allt beror på budget.
Jag rekommenderar Quest 3 eller möjligtvis Pico 4
Fördelarna med dom är att du kan klra trådlöst

Personligen hade jag släppt "Meta hatet" och gptt på Quest.

Tackar! Pico 4 och Primax crystel har jag inte hört om innan och ska kika på. Valve Index är ju väldigt intressant också såklart, men sån kö på den. Meta är som sagt out of the question. Inte bara av princip på grund av ovan, utan även att jag vill spela steam kablat.

Skrivet av Molotov:

Din Rift är uråldrig och tagen ur support sen länge och dina övriga fel kopplade till att Meta "gjort nått" låter mer som konspirationsteori

Konspirationsteorier att de gjort en mjukvaru-uppdatering av en mjukvara man måste ha för att den ska fungera, och genom den uppdateringen gjort så Riften inte går att använda och sen vägrar lösa problemet de själva etablerat? Ja, nej, det gör de ju bara för att vara välvilliga så klart. Har inget med så kallad planned obsolescence å göra, något sådant skulle ett amerikanskt megaföretag aldrig hålla på med och är bara en konspirationsteori. Det har jag läst på facebook.

Att ta ut något ur support innebär att lämna det som det är så får användarna klara sig bäst de kan. Hade varit oerhört nöjd med det. Men man tvingas fortfarande uppdatera mjukvaran för att tillåtas använda sin ägodel.

De har nu till och med "löst" tråden å deras officiella sida utan lösning, så räckt fingret helt. Lösningen är från användare, som plockat upp det från reddit.
https://communityforums.atmeta.com/t5/Get-Help/Oculus-Rift-co...

Ljudet kanske är en vild konspirationsteori från min sida, men orkar inte ens googla på skiten om andra nyligen har fått samma problem, då förtroendet är nollat.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av pistage:

Tackar! Pico 4 och Primax crystel har jag inte hört om innan och ska kika på. Valve Index är ju väldigt intressant också såklart, men sån kö på den. Meta är som sagt out of the question. Inte bara av princip på grund av ovan, utan även att jag vill spela steam kablat.

Konspirationsteorier att de gjort en mjukvaru-uppdatering av en mjukvara man måste ha för att den ska fungera, och genom den uppdateringen gjort så Riften inte går att använda och sen vägrar lösa problemet de själva etablerat? Ja, nej, det gör de ju bara för att vara välvilliga så klart. Har inget med så kallad planned obsolescence å göra, något sådant skulle ett amerikanskt megaföretag aldrig hålla på med och är bara en konspirationsteori. Det har jag läst på facebook.

Att ta ut något ur support innebär att lämna det som det är så får användarna klara sig bäst de kan. Hade varit oerhört nöjd med det. Men man tvingas fortfarande uppdatera mjukvaran för att tillåtas använda sin ägodel.

De har nu till och med "löst" tråden å deras officiella sida utan lösning, så räckt fingret helt. Lösningen är från användare, som plockat upp det från reddit.
https://communityforums.atmeta.com/t5/Get-Help/Oculus-Rift-co...

Ljudet kanske är en vild konspirationsteori från min sida, men orkar inte ens googla på skiten om andra nyligen har fått samma problem, då förtroendet är nollat.

Valve Index är 5 år gammal (och därmed tekniskt omsprungen för längesedan) och kostar samma som vid release, så det är svårt att rekommendera den 2024. Det är dock ingen kö för den, 3-5 arbetsdagar står det på Steam. Ska du ändå ha en hade jag satsat på begagnat.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Heymelon:

Hur bra skulle du säga Quest 3 är som en daily driver överlag? Ser att du även har PSVR2, hur jämförs dem om man skulle köra dem i PCVR läge?

Jag har ett tag haft endast en Quest 2 för allt och det funkar rätt ok till PC men det börjar bli dags för en uppgradering. Dock tycker jag PCVR marknaden ser lite sådär ut, betala saftigt för något med ofta minst en stor drawback och bas stationer ska ju även ha sitt..

Det beror ju helt på vad du vill spela osv, lighthouse kommer ha bättre precision men Quest 3 är en okej uppgradering från Quest 2.

Du behöver köpa ett annat headstrap än original och sen försöka pusha linserna närmare ansiktet för bättre FOV och sen för trådlöst köra virtual desktop. Riktigt trevlig upplevelse

mvh Andra9410k+steamvrtimmar

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Valve Index är 5 år gammal (och därmed tekniskt omsprungen för längesedan) och kostar samma som vid release, så det är svårt att rekommendera den 2024. Det är dock ingen kö för den, 3-5 arbetsdagar står det på Steam. Ska du ändå ha en hade jag satsat på begagnat.

Ja, upplösningen såg verkligen ut å vara i det lägsta laget när jag kikade närmre, och var helt otillgänglig där jag huserar.
Blev en Pico 4. Ungefär samma pris som Oculus Riften var när jag köpte den, men inflationsjusterat antagligen mycket billigare.
Är tveksam till bildöverföring från PC endast med Wifi eller USB, men Pimax crystal med display-port skulle de ha hutlösa 23k för.
Även noterat att fokusområdet är extremt litet, så i menyer måste jag vrida nacken rätt mycket, inte bara flytta blicken. Kanske bara i menyerna det stör dock.
Ska få upp den och testa lite, kanske kommer med en kort review i tråden någon gång framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

men Pimax crystal med display-port skulle de ha hutlösa 23k för.

Du såg väl att Pimax crystal light finns också? Typ halva priset och ett lättare smidigare paket.

Skrivet av pistage:

Även noterat att fokusområdet är extremt litet, så i menyer måste jag vrida nacken rätt mycket, inte bara flytta blicken. Kanske bara i menyerna det stör dock.

Menar du på Pico 4? har du fått hem den redan?
Intressant och synd att edge-to-edge clarity är så relativt dålig även på den Det trodde jag inte - Pico4 har väl en rätt avancerad pannkakslins eller har jag missat nått?
Just på det området ska väl Quest 3 vara riktigt stark vad jag hört dock.

(jag har en tidig Reverb G2 och även där är dålig edge to edge clarity en mycket stor svaghet. Det och den rätt kassa trackingen är väl största dealbreakerna för det headsetet tycker jag... Ja förutom att Microsoft fasar ut Mixed reality då...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du såg väl att Pimax crystal light finns också? Typ halva priset och ett lättare smidigare paket.

Intressant och synd att edge-to-edge clarity är så relativt dålig även på den Det trodde jag inte - Pico4 har väl en rätt avancerad pannkakslins eller har jag missat nått?

(jag har en tidig Reverb G2 och även där är dålig edge to edge clarity en mycket stor svaghet. Det och den rätt kassa trackingen är väl största dealbreakerna för det headsetet tycker jag... Ja förutom att Microsoft fasar ut Mixed reality då...)

Pico 4 har inga problem med sweet spot, väldigt bra lins. Det finns en distans för om man har glasögon till den som möjligen sitter i när man packar upp den, kanske skulle kunna påverka något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inte där jag bor, verkar tyvärr vara lite sämre utbud här. Varken crystal light, eller index säljs här.

Skrivet av Roger W:

På Pico 4 ja, gjorde något så ovanligt som att köpa den i fysisk butik då det var annonsvara till lagret var slut, så passade på.

Har inte kunnat testa den mycket mer tyvärr då få igång den tillsammans med steam går helt åt helvete. Riskerar bli en returnering om det inte kommer igång i helgen. Support-mailen existerar inte och blir undelivered/return-to-sender.
Man måste starta en app från Pico i headsetet, och den appen finns varken installerad eller i deras Store.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått till steamvr, guiderna på nätet verkar alla vara outdated, så enda som egentligen behövdes var lite ominstallationer och reboots, och endast Pico Connect, inte något av alla de andra programmen som pratades om.
Ostabilt som fan på Wifi, ospelbart, men kan ju bero på många orsaker. På USB var det skitbra, helt klart lika bra som Oculus Rift. Eller, jag kastades ut en gång på kanske 45 min testspelande, men var bara att återkoppla och då var spelet pausat och jag kunde fortsätta, inga behöv av restarts etc.

Det här med skärpan märkte jag inte av någonting av när jag spelade, heller inte när jag testade 3D-film, märker det bara i menyer och när man ser på 2D-film på "bio" - det kan man nästan inte använda det till alls på grund av fokusen, men inget jag gör oavsett.

Än så länge väldigt nöjd, efter saker väl började fungera dvs.

Att ByteDance och då även kinesiska staten vet exakt hur ens hem ser ut och hur man har det på grund av alla kameror får man väl leva, och dö, med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Nu har jag fått till steamvr, guiderna på nätet verkar alla vara outdated, så enda som egentligen behövdes var lite ominstallationer och reboots, och endast Pico Connect, inte något av alla de andra programmen som pratades om.
Ostabilt som fan på Wifi, ospelbart, men kan ju bero på många orsaker. På USB var det skitbra, helt klart lika bra som Oculus Rift. Eller, jag kastades ut en gång på kanske 45 min testspelande, men var bara att återkoppla och då var spelet pausat och jag kunde fortsätta, inga behöv av restarts etc.

Det här med skärpan märkte jag inte av någonting av när jag spelade, heller inte när jag testade 3D-film, märker det bara i menyer och när man ser på 2D-film på "bio" - det kan man nästan inte använda det till alls på grund av fokusen, men inget jag gör oavsett.

Än så länge väldigt nöjd, efter saker väl började fungera dvs.

Att ByteDance och då även kinesiska staten vet exakt hur ens hem ser ut och hur man har det på grund av alla kameror får man väl leva, och dö, med.

Du ska använda virtual desktop
Jag spelar ofta med en som kör just Pico 4 trådlöst PCVR med Virtual desktop.
Har man väl börjat köra trådlöst är der svårt att gå tillbaka till kabelanslutet.
Att sitta fast med kabel begränsar en rätt mycket.
Pulleys så man kan ha kabeln i taket är en lösning som annara funkar helt ok.
Här är en uppdaterad guide för trådlös pcvr med virtual desktop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du ska använda virtual desktop
Jag spelar ofta med en som kör just Pico 4 trådlöst PCVR med Virtual desktop.
Har man väl börjat köra trådlöst är der svårt att gå tillbaka till kabelanslutet.
Att sitta fast med kabel begränsar en rätt mycket.
Pulleys så man kan ha kabeln i taket är en lösning som annara funkar helt ok.
Här är en uppdaterad guide för trådlös pcvr med virtual desktop.
https://youtu.be/XMrkfCTMJlU?si=BwXjleMuYVrpxKOk

Har du testat med Pico Connect och får problem där men fungerar felfritt med Virtual Desktop?

Misstänker nämligen att det är nätverket som inte pallar med snarare än Pico Connect, inte så sugen på lägga 230kr på chansning att det är Pico Connect som är dålig. Men laggar Pico Connect ur för dig medan Virtual Desktop fungerar fint så lutar det åt att det är Pico Connect som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Har du testat med Pico Connect och får problem där men fungerar felfritt med Virtual Desktop?

Misstänker nämligen att det är nätverket som inte pallar med snarare än Pico Connect, inte så sugen på lägga 230kr på chansning att det är Pico Connect som är dålig. Men laggar Pico Connect ur för dig medan Virtual Desktop fungerar fint så lutar det åt att det är Pico Connect som är problemet.

Du kan börja med att optimera förutsättningarna med nätverket sen så klart prova.
Men det kommer endå vara bäst med Virtual desktop.
Det är samma med Quest 3.
Bäst till "sämst" är Virtual desktop < Steam link < AirLink
Det är samma med pico.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du kan börja med att optimera förutsättningarna med nätverket sen så klart prova.
Det är samma med pico.

Ja, försöka i alla fall kunna spela genom Pico Connect men med lite lagg innan jag testar något program som kostar pengar. Ska se om jag har någon överbliven router å vinden som kan vara dedikerad för VR.
Men du hade inte testat WiFi med Pico Connect alls eller? Om det är allmänt superostabilt även med bra nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Ja, försöka i alla fall kunna spela genom Pico Connect men med lite lagg innan jag testar något program som kostar pengar. Ska se om jag har någon överbliven router å vinden som kan vara dedikerad för VR.
Men du hade inte testat WiFi med Pico Connect alls eller? Om det är allmänt superostabilt även med bra nätverk.

Jag har inte Pico 4 men en som jag brukar spela online med rätt ofta har och han säger att virtual desktop är överlägset mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

PSVR2 antar jag du menade, den har just pentile.
Det är dom gröna subpixlarna man ser i mörker och vid vissa ljusa partier kan man ana nästan en svag screendoor effekt.
Allt har för och nackdelar. Det är tur att min hjärna filtrerar bort det när man är inne i spelen och inte "letar efter fel" på bilden.

OK. Jag fick för mig att det inte var pentile men jag blandade nog ihop det med gamla PSVR men du har rätt. Det betyder färre subpixlar än Quest 2 på PSVR2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är samma med pico.

Instämmer helt med din ranking även om jag skulle våga påstå att det är ganska stort steg mellan Virtual Desktop och Steam link i bildkvalité. När jag kör Virtual Desktop i "God Mode" så kan jag inte ens se att det är trådlöst längre om jag ska vara ärlig. Kör med separat Wifi 6-router till min Quest 3 också förvisso. Funderar på om det kan bli ännu bättre med Wifi 6E?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Instämmer helt med din ranking även om jag skulle våga påstå att det är ganska stort steg mellan Virtual Desktop och Steam link i bildkvalité. När jag kör Virtual Desktop i "God Mode" så kan jag inte ens se att det är trådlöst längre om jag ska vara ärlig. Kör med separat Wifi 6-router till min Quest 3 också förvisso. Funderar på om det kan bli ännu bättre med Wifi 6E?

Godmode osv ör bara upplösning, det är bitrate du justerar kvaliten på streamen.
Ja men det ser riktigt bra ut i virtual desktop det är överlägset bäst.
Fördelen med wifi6e är att du kan köra ett 6ghz nätverk bla

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte en wifi6 router, och kör den dedikerad för Pico4 och PC, och då fungerade det väldigt bra att köra över wifi med Pico Connect. Kommer köra det, så får jag lära jag mig under tiden om det är värt att köpa Virtual Desktop.

Litet problem är att jag måste koppla om varje gång i PC:n, då andra saker inte fungerar när jag kör genom den routern. De här hemmaroutrnarna är inte tillräckligt avancerade för att kunna konfigurera som man vill ha de om man seriekopplar de. Kanske värt att köra in DD-wrt eller annan open source firmware? Länge sedan jag höll på med det. Oavsett ett senare project, då jag kommer behöva 3 routers istället för två, då jag inte kan byta firmware på ISP:s modem/router och måste lägga om till bridge-mode, sen en router för vanligt bruk, och sen en för VR, och då ändå inte säker på att det kommer fungera felfritt då PC:n jag kör VR från måste routa all sin trafik genom VR-routern då jag bara har ett nätverkskort.

Men, FAN vad härligt det var att köra VR utan sladdar, galet skönt i jämförelse med kablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Köpte en wifi6 router, och kör den dedikerad för Pico4 och PC, och då fungerade det väldigt bra att köra över wifi med Pico Connect. Kommer köra det, så får jag lära jag mig under tiden om det är värt att köpa Virtual Desktop.

Litet problem är att jag måste koppla om varje gång i PC:n, då andra saker inte fungerar när jag kör genom den routern. De här hemmaroutrnarna är inte tillräckligt avancerade för att kunna konfigurera som man vill ha de om man seriekopplar de. Kanske värt att köra in DD-wrt eller annan open source firmware? Länge sedan jag höll på med det. Oavsett ett senare project, då jag kommer behöva 3 routers istället för två, då jag inte kan byta firmware på ISP:s modem/router och måste lägga om till bridge-mode, sen en router för vanligt bruk, och sen en för VR, och då ändå inte säker på att det kommer fungera felfritt då PC:n jag kör VR från måste routa all sin trafik genom VR-routern då jag bara har ett nätverkskort.

Men, FAN vad härligt det var att köra VR utan sladdar, galet skönt i jämförelse med kablarna.

Du kan inte ställa om routern du kör till access punkt och dra en kabel mellan den och din huvudrouter?
Så har jag löst det hemma

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du kan inte ställa om routern du kör till access punkt och dra en kabel mellan den och din huvudrouter?
Så har jag löst det hemma

Smart, det har jag inte kollat efter, ska kolla om den har den funktionen.

edit:
Funktionen fanns, det fungerade ypperligt! Tack som fan! Du sparade mig en jäkla massa hustle och antagligen pengar när jag gått för en oerhört konvoluted och dyr lösning när jag tröttnat på att byta kabel efter några månader.

Tog ett par dagar men nu är jag helt up and running med ett jäkla fint, välfungerande, och smidigt system.

BTW, undrar vad som var det stora problemet med icke-dedikerad router (access-point), utan det så kunde jag inte ens starta ett spel över wifi, kontrollerna laggade så mycket i steamvr-menyn att det knappt gick å klicka, och om jag lyckades så kraschade det. Nu när jag bara startade ett spel lite snabbt för att testa access-pointen så hade jag pågående filöverföring från PC:n till en server som jag glömt (i så hög hastighet den klarar av), så var det trotts det bara lite smålagg i spelet, hade trott att det borde kraschat och varit lika dåligt som originallösningen.
Då: ca 7m CAT5e-kabel, 5Ghz Wifi med full teckning, delad router. (Speedtest gigabiten med 9ms (på kablad))
Nu: 0,3m CAT6-kabel, Wifi6 med full teckning, dedikerad "router".
Ändå galet att det kan vara så stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Smart, det har jag inte kollat efter, ska kolla om den har den funktionen.

edit:
Funktionen fanns, det fungerade ypperligt! Tack som fan! Du sparade mig en jäkla massa hustle och antagligen pengar när jag gått för en oerhört konvoluted och dyr lösning när jag tröttnat på att byta kabel efter några månader.

Tog ett par dagar men nu är jag helt up and running med ett jäkla fint, välfungerande, och smidigt system.

BTW, undrar vad som var det stora problemet med icke-dedikerad router (access-point), utan det så kunde jag inte ens starta ett spel över wifi, kontrollerna laggade så mycket i steamvr-menyn att det knappt gick å klicka, och om jag lyckades så kraschade det. Nu när jag bara startade ett spel lite snabbt för att testa access-pointen så hade jag pågående filöverföring från PC:n till en server som jag glömt (i så hög hastighet den klarar av), så var det trotts det bara lite smålagg i spelet, hade trott att det borde kraschat och varit lika dåligt som originallösningen.
Då: ca 7m CAT5e-kabel, 5Ghz Wifi med full teckning, delad router. (Speedtest gigabiten med 9ms (på kablad))
Nu: 0,3m CAT6-kabel, Wifi6 med full teckning, dedikerad "router".
Ändå galet att det kan vara så stor skillnad.

Wifi är ett delat utrymme, så alla enheter slåss om samma utrymme. Ju sämre uppkoppling en pryl har desto mer utrymme tar den för varje överförd bit. Detta gör att farten på ett Wifi för en enskild enhet kan bli låg trots en bra uppkoppling.

När du satte headsetet på en egen AP så får den hela utrymmet. Med Wifi6, 80Mhz bandbredd och MIMO 2x2 så blir högsta länkhastighet 1,2 Gbit/s. Detta blir c:a 800-900 i max överförings hastighet, så ganska nära en 1GBit/s kabel.
Nu kan inte nåt headset utnyttja så mycket bandbredd, det hela begränsas av hur snabbt komprimering och dekomprimering kan göras.
Så även om du har en filöverföring igång till en server så tog den inte hela 1Gbit/s kabeln utan det blev tillräckligt mycket över för att nästan klara av den fart Pico 4 behövde.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Wifi är ett delat utrymme, så alla enheter slåss om samma utrymme. Ju sämre uppkoppling en pryl har desto mer utrymme tar den för varje överförd bit. Detta gör att farten på ett Wifi för en enskild enhet kan bli låg trots en bra uppkoppling.

När du satte headsetet på en egen AP så får den hela utrymmet. Med Wifi6, 80Mhz bandbredd och MIMO 2x2 så blir högsta länkhastighet 1,2 Gbit/s. Detta blir c:a 800-900 i max överförings hastighet, så ganska nära en 1GBit/s kabel.
Nu kan inte nåt headset utnyttja så mycket bandbredd, det hela begränsas av hur snabbt komprimering och dekomprimering kan göras.
Så även om du har en filöverföring igång till en server så tog den inte hela 1Gbit/s kabeln utan det blev tillräckligt mycket över för att nästan klara av den fart Pico 4 behövde.

Tog drygt 500mbps räknade jag ut senare, är väl hårddiskarna som begränsar överföringen där.
Allt utom Picon var frånkopplat från wifi:n när jag testade.

Gjorde speedtest med mobilen nu på wifi:et, 5Ghz, och den gav bara 25ms och 125mbps, med 5 bars. En laptop som är på 2,4Ghz fick 75ms och 100mbps. Testade lägga över den till den dedikerade VR-routern och fick då 9ms och 600Mbps.
Så verkar vara att wifi:et på min ISP:s router är riktigt jävla dåligt.

Får nog lägga om den till bridge trots allt, och köpa ännu en router.

Permalänk

Lånar tråden. Är ute efter VR till PC som ska användas till steamspel, kanske också test i Unity och Unreal Engine i framtiden? Vilket är det billigaste man kan köpa och som funkar hyffsat? Har en budget på 3K?