Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Absolut. Beror på din prisklass och prioriteringar.
Bigscreen, pimax, htc vive pros. Kanske ett tiotal totalt.

bigscreen är nästan där, saknar eye tracking så kan ej ha foveated rendering.
Är även nästan 100% personligt vilket inte direkt är något bra. (10k är också rätt saftigt pris)

pimax verkar rätt stort, tungt och osäkert i mjukvara och rykte. Går man rakt på sepcs ser dom i alla fall väldigt bra ut.

htc vive pros börjar väl även dom bli lite gamla? och de har väl ingen modell med pancake lenses nu?

Tar man index HDM som exempel kostar den (fortfarande) endast ~6000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borix:

bigscreen är nästan där, saknar eye tracking så kan ej ha foveated rendering.
Är även nästan 100% personligt vilket inte direkt är något bra. (10k är också rätt saftigt pris)

pimax verkar rätt stort, tungt och osäkert i mjukvara och rykte. Går man rakt på sepcs ser dom i alla fall väldigt bra ut.

htc vive pros börjar väl även dom bli lite gamla? och de har väl ingen modell med pancake lenses nu?

Tar man index HDM som exempel kostar den (fortfarande) endast ~6000kr

Tror inte du faktiskt får foveated rendering bara för att headsetet stödjer det. Inte säker, men tror ytterst få PCVR-spel har stöd för det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Tror inte du faktiskt får foveated rendering bara för att headsetet stödjer det. Inte säker, men tror ytterst få PCVR-spel har stöd för det.

Tror det går att få till via extern programvara.
Vet att folk kör foveated renderig med Varjo och även hp reverb g2.
FFR kan man köra iaf med extern programvara till SteamVR.
Hjälper en hel del med prestanda, men vissa spel buggar ur.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det stämmer att foveated rendering inte automagiskt fungerar för allt.
Men det känns ändå mer framtidssäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borix:

Har kört med Valve Index sedan lansering. Upplösningen och OLED-svärta är nog det jag söker.
Finns det något bra alternativ till själva HMDn?
Quest3 med dedikerad router för PCVR + index kontrollerna?
Sjukt ändå att Index är typ 5 år gammal och det finns ingen ersättare som är bättre på allt.
Väntar på den magiska kombinationen av OLED, eye tracking, foveated rendering & pancake lenses.

Finns men kostar, Apple Vision Pro...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Finns men kostar, Apple Vision Pro...

Inte för PCVR…
(Som Borix uppenbarligen letar efter)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vilket headset man ska köpa beror lite på vad man tänkt göra.
Quest 3 eller den kommande Quest 3S ochev Pico 4 är det man fpr se ger mest bang for the buck för ett mångsidigt spelande.
Med dessa headset kan du spela allt på ett smidigt sätt.

Det är nör man börjar kolla på om man tex ska köra typ racing simmar eller andra specifika saker.
För Mångsidighet är dock Quest att rekomendera. Du kan ju tom skippa datorn med Quest 3 helt och hållet och det fortfarande håller högklass och bättre blir det när Quest 2 fasas ut mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är bäst för pc-sim? Quest 3, psvr, reverb g2, index, eller all in med varjo?

Har bara testat quest 2 och reverb g2. Båda hade alldeles för dålig upplösning och fov (även om g2 var mycket bättre), samt inte alls sköna att ha på sig mer än 20-30min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vad är bäst för pc-sim? Quest 3, psvr, reverb g2, index, eller all in med varjo?

Har bara testat quest 2 och reverb g2. Båda hade alldeles för dålig upplösning och fov (även om g2 var mycket bättre), samt inte alls sköna att ha på sig mer än 20-30min.

g2 var för dålig upplösning? annars är min uppfattning att det oftast är g2 som folk kör för tex pc-sim pga att den har rätt hög upplösning.

Jag kör inge pc-sim dock men det är just upplösningen och display-kvaliten som jag tycker är bristen i Index. Och den har betydligt lägre upplösning än g2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vilket headset man ska köpa beror lite på vad man tänkt göra.
Quest 3 eller den kommande Quest 3S ochev Pico 4 är det man fpr se ger mest bang for the buck för ett mångsidigt spelande.
Med dessa headset kan du spela allt på ett smidigt sätt.

Det är nör man börjar kolla på om man tex ska köra typ racing simmar eller andra specifika saker.
För Mångsidighet är dock Quest att rekomendera. Du kan ju tom skippa datorn med Quest 3 helt och hållet och det fortfarande håller högklass och bättre blir det när Quest 2 fasas ut mer.

Känns som jag har väntat "ett år till" i typ 3 år nu, och quest 3 är ju helt klart mest för pengarna just nu. Även för mig ifall jag ska ha upgrade och köra PCVR med dedikerad router.
Men kanske blir att vänta ett år till dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borix:

g2 var för dålig upplösning? annars är min uppfattning att det oftast är g2 som folk kör för tex pc-sim pga att den har rätt hög upplösning.

Jag kör inge pc-sim dock men det är just upplösningen och display-kvaliten som jag tycker är bristen i Index. Och den har betydligt lägre upplösning än g2.

Jadå, även klarheten i mitten som folk briljerar om är dålig, för att inte tala om allt annat än precis mittpunkten som inte ens var mycket bättre än quest. Även med 4k och högre upplösning.

Antar att jag får vänta 10+ år till för något som Pimax Crystal fast mindre/bekvämare och för lägre pris. Inte för att jag testat den, litar heller inte riktigt på recensenter som skryter om hur bra det ser ut, däremot låter 12k upplösning rimligt nog.

Plus så är färgerna inte direkt så bra, hade velat testa psvr2 för Oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borix:

Det är högsta upplösningen i den prisklassen och inte långt från så bra som man kan få överhuvudtaget, men det kan fortfarande vara mycket lägre än önskvärt. Det finns en orsak att paneltillverkare fortsätter visa upp 4k x 4k paneler på mässor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Har haft ett Pimax Crystal Light i runt en vecka nu och tycker det fungerar utmärkt som ersättare för Reverb G2 för PCVR sims. Det ser lite stort ut rent fysiskt på grund av lins+displaykombon de använder, men det är inte för tungt och komforten är mycket bra. Men bäst... vet inte. Finns ju nya headsets på ingång hela tiden. Nu senast är det väl Varjo XR4 och Somnium VR1 som flyttar fram positionerna med höga upplösningar, hög kvalitet och höga priser. Pimax Crystal Light kostar en del, men inte för mycket för det man får enligt min mening.

Du kanske kan kolla på några videos på t.ex. VR Flight Sim Guy och se om han kan ge mer klarhet i hur läget är på highend-sidan för PCVR headsets just nu med perspektiv på flygsims.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Har haft ett Pimax Crystal Light i runt en vecka nu och tycker det fungerar utmärkt som ersättare för Reverb G2 för PCVR sims. Det ser lite stort ut rent fysiskt på grund av lins+displaykombon de använder, men det är inte för tungt och komforten är mycket bra. Men bäst... vet inte. Finns ju nya headsets på ingång hela tiden. Nu senast är det väl Varjo XR4 och Somnium VR1 som flyttar fram positionerna med höga upplösningar, hög kvalitet och höga priser. Pimax Crystal Light kostar en del, men inte för mycket för det man får enligt min mening.

Du kanske kan kolla på några videos på t.ex. VR Flight Sim Guy och se om han kan ge mer klarhet i hur läget är på highend-sidan för PCVR headsets just nu med perspektiv på flygsims.

Kör du lighthouse tracking med pimax crystal light? Har du kört något fps eller tex beat saber i högre Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jo har tittat på både den kanalen och andra relevanta- som ger bra information men tyvärr inte större klarhet i frågan om hur bra skärmen ser ut. Då de tycker att g2 ser jättebra ut, och så är varjo bättre, men inte riktigt, och crystal ännu bättre, men inte alltid, etc.

Visste inte om Crystal Light, ska ta ett kik på det tack. Men nog lite dyrt för mig när det antagligen fortfarande är långt ifrån något jag är helnöjd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jo har tittat på både den kanalen och andra relevanta- som ger bra information men tyvärr inte större klarhet i frågan om hur bra skärmen ser ut. Då de tycker att g2 ser jättebra ut, och så är varjo bättre, men inte riktigt, och crystal ännu bättre, men inte alltid, etc.

Visste inte om Crystal Light, ska ta ett kik på det tack. Men nog lite dyrt för mig när det antagligen fortfarande är långt ifrån något jag är helnöjd med

Detta kan också vara värt att kika på, är nog det bekvämaste att ha på sig långa stunder (utan att ha provat själv).

https://store.bigscreenvr.com/products/bigscreen-beyond

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Har du testat något annat exemplar av Reverb G2, så det inte är nåt knas med det du använt? Jag kör G2 själv och jag tycker bildkvalitén där är klart godkänd.
Det jag saknar mycket med G2 (och varför jag sneglar på Pimax) är bredare FOV. Kör nästan bara simracing och kikar-känslan tycker jag är väldigt påtaglig!
Har letat ett tag efter att få tag på v2 face-gasketen som man kan komma närmare linserna med när man tar bort distansen. För det blir betydligt bättre FOV när man kommer närmare linserna. Det märkern man bara genom att pressa headsetet hårdare mot ansiktet. Men man kan ju inte spänna åt det som ett cyklop.... randen runt plytet kommenteras redan av familjen efter nån racing session!

Jag har även funderat på att 3d-printa en egen face-gasket för att få bättre FOV och feeling.
Men oavsett den uppdateringen på G2 så tror jag inte FOV kommer bli tillräckligt bred för att man ska bli nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Har du testat något annat exemplar av Reverb G2, så det inte är nåt knas med det du använt? Jag kör G2 själv och jag tycker bildkvalitén där är klart godkänd.
Det jag saknar mycket med G2 (och varför jag sneglar på Pimax) är bredare FOV. Kör nästan bara simracing och kikar-känslan tycker jag är väldigt påtaglig!
Har letat ett tag efter att få tag på v2 face-gasketen som man kan komma närmare linserna med när man tar bort distansen. För det blir betydligt bättre FOV när man kommer närmare linserna. Det märkern man bara genom att pressa headsetet hårdare mot ansiktet. Men man kan ju inte spänna åt det som ett cyklop.... randen runt plytet kommenteras redan av familjen efter nån racing session!

Jag har även funderat på att 3d-printa en egen face-gasket för att få bättre FOV och feeling.
Men oavsett den uppdateringen på G2 så tror jag inte FOV kommer bli tillräckligt bred för att man ska bli nöjd.

Jodå, har testat fler än ett (även v.2), är bara jag som lite högre krav. Nu tänker jag mig ju inte att det ska se ut som 4k på en 24" skärm, men även 1080p på min 32" ser långt bättre ut. Typ det största problemet är fortfarande för få pixlar för mig.

Men sen allt annat också som jag nämnt, som du också säger FOV. Minns inte att det blev mycket bättre med v2 face gasket, det var bättre och "no brainer" att använda men egentligen knapp skillnad. Handlar om ett par grader

Haha, behövs väl 180° för att bli helnöjd iaf 150-160.

Men jag hade inte klagat på 120-140 ifall allt annat var bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borix:

Kör du lighthouse tracking med pimax crystal light? Har du kört något fps eller tex beat saber i högre Hz?

Jag kör enbart med inside-out tracking. Använder mina headset på flera ställen och då är krav på fyrar inte så kul så alla mina headset använder inside-out tracking. Har inte provat varken fps-spel eller andra actionspel på Pimax Crystal Light så jag kan inte uttala mig om hur bra det fungerar. Då jag har alternativ och kan använda trådlös VR när jag spelar spel som inte är sittande VR så föredrar jag helt klart att köra utan kabel då. Både Quest 3 och Pico 4 fungerar rätt bra. Quest 3 är bäst om det finns mixed reality-bitar, men om man vill ha ljustätt är Pico 4:an klart bättre så som mina headset är konfigurerade.

Pasthrough på Pimax Crystal Light är dock lågupplös gråskala så allt annat än att hitta kaffekoppen, tangentbord och mus kan man i stort sett glömma. Quest 3:an har jag kunnat jobba i med hjälp av Immersed rätt bra i mixed reality mode. Hoppas att Visor headsetet skall visa vägen där och lyfta upp det till något som verkligen går att använda om det blir något släpp av det senare i år. Tror det headsetet kommer vara begränsat rätt rejält i refresh rate, men om man har tur kanske man kan lira lite PCVR med det också - iallafall sims och annat som inte kräver kontroller.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Har haft Oculus Rift i X antal år. Meta har senaste tiden aktivt försökt göra så att den inte går att använda.
3-4 månader sedan gjorde de in mjukvaru-uppdatering till klienten och ändrade namn till Meta Quest Link, alltså den nyare modellen.
Då slutade Riften fungera. Det har varit en öppen supportsak på deras forum lika länge, utan att de fixar det, användare har hittat en workaround - men jag har fått applicera den 2 gånger, så de har bara inte fixat det, utan överskriver problemet om och om igen. Gissar detta är för att få folk att köpa en Quest, men kommer naturligtvis aldrig köpa hårdvara från Meta igen.
I det sista har även hörlurarna slutat fungera, man kan tro det är hårdvara, men är för suspekt att det kommer samtidigt, så är med 99% säkerhet Meta som förstört det medvetet.

Eftersom jag haft Oculus så länge, har jag inte följt med på VR-prylar. Så är som clean slate, varit inne på prisjakt, men blir förvirrad då både gamla och nya finns där.
Vad bör och kan jag köpa?

Krav att det inte är Meta, och minst lika bra (upplösning etc) som Oculus Rift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Har haft Oculus Rift i X antal år. Meta har senaste tiden aktivt försökt göra så att den inte går att använda.
3-4 månader sedan gjorde de in mjukvaru-uppdatering till klienten och ändrade namn till Meta Quest Link, alltså den nyare modellen.
Då slutade Riften fungera. Det har varit en öppen supportsak på deras forum lika länge, utan att de fixar det, användare har hittat en workaround - men jag har fått applicera den 2 gånger, så de har bara inte fixat det, utan överskriver problemet om och om igen. Gissar detta är för att få folk att köpa en Quest, men kommer naturligtvis aldrig köpa hårdvara från Meta igen.
I det sista har även hörlurarna slutat fungera, man kan tro det är hårdvara, men är för suspekt att det kommer samtidigt, så är med 99% säkerhet Meta som förstört det medvetet.

Eftersom jag haft Oculus så länge, har jag inte följt med på VR-prylar. Så är som clean slate, varit inne på prisjakt, men blir förvirrad då både gamla och nya finns där.
Vad bör och kan jag köpa?

Krav att det inte är Meta, och minst lika bra (upplösning etc) som Oculus Rift.

Meta Quest 3
Pico 4
PSVR2 - släpps snart en adapter så det går att köra på PC.
Valve index
Pimax crystal

Allt beror på budget.
Jag rekommenderar Quest 3 eller möjligtvis Pico 4
Fördelarna med dom är att du kan klra trådlöst

Personligen hade jag släppt "Meta hatet" och gptt på Quest.
Din Rift är uråldrig och tagen ur support sen länge och dina övriga fel kopplade till att Meta "gjort nått" låter mer som konspirationsteori

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Meta Quest 3
Pico 4
PSVR2 - släpps snart en adapter så det går att köra på PC.
Valve index
Pimax crystal

Allt beror på budget.
Jag rekommenderar Quest 3 eller möjligtvis Pico 4
Fördelarna med dom är att du kan klra trådlöst

Personligen hade jag släppt "Meta hatet" och gptt på Quest.
Din Rift är uråldrig och tagen ur support sen länge och dina övriga fel kopplade till att Meta "gjort nått" låter mer som konspirationsteori

Vad är era åsikter om PSVR2 för PCVR?

Har en Quest 3 som jag funderar på att byta ut mot ett PSVR2 nu när adaptern kommer men jag börjar bli osäker då det är en del klagomål på linserna.. Lägre upplösning och sämre sweetspot drar också ner en del.

Kommer använda det mest för att köra racing sims så att den inte är trådlös gör mig inget (bara bra att den går via dp), stand-alone-delen på Questen använder jag inte mycket heller..

Är just att PSVR2 har OLED-paneler som gör att jag vill byta, även om HDR inte kommer att funka på pc. Tycker det gör enorm skillnad på TV: skulle aldrig vilja byta min OLED mot en QLED, oavsett hur mycket bättre den var i övrigt, men jag är inte säker på om det gör samma skillnad i VR..(?)

Någon som har testat båda och kan uttala sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Har en Quest 3 som jag funderar på att byta ut mot ett PSVR2 nu när adaptern kommer men jag börjar bli osäker då det är en del klagomål på linserna.. Lägre upplösning och sämre sweetspot drar också ner en del.

Kommer använda det mest för att köra racing sims så att den inte är trådlös gör mig inget (bara bra att den går via dp), stand-alone-delen på Questen använder jag inte mycket heller..

Är just att PSVR2 har OLED-paneler som gör att jag vill byta, även om HDR inte kommer att funka på pc. Tycker det gör enorm skillnad på TV: skulle aldrig vilja byta min OLED mot en QLED, oavsett hur mycket bättre den var i övrigt, men jag är inte säker på om det gör samma skillnad i VR..(?)

Också nyfiken på detta.

Visa signatur

🖥️ CM Storm Stryker | ASUS PRIME X670-P-CSM | AMD Ryzen™ 7 7800X3D |
| G-Skill 32GB DDR5 6000mhz CL30 Flare X5 Radeon 7900 XTX Hellhound 24GB WHITE |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jag har båda.
Jag föredrar Quest 3 just pga jag kan köra trådlöst.
PSVR2 har för mig ingen dålig sweetspot. Men det är som med fresnel linser är man inte i mitten med blicken blir det lätt suddigt.
Jag har slipade linser i headsetet så det kan göra att det gör det lite bättre för mig.
Headsetet kan vara lite svårt att sitta på plats men sitter man och kör racing kan det vara ett mindre problem.
PSVR2 OLED är myclet bättre än Quest 3 LCD bör det kommer till färger och ljusstryka (iaf på Ps5) dock har headsetet mycket tydligare "mura effekt" än på Quest 3.
Det kan bero lite på spel till spel och personlige filgrerar min hjärna bort det, precis som det gjorde mef screendoor effekten som äldre headset har

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har båda.
Jag föredrar Quest 3 just pga jag kan köra trådlöst.
PSVR2 har för mig ingen dålig sweetspot. Men det är som med fresnel linser är man inte i mitten med blicken blir det lätt suddigt.
Jag har slipade linser i headsetet så det kan göra att det gör det lite bättre för mig.
Headsetet kan vara lite svårt att sitta på plats men sitter man och kör racing kan det vara ett mindre problem.
PSVR2 OLED är myclet bättre än Quest 3 LCD bör det kommer till färger och ljusstryka (iaf på Ps5) dock har headsetet mycket tydligare "mura effekt" än på Quest 3.
Det kan bero lite på spel till spel och personlige filgrerar min hjärna bort det, precis som det gjorde mef screendoor effekten som äldre headset har

Grymt, tack för infon!

Får nog bli ett byte ändå tror jag! Kanske kan skicka tillbaka det i värsta fall om det inte skulle funka.
Köra bil på natten bl a borde ju bli så mycket snyggare med OLED-panelerna! 😃

Permalänk
Medlem

HTC Vive var ju en rätt rejäl uppgradering från min gamla Oculus DK1. Med DK1:an kunde jag bara spela ett spel (Bridge crew).

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har flyttat till ny lägenhet och lutar åt att helt skippa base stations med mitt Valve Index. Har även ett Quest 2 som jag kör trådlöst men funderar lite kring FBT-tracking.. Har just nu de äldre Vive Trackersen 2.0 som kräver base stations men funderar på att införskaffa VIVE Ultimate Trackers istället som inte kräver det, tillsammans med mitt Quest. Någon som har erfarenhet av dessa? Funkar de likvärdigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Hoppas alla här har koll på att Mixed Reality kommer tas från bort från Windows väldigt snart. Vilket gör att alla HP G2, HTC, Samsung osv headset kommer bli obrukbara. Rätta mig gärna om jag har fel, har inte sökt på ett tag efter om någon extern aktör har en lösning på gång.

Jag gör samma resa. Har haft G2 i 4 år nu i december. Har precis beställt Crystal Light från nån Holländsk återförsäljare. Men den är restad till aug/sept efter nåt strul på Pimaxfabriken.

Jag tillbringer typ all VR tid i flygsimulatorn DCS, ca 1200 timmar på 3,5 år. Hade siktet inställt på att köpa Somnium VR-1 men de valde att inte ha någon högtalarlösning på headsetet. Så då går det ju inte, kan inte sitta med ytterligare ett headset ovanpå VR-Headsetet haha.
Vanliga Pimax Crystal går bort pga höga vikten, samt allt krångel med batteripack som ska laddas i tid och otid. Just nu tror jag Crystal Light är det headset man får mest pang för pengarna. Sen blir väl upplevelsen bäst om man har ett 4090 att kombinera med.

Permalänk
Skrivet av corb06:

Hoppas alla här har koll på att Mixed Reality kommer tas från bort från Windows väldigt snart. Vilket gör att alla HP G2, HTC, Samsung osv headset kommer bli obrukbara. Rätta mig gärna om jag har fel, har inte sökt på ett tag efter om någon extern aktör har en lösning på gång.

Jag gör samma resa. Har haft G2 i 4 år nu i december. Har precis beställt Crystal Light från nån Holländsk återförsäljare. Men den är restad till aug/sept efter nåt strul på Pimaxfabriken.

Jag tillbringer typ all VR tid i flygsimulatorn DCS, ca 1200 timmar på 3,5 år. Hade siktet inställt på att köpa Somnium VR-1 men de valde att inte ha någon högtalarlösning på headsetet. Så då går det ju inte, kan inte sitta med ytterligare ett headset ovanpå VR-Headsetet haha.
Vanliga Pimax Crystal går bort pga höga vikten, samt allt krångel med batteripack som ska laddas i tid och otid. Just nu tror jag Crystal Light är det headset man får mest pang för pengarna. Sen blir väl upplevelsen bäst om man har ett 4090 att kombinera med.

Man hoppas ju de kommer lösa så man fortfarande kan köra vidare med MR headset efter den uppdateringen. Alternativt att det blir en major update som man kan välja att inte installera, eller iaf skjuta upp en lång tid.
Jag har ett G2 som jag är rätt nöjd med, men vill gärna har bredare FOV. Svårt att hitta nån bra ersättare. Pimax Crystal är väl det närmsta jag sneglat på. Vet inte om pimax 5K eller 8K eller R varianterna kan vara nåt?
Spelar typ uteslutande simracing men skulle ju vara kul om annat funkar bra också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Grymt, tack för infon!

Får nog bli ett byte ändå tror jag! Kanske kan skicka tillbaka det i värsta fall om det inte skulle funka.
Köra bil på natten bl a borde ju bli så mycket snyggare med OLED-panelerna! 😃

Har nästan glömt bort hur mycket bättre det ser ut i mörker när man har OLED. Vet att många skräckspel var nästan ospelbara med LCD-paneler för dom som utvecklade spelen hade antagligen OLED-paneler. Problemet med OLED var att de alltid hade pentile-paneler och man kunde se individuella subpixlar. Det var ju något som försvann med LCD-panelerna. Antar att det inte är något större problem med PCVR2?