Här är priserna på Radeon RX 9070-korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swilliam:

Jag sitter på ett gammalt 1080ti så har tittat efter en uppgradering en tid nu men herregud man ska ju inte behöva betala 30-40% eller mer ÖVER MSRP bara för att man inte kan lyckas få tag i ett av tillverkarnas 0.02% kort de tillverkat för releasen när man både måste vinna över andra vanliga användare och en hel arme av scalpers.

Typ hela svenska inventariet av MSRP kort såldes slut på 2-3 minuter, antalet kort kan ju inte vara mer än några hundra för fan inte sitter tio-tusentals och hamrar F5 kl 15:00 för att köpa ett av de här korten.

Både AMD och Nvidia äter bra när de kan själva strypa tillgången på deras produkter och sen värdera dom hur fan dom vill "pga stor efterfrågan". Finns väl inte någon annan marknad där sånt här skulle accepteras förutom den halvt hjärndöda PC-gamer-marknaden som böjer sig fram och ber Nvidia/AMD att ta dom hårdare.

Så jäkla less, och de här korten ska vara medel eller lite högre medel klassen och "bra budget"-kort? Hur? Det riktiga MSRP för kort man kan faktiskt få tag i är ju runt och över 10 000 kr!

Jag håller med! Det är helt hjärndött!
Grafikkortsmarknaden måste vara den sjukaste.. och tyvärr köper folk ändå.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Sålde av min 6950xt för 5500kr, har kvar min 3070 som duger än om än inte lika snabb. Jag kommer bara invänta en bra deal till sommaren för en 9070xt, samt att drivrutinerna kommer ha mognat något, så det kommer lösa sig för mig. Jag har slutat ha FOMO med grafikkort efter nvidias massiva lögner år efter år, inväntar ett bra pris helt enkelt..

det var på samma sätt jag lyckades kapa en asus 4060 för 2990kr

Nvidia high-end dagarna är förbi, kommer bara bli AMD framöver då jag vill stödja ett företag som varit betydligt mer ärlig mot mig som kund. Sååååååååå trött på nvidia

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tröttsamt med folk som tolererar den här sortens prissättningen bara för att kaffet har blivit dyrare. Alltid hittar man någon ursäkt. Och detta trots att svenska kronan stärkts avsevärt senaste månaden. 7592:- med moms inkluderad borde RX 9070 XT kosta i skrivande stund. Men personligen skulle jag ändå aldrig betala dessa priser av rena principiella skäl. Vill inte vara den som bidragit till att den här utvecklingen kunnat fortgå. Jag lär stanna kvar på RTX 3070 i två år till. Om det nu inte dyker upp något RX 9070 GRE som är billigare men bättre än RX 9070 längre fram.

Problemet är att de inte köper korten idag, de har köpts med en högre dollarkurs, men med ett fortsatt dollarras så kommer dessa bli billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Tragiskt hur få kort som faktiskt såldes till MSRP. Förstår inte heller hur AMD förväntar sig få tillbaka andelar på marknaden med kort för närmare eller t.o.m. över 10k...

Tror inte ens att de faktiskt har produktionskapaciteten att ta betydliga marknadsandelar inom kort (några års) tid. Kanske kan de sälja mer 9070-serie än rtx 5000 serie detta året, men det spelar ju ingen större roll.

Skrivet av Gtoxed:

Sålde av min 6950xt för 5500kr, har kvar min 3070 som kommer bara bli AMD framöver då jag vill stödja ett företag som varit betydligt mer ärlig mot mig som kund.

mhmm. visst

Permalänk
Medlem

Ett jävla skämt till release det här oclså, 1 minut sen va korten slut på inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Finns mycket gott om 9070xt för 9999. Men endast 2000 skillnad... är folk så pass snåla.

De med pengar går direkt till 5080/5090 utan att klaga

Snål, nej, men prismetveten...
Jag kan sälja 100:- sedlar till dig för 125:-, vill du inte köpa är du snål

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke500:

Hur kan Webhallen sälja 9070 XT Pulse för 9290kr medans Inet säljer den för 7990kr? Eftersom första batchen av kort är MSRP så låter som att Webhallen själva har höjt priset, men hoppas verkligen att det inte är så.

Inet har sagt att de redan fått in andra batchen av vissa kort, så det kan ju helt enkelt vara så att Webhallen inte fick några kort från den första batchen tilldelade sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Snål, nej, men prismetveten...
Jag kan sälja 100:- sedlar till dig för 125:-, vill du inte köpa är du snål

Och så sitter de kvar med sina 2000 3000 series kort, och tycker sig om sig själva, övertalar sig själva att stå ut i två år till pga giriga Nvidia.

Helt orimligt de ska sälja de där för 8000. Efterfrågan är stor, de vill ligga i samma prisnivå som Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Finns mycket gott om 9070xt för 9999. Men endast 2000 skillnad... är folk så pass snåla.

De med pengar går direkt till 5080/5090 utan att klaga

De "icke-snåla" utan pengar är skälet till varför det numera finns stora "Att låna kostar pengar!" varningsmeddelanden under grafikkortsannonserna hos nätbutikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Lyckades hugga ett Reaper 9070XT för 7990. Nöjd ändå. Men sjukt att köpa ett prisvärt grafikort på dagens marknad är förknippat med stress, ångest och tur.

Samma här 😃

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swilliam:

Jag sitter på ett gammalt 1080ti så har tittat efter en uppgradering en tid nu men herregud man ska ju inte behöva betala 30-40% eller mer ÖVER MSRP bara för att man inte kan lyckas få tag i ett av tillverkarnas 0.02% kort de tillverkat för releasen när man både måste vinna över andra vanliga användare och en hel arme av scalpers.

Typ hela svenska inventariet av MSRP kort såldes slut på 2-3 minuter, antalet kort kan ju inte vara mer än några hundra för fan inte sitter tio-tusentals och hamrar F5 kl 15:00 för att köpa ett av de här korten.

Både AMD och Nvidia äter bra när de kan själva strypa tillgången på deras produkter och sen värdera dom hur fan dom vill "pga stor efterfrågan". Finns väl inte någon annan marknad där sånt här skulle accepteras förutom den halvt hjärndöda PC-gamer-marknaden som böjer sig fram och ber Nvidia/AMD att ta dom hårdare.

Så jäkla less, och de här korten ska vara medel eller lite högre medel klassen och "bra budget"-kort? Hur? Det riktiga MSRP för kort man kan faktiskt få tag i är ju runt och över 10 000 kr!

Tror inte efterfrågan på kort överlag kan riktigt mötas av AMD själva. Nvidia har knappt släppt några kort alls vilket har resulterat i ett extra tryck på 9070XT. Inet såg ut att hundratals kort i lager.

Permalänk
Medlem

Fick inget RX 9070 XT heller då leverans sätt strulade lite…
Nåja snart sommar så vem behöver en snabbare dator 😊

Permalänk
Medlem

"Tack för att du valt att beställa ett Radeon RX 9070 XT hos oss!

Efterfrågan var som väntat hög, och tyvärr var du inte en av de kunder som fick ett grafikkort vid release. Det innebär att du nu står i kö för kommande leveranser.

Våra inköpare arbetar aktivt för att få in grafikkort i lager så snabbt som möjligt och vi räknar med att få leveranser löpande. Trots hög efterfrågan så räknar vi med att ha fullföljt alla beställningar senast den 23/4, vilket också är datumet som just nu visas för
dig på https://inet.se/ordrar."

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

En artificiel hype, alla inblandade har förstås en uppfattning om hur stor efterfrågan kan vara, men det verkar som att både Amd/Nvidia samt partner tillverkarna vill ha det på det här viset.
Otroligt trist och gör mig mest bara negativt inställd.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att kronan blir starkare och priserna faller, så kanske det blir ett köp. Eller att det blir priskrig mellan 5070 Ti och 9070 XT.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det gick att köpa 7900XT Merc för 8600kr igår. Nu har de höjt priset till 9500kr. Allt för att det ska verka som en bättre deal att köpa de dyrare modellerna av 9070XT antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Fick inget RX 9070 XT heller då leverans sätt strulade lite…
Nåja snart sommar så vem behöver en snabbare dator 😊

Ja, vad är en bal på slottet,?
Men inet har en massa PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound på lager fortfarande.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av eloj:

"Tack för att du valt att beställa ett Radeon RX 9070 XT hos oss!

Efterfrågan var som väntat hög, och tyvärr var du inte en av de kunder som fick ett grafikkort vid release. Det innebär att du nu står i kö för kommande leveranser.

Våra inköpare arbetar aktivt för att få in grafikkort i lager så snabbt som möjligt och vi räknar med att få leveranser löpande. Trots hög efterfrågan så räknar vi med att ha fullföljt alla beställningar senast den 23/4, vilket också är datumet som just nu visas för
dig på https://inet.se/ordrar."

får du betala samma pris då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Inet har sagt att de redan fått in andra batchen av vissa kort, så det kan ju helt enkelt vara så att Webhallen inte fick några kort från den första batchen tilldelade sig.

Du kan ha rätt, med tanke på att det bara är Sapphire korten som är över MSRP.

Permalänk
Medlem

Har sparat på den här karamellen då jag väntade på att Power eventuellt skulle ta in 9070 i sortimentet. Men så var inte fallet.
Fram till och med lördag får man 15% köp gjorda med ett remembercard-kreditkort tillsammans med en kod. Har ni ett sådant kreditkort ska ni också ha fått koden på mail.
Gäller på allt, förutom enstaka undantag. Grafikkort är inte undantaget. Så ni kan handla diverse nVidia-kort med lite rabatt.
Brasklappen är att jag inte tittat på lagerstatus eller Powers priser jämfört med andra återförsäljare.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Varför kollade du på 9070xt då?

Skrivet av Kimball:

Jag hade hellre haft ett 4080 än XT tbh. Knappast ngn uppgrradering för din del?

Ah, förstår konfystheten! Jag har ett 3080 (icke super, 10gb:s varianten) i andra datorn och funderade... men valde att avstå, som man säger

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke500:

Hur kan Webhallen sälja 9070 XT Pulse för 9290kr medans Inet säljer den för 7990kr? Eftersom första batchen av kort är MSRP så låter som att Webhallen själva har höjt priset, men hoppas verkligen att det inte är så.

För webhallen suger

Permalänk
Medlem

Elgigantens priser visade sig vara helt korrekt. Det var EFTER MSRP priserna.
Netonnet har lagt upp nya priset nu efter de få limiterade kort för MSRP.

Och dessa priser är absolut inte värda att köpa korten för i mina ögon över Nvididas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Annars kan de lika gärna makulera ordern.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Elgigantens priser visade sig vara helt korrekt. Det var EFTER MSRP priserna.
Netonnet har lagt upp nya priset nu efter de få limiterade kort för MSRP.

Och dessa priser är absolut inte värda att köpa korten för i mina ögon över Nvididas.

<Uppladdad bildlänk>

Alltså, jag håller med dig att det är sjukt hur prisbilden ser ut för ett kort med 8k som MSRP.
MEN, det är ju inte bättre för nvidia, eller hur?
och jämför man AMDs "som går att köpa fortfarande" med nvidias "som går att köpa fortfarande", så skiljer det sig väl fortfarande ett par tusenlappar?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så har Proshop & Inet har bäst prissättning då jag kollar dessa siffror så baserar prisskillnad från dessa två butiker då.

5070Ti
MSRP-modellen: 10579 SEK
Dyraste: 13490 SEK
Prisskillnad: 2911 SEK, 27,52%

9070
MSRP-modellen: 7350 SEK
Dyraste: 9999 SEK
Prisskillnad: 2649 SEK, 36,04%

9070 XT
MSRP-modellen: 7990 SEK
Dyraste: 11490 SEK
Prisskillnad: 3500 SEK, 43,80%

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Skrivet av Tralle:

Skrivet av eloj:

Annars kan de lika gärna makulera ordern.

Enligt Inets hemsida

Får du igenom en beställning med MSRP-pris även om korten är slutsålda så kommer vi självklart att ge dig det det priset, men vi har tyvärr inga möjligheter att fortsätta sälja kort till MSRP-pris efter att de första leveranserna är slutsålda.

Så jag utgår från att jag och alla andra som fått en orderbekräftelse men inte fick i första vändan får kortet till samma pris.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Tror inte efterfrågan på kort överlag kan riktigt mötas av AMD själva. Nvidia har knappt släppt några kort alls vilket har resulterat i ett extra tryck på 9070XT. Inet såg ut att hundratals kort i lager.

Hundratals kort i lager kanske men hur många av dom var till salu för MSRP? 20 tal per märke/sort?

Ta en titt i AMD grafikkorts delen av forumet här, nästan helt dött.
Vad är det för hundratals/tusentals dator entusiaster som sitter och kniper MSRP kort första minuten de släpps men bara 0.0001% av dom säger de köpt ett?

Tror ju inte direkt att Svebjörn, Torsten och fotbolls killen Markus som inte är "dator nördar" satt och köpte upp de här korten, jag skulle anta att folk som har tagit tid att kolla upp när släppet är och kan lyckas ta ett kort på 1-2 minuter är folk som är väldigt intresserade men var är de nu?

Är Sweclockers ett av de minsta ställena för att prata om sånt här så de är nån annanstans för att diskutera om hur kortet presterar etc?
...eller fanns det kanske inte så många kort att köpa?

Permalänk
Skrivet av rwkk:

De "icke-snåla" utan pengar är skälet till varför det numera finns stora "Att låna kostar pengar!" varningsmeddelanden under grafikkortsannonserna hos nätbutikerna.

Fast skulle dom förmodan inte sälja objekten dom lyckades scalpa på faktura är de väl en returkostnad oavsett...riktigt sjuk och därför fogden har fullt upp med dessa avarter.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Äntligen ett par kort som ligger bra i både pris och prestanda. Jag hade lätt köpt ett ifall jag inte redan satt på ett 3080, ett kort som jag anser är tillräckligt bra än idag. När jag väl uppgraderar så vill jag att det ska vara ett rejält lyft.
Sneglade intresserat på RTX 5-seerien, men la ner ganska snabbt när både pris och prestanda blev känt. För mycket för för lite.

Det vore fantastiskt att kunna gå över till AMD till deras nästa generation.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB