Permalänk
Medlem
Skrivet av Dildostacker2000:

Åh, Xeonist, du har väl aldrig satt foten i en värld där folk över 90 lever? Tror du på allvar att alla har swishat sig in i 2025 som du? Mina gudföräldrar, och många med dem, har kontanter för att de alltid har haft det så – de går till banken, tar ut sina pengar och betalar med sedlar för att det är så de funkar. Medan du sitter där och tror att hela Sverige är uppkopplat 24/7, finns det fortfarande de som inte ens vet vad ett betalkort är. "Ingen hanterar bara kontanter"? Säg det till min 92-åriga gudmor som inte skulle lita på en plastbit om så hennes liv hängde på det. Kanske dags för dig att lämna din digitala bubbla och ta en titt på hur riktiga människor lever – inte alla har en smartphone i näven och Revolut på fickan. Men fortsätt du att spela kontantpolis, det är ju uppenbart att du har koll på läget.

Nåja min Farmor är 92 och hon har fört över pengar med telefonbanken sen all oändlighet alldeles utmärkt utan Swish och smartphone.

Sen får man nog väga dina (och andras) bekymmer med att redovisa några transaktioner mot att stoppa gängkriminella från att tvätta pengar frön beställningsmord etc. Det är så det ser ut tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har nog missat vad lagen om grundläggande kontanttjänster innebär, det innebär uttagsautomater. Företag och föreningar som vill sätta in dagskassa hänvisar de till Loomis.

Kontanthanteringen är dyr och bankerna har inget att vinna på att agera mellanhand.

Det är vad lagstiftningen säger, men det är BANKER och inte låneinstitut och det är <censur> en av deras uppgifter att just hantera pengar... i alla dess former. Samtliga banker som har betalkonton med grundläggande funktioner måste tillhandahålla en tjänst för uttag.

Vill de inte vara banker... fine... bli låneinstitut då. Bankerna gör redan extrema vinster och försöker helt enkelt undvika... som du säger... "dyra uppgifter". Där kan jag tycka att lagstiftningen kanske borde bli lite hårdare om man nu vill vara en BANK.

Jag drabbas inte personligen det minsta då jag inte använder kontanter... så antingen blir vi ett helt kontantlöst samhälle eller ser till att tjänsten "kontanter" faktiskt finns kvar tills den tidpunkt det faktiskt blir det.

Men att hävda att det är i "penningtvättens" namn de inte vill hantera kontanter eller flaggar dem som kriminella är, enligt mig, löjligt och befängt med tanke på att det faktiskt inte var SÅ länge sedan vi faktiskt hade ett samhälle där kontanter nästan uteslutande användes. Ja, är man 20 kanske det känns som en evighet sedan... Och precis som jag skrev innan tvivlar jag starkt på att penningtvätten då hos gemene man var extremt mycket större.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Tur att den möjligheten finns ändå att folk tar ut en bulksumma för att leva på som ska räcka säg några veckor upp till 1 månad el längre handlar för många om vana men också misstro mot banker och dom vill känna att dom har koll på sitt spenderande utan att bli ifrågasatta även....cash is king

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Jag ser till att alltid ha min 2 månadslöner i kontanter enbart för att jag föredrar att använda kontanter istället för bankkort p.g.a. visa/mastercard mafia fasoner som dom håller på med. Betalar kontant där det går och med kort där det inte går, bästa är att när systemen ligger nere så sitter jag med mina matvaror i kylen medans 99% av resten inte gör det.

Jag delar inte din "syn på kontanter", tror jag har 1500:- fördelat på 3 sedlar... MEN jag respekterar att det finns människor, precis som du, som föredrar kontanter av en eller annan anledning. Att Ni då som "grupp" skall ses som suspekta och/eller kriminella är helt åt fanders enligt mig

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Jag ser till att alltid ha min 2 månadslöner i kontanter enbart för att jag föredrar att använda kontanter istället för bankkort p.g.a. visa/mastercard mafia fasoner som dom håller på med. Betalar kontant där det går och med kort där det inte går, bästa är att när systemen ligger nere så sitter jag med mina matvaror i kylen medans 99% av resten inte gör det.

Username checks out 💵

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det är vad lagstiftningen säger, men det är BANKER och inte låneinstitut och det är <censur> en av deras uppgifter att just hantera pengar... i alla dess former. Samtliga banker som har betalkonton med grundläggande funktioner måste tillhandahålla en tjänst för uttag.

Vill de inte vara banker... fine... bli låneinstitut då. Bankerna gör redan extrema vinster och försöker helt enkelt undvika... som du säger... "dyra uppgifter". Där kan jag tycka att lagstiftningen kanske borde bli lite hårdare om man nu vill vara en BANK.

Jag drabbas inte personligen det minsta då jag inte använder kontanter... så antingen blir vi ett helt kontantlöst samhälle eller ser till att tjänsten "kontanter" faktiskt finns kvar tills den tidpunkt det faktiskt blir det.

Men att hävda att det är i "penningtvättens" namn de inte vill hantera kontanter eller flaggar dem som kriminella är, enligt mig, löjligt och befängt med tanke på att det faktiskt inte var SÅ länge sedan vi faktiskt hade ett samhälle där kontanter nästan uteslutande användes. Ja, är man 20 kanske det känns som en evighet sedan... Och precis som jag skrev innan tvivlar jag starkt på att penningtvätten då hos gemene man var extremt mycket större.

Lagen kallar dessa banker kreditinstitut och både propositionen och lagen talar om kontantuttag ergo de uppfyller kraven genom Bankomats uttagsautomater. Lagen nämner bara uttag.

Banker är inte värdebolag. Tvingas banker till t.ex. dagskasseinsättning i någon högre utsträckning än lagen redan kräver kan de i dag inte göra mer än att agera återförsäljare till Loomis och det de redan gör är att hänvisa till Loomis, dagskassa har inte privatpersoner så mycket nytta av.

@Selmalagerlöf: Det finns för övrigt inte tillräckligt med kontanter för att alla skulle ha två månadslöner i kontanter.

Permalänk
Medlem

Ja, LF Bank har en tendens att vara övernitiska, exempelvis så hade en arbetspolare rejäla besvär att kunna betala för en bil som han skulle köpa privat, LF krävde att han skulle bevisa var pengarna han skulle använda kom ifrån. Att det är pengar från lön gick de idioterna inte med på, och Swishgränsen gick inte att sätta så högt som behövdes. Jag minns inte hur han löste det till slut, men det var via någon alternativ omväg. Han skulle byta bank.

Jag vet fler som drabbats av deras övernitiskhet också, de är verkligen patetiska paragrafryttare.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jooo, kort har jag, annars kan jag inte sätta in pengar via insättningsautomat.
Men däremot ligger banken under avveckling då gav mig så så dålig ränterabatt på bolånet.

Antog att du var tillräckligt snål som resten av oss som bara kör lf/skandia för gratistjänster
Dåligt argument för ränterabatt dock, iaf för dig...

Skrivet av Necrophor:

"Banker som inte vill ta emot kontanter"....

Alltså... det är en fundamental roll de har att hantera just det. Sen att de själva valt att vilja avveckla den biten under en längre tid är en annan sak. Vill man vara ett låneinstitut kan de vara det istället för en Bank om de inte vill hantera pengar i alla dess former.

Tror t om att det är lagstiftat att vissa banker MÅSTE tillhandahålla grundläggande kontanttjänster.

Själv har jag inte använt kontanter på flera år men jag har en förståelse för att det faktiskt finns ett behov av det hos somliga, och hos andra en vilja att använda kontanter istället... av en rad olika skäl. Det vara så enkelt att man enbart gillar det och man bör inte betraktas som kriminell enbart för den sakens skull.

Att skylla på penningtvätt, kriminella etc är befängt då vi som är 40+ faktiskt levde under en tid då kontanter var det huvudsakliga man använde dagligen... och jag tvivlar starkt på att penningtvätten då (hos gemene man eller kriminella) var sinnessjukt mycket större då.

Jag tycker inte kontanter är problemet för bankerna, för dom är risken problemet. Tänk filmen "the big short". Bolån är säkra, lån med säkerhet är någorlunda säkra, kontanter är i princip ospårbara (extremt osäkra), etc. Straffen för att hjälpa penningtvätt är extrema om vi pratar privatnivå. Privatfifflar man några hundralappar så straffas banken rejält mer, utan att tjäna pengar på dig. Det finns en anledning varför swedbank gjorde tveksamma saker för några år sen, för några länder.

Penningtvätt är ett samhällsproblem och man har valt att gå på den klassiska vägen när det gäller brott, "följ pengarna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Antog att du var tillräckligt snål som resten av oss som bara kör lf/skandia för gratistjänster
Dåligt argument för ränterabatt dock, iaf för dig...

Nej då, LF var min huvudbank och jag hade försäkringar, bolån och månadssparande där. Men när de är efter år gav mig en sämre rabatt och jag till slut hade en sämre rabatt än deras snittränta så fick de två chanser på sig att ge mig en bättre rabatt, när de inte ville så flyttade jag affär efter affär därifrån.

Den första februari löpte mina två sista försäkringar ut hos LF, jag skickade då via Skandia ett avsluta uppdrag mot LF... Och nu har LF helt plötsligt hittat suspekta transaktioner fr.o.m 2023

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Du kan inte vara mer än i tjugo års åldern? Jag tycker att det fullständigt spårat ut det där med att man idag är så himla mot kontanter och rädd för att det kanske stoppas några slantar i fickan, då tänker jag på mindre verksamheter som torghandlare munkförsäljare etc.. som gör allt för att överleva. Det gör absolut ingenting.

Det är skitlätt att ordna med Swish som företag om man säljer munkar. Billigt att skaffa typ iZettle etc.

Jag har varit reggad på Sweclockers i 20 år, så vi får ta det som min sanna ålder! Det var betydligt mer än 20 år sedan jag handlade något med kontanter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nej då, LF var min huvudbank och jag hade försäkringar, bolån och månadssparande där. Men när de är efter år gav mig en sämre rabatt och jag till slut hade en sämre rabatt än deras snittränta så fick de två chanser på sig att ge mig en bättre rabatt, när de inte ville så flyttade jag affär efter affär därifrån.

Den första februari löpte mina två sista försäkringar ut hos LF, jag skickade då via Skandia ett avsluta uppdrag mot LF... Och nu har LF helt plötsligt hittat suspekta transaktioner fr.o.m 2023

Det är rätt imponerande med tanke på att du är nästan helkund du är. Skandia är alltså bättre i dessa situationer?

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom hela tråden, ber om ursäkt ifall upprepar något.

Det är min mardröm också, jag håller med kritiken, med det sagt:
"Jag samlar på mig kontanter och sen går jag till en insättningautomat och stoppar in dem på mitt konto."
är vad du "ej bör göra" för att slippa de mesta trubbel. Bara att använda pengarna när man handlar mat i butik eller liknande.

Permalänk

Banker tjänar pengar på att långa ut ANDRAS pengar till en högre ränta än va du får får tillbaka på sparkonto el aktiefonder och dylikt när dom svindlat bort alla dom pengarna ska dom ha statlig hjälp för en bank kan juh "aldrig gå omkull" (om inte ww3 hinner före)....därav fick vi begrepp som bankakuten på 90 talet ..pengar "försvann" pensionsfonder tömdes m.m sen går dom ut och kallar det för en "fastighetsbubbla"..smidigt..alltid en ny s.k bubbla att skylla på dåliga lån och krediter blir ett fall för riksgälden.
Sen får den skattebetarna ta smällen via HÖJDA SKATTER AVGIFTER!

En banks enda garant är riksgälden/riksbanken eftersom allt som går in lånas ut till hög ränta så.

Grovt förenklat blir kunders lån och krediter bankers avkastning i form av räntor och avgifter ungefär som när du har ett sparkonto och får procent på dina insatt medel bara omvänt.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det är rätt imponerande med tanke på att du är nästan helkund du är. Skandia är alltså bättre i dessa situationer?

Det kan jag inte riktigt säga, jag är inte helhetskund idag hos Skandia. Bolånet flyttade jag till SBAB, mina försäkringar hamnade hos Svedea och Gjensidige.
Skandia har bättre ränta än LF på sparkonto samt så har Skandia inga fiktiva köpbeloppsgränser när man vill göra top up hos Revolut/Wise. På så sätt är Skandia bättre för mig.

Skrivet av rwkk:

Jag har inte läst igenom hela tråden, ber om ursäkt ifall upprepar något.

Det är min mardröm också, jag håller med kritiken, med det sagt:
"Jag samlar på mig kontanter och sen går jag till en insättningautomat och stoppar in dem på mitt konto."
är vad du "ej bör göra" för att slippa de mesta trubbel. Bara att använda pengarna när man handlar mat i butik eller liknande.

Joo, men det är ju så dumt att man ska bli misstrodd bara för att personer som inte har internetbank/swish ger en kontanter och att man då inte ska kunna sätta in dem.
Men hos Skandia blir detta inte ett problem, då man inte kan sätta in pengar via insättningsautomat med Skandias betalkort så kommer jag behöva använda de kontanter jag får av gudföräldrarna.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Det gäller inte bara kontanter, jag hade liknande grej när jag förde över lite vinster från Avanza till Swedbank. Men visst då vart det lite större summor, totalt ca 500k inom 12månader. Swedbank låste alla mina konton, dock så löste det sig med ett telefonsamtal till banken och svara på en massa kontrollfrågor, sedan var kontona öppnade igen.
Lärdomen blev att man kanske bör ha flera olika banker och helst kanske i olika länder, för när banken bråkar så får man ett h***te

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Bra att rutinerna fungerar, såklart några oskyldiga påverkas men vi måste stoppa de riktiga bovarna tyvärr

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Jag brukar skicka ett kyc till Swedbank 2 gånger om året, bankerna är dom största pengatvättarna av alla, har ännu inte fått svar, men kommer inte sluta för det

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Det gäller inte bara kontanter, jag hade liknande grej när jag förde över lite vinster från Avanza till Swedbank. Men visst då vart det lite större summor, totalt ca 500k inom 12månader. Swedbank låste alla mina konton, dock så löste det sig med ett telefonsamtal till banken och svara på en massa kontrollfrågor, sedan var kontona öppnade igen.
Lärdomen blev att man kanske bör ha flera olika banker och helst kanske i olika länder, för när banken bråkar så får man ett h***te

Precis man fpr gardera sig mot att bli ifrågasatt🤣

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Här i hushållet handlas det mat för säkert 6-7k/månad. Mataffärerna tar kontanter. Problemet löst. Sen visst, man får ju typ tjugor och mynt som man sällan orkar släpa på men dom samlar jag i en låda under skrivbordet. Sen när jag ska iväg på t.ex Biltema och köpa något som jag vet i förväg vad det kostar så brukar jag göra i ordning en liten påse med exakt rätt summa i mynt/tjugor och betala med. Då kan jag bli av med flera månaders växel på ett köp, och så räcker det att bara använda 500/200/100 lappar på mataffären.

Själv är jag riktigt nojig för det här också. Vill helst inte att folk swishar till mig, tar hellre betalt i kontanter om jag ska sälja något och mötas fysiskt. Sedan använder jag som sagt dessa kontanter när jag handlar mat.

Tänker att det kan också vara bra att ha en del kontanter hemma ifall shit hits the fan, eller om t.ex betalsystemen ligger nere vilket ju händer lite då och då. Dessutom, om man ser till att använda kontanter så bidrar man till att kontanterna finns kvar.

Och ja, det finns folk som totalvägrar allt icke-kontant. Svärfar är ett bra exempel, han lever typ i stenåldern. Betalar räkningarna genom att skicka brev, använder bara kontanter. Har inte sett att han har ett bankkort, och hans telefon är en stenålderstelefon som han förvarar i midjebältet med en rem fastsatt i den så att han inte lägger ifrån sig den och glömmer den nånstans. Osäker på exakt hur gammal han är men runt 70-75 skulle jag tro.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hur stora summor pratar vi om här i kontanter då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Precis man fpr gardera sig mot att bli ifrågasatt🤣

Ja det är inte bara ifrågasättandet i sig, men man får ju lite panik när man inte kan handla mat eller betala räkningar och befinner sig i ett limbo dilemma med banken. Det blir tufft om det inträffar en fredag eftermiddag och man kommer på det på kvällen och behöver vänta en hel helg, på att de kanske fixar det på måndag.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Ja det är inte bara ifrågasättandet i sig, men man får ju lite panik när man inte kan handla mat eller betala räkningar och befinner sig i ett limbo dilemma med banken. Det blir tufft om det inträffar en fredag eftermiddag och man kommer på det på kvällen och behöver vänta en hel helg, på att de kanske fixar det på måndag.

Öppna några extra konton med bra villkor och visa betalkort så är du alltid redo.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Alla bör ha kontanter, enligt Riksbanken:
https://omni.se/riksbanken-alla-bor-ha-kontanter-och-tva-beta...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Det kan jag inte riktigt säga, jag är inte helhetskund idag hos Skandia. Bolånet flyttade jag till SBAB, mina försäkringar hamnade hos Svedea och Gjensidige.
Skandia har bättre ränta än LF på sparkonto samt så har Skandia inga fiktiva köpbeloppsgränser när man vill göra top up hos Revolut/Wise. På så sätt är Skandia bättre för mig.

Joo, men det är ju så dumt att man ska bli misstrodd bara för att personer som inte har internetbank/swish ger en kontanter och att man då inte ska kunna sätta in dem.
Men hos Skandia blir detta inte ett problem, då man inte kan sätta in pengar via insättningsautomat med Skandias betalkort så kommer jag behöva använda de kontanter jag får av gudföräldrarna.

Eftersom tråden fortsätter så kan jag vara behjälplig. Tycker egentligen det är lite eget ansvar!

Sätt in pengarna på ICA-kortet, alltså "Stammis + ICA-kort Betala" som inte kostar dig något. Du kan bara använda kortet på ICA och Apotek Hjärtat, men handlar det inte om gigantiska summor går de väl åt?

Förutom att du kan sätta in 8000 kr åt gången hos ICA kan också gudföräldrarna göra en överföring till ditt ICA-kort (detta fungerar även med Coops kort Coop Matkonto) med hjälp av sitt brevgiro – samma OCR används vid varje insättning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CyberNerd:

..för en veckas inköp, inga månadslöner. Den intressantare nyheten var ju att betalkort ska få krav att fungera offline och att du bör ha två.

https://www.dn.se/debatt/du-bor-ha-minst-tva-kontokort-och-ko...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

..för en veckas inköp, inga månadslöner. Den intressantare nyheten var ju att betalkort ska få krav att fungera offline och att du bör ha två.

Det är för att det inte finnas kontanter som räcker till att folk har månadslöner hemma.

Om både Visa och Mastercard plus Swish ligger nere eller butikens betalväxel är nere så tror jag ändå det är svårt att hålla butikerna öppna, och ligger internet (och reservlösningar) nere för butiker så kan de flesta inte använda sina kassasystem alls. Långvariga avbrott skulle inte fungera alls för en matbutik även om fungerande offlinebetalningar skulle hjälpa något vid kortare, dels skulle folks kontanter snabbt ta slut och dels skulle få butiker kunna få en omsättning av kontanter hög nog att fortsätta köpa in varor. Folk skulle vända sig till andra parter som är mer flexibla än butikskedjorna möjligen skulle kunna vara för den delen.

Så ja det är samhället med myndigheter som behöver inträda ganska fort om det väl händer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Dom uppmanar ju folk att också handla med kontanter så butiker vet att kontanter används.

För vad spelar 1 veckas kontanter för roll om ingen kan hantera dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Bra att rutinerna fungerar, såklart några oskyldiga påverkas men vi måste stoppa de riktiga bovarna tyvärr

Vad är det som tyder på att det stoppar de riktiga bovarna?

Permalänk
Medlem

Sen pratas de om att vi borde använda mer kontanter för säkra upp samhället. Nu när det är så otroligt, behöver vi ha stabilare sätta att handla på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag läste, men jag menar att det är bs.

Var får dom sina kontanter ifrån? Det finns ingen som 2025 "bara hanterar kontanter".

Då har du inte sett mycket av Sverige min vän...
Min granne 70+ har inget internet och enbart en knapptelefon som han ringer ifrån. (där av inget bankID)
Tyvärr blir han sämre å sämre så jag hjälper honom mer och mer. Det innefattar då att ibland betala hans räkningar (via min internet bank), ibland handla åt honom osv.
Denna man har alltså ingen koppling till det digitala utom ett bankkort då och det mesta han betalar är cash 100% utom när hemtjänsten handlar åt honom då tar dom hans bankkort. Det hela betyder iaf att när jag hjälper honom så får JAG cash från honom att hantera och försöka få in till min bank på något vis vilket är extremt krångligt.

Hur får då denna man sin cash undrar du? Ja enkelt, han går till bankomaten å hämtar ut cash 2ggr per månad. Antingen tar han taxi till närmsta bankomat eller så har han vänner eller mig som hämtar ut cash till honom.
Jag har svårt att tro att han är unik, finns nog många ensamma 70+ personer som inte är digitala och där cash används flitigt.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB