Bytt från Telenor till Telia bredband men har Telenor fortfarande? Trots det är avstängt, hur?

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Man kan ha mer än 1 tjänst "aktiv" i zitius nät, så de krockar inte om man har en annan ISP aktiv typ. Så som jag förstått det. Hos telia står det som aktiverat iaf.
Men det är telenor jag har fortfarande, så kan inte byta mellan dom. Vet ju inte om Telia hade hoppat in direkt om Telenor skulle brytas eller hur det funkar dock.

Zitius får nog inte betalt något. Telenor är ju avstängt från telenor -> Zitius. Sen är de Zitius som ej stäng av signalen till mitt uttag som de ska typ. Som jag förstår det vad personer sagt ovan.

Har ingen bindningstid på Telia så säga upp det är inga konstigheter att säga upp det för den saken.

Mer drygt om zitius märker att det ligger en aktiv signal från telenor som de glömt och stänger av båda. Då får jag teckna nytt annat dyrare bredband utanför kampanjpris

Du kan inte ha en signal/aktivering aktiv från Telenor och Telia samtidigt. Det som mest troligen hänt är att abonnemanget är avslutat från Telenor, men aktiveringen från Telenor hos Zitius* ligger kvar och kommer göra det tills Telenor gör en rensning av signaler som inte ska vara aktiva.

Mitt tips är att du ringer Telenor och ber dem ta bort signalen och så ringer du Telia och ber dem aktivera sin. Annars kan du stå utan internet när väl Telenor fimpar signalen.

Permalänk
Medlem

4 veckor nu och fortfarande kvar Telenor som aktivt istället för Telia.
Låter det tugga vidare.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite för en liknande fråga.

Har haft allente fiber 1000/1000 via Globalconnect i snart 2 år, sa upp abonnemanget för några veckor sedan och har haft den februari ut, så sista dagen med allente var igår 28/2.

I samband med uppsägningen så valde jag att gå över till bredband 2 1000/1000, önskat inkopplingsdatum är idag 1/3, men efter att ha pratat med kundservice tidigare i veckan så fick jag reda på att dom inte kopplar in under helger, så först på måndag 3/3 kommer det aktiveras.

Jag förväntade mig att inte ha något internet hemma den här helgen men det verkar som att någon levererar internet ändå, antingen är det allente som inte avaktiverat eller så är bredband 2 aktivt?

Loggar jag in på allente och kollar kontot står det att jag inte har ett aktivit abonnemnag, på bredband 2 kontot står det bara status "beställt".

Går det att ta reda på vart jag får mitt internet ifrån ? Testat whoismyisp men där står det bara att min internetleverantör är GlobalConnect.

Permalänk
Medlem

@Wequ gör ett test på bredbandskollen så berättar den också vilken operatör du har aktiv.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag tänkte äh jag ringer Telia och frågar om det.

Telia bekräftade att tjänsten är aktiv, men att de ej får någon kontakt med mig. Förklarade att jag har Telenors nät igång och han hade aldrig varit med om det.
Han gick iväg flera gånger för att rådfråga kollegor osv men ingen kom fram till något

Tog min mac adress på router osv och la en felanmälan.
"Du kommer få sms när det är löst" så vi får se vad det innebär och vad som händer.

Permalänk
Medlem

Jag som jobbar för ett öppet stadsnät ser detta bekymmer ca en gång i veckan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Fick sms ifrån Telia, vad ska man säga? Skrattretande?
Så jag har tydligen inte haft Telia alls inkopplat rätt sedan starten 31/1.

Min adress osv är ju helt rätt hos Telia, men på något sätt har stadsnätet (zitius) aktiverat min tjänst på fel adress?

Well. I slutändan så gjorde jag en reset på routern etc bara för kolla.
Jag har fortfarande Telenor, men nu kanske jag har Telia på rätt adress iaf om telenor signalen bryts?

Men det är ju rätt imponerande att Zitius lyckats göra 2 fel på mitt bredband samtidigt. Inte stängt av signalen som Telenor skickat till dom samt aktiverat nya på fel adress.

Nu har jag gjort vad jag kan känner jag i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

Går det att ta reda på vart jag får mitt internet ifrån ? Testat whoismyisp men där står det bara att min internetleverantör är GlobalConnect.

Gör en traceroute (kommandot heter "tracert" på Windows, "traceroute" på övriga plattformar) mot någon godtycklig tjänst och titta på de olika hoppen där. Relativt tidigt i kedjan borde du se din ISP eftersom trafiken rimligen passerar genom deras nät en bit av vägen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av uberpwnage:

Du kan inte ha en signal/aktivering aktiv från Telenor och Telia samtidigt. Det som mest troligen hänt är att abonnemanget är avslutat från Telenor, men aktiveringen från Telenor hos Zitius* ligger kvar och kommer göra det tills Telenor gör en rensning av signaler som inte ska vara aktiva.

Mitt tips är att du ringer Telenor och ber dem ta bort signalen och så ringer du Telia och ber dem aktivera sin. Annars kan du stå utan internet när väl Telenor fimpar signalen.

Skrivet av Nivity:

Fick sms ifrån Telia, vad ska man säga? Skrattretande?
Så jag har tydligen inte haft Telia alls inkopplat rätt sedan starten 31/1.

Min adress osv är ju helt rätt hos Telia, men på något sätt har stadsnätet (zitius) aktiverat min tjänst på fel adress?

Well. I slutändan så gjorde jag en reset på routern etc bara för kolla.
Jag har fortfarande Telenor, men nu kanske jag har Telia på rätt adress iaf om telenor signalen bryts?

Men det är ju rätt imponerande att Zitius lyckats göra 2 fel på mitt bredband samtidigt. Inte stängt av signalen som Telenor skickat till dom samt aktiverat nya på fel adress.

Nu har jag gjort vad jag kan känner jag i alla fall

<Uppladdad bildlänk>

Det som mest troligen hänt här är att aktiveringen/signalen ifrån Telenor ligger kvar. Vet inte om Zitius kan göra något åt det på så sätt, men från erfarenhet av att arbeta åt Telenor så måste någon från deras (våran) kundtjänst gå in i Zitius stadsnät och stänga av signalen, därefter kan Telia koppla på sitt.

Ring ett samtal till Telenor, be dem fimpa signalen och ring sedan Telia så är det fritt fram för dem att aktivera sitt och så är allt som det ska.

Källa: Jobbar åt Telenor.

Permalänk
Skrivet av iller:

Jag som jobbar för ett öppet stadsnät ser detta bekymmer ca en gång i veckan.

Samma här. Lika mycket åt båda hållen där vi på Telenor måste hänvisa till en annan leverantör, eller att någon ringer oss och våran signal ligger kvar. Branch problem.