Placering av bakre högtalare

Permalänk
Medlem

Placering av bakre högtalare

Beställde en Samsung HW-Q995D soundbar under gårdagen och fick lite smått panik direkt därefter då jag inte vet hur jag ska placera de bakre högtalarna. Har försökt rita upp hur jag har det i vardagsrummet och skulle behöva lite hjälp med att välja mellan dessa 2 alternativ.

Antingen så kan jag använda stativ/wallmounts på sidoväggarna, eller wallmount ovanför soffan.

Alternativen med ovanför soffan blir lite svårsålt här hemma

Vilket av alternativen skulle ni välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyCe:

Beställde en Samsung HW-Q995D soundbar under gårdagen och fick lite smått panik direkt därefter då jag inte vet hur jag ska placera de bakre högtalarna. Har försökt rita upp hur jag har det i vardagsrummet och skulle behöva lite hjälp med att välja mellan dessa 2 alternativ.

Antingen så kan jag använda stativ/wallmounts på sidoväggarna, eller wallmount ovanför soffan.

Alternativen med ovanför soffan blir lite svårsålt här hemma

Vilket av alternativen skulle ni välja?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

1:an. Men antar att TV:n inte går att flytta? Den på ett dumt ställe.

Har själv hemmabio (9.4 kanals förstärkare) å mina Frontar står sidan om TV:n, Centern under TV:n på en gammal stereobänk.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Nu får du ett svar du inte frågade om, men placering av bakhögtalarna är ju inte det stora problemet i det rummet
Ta ett djupt andetag, glöm bakhögtalarna en stund och fundera på hur du kan möblera om.
Sagt med all välmening och kärlek
Du kan ju inte ha TVn i hörnet, sen ha soffan utskjuten från den väggen pga en subwoofer, den kan du placera nån annan stans.

Permalänk

Skulle definitivt flyttat TV till vänster så att den är rakt framför där man sitter och tittar. Sedan de bakra högtalarna också lika långt bort på båda sidorna, alltså lika avstånd till tittarpositionen. En bra kalibrering(beroende på maskin) kan ta hänsyn men tycker det fungerar bättre om de har samma avstånd fysiskt istället för apparaten ska ta hänsyn till olika avstånd.

Kan du flytta TV till vänster i bild 2 och sätta de bakre högtalarna strax utanför där soffan slutar på båda sidor blir det nog bäst.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Hade valt nr1 skälv.
Men som andra också säger, så bör du nog seöver hela rummet med hur sakerna står.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Laborera med höjden av bakhögtalarna då blir det kanske enklare att hitta en lösning som går att sälja in?

Känns som att platsen vid subben ändå är primära platsen för att titta på tv. Då funderar jag på om ni har "rätt" Samsung tv? Det står på hifiklubben att bland annat rumskorrektion bara fungerar med kompatibla Samsung TV-apparater. Utan kalibrering blir det kanske mindre kul generellt och speciellt för den som sitter vid subben vid alt 1.

I framtiden kan det bli lite trist när/om samsung bytt protokoll så det inte att få tag i en TV av "rätt" modell längre. Beroende på vad som händer med kalibreringen och hur viktigt ljudet är för er så är det inte värre än att ni får möblera om eller skaffa ny soundbar.

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren. Det hade så klart varit det mest optimala att ha TVn centrerad men tyvärr så är utgången till uterummet precis där.

Lite svårt att få med det i paint 😂

Permalänk
Skrivet av CyCe:

Stort tack för svaren. Det hade så klart varit det mest optimala att ha TVn centrerad men tyvärr så är utgången till uterummet precis där.

Lite svårt att få med det i paint 😂<Uppladdad bildlänk>

Sorry, såg nu att det var en annan färg där som missades. Jag hade suttit höger bak inne i hörnan och vänster bakhögtalare där soffan slutar. Vill minnas att huvudhöjd är lagom, har för mig stående höjd, ca 180cm är bra. Av någon anledning har mina hängt i den höjden i 14 år nu

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Hej!

I normala fall brukar jag sällan kommentera något om hemmaljud. Detta för att jag är betydligt mer van och bevandrad (hur kaxigt och drygt det än låter) i proffsljud, typ professionella skivstudios.

Men en sak som alltid gäller oavsett nivå (och prisklass), är att basfrekvenser är otroligt okänsliga för ljudets riktning, dvs placeringen av subwoofern kan ställas (så gott som) lite var du vill i rummet.

Nästa fakta när det gäller basfrekvenser, är att basfrekvenser alltid söker sig till rummets hörn. I praktiken betyder detta att en subwoofer som står i ett hörn får en kraftg förstärkning av basen. Detta kan ge en ganska okontrollerad bas vilket inte är önskvärt. För kom ihåg en sak.....mer ljud är inte alls samma sak som ett bättre ljud!

Om möjligt så kan du kanske flytta på subwoofern och flytta in soffan dit istället. Med det är ju svårt att ge bra tips när man inte vet hur rummet ser ut i stort. Du kanske har bättre placerings/möbleringsmöjligheter än vad som framkommer på din ritning.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nu får du ett svar du inte frågade om, men placering av bakhögtalarna är ju inte det stora problemet i det rummet
Ta ett djupt andetag, glöm bakhögtalarna en stund och fundera på hur du kan möblera om.
Sagt med all välmening och kärlek
Du kan ju inte ha TVn i hörnet, sen ha soffan utskjuten från den väggen pga en subwoofer, den kan du placera nån annan stans.

Skrivet av MartinP74:

Skulle definitivt flyttat TV till vänster så att den är rakt framför där man sitter och tittar. Sedan de bakra högtalarna också lika långt bort på båda sidorna, alltså lika avstånd till tittarpositionen. En bra kalibrering(beroende på maskin) kan ta hänsyn men tycker det fungerar bättre om de har samma avstånd fysiskt istället för apparaten ska ta hänsyn till olika avstånd.

Kan du flytta TV till vänster i bild 2 och sätta de bakre högtalarna strax utanför där soffan slutar på båda sidor blir det nog bäst.

Skrivet av MartinP74:

Sorry, såg nu att det var en annan färg där som missades. Jag hade suttit höger bak inne i hörnan och vänster bakhögtalare där soffan slutar. Vill minnas att huvudhöjd är lagom, har för mig stående höjd, ca 180cm är bra. Av någon anledning har mina hängt i den höjden i 14 år nu

Enormt stort tack för hjälpen.

Får prova lite lösningar när de väl kommer.

Permalänk
Medlem

vrid ut soffan eller byt, TVn mitt på kortväggen till höger och nöj dig med två front 1 center och en Sub

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel har bakhögtalarna elementen riktade BORT från lyssnaren för att studsa i väggen, därav skulle jag säga alternativ 2. Har för mig att det är en metallplatta på högra sidan av den vänstra högtalaren och på den vänstra sidan på den högra högtalaren. Så alternativ 1 "ger inget" och inget utrymme att studsa mot väggen direkt.

Detta är den stora nackdelen med soundsbars med surroundhögtalare av denna modell, de tillför i stort sett inget om man inte kan placera dem optimalt... dvs bakom soffan/lyssnaren. Testade själv en av dessa, (dock generationen innan) men valde att skicka tillbaka den pga jag inte kunde placera surroundhögtalarna optimalt samt att ljudåtergivningen av ljud som inte är optimerat lät riktigt dåligt/plåtigt/ihåligt... t ex Youtube... där ett par "sketna" Audio Pro T14 presterade bättre.

Till saker med bra ljud (och mix) var den fantastisk dock, men i toppmodellerna hade jag förväntat mig att de åtminstone skulle prestera ok och inte uselt... och definitivt inte sämre än ett par aktiva stereohögtalare.

Edit:

Alternativt att ställa dem på sidan av soundbaren som extra "frontar" för att ge en bredare ljudbild och atmos framifrån... om det är möjligt. Vet att det är ett alternativ man kan göra på JBL's soundbars med avtagbara frontar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Låter sjukt men testa att lägga dem på golvet bakom/bredvid soffan, då kommer ljudet reflekteras mot väggen och bli ”större” med resultat att du inte lika lätt kan pela ut högtalarens position, på ett bra sätt. Sätter du högtalaren för nära där du sitter kommer allt ljud upplevas som det kommer just precis därifrån oavsett var bilden antyder att det borde vara placerat. En nackdel är att du tappar lite tydlighet men det är inte hela världen.

Det är faktiskt en ganska väl beprövad lösning värd en test!

Visa signatur

.:bjorn